Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Неділя, 19.05.2024, 09:15

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | §4. НАУКОВИЙ МЕТОД БІОЛОГІЇ | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

§4. НАУКОВИЙ МЕТОД БІОЛОГІЇ

 

Ви дізнаєтеся, що таке науковий метод наукова припущення, наукова гіпотеза та наукова теорія.

Як працюють ученії?

   Вивчення організмів завжди починається зі спостереження. Якщо дослідник стикається з незрозумілими чи невідомими властивостями організму, він ретельно їх описує й намагається знайти подібні вже відомі властивості в інших організмів. Під час такого пошуку дослідник порівнює власні дані в уже відомими і формулює в ході порівняння можливі припущення щодо сутності виявлених ним нових властивостей.

   Будь-яке наукове припущення потребує перевірки. Для цього на основі припущення створюється прогноз, який має бути перевірений експериментом або багаторазовими новими спостереженнями. Якщо в ході перевірки прогноз справджується, припущення вважається доведеним і науково обґрунтованим. Якщо ні, припущення визнається хибним.

   Такий метод дослідження називається науковим. А знання, отримані на його основі, вважаються науковими.

   Припущення, в яких прогнози підтверджуються багаторазовими новими спостереженнями, але не пройшли перевірки експериментом, називають науковими гіпотезами. Гіпотези, що підтверджені численними експериментами, стають теоріями.

   Застосування наукового методу вченими-біологами можна пояснити на прикладі досліджень дерев, які скидають або не скидають листя взимку.

   Нас з вами оточують різноманітні рослини. У деяких з них (наприклад, у берези) за несприятливих для росту умов (зменшення світлового дня та температури взимку) відбувається відмирання та опадання всіх листків. Такі рослини називають листопадними.

   Існують також і вічнозелені рослини. Їхні листочки (голки) замінюються поступово, але всі повністю не опадають протягом усього періоду життя (наприклад, сосна).

   Першим етапом наукового дослідження процесів опадання листків у дерев були тривалі спостереження за березами та соснами у наших кліматичних умовах.

   Спостерігаючи за березою і сосною, учені також вивчали ці властивості в інших рослин нашого краю і ретельно описували результати своїх спостережень.

   Потім учені вивчали це явище у рослин різних географічних широт та визначали риси подібності й відмінності з результатами, які були отримані раніше для рослин нашого регіону. Порівняння результатів спостережень – це наступний етап наукового дослідження.

   На основі своїх спостережень, їх опису та порівняння, учені висунули припущення про можливі причини цих явищ у листопадних і вічнозелених рослин.

   На основі припущень були створені прогнози результатів нових досліджень.

   Ці прогнози перевірились спочатку багаторазовими новими спостереженнями, що привело до виникнення гіпотези про причини існування листопадних і вічнозелених рослин.

   Пізніше прогнози підтвердилися багаторазовими експериментами, у ході яких учені виявили, чому і під дією яких чинників природи відбуваються явища опадання листків, і висунута ними раніше гіпотеза стала науковою теорією.

Висновки

1. Біологія спирається на науковий метод.

Терміни і поняття, які потрібно засвоїти

Науковий метод, гіпотеза, теорія.

Контрольні запитання

1. Виконання яких «кроків» потребує науковий метод?

2. Чим гіпотеза відрізняється від теорії?

 

 

Цей матеріал з (subject.com.ua)

 

Підручник Біологія 6 клас І.Ю.Костіков, С.О. Волгін, В.В. Додь

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0