Неділя, 19.05.2024, 09:15
§4. НАУКОВИЙ МЕТОД БІОЛОГІЇ
✓ Ви дізнаєтеся, що таке науковий метод наукова припущення, наукова гіпотеза та наукова теорія. ✓ Як працюють ученії? Вивчення організмів завжди починається зі спостереження. Якщо дослідник стикається з незрозумілими чи невідомими властивостями організму, він ретельно їх описує й намагається знайти подібні вже відомі властивості в інших організмів. Під час такого пошуку дослідник порівнює власні дані в уже відомими і формулює в ході порівняння можливі припущення щодо сутності виявлених ним нових властивостей. Будь-яке наукове припущення потребує перевірки. Для цього на основі припущення створюється прогноз, який має бути перевірений експериментом або багаторазовими новими спостереженнями. Якщо в ході перевірки прогноз справджується, припущення вважається доведеним і науково обґрунтованим. Якщо ні, припущення визнається хибним. Такий метод дослідження називається науковим. А знання, отримані на його основі, вважаються науковими. Припущення, в яких прогнози підтверджуються багаторазовими новими спостереженнями, але не пройшли перевірки експериментом, називають науковими гіпотезами. Гіпотези, що підтверджені численними експериментами, стають теоріями. Застосування наукового методу вченими-біологами можна пояснити на прикладі досліджень дерев, які скидають або не скидають листя взимку. Нас з вами оточують різноманітні рослини. У деяких з них (наприклад, у берези) за несприятливих для росту умов (зменшення світлового дня та температури взимку) відбувається відмирання та опадання всіх листків. Такі рослини називають листопадними. Існують також і вічнозелені рослини. Їхні листочки (голки) замінюються поступово, але всі повністю не опадають протягом усього періоду життя (наприклад, сосна). Першим етапом наукового дослідження процесів опадання листків у дерев були тривалі спостереження за березами та соснами у наших кліматичних умовах. Спостерігаючи за березою і сосною, учені також вивчали ці властивості в інших рослин нашого краю і ретельно описували результати своїх спостережень. Потім учені вивчали це явище у рослин різних географічних широт та визначали риси подібності й відмінності з результатами, які були отримані раніше для рослин нашого регіону. Порівняння результатів спостережень – це наступний етап наукового дослідження. На основі своїх спостережень, їх опису та порівняння, учені висунули припущення про можливі причини цих явищ у листопадних і вічнозелених рослин. На основі припущень були створені прогнози результатів нових досліджень. Ці прогнози перевірились спочатку багаторазовими новими спостереженнями, що привело до виникнення гіпотези про причини існування листопадних і вічнозелених рослин. Пізніше прогнози підтвердилися багаторазовими експериментами, у ході яких учені виявили, чому і під дією яких чинників природи відбуваються явища опадання листків, і висунута ними раніше гіпотеза стала науковою теорією. Висновки 1. Біологія спирається на науковий метод. Терміни і поняття, які потрібно засвоїти Науковий метод, гіпотеза, теорія. Контрольні запитання 1. Виконання яких «кроків» потребує науковий метод? 2. Чим гіпотеза відрізняється від теорії?
Цей матеріал з (subject.com.ua)
Підручник Біологія 6 клас І.Ю.Костіков, С.О. Волгін, В.В. Додь |
Меню сайтуПошук |