Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Четвер, 02.05.2024, 04:16

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | ​«Голгофа голодної смерті» Реквієм | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

«Голгофа голодної смерті» Реквієм

Роботу виконала Коваленко Світлана Дмитрівна

 (На сцені чорна хлібина зі свічкою, вінок, чорна хустка, колосся, старий глечик із зерном. Учні із запалени­ми свічками виходять на сцену з залу, став­лять свічки в глечик).

1-й учень.

Час пройшов, проминули літа,

Вже зітерлись у пам'яті нашій

Тих жахливих часів гіркота

І обличчя від голоду павших.

2-й учень.

Сільський цвинтар, буяє бур'ян

На занедбаній братській могилі.

Невже в головах наших туман,

І розвіять його ми не в силі?

3-й учень.

Але пам'ять не вмерла, жива.

Хоч всі ми й заслуговуєм докір.

Ось дідусь промовляє слова.

Все згадав, а пройшло стільки років.

4-й учень.

Хай стоїть на могилі цій хрест,

А на душах хай крига скресає,

Хоч один відпоки на сто верст,

Хай на ньому свіча не згасає.

5-й учень. 1933 рік. Найчорніший час в іс­торії України. В світі не зафіксовано голоду, по­дібного тому, що випав на долю однієї з найродючіших і найблагородніших країн. Тривалий час 1933 рік називали одним з найсприятливі­ших у радянській історії.

6-й учень. А навесні цього року в Украї­ні помирало 25 тисяч людей щодня, 1 тисяча щогодини, 17 щохвилини. Всього жертвами голоду, за неповними даними, стало від 7 до 10 млн осіб, з них 3 млн - діти.

1-й учень. Пам'ять нескінченна книга, в якій записано все - і життя людини, і життя країни. І сьогодні, через 75 років, жахливо сту­пати болючими стежками страшної трагедії, що розігралась на благословенній землі квітучого українського краю.

2-й учень. У 1932 році погодні умови скла­лися сприятливі: і хліб, слава Богу, вродив, українці, працьовиті люди, не полінувались зі­брати його. Але становище в країні було ката­строфічним. Тому партійне-державна верхівка під керівництвом Сталіна прийняла холодно­кровне рішення: вийти з кризи шляхом кон­фіскації запасів зерна у хліборобній галузі.

3-й учень.

Пекельні цифри та слова

У серце б'ють, неначе молот.

Немов прокляття ожива

Рік тридцять третій.

Голод? Голод?

4-й учень.

Ви чули: юні і старі,

В нас 33 богатирі

Були сучасники билин,

Добринь ровесники були.

А вік новий... з яких доріг

Привів нам 33-й рік?

Понад селом, як бурелом,

Пройшов великий перелом...

5-й учень.

Хай палає свіча... Хай палає.

Поєднає нас вона в цей час.

Хай сьогодні спогади лунають

Пам'ять чиста, світла і велична.

 (На сцену виходить дівчина-Україна. Звучить «Молитва»).

Україна. Господи! Вседержителю наш! Чи ти осліп від горя і людських гріхів. Поглянь - черво­на орда знову жнивує на моїй землі. Глянь на ті покоси! Таких жнив, такого жнива світ не знає від сотворєнія, таких покосів іще не бачили ні Земля, ні Небо. Господи! Невже і там, у Твоєму раю, є Україна, яку заселяєш віднині святими душами.

Сину Божий Ісусе Христе! Спасителю наш! Порятуй від голодної смерті народ мій! Ти ж умів двома рибинами і п'ятьма хлібинами на­годувати п'ять тисяч. Сотвори диво - нагодуй! Порятуй!

Богородиця! Матір наша небесна! Куди ж ви всі відійшли? Чого ж залишили мою землю і народ мій на поталу червоним дияволам?

6-й учень. І стояла Вона, осліпла від горя, обдерта, сива, напівблаженна, мукою підпирала небо, мото­рошно роззиралася Мати-Україна, на велетенському хресті розіп'ята й вишіптувала:

Україна. Ді­точки мої! Заждіть! Ось квасок, петрушечка зійдуть. Вже ген зозуля маслечко колотить, вже ген жита зеленіють, сади біліють, Івани, Марії, Тараси! Стривайте! Зачекайте! Куди ж ви? Як же я без вас?

(Сходить зі сцени. Виходять 4 учні.)

1-й учень.

Ні труни, ні хрестів, ані тризни

Прямо в яму на віки віків!

Чорна сповідь моєї Вітчизни

І її затамований гнів.

Ні віночка, ні навіть барвінку!

Наче падалиць під вітрюган!

То причастя твоє Україно,

Українцю, то твій талісман.

2-й учень.

У той рік заніміли зозулі,

Накувавши знедолений вік,

Наші ноги розпухлі узули

В кирзаки-різаки у той рік.

У той рік мати рідну дитину

Клала в яму, копнувши під бік,

Без труни, загорнувши в ряднину...

А на ранок - помер чоловік.

У той рік і гілля, і коріння –

Все трощив буревій навкруги...

І стоїть ще й тепер Україна,

Як скорботна німа край могил.

 (На сцену виходять чотири учні).

1-й учень.

Що таке смерть від голоду? Роберт Конквест наводить стислу характеристику українського вченого-свідка: «Клінічна картина голоду добре відома. Він руйнує ресурси орга­нізму, що генерують енергію, й руйнація прогресує в міру зникнення з організму необхідних жирів і цукру. Шкіра набуває кіптяво-сірого відтінку й зморщується. Людина помітно ста­ріє. Навіть діти й немовлята на вигляд - старі, їхні очі стають великими, виряченими й неру­хомими. Процес дистрофії іноді охоплює всю тканину, й голодуючий нагадує скелет, обтяг­нутий тонкою шкірою. Але частіше спостеріга­ється набрякання тканин, особливо ніг, рук та обличчя. Шкіра тріскається й з'являються гнійникові рани. Втрачаються сили, і найменший порух викликає велику втому.

2-й учень.

Життєво важливі функції - як ди­хання і кровообіг, - поглинають саму тканину і білкову речовину, тобто організм з'їдає сам себе. Прискорюються дихання і пульс. Зіниці роз­ширюються. Починається голодна різачка. Становище стає зовсім загрозливим, бо найменше напруження може призвести до зупинки серця. Часто це трапляється й на ходу... З'являється загальна немічність. Тепер людина вже не може встати, повернутись на ліжку. В такому напів­свідомому стані голодуючий може протягнути тиждень, поки не зупиниться серце».

3-й учень.

Тоді у людині нищилось люд­ське. Голодна людина - це звір, вона байдужа, ні на що не реагує, нічого не жаліє. Вона хоче їсти.

4-й учень. Байдужість і жорстокість - не протиріччя, а різні фази вмирання з голоду. А потім, решту життя, хотілося забути, бо не можна жити, пам'ятаючи таке. Але й забути було неможливо.

1-й учень.

Ти кажеш, не було голодомору?

Ти кажеш, не було голодомору?

І не було голодного села?

А бачив ти в селі пусту комору,

З якої зерно вимели дотла?

Як навіть марево виймали із печі

І забирали прямо із горшків,

Окрайці виривали з рук малечі,

Із торбинок нужденних стариків?

Ти кажеш, не було голодомору?

Чого ж тоді, як був і урожай,

Усе суціль викачували з двору, -

Греби, нічого людям не лишай!

Хто ж села, вимерлі на Україні,

Російським людом поспіль заселяв?

Хто? На чиєму це лежить сумлінні?

Імперський молох світ нам затуляв?

Я бачив сам у ту зловісну пору

І пухлих, і померлих на шляхах.

І досі ще стоять мені в очах...

А кажеш - не було голодомору?

 (На сцені два учні).

2-й учень. Трагічна пам'ять про голодо­мор то як чорний, незглибимий колодязь, у який, можливо, і не хотілося б заглядати, - бо ж побачимо себе далеко не такими, якими б хотіли бачити.

3-й учень. Але мусимо подивитися у цей ко­лодязь чесно, нічого не приховуючи, аби очисти­ти власні душі від скверни; самовисповідатись і покаятись, аби не повторилося найстрашніше за всю історію України - штучне, насильницьке винищення людей.

4-й учень. На вічну пам'ять земля­кам своїм, які залишили життя земне у пекель­них муках на горі здійнявся хрест - символ розп'яття українського народу.

1-й учень.

На цій горі, на пагорбі печалі,

Де все болить - від квітки до хреста, -

Ідуть дощі вдовиними плачами...

На цій горі, на пагорбі печалі

Німіє слово і мовчать уста.

Гірка сльоза пече, як сіль, чумацька,

Стоять в жалобі схилені Лубни.

І монастир - як оберіг козацький,

І дзвін вола безмовно: «Пом'яни!»

Страшне число у нелюдській напрузі

Пропалює світи до глибини.

У тридцять три розіп'ято Ісуса.

У тридцять третім на земному прузі

Розіп'яті мільйони без вини.

Ми відспівали їхні чисті душі.

Вони нас не спалили у клятьбі.

Вони - простили. Але пам'ять душить.

Чи маєм право ми простить собі?

...На цій горі, на пагорбі печалі

З небесної, святої чистоти

Ідуть дощі вдовиними плачами.

Спадає плащаницею мовчання.

І тільки дзвін волає: «Не прости!»

2-й учень. Нехай кожен із нас торкнеться пам'яттю цього священного вогню - частинки вічного. А світло оцих свічок хай буде нашою даниною тим, хто навічно пішов від нас, хто заради торжества справедливості жертвував собою. Вони повинні жити в нашій пам'яті...

(Всі учасники виходять на сцену із запале­ними свічками. Вокальний номер «Молитва за Україну»).

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 10
Гостей: 10
Користувачів: 0