«Рівність обов’язків у сім’ї» Тренінг
Мета тренінгу. Ознайомити з поняттями «гендер», «стать»; формувати усвідомлення рівності обов’язків у сім’ї; сприяти покращенню у класному колективі дружньої атмосфери, міжстатевих стосунків; виховувати толерантне ставлення один до одного.
Обладнання та матеріали.
- аркуші паперу формату А4;
- олівці, фломастери, маркери;
- ножиці, скотч, клейкі папірці (стікери).
Хід тренінгу
- Знайомство. «Моя родина – це…» продовж речення.
- Складання правил.
- Бути позитивним.
- Говорити голосно та читко.
- Говорити коротко.
- Говорити по черзі.
- Бути доброзичливим.
- Зберігати таємниці.
- «Тут і тепер».
- Кожна думка має автора..
- Бути.
- Мобільні телефони слід вимкнути.
- Повідомлення теми та мети тренінгу.
- Очікування. Глобус прикріплюють на плакат «Наші очікування», учні пишуть на клейких папірцях, що вони хочуть отримати від тренінгу, і прикріплюють їх на глобус.
- Міні-лекція.
Що означає слово “гендер”? Це поняття увійшло у вжиток із соціології. Воно відбиває соціальну стать людини (gender) на відміну від біологічної (sex). Тому гендер – це соціально-рольовий статус, який визначає соціальні можливості освіти, професійної діяльності, доступу до влади, сексуальності, ролі в родині та репродуктивної поведінки.
СТАТЬ - Біологічні відмінності між жінками і чоловіками - Біологічна ідентифікація - відмінності між чоловіками і жінками є біологічними; відмінності тверді і незмінні; відмінності не змінюються в залежності від часу і культури.
ГЕНДЕР - Становище жінок і чоловіків в суспільстві - Соціальна ідентифікація - відмінності між жінками і чоловіками формувались історично в залежності від соціальних відносин; можливі зміни; відмінності змінюються в залежності від часу і культури.
З’ясовуючи сутність гендерного підходу, необхідно розрізняти такі поняття, як: рівність статей, рівність прав та рівність можливостей. При цьому «рівність статей» ні в якому разі не передбачає уподібнення статей, ігнорування статевих психологічних відмінностей. «Рівність прав» означає наділення відповідними правовими гарантіями осіб жіночої та чоловічої статі в усіх сферах людського буття. Питання про рівність прав повинне враховувати специфіку чоловіків і жінок, їх статеві особливості, потреби, інтереси й уподобання.
Суть проблеми полягає не в тому, щоб надати однакових прав особам різної статі, а насамперед у тому, аби створити такі умови суспільного життя, щоб жінка і чоловік справді були спроможні реалізувати себе повноцінно як у громадському, професійному, так і в особистому житті. Рівність прав таким чином передбачає рівність можливостей біологічної, психологічної, особистісної, соціальної актуалізації сутнісних сил жінки і чоловіка. Адже у деяких випадках спостерігаємо обмеження прав і чоловіків: наприклад, при «розподілі» дітей після розлучення або при прийомі на «жіночу» роботу (вихователь у дитячому садку, секретар тощо).
Концепція гендера ставить у центр проблеми не жінок, а відношення між статями. Гендерні проблеми - це перш за все проблеми соціальні, тобто проблеми не тільки жінок, а й чоловіків, проблеми всього суспільства. Вони не зводяться лише до взаємовідношень фізіологічних статей і розподілу ролей у відтворенні населення. Гендерні відношення пронизують всю культуру, суспільний устрій, державні інститути, методи прийняття рішень і стиль мислення. Вони накладають потужний відбиток на мову, звичай, мистецтво, навіть на виробництво.
Та треба зауважити, що певний відсоток українців (здебільшого чоловіки) взагалі не бачать означеної проблеми у нашому суспільстві. Вони вважають, що ніякої дискримінації за статевою ознакою в Україні немає.
На рівні міжособистісних відносин гендерні конфлікти найпоширеніші в сімейній і професійній сферах, при цьому вони викликаються потребою перерозподілу традиційних жіночих і чоловічих ролей. Зазвичай, чоловіки мають установки на традиційний тип сімейних відносин у побуті (дружина виконує більший обсяг домашніх робіт, а якщо чоловік їй і допомагає, то лише виконанням традиційних видів «чоловічої роботи»). Жінки найчастіше схиляються до егалітарного типу розподілу ролей у сім’ї, за якого сімейні обов’язки поділяються порівну між чоловіком і дружиною, або розподіляються залежно від ситуації: основну частину домашніх справ бере на себе той член сім’ї, в якого більше вільного часу.
- Гендерна термінологія.
- Що таке гендер – стать?
- Яка різниця між поняттями «стать» та «гендер»?
Учні записують терміни
Учитель запитує про що йде мова, про «стать» чи «гендер», якщо про стать – учні переходять вліво, про гендер – вправо.
Наприклад:
- Жінки народжують дітей, чоловіки – ні.
- У більшості країн поліцейські, в основному, чоловіки.
- Серед президентів, членів уряду і менеджерів жінок менше, ніж чоловіків.
- Жінки можуть годувати дітей груддю, чоловікам для годування потрібна пляшка з молоком.
- Маленькі дівчатка – тихі та сором’язливі, хлопчики – вперті та сміливі.
- Вправа «Витівник». Один учасник на хвилинку виходить за двері. Решта стають у коло, обирають «витівника» і оплесками запрошують зайти до кімнати того, хто вийшов. Він стає у центр кола і намагається відгадати, хто є «витівником». Завдання для «витівника» - час від часу давати сигнал про зміну рухів (наприклад, після оплесків – тупотіти ногами, махати руками чи присідати). Коли «витівника» вгадають, він починає водити.
- Робота в групах. (Розділитися на дві групи). «Аналіз прецедентів».
Ситуація 1. Вечір, неділя сім’я заходить до залу. Чоловік вмикає телевізор дивитися новини. Жінка перемикає канал на серіал. Чоловік просить: «Дай, будь ласка, подивитися новини, я хочу знати, що відбувається у світі. Серіал ти можеш подивитися в інший час.». На що жінка відповідає: «Ми з дочкою хочемо дивитися фільм і тому ти повинен нам поступитися.»
Ситуація 2. Чоловік вранці будить дружину: «Розігрій мені сніданок.». Вона відповідає: «Юро, я нещодавно повернулася з нічного чергування, яке було важким. Я дуже стомилася і хочу відпочити. Зроби це, будь ласка, сам.». Чоловік наполягає: «Це не чоловіча робота! Ти повинна готувати їжу для мене!». Недовго сперечаючись жінка пішла на кухню готувати сніданок.
- Які проблеми прав людини в даній ситуації?
- Чому, на Ваш погляд, виникла подібна ситуація?
- У чому головна її причина?
- Хто винен?
- Що робити?
- Гра «Рівність статей». Учасники заплющують очі та уявляють світ, в якому не буде порушуватися гендерні права і придумують гасло, яке його представить. Потім записують на аркуші та закріплюють на дошці.
- Зворотній зв’язок. Підійти до плаката «Наші очікування» і проаналізувати, чи вони справдилися. Якщо так – залишити на глобусі, якщо ні – зняти.
- Прощання. Узявшись за руки, міцно стинути їх і тричі промовити: «Один за всіх і всі за одного!».