Четвер, 02.05.2024, 02:28
«Себе я бачу в дзеркалі природи» Екологічний турнір Виховні досягнення: виховання в учнів любові до природи, бережливого ставлення до неї, усвідомлення того, що їм жити в XXI столітті, а тому обов’язком юного покоління є не допустити екологічного лиха, врятувати красу на землі. Підготовка (домашнє завдання): 1. Підготувати плакати за екологічною темою «Екологічний бумеранг». 2. Підготувати каштанам захист передвиборчої програми з екологічних питань. 3. Виготовити ромашку, барвінок, скласти віночок. 4. Скласти вірш за екологічною тематикою. Хід заходу. Учень. Ты, Человек, любя природу, Хоть иногда ее жалей: В увеселительных походах Не растопчи ее полей. В вокзальной сутолоке века Ты оценить ее спеши: Она — твой давний, добрый лекарь, Она союзница души. Не жги её напропалую И не исчерпывай до дна. И помни истину простую: Нас много. А она — одна. Ведучий. Дорогі друзі! Сьогодні ми проводимо екологічний турнір з теми «Себе я бачу в дзеркалі природи», девіз якого — «Цінуй, люби, бережи!». Оскільки ні для кого не секрет, що найбільше натхнення і радість (любов до рідного краю, до життя) викликає спілкування з природою. Шепіт голубої води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих птахів, ні з чим не зрівнянна природа рідного краю. Природа і Вітчизна — неподільні. Природа — це багатство нашої країни. І наше з вами завдання — бережливо ставитися до неї, захистити рідну природу від забруднення. Учень. Зупинімося — останній є шанс, Схаменімося — благаю я вас. Все задумано мудро в природі — Жити всьому у мирі та згоді. Річка куди хоче тече, Пташеняті підставим плече. Як зрубаємо дерево — вмить Поспішаймо хоч два посадить. Як асфальт — то не через калину, Джерельце хай не знає зупину. Як розоримо світ оцей вщерть, Вирок нам — без війни буде смерть. Зупинімось — останній є шанс, Ця планета не тільки для нас. Люди, будьмо ж людьми! Ведучий. Сьогодні в турнірі беруть участь дві команди. Команда «Санітари». Девіз: «Кинемо природі рятувальний круг!» Команда «Альтернатива». Девіз: «Мислити глобально, діяти локально!». Учень. Село дріма в передранковім сні. Із вітром тихо гомонять тополі: Світанок бродить по терпкій росі. Фарбує обрій у рожевий колір. Ось прокричали в небі журавлі І потяглися в далі малинові. Скриплять за мостом явори старі, Розгойдуючи тишу світанкову. Ведучий. Протягом XXI століття людство зіткнулося з такими «бідами» планети Земля: • Основною проблемою є кислотні дощі. • Виникнення та подальший розвиток парникового ефекту. • Наступною екологічною бідою є руйнування тонкої плівки озонового шару. • Не менш небезпечною стала проблема забруднення водного середовища. • Приблизно 500 млн. чоловік нашої планети страждають від нестачі питної води. • Забруднення атмосфери, водного середовища безпосередньо пов’язане з погіршенням якості ґрунту. • Проблема скорочення біологічної різноманітності — одна з найстрашніших для майбутнього людства, оскільки вид, що зник, відновити принципово неможливо. • У процесі виробництва щороку у світі до річок, озер, морів у середньому викидається до 6,5 млн. куб. м забрудненої води, а це десятки тонн шкідливих речовин. • І тому ми, як майбутнє нашої країни, повинні осягнути істину свідомістю і серцем, розумом і почуттям: в долі природи — наша доля. Якщо все зробити для того, щоб використати останній шанс і допомогти рідній природі, то можна — продовжити жити. Переходимо до розминки. Вустами немовляти У цьому конкурсі ми знайомимося з найпоширенішими відходами. На кожний з відходів заготовлено по п’ять висловів. Спробуйте зрозуміти, що мали на увазі діти. Команда І 1. Це те, без чого ми вже не можемо обходитися. 2. Цим ми користуємося щодня. 3. Це вбиває рибу у воді, рослини на землі. 4. Коли це потрапляє у воду, то утворюється багато піни. 5. За допомогою цього все стає чистішим. (Пральний порошок) Команда II 1. Це заважає дихати рибам. 2. Це вкриває плівкою поверхню води. 3. Це треба видаляти з поверхні води. 4. Це легше за воду. 5. У річці цього багато, коли в ній миють машини. (Машинне масло) Команда І 1. Предмети, виготовлені з неї, мало важать. 2. Її не можна викидати, оскільки вона сама по собі в природі не розкладається. 3. Вона буває різнокольоровою і її дуже важко зламати. 4. Якщо її підпалити, то з’являється багато чорного диму, який погано пахне. 5. У мене дуже багато іграшок, зроблених з неї. (Пластмаса) Команда II 1. Якщо його нагрівати, воно стає тягучим, як тісто. 2. Кинуте в лісі, воно може стати джерелом пожежі. 3. Його роблять з піску. 4. Частіше за все воно прозоре. 5. Коли падає, воно розбивається. (Скло) Конкурс плакатів Ведучий. Домашнє завдання було наступним: підготувати плакат «Екологічний бумеранг», де у вигляді знаків, символів і малюнків стисло змалювати причини змін у навколишньому середовищі та їх наслідки. Конкурс «Найсильніша ланка» Ведучий. Кожна команда по черзі відповідатиме на питання. 1. Як називається наука, яка вивчає зв’язки живих організмів з навколишнім середовищем? (Екологія) 2. Що відбулося 26 квітня 1986 року? (Аварця на Чорнобильській АЕС) 3. Яке захворювання викликає радіація? (Променева хвороба) 4. Як називаються чинники середовища, які впливають на живі організми і їх співтовариства? (Екологічні) 5. Хто ввів науковий термін «екологія» у 1866 році? (Ернст Геккель) 6. Які організми є показником чистоти повітря, тому що вони практично відсутні уздовж шосейних доріг і рідко зустрічаються у великих містах? (Лишайники) 7. Процес пристосування до умов навколишнього середовища називається... (Адаптацією) 8. Сполуки сульфуру й нітрогену з водою в атмосфері утворюють... (Кислотні дощі) 9. Унаслідок результаті забруднення атмосфери через перенасичення вуглецем і підвищення загальної температури на землі виникає таке явище, як... (Парниковий ефект) 10. Солі азотної кислоти, що є елементами мінерального живлення рослин, називаються... (Нітратами) Конкурс капітанів Ведучий. Завершуємо першу частину турніру конкурсом капітанів. Додому було завдання: уявіть, що вас висунули кандидатом у депутати сільської ради. Складіть листівку з викладом своєї передвиборчої програми в області екології. (Виконується пісня) Ведучий. Шановні друзі! Чи звернули ви увагу на таке незвичайне місце проведення нашого турніру? Це ж заповідна зона, яку можна назвати фітовітальня, від слів фітос — рослина, і вітальня — місце для зустрічі з друзями. Оберегом нашої фітовітальні є вінок, в який ми вплітатимемо рослини зеленої аптеки. Кожна з команд представить по одній лікарській рослині. Представлення рослин Команда І Ростуть в лісі і в садочку, По одному мають очку, А ті очка сині-сині... І сонечко всередині. Як дівчатка йдуть а таночки, З листячка плетуть віночки. Прикрашають ще й хлібину, Виряджаючи в гостину. П’ять блакитних пелюстинок І травичка та — барвінок. Це перша квіточка, яку ми вплетемо до нашого віночка. Барвінок — вічнозелена трав’яниста рослина, листя якої зберігає колір навіть під снігом. Його звуть хрещатим, а чотири листочки, які він має, ростуть разом і утворюють хрестик. Віночком, заплетеним з барвінку, прикрашають голову молодої на весіллі. Барвінок вішали над вхідними дверима дому і ніколи не викидали на смітник, а тільки у воду, щоб він не загинув від спраги. А обізнані люди з давнини лікують барвінком серцеві недуги, бо люблячим серцем народжена ніколи не в’януча квітка. За часів, коли панувало марновірство, барвінок уважали талісманом, який оберігав людину від недругів. І зараз його вважають символом життя. Легенда про барвінок Жили колись давно чоловік з жінкою в любові і злагоді. А найбільшою потіхою для них був їх маленький синочок на ім’я Бар. У скорому часі виріс він гарним парубком. А що був одинаком у заможної родини, то багато дівчат мали собі на думці віддатися за нього. Сохло серце за Баром і у ворожкиної доньки. А сталося інакше. Посватався Бар до іншої дівчини, що звалася Вінка. Ніяка ворожба відьми не могла розбити того кохання. І от прийшов день весілля. Щасливі молодята стояли на воротях біля батьківського благословення і чекали тої хвилини, щоб піти до святої церкви до шлюбу. Аж тут де не взялася та ворожка зі своєю дочкою. Ворожка стала перед молодими, проголосила своє прокляття, окропила їх чорним смердючим настоєм якогось зілля. За хвилю де стояли Бар і Вінка вже нічого не було. Кинулися люди до ворожки, а вона змахнула руками і злетіла чорною галкою. Кинулися до її дочки. А та злетіла до хмар сірою галкою. Впала матінка Барона на те місце, де стояв її син, і окропила землю гіркими слізьми. І сталося диво: на очах у всіх із землі проросло зелене зілля, уквітчане дрібненькими блакитними квітками... І назвали його барвінком. Команда II На стрункій високій ніжці Біля річки на лужку У хустинці білосніжній Стрів я квіточку таку: Ясним очком жовтуватим Усміхалася мені. Я хотів її зірвати, А бджола сказала: «Ні!» А тепер настав час розкрити таємниці скромної біленької ромашки. Легенда про ромашку Наші прабатьки твердили: якщо падає з неба зірка, — народжується людське немовля, яке отримує небесну душу, і та душа вічно прагнутиме до зірок, бо зіркою є невгамовне людське серце. Одного разу позаздрив людям син Цариці Ночі. Закортіло і йому отримати зоряну душу. Він створив із мороку та нічних туманів подобу людини. І ось упала зірка, прокресливши полум’яну стежину в небесному дивоколі. але, торкнувшись несправжньої дитини, не ввійшла в неї: не було там вогника любові. Розписалася сріблястими іскрами по луках та полях, перетворюючись на дивні квіти — ромашки. Розлючений принц Ночі почав обривати пелюстки квітів, запитуючи: «Любить? Не любить?». Падають пелюстки на землю, а квітка все мовчить. Хтось із людей підслухав ті слова сина Ночі і теж почав запитувати у ромашки, чи любить вона. Та хіба про це питають? Ромашок є багато видів, і серед них — уславлена ромашка лікарська, чи аптечна. На Україні збереглась її назва — «рум’янок». Казали: «Як рум’янком вмита». У ньому купали маленьких діток, мили голову. Ромашка має приємний аромат. Ціле літо цвіте вона на відкритих галявинах, пустирях, у степах, на луках, уздовж шляхів. Треба навчитись розрізняти її від інших видів ромашок. Як таємничо звучить одна з народних назв цієї рослини — ромен-зілля. Адже вона велика мандрівниця і охоче вирушала «в світи» разом з циганськими повозами. Траплялося, чумаки, що їздили в Крим по сіль, бралися торувати нові шляхи через первісні степи, а слідом за ними хлюпала піна пахучих ромашок. І та іскриста доріжка через небо найбільше нагадує буйне цвітіння білих квітів, то, мабуть, її і назвали Чумацьким Шляхом. Якщо ж тобі трапилося якось застудитись, Прив’яжеться кашель і кине у жар. Візьми чашу ту, із якої димиться Духмяний цілющий ромашки відвар. Конкурс «Поетичний» Переходимо до останнього конкурсу. У ньому ми почуємо вірші, присвячені проблемам екології, ставленню людини до природи і навколишнього середовища. Команда І Кромсая лед, меняем рек теченье, Твердим о том, что дел невпроворот, Но мы еще придем просить прощенья У этих рек, барханов и болот. У самого гигантского восхода, У самого мельчайшего малька. Пока об этом думать неохота, Сейчас нам не до этого... пока Аэродромы, пирсы и перроны, Леса без птиц из земли без воды, Все меньше окружающей природы, Все больше окружающей среды. Команда II Я наблюдал, как речка умирала, Не день, не два, но только в этот миг, Когда она от боли застонала, В ее сознанье, кажется, проник. В печальный час, когда исчезла сила. Когда вокруг не стало ни кого, Природа в речке нам изобразила Скользящий мир сознанья своего.
Стали люди сильными, как боги, И судьба земли у них в руках. Но темнеют страшные ожоги У земного шара на боках. Мы давно освоили планету, На земле уж белых пятен нету, Черные сотрешь ли, Человек?
Боже! Хай воля Твоя допоможе нам мудрими і мужніми стати. Землиці дар оберігати — барвисте ошатне вбрання. Не йти по землі навмання, А бачити кожну стежину, У серці нести Україну! На щастя, на долю! Шануйте тополю! Шануйте дерева і квіти, і трави. І буде вам щастя! І буде вам слава! (Підбиття підсумків, нагородження переможців.) Ведучий. Ось і закінчився наш екологічний турнір. Бережіть нашу землю! Всюди, на кожному кроці, всі ми разом і кожний окремої Земля — найбільше чудо, і вона у нас одна! Завтрашній день буде таким, яким ми його створимо сьогодні. |
Меню сайтуПошук |