Урок 10. ПАВУКОПОДІБНІ
Без прядива пряде нитку
І без спиці в’яже сітку.
Загадка
Мета уроку: сформувати поняття про особливості будови, способу життя, різноманітність та роль у природі й значення у житті людини представників павукоподібних. Розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять. Виховувати культуру спілкування.
Основні поняття: хеліцери, ногощупальця, павутина; павутинні бородавки, позакииікове травлення.
Обладнання і матеріали: таблиці «Павукоподібні», фото та малюнки павуків і кліщів, відеофрагменти «Павук-сріблянка», «Павук-хрестовик на полюванні» тощо.
Тип уроку: комбінований.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час (хв) |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. Організаційний етап |
1 |
Організація класу. Розгадування загадки епіграфа |
Налаштування на роботу. Зацікавлення темою уроку |
II. Актуалізація опорних знань |
15 3 |
Самостійна робота з теми «Ракоподібні». «Гронування» до поняття «павукоподібні» |
Перевірка рівня знань учнів з теми «Ракоподібні». Введення поняття «павукоподібні» |
III. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Відеофрагменти, елементи проблемного навчання |
Мотивація подальшої діяльності, поява інтересу |
IV. Сприйняття навчального матеріалу |
6 4 4 |
Пояснення вчителя з використанням малюнків підручника. Міні-проекти учнів. Колективна робота над створенням опорного конспекту |
Первинне сприйняття та засвоєння матеріалу теми. Поглиблення знань з теми. Засвоєння знань |
V. Узагальнення і систематизація знань |
4 3 |
Діаграма Вена для порівняння раків і павуків. Елементи проблемного навчання. Робота з термінами |
Узагальнення знань, порівняння рака та павука. Проблемні запитання для систематизації знань. Осмислення понять |
VI. Підсумки |
2 |
Прийом «Пригадай найцікавіше на уроці» |
Підбиття підсумків, виділення ключових моментів уроку |
VII. Домашнє завдання |
1 |
Репродуктивне домашнє завдання |
Засвоєння матеріалу з теми |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка: розгадування загадки з епіграфа (павук).
II. Актуалізація опорних знань.
1. Самостійна робота «Ракоподібні» (приклад картки для самостійної роботи).
1. Назвіть представників ракоподібних та їхню роль у природі (4 бали).
2. Поясніть терміни (кожне пояснення по 1 балу): клешні ___; мозаїчний зір ___; линяння ___.
3. Підпишіть відділи тіла рака (5 балів).
2. Методика «Гронування» до поняття «павукоподібні» (навколо слова «павукоподібні» схематично вписують основні поняття і характеристики).
III. Мотивація навчальної діяльності.
Перегляд відеофрагментів павукоподібних (павука-сріблянки тощо).
Проблемні запитання до відеофрагментів (учитель або учні в парах).
IV. Сприйняття навчального матеріалу.
1. Пояснення вчителя з використанням малюнків підручника: А) Зовнішня будова павукоподібних; Б) Пристосування до життя в наземно-повітряному середовищі; В) Різноманітність павукоподібних.
2. Міні-проекти учнів на теми: «Роль павутини в житті павука»; «Різноманітність павукоподібних»; «Роль кліщів у природі та житті людини».
3. Колективне створення опорного конспекту «Ознаки павукоподібних».
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Складання діаграми Вена для порівняння павука-хрестовика та рака річкового з використанням характеристик: частини тіла (масивні головогруди, масивне черевце); покриви (хітиновий панцир, хітинізована кутикула); вусиків дві пари, вусики відсутні; є хеліцери, хеліцери відсутні; є хвостовий плавець, хвостовий плавець відсутній; ходильні ноги (5 пар, 4 пари); специфічні кінцівки (клешні; ногощупальця); живлення (хижак, всеїдна тварина); очі складні, очі прості; на черевці павутинні бородавки; на черевці черевні ніжки.
2. Робота в парах. Складання проблемних запитань щодо пристосування павукоподібних до життя в наземно-повітряному середовищі.
3. Робота з термінами: хеліцери; ногощупальця; павутина; павутинні бородавки; позакишкове травлення.
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням вправи «Пригадай найцікавіше на уроці»: учні пригадують етапи уроку, називають найцікавіші моменти.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 10.
Цей матеріал з subject.com.ua