Урок 11. КОМАХИ
Практична робота 1 «Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах»
Немає такого середовища, до якого комахи не змогли пристосуватись...
Енциклопедія
Мета уроку: сформувати поняття про особливості будови, способу життя комах. Розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять. Виховувати любов і повагу до живих істот.
Основні поняття: надкрила, крила, вусики, ентомологія, ротовий апарат, лялечка, личинка, типи розвитку комах.
Обладнання і матеріали: таблиці «Будова комах», «Розвиток комах», картки, малюнки, фото комах, колекції комах, вологі препарати комах, відеофрагменти.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування практичних умінь.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час (хв) |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. Організаційний етап |
1 |
Організація класу. Обговорення епіграфа з використанням прийому «Я знаю» |
Підготовка до сприйняття матеріалу. Спроба відповісти на проблемне запитання |
II. Актуалізація опорних знань |
15 |
Самостійна робота. |
Визначення рівня знань учнів з теми «Павукоподібні». |
2 |
Фронтальне опитування |
Актуалізація знань учнів про комах |
|
III. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Робота з відеофрагментами «Комахи різних середовищ» |
Аналіз особливостей будови тіла комах різних середовищ життя на базі побаченого |
IV. Сприйняття навчального матеріалу |
6 |
Пояснення вчителя з використанням мультимедійної презентації. Проблемне запитання |
Вивчення теоретичного матеріалу про ознаки комах. Відповідь на проблемне запитання |
1 |
|||
V. Формування практичних умінь |
15 |
Виконання практичної роботи |
Набуття практичних умінь виявляти пристосування до способу життя в комах |
VI. Підсумки |
2 |
Вправа «Хто найкращий» |
Визначення ключових моментів уроку, взаємооцінювання |
VII. Домашнє завдання |
1 |
Репродуктивне та творче завдання (випереджувальне), робота в групах |
Засвоєння матеріалу, підготовка до наступного уроку |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка: прочитайте епіграф. Висловіть свої думки стосовно епіграфа, починаючи фразою «Я знаю...».
II. Актуалізація опорних знань.
1. Самостійна робота з теми «Павукоподібні».
1. Підпишіть відділи тіла павука (5 балів).
2. Назвіть представників кліщів та їхнє значення в житті людини (4 бали).
3. Поясніть терміни (кожне пояснення по 1 балу): павутина ___; хеліцери ___; позакишкове травлення ___.
2. Фронтальне опитування: Ракоподібні поширені у водному середовищі, павукоподібні на суходолі. Де поширені комахи? Пригадайте комах, що мешкають у різних середовищах життя.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Відеофрагменти «Комахи різних середовищ». Учні аналізують середовище, у якому живе комаха (на відео), та особливості її зовнішньої будови.
IV. Сприйняття навчального матеріалу.
1. Пояснення вчителя з використанням мультимедійної презентації до уроку: А) Ознаки комах; Б) Особливості будови тіла; В) Середовища життя; Г) Типи розвитку комах, стадії розвитку комах (з повним і неповним перетворенням).
2. Проблемне запитання, що містить епіграф. Якщо комахи пристосувались до життя в усіх середовищах, то чи є на Землі такі місця, які стали для них недоступними?
V. Формування практичних умінь.
ПРАКТИЧНА РОБОТА 1
Тема: ВИЯВЛЕННЯ ПРИКЛАДІВ ПРИСТОСУВАНЬ ДО СПОСОБУ ЖИТТЯ У КОМАХ
Мета: з’ясувати, як особливості зовнішньої будови комах пов’язані з їхнім середовищем існування та способом життя, навчитися виявляти пристосування комах до способу життя на конкретних прикладах.
Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: ручні лупи, вологі препарати та фіксовані комахи, колекції комах, препарувальні набори.
Хід роботи
1. Розгляньте запропонованих учителем комах. Зверніть увагу на особливості їхньої зовнішньої будови (форма і колір тіла, особливості будови крил, ротового апарату, кінцівок, вусиків тощо).
2. Визначте за зовнішніми ознаками, де живуть запропоновані вчителем види комах та їхні основні пристосування до способу життя і середовища існування.
3. Результати роботи занесіть у таблицю.
VI. Підсумки.
Вправа «Хто найкращий»: учні аналізують роботу своїх однокласників на уроці; визначають і вербально оцінюють роботу один одного.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 11. Виконати випереджувальне творче завдання (для роботи в групах) «Різноманітність і значення комах». Кожна група працює над міні-проектом, отримує для роботи одну групу комах з переліку: прямокрилі, таргани, жуки, перетинчастокрилі, двокрилі, метелики.
Цей матеріал з subject.com.ua