Урок 11. Основні органели клітини
Тема. Основні органели клітини.
Мета уроку: - закріпити знання учнів про основні органели клітини, їх будову і функції; довести в процесі лабораторного дослідження, що клітина жива одиниця рослинного організму;
- формувати в учнів науковий світогляд, демонструючи на матеріалі уроку доступність пізнання процесів життєдіяльності, що відбуваються в найдрібніших структурах живого навіть на шкільному рівні;
- продовжити формування вмінь працювати з наочністю, дидактичним матеріалом, визначати особливості будови клітини та її органел, порівнювати, робити умовиводи;
- у разі проведення лабораторного дослідження продовжити формувати практичні вміння і навички виконання лабораторних досліджень, працювати з мікроскопом, виготовляти тимчасові мікропрепарати, досліджувати їх, правильно виконувати роботу, малюнки рослинної клітини, робити узагальнюючі висновки.
Методи та методичні прийоми: інформаційно-рецептивний.
Тип уроку: урок застосування знань та формування вмінь і навичок.
Наочність та обладнання: таблиця «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», фотографії, колекції електронних зображені, клітини, органел, комп'ютер, мультимедійний проектор; у разі проведений лабораторного дослідження обладнання відповідно до інструктивної картки, вміщеної в підручнику.
Хідр уроку
I. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів.
А. Фронтальна бесіда за запитаннями:
1. Назвіть основні частини клітини.
2. Охарактеризуйте будову і функції: мітохондрій, хлоропластів.
3. Які види пластид ви знаєте?
4. Які функції в клітині виконують лейкопласти і хромопласти?
5. Назвіть функції клітинної стінки і клітинної мембрани.
6. Що собою становлять клітинні включення? У якому стані вони бувають у клітині?
Б. Робота з дидактичними картками (німими схемами) з визначення будови клітини.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку. Ми з вами ознайомились а будовою клітини. її основними органелами і функціями. Всі клітинні органели занурені в цитоплазму, яка об'єднує їх, забезпечує їх взаємодію і тим самим сприяє злагодженій роботі клітини, усім процесам життєдіяльності цієї унікальної біохімічної лабораторії клітини, або, як ми її ще називали, ідеального міста. Як у цьому переконатися? Для цього проведемо ще одне лабораторне дослідження.
Завдання уроку.
1. Охарактеризувати особливості будови і функцій органел клітини.
2. Виготовити тимчасовий мікропрепарат живих клітин листка елодеї.
3. З'ясувати, у якому стані перебуває цитоплазма живої клітини рослини.
4. Довести на підставі проведеного дослідження, що клітина - жива одиниця рослинного організму.
III. Виконання учнями лабораторного дослідження «Рух цитоплазми в клітинах листа елодеї».
I. Вступна бесіда з правил безпеки під час виконання лабораторних і практичних робіт.
Примітка: звернути увагу учнів на 1 пункт інструктивної картки для проведення дослідження - дія подразників: температура і освітлення (які активізують рух цитоплазми).
II. Контроль за проведенням учнями дослідження: виготовленням тимчасового мікропрепарату, виконанням правил роботи з мікроскопом під час роботи з ним.
III. Обговорення результатів досліду і варіантів висновків на підставі виконаної роботи.
Примітка: узагальнюючи результати проведеного дослідження, підвести учнів до розуміння, що рух цитоплазми і подразливість (дія освітлення і температури) є невід'ємними властивостями живого.
IV. Закріплення матеріалу уроку.
Бесіда за запитаннями:
1. Назвіть основні частини рослинної клітини.
2. Які органели входять до складу клітини?
3. Які типи пластид трапляються в рослинній клітині?
4. Яку форму і колір мають хлоропласти? Чому вони забарвлені в зелений колір?
У раді проведення лабораторного дослідження - обговорити питання:
1. При якому збільшенні мікроскопа можна спостерігати рух хлоропластів у клітинах листка елодеї.
2. Чим зумовлений цей рух?
V. Узагальнення і систематизація знань.
Обговорення положення: «Доведіть, що клітина - одиниця будови рослинного організму».
VI. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів.
VII. Рефлексія.
VIII. Повідомлення домашнього завдання: повторити матеріал §8-10.
Цей матеріал з gdz-masters.org