Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Субота, 18.05.2024, 17:17

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | УРОК № 11 Потреби людини. Навички і звички | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

УРОК № 11

Потреби людини. Навички і звички

Мета: розглянути класифікацію потреб людини, їх вплив на формування інтересів  та  схильностей  особистості,  дослідити  механізм  формування звичок  людини,  як  корисних,  так і  шкідливих,  розвивати  вміння  аналізувати на прикладі аналізу власних звичок, виховувати прагнення до самовиховання  шляхом  формування  корисних  для  здоров'я  звичок.

Матеріали  та  обладнання: аркуші  паперу,  фломастери,  матеріали  із  журналів  та  газет.

Поняття: потреби  людини,  потреби  існування,  потреби  розвитку,  уміння,  навички, звички, чинники формування звичок.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ     

  • Доповіді учнів

Учні,  які  готували  індивідуальне  домашнє  завдання, розповідають  про  приклади  самовиховання  із  життя  відомих людей.

  • Фронтальна бесіда

—  Який приклад вразив вас найбільше? Чому?

—  У  який  спосіб  ці  люди  досягали  нових  вершин?  Що їм допомагало?

—  Як  ви  гадаєте,  чому  люди  прагнуть  удосконалити  себе: стати розумніше, сильніше, успішніше тощо?

—  Чи  всім  це  вдається?  Як  ви  гадаєте,  від  чого  це  залежить?

—  Чи  можна  сказати,  що  прагнення  до  розвитку  є  потребою кожної людини?

III.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

♦ Інформація до роздумів

Готуючись  переплисти  Атлантичний  океан  на  надувному  човні,  німецький  лікар

Ханнес  Ліндеман  кілька  тижнів  багато  разів  на  день  навіював  собі:  «Я  впораюся!

Я залишуся живим!». Як він розповідав пізніше, у нього з'явилися почуття «безмежної впевненості», «космічної безпеки», які не залишили сумніву в успіху, можливості невдачі. І коли під час плавання човен перекинувся, він, вибираючись з холодної води,  продовжував  переконувати  себе:  «Я  впораюся!»  —  і  врешті-решт  домігся успіху.

  • Фронтальна бесіда

—  Як  ви  думаєте,  що  спонукало  Ханнеса  Ліндемана  здійснити  цю  подорож?  Слід  зауважити,  що  він  здійснив  таку подорож двічі.

—  Чому,  не  зважаючи  йа  можливі  голод,  холод  та  небезпеки,  цей  сміливий  чоловік  таки  відважився  на  такий вчинок?

—  Чи  була  потреба  так  ризикувати?  Які  взагалі  потреби має  людина,  що  треба  необхідно  задовольняти,  а  які  не  є обов’язковими?

  • Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Потреби людини

  • Розповідь учителя з елементами бесіди

Прагнення  задовольнити  свої  потреби  мотивує  поведінку людини,  формує  її  інтереси.  Унаслідок  розмаїття  причин  потреби  людей  дуже  різноманітні,  задовольнити  їх  нелегко. Предметами  першої  необхідності  вважаються  їжа,  житло  й  одяг. Предмети  розкохиі  для  кожної  людини  або  певної  групи  населення  можуть  значно  відрізнятися.  Зазвичай  до  предметів розкоші  належать  дорогоцінності,  золоті  вироби,  хутра,  яхти тощо.  Потреби  існують  у  всіх  людей,  груп  людей,  соціальних верств,  держав.  Головна  особливість  цих  потреб  полягає  в  їх безмежності.  Оскільки  людство  розвивається,  прогресують і  його  потреби.  Підвищується  культурний  рівень  людей,  зростають  і  розширюються  духовні  потреби  людини.  Будь-який новий  винахід  стає  потребою  і  породжує  цілий  ланцюг  нових потреб.

Наприклад,  прем’єра  нового  спектаклю  або  фільму  викликає  інтерес  людей  та  потребу  його  переглянути;  нові,  модні  гаджети  —  планшети,  смартфони  —  потребують  нових  програм, аксесуарів тощо.

Засоби  масової  інформації  дуже  оперативно  роблять  новий  товар  потребою  для  всіх  людей,  байдуже,  до  якого  класу вони  належать  або  в  якій  країні  мешкають.  Потреби  ростуть кількісно й через збільшення самого народонаселення Землі.

Потреба  це  природний  потяг  людини  до  визначених умов  життя,  відсутність  яких  породжує  прагнення  змінити такий стан речей.

За способом задоволення виділяють потреби:

  • індивідуальні  —  це  потреби,  що  задовольняються  людиною самостійно, наприклад потреби в одязі, житлі, їжітощо; 
  • колективні  —  ті,  що  задовольняються  спільно  у  трудовому колективі, наприклад підвищення кваліфікаційного  рівня,  колективне  управління  виробництвом тощо;
  • суспільні  —  це  потреби,  що  задовольняються  на  рівні держави,  суспільства,  наприклад  потреби  в  забезпеченні громадського  порядку,  захисті  навколишнього  середовища тощо.

За спільністю ознак потреби людини можна об’єднати в такі групи:

  • матеріальні та духовні;
  • загальні та конкретні;
  • поточні та перспективні;
  • задоволені та незадоволені;
  • дійсні та абсолютні.

♦  Для допитливих

Широко  відома  класифікація  потреб,  запропонована  американським  ученим

А. Маслоу.

Він поділив їх на нижчі та вищі. До першої групи належать потреби фізіологічні, без задоволення  яких  неможливе  саме  життя  людини.  Після  цього  індивід  прагне  безпеки для себе, своєї сім'ї. До вищих потреб відносять прагнення належати до певного  кола  людей,  відчувати  їх  підтримку.  Задоволення  цієї  потреби  викликає прагнення  завоювати  визнання,  повагу,  підняти  свій  престиж  в  очах  оточуючих. Найвищою  потребою  в  другій  групі  є  прагнення  людини  до  самореалізацїі.  Визначальними  є  економічні  потреби,  тобто  той  внутрішній  мотив,  що  спонукає  людину до  економічної  діяльності  з  метою  забезпечення  власного  добробуту  й  добробуту членів родини.

  • Фронтальна бесіда

— Як ви гадаєте, чи однакові у всіх потреби?

—  Які  потреби  притаманні,  насамперед,  для  вас  у  підлітковому віці?

—  Порівняйте  потреби  ваших  батьків,  старших  членів родини  та  потреби  молодших  членів  родини  —  дошкільнят.

Чи відрізняються вони?

Залежно  від  того,  які  потреби  на  даний  час  має  людина, у неї формуються певні інтереси та схильності.

  • Вправа «Інтерв'ю»

Вправа  розвиває  вміння  слухати  партнера  та  вдосконалює  комунікативні  навички,  скорочує  комунікативну  дистанцію між учнями.

Учні  об’єднуються  в  пари  і  протягом  5  хвилин  розмовляють  зі  своїм  партнером,  намагаючись  дізнатися  якомога більше  про  його  інтереси  та  захоплення.  Потім  кожний  готує коротку  презентацію  свого  співрозмовника.  Головне  завдання  —  підкреслити  його  індивідуальність,  несхожість  з  іншими. Після чого учасники по черзі представляють один одного.

  • Розповідь учителя

Інтерес,  цікавість  —  це  емоційний  вияв  пізнавальних потреб  людини,  дуже  важливий  чинник  для  формування  різноманітних  навичок.  Інтерес  —  єдина  мотивація,  що  здатна перетворити  роботу  на  приємне  зайняття  впродовж  тривалого часу. Без інтересу не буде ніякої творчої діяльності.

Людина  відчуває  інтерес  до  чогось  нового  чи  відмінного від  раніш  побаченого  чи  почутого,  але  він  активізується  також при усвідомленні нових можливостей.

Наприклад,  з’являється  нова  можливість:  навчитися  кататися  на  роликах.  Якщо  в  людини  виник  інтерес,  це  її  зацікавило,  то  починається  процес  тренувань,  спроб.  Поступово формується  стійка  навичка,  яка  згодом  може  перетворитися на  постійну  звичку.  Наприклад,  кожні  вихідні  проводити з друзями на ролердромі.Упродовж  всього  життя  людина  набуває  великої  кількості різноманітних умінь.

2. Уміння та навички

  • Пояснення вчителя з елементами бесіди

Уміння  це  здатність  належно  виконувати  певні  дії, що  ґрунтується  на  доцільному  використанні  людиною  набутих знань і навичок. 

Уміння  формується  завдяки  частому  повторенню  будь-яких конкретних дій.

Наведіть  приклади  формування  будь-яких  умінь  у  вашому житті.

Навичка  —  це  здатність  виконувати  певні  дії  автоматично, не замислюючись, як ти це робиш.

Наведіть  приклади  навичок.  (Ходіння,  говоріння,  читання, катання На ковзанах тощо.)

Коли  людина  виконує  якісь  дії  постійно,  у  неї  підсвідомо виникає  бажання  або  необхідність  робити  їх  знову  —  це  і  є  звичка.  Інакше  кажучи,  звичка  —  це  особлива  форма  поведінки людини,  що  виявляється  у  схильності  робити  ті  чи  інші  дії,  які закріпилися внаслідок багаторазового їх повторення.

Звичка  є  важливим  аспектом  життя  людини  щодо  її здоров’я,  способу  життя.  Звички  можуть  бути  корисними  та шкідливими.

3. Корисні та шкідливі звички

  • Слово вчителя

Корисні  звички  підвищують  працездатність,  сприяють фізичному  і  психічному  розвитку,  зумовлюють  активне  довголіття.  Чим  раніше  вони  сформувалися,  тим  міцніше  здоров’я людини, тим легше їй уникнути шкідливих звичок.

Шкідливі  звички,  навпаки,  руйнують  волю  і  здоров’я,  знижують  працездатність,  скорочують  тривалість  життя.  Шкідливі звички  з’являються  в  різному  віці.  Чим  раніше  вони  сформуються, тим. згубніше буде їхня дія і тим складніше їх позбутися.

  • Евристична бесіда, створення схеми «Корисні та шкідливі звички» на

дошці та в зошитах

Звичка — це особлива форма поведінки людини, що виявляється у схильності робити ті чи інші дії, які закріпилися внаслідок багаторазового їх повторення

Корисні звички

Підвищують працездатність, сприяють фізичному та психічному розвитку, зумовлюють активне довголіття 

Шкідливі звички

Руйнують волю й здоров'я людини, знижують працездатність, скорочують тривалість життя

  • Самостійна робота в зошитах «Аналіз власних звичок»

Запишіть  у  два  стовпчики  свої  корисні  та  шкідливі  (якщо вони є) звички.

—  Як  ви  гадаєте,  що  впливає  на  формування  звичок,  як корисних так і шкідливих?

4. Чинники формування звичок. Вплив корисних звичок на здоров'я

  • Самостійна робота з підручником

Прочитайте  параграф  та  знайдіть  і  випишіть  основні чинники формування звичок.

Зробіть висновок.

Формування звички здійснюється двома шляхами:

  • наслідування поведінки інших;
  • свідоме формування звички.

Для  формування  сталої  звички  необхідне  багаторазове повторення  дій  упродовж  тривалого  часу  та  прагнення,  бажання виробити в себе корисні звички.

  • Фронтальна бесіда

—  Які  звички  дозволяють  зберегти  власне  здоров’я?  (Займатися  спортом,  вчасно  лягати  спати,  дотримуватись правил особистої гігієни, гуляти на свіжому повітрі тощо.)

V.УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Самостійна робота на картках (роздавальний матеріал до уроку)

Завдання:

1. Прочитайте список звичок.

2.  Напроти  корисних  звичок  поставте  знак  «+»,  а  напроти шкідливих  поставте  знак  «-».  Якщо  ви  не  знаєте,  яка це звичка, то постав знак «?».

Перелік звичок: вітатися, обманювати, умиватися, чистити зуби, прибирати у своїй кімнаті, гризти нігті, сутулитися, класти речі на місце, виконувати домашнє завдання, їсти багато солодкого, розмовляти під  час  їди,  робити  щоденну зарядку,  пропускати  уроки,  говорити  правду,  читати  лежачи, провітрювати  кімнату,  мити  за  собою  посуд,  битися,  займатися  спорком,  багато  гуляти  на  свіжому  повітрі,  подовгу  сидіти біля  комп’ютера  та  телевізора,  курити,  уживати  алкоголь, наркотики.

  • Творча робота в малих групах. Гра «Прес-центр»

Учні об’єднуються в невеликі групи.

Завдання: скласти текст соціального рекламного ролика.

Приклади  тем:  «Сьогодні  модно  займатися  спортом!»,

«Сьогодні  модно  читати!»,  «Сьогодні  модно  не  палити!»,  «Сьогодні модно вести здоровий спосіб життя!».

Крім  тексту  ролика,  учні  створюють  плакат  або  колаж на  великому  аркуші  паперу.  (Учні  заздалегідь  підготували різноманітні  матеріали  з  газет  та  журналів,  які можна використати при створенні плаката, колажу.)

Виступи  представників  груп.  Обговорення  створених  роликів і плакатів.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обміркуйте,  порадьтесь  з  батьками  та  складіть  план  формування  будь-якої  необхідної  для  вас  на  данйй  час  корисної звички.Індивідуальне  завдання:  декільком  учням  підготувати матеріали  про  способи  корегування  самооцінки.  На  наступному Уроці вони можуть взяти на себе роль «психолога».

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  • Написання есе

Учні пишуть 5-хвилинний твір із метою підбиття підсумків уроку й формулювання висновків.

Цей матеріал з biology-informatics.pp.ua

 

Розробки уроків

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0