Урок 12. РІЗНОМАНІТНІСТЬ І ЗНАЧЕННЯ КОМАХ
Найбільша війна у світі - війна людини з комахами
Л. Говард
Мета уроку: сформувати поняття про різноманітність і роль у природі й значення в житті людини представників комах. Розвивати уяву, пам'ять, логічне мислення. Виховувати любов до живих організмів.
Основні поняття: групи комах: прямокрилі, таргани, жуки, перетинчастокрилі, двокрилі, метелики.
Обладнання і матеріали: колекції комах, таблиці: «Різноманітність комах», малюнки, картки, фотографії комах, відеофрагменти «Різноманітність комах».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час (хв) |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. Організаційний етап |
1 |
Організація класу. Розминка «Поясни епіграф» |
Налаштування на продуктивну працю |
II. Актуалізація опорних знань |
5 |
Взаємоопитування «Бумеранг» за темою домашнього завдання |
Актуалізація опорних знань для подальшої роботи на уроці |
III. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Прийом «Здивуй! Зацікав!» - цікава інформація з теми |
Зацікавлення матеріалом, що буде вивчатися на уроці |
IV. Засвоєння нових знань |
18 4 |
Міні-проекти учнів (випереджувальне завдання). Робота з підручником над створенням конспекту |
Первинне засвоєння знань. Створення опорного конспекту «Роль комах у житті людини» |
V. Узагальнення і систематизація знань |
7 3 |
Колективна робота над заповненням таблиці. Гра «Відгадай задумане», робота в парах |
Оформлення таблиці «Різноманітність і значення комах». Закріплення вивченого |
VI. Підсумки |
2 2 |
Повторне обговорення епіграфа. Вправа «Снігова грудка» |
Деталізація проблеми, висновки. Підбиття підсумків, виділення головного |
VII. Домашнє завдання |
1 |
Репродуктивне домашнє завдання. Робота з підручником і зошитом |
Ефективне засвоєння матеріалу, повторення вивченого раніше |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка «Поясни епіграф»: учні намагаються пояснити епіграф, навівши приклади боротьби людини з комахами.
II. Актуалізація опорних знань.
Взаємоопитування учнів «Бумеранг» за темою домашнього завдання: будова комах, пристосування до життя в різних середовищах (учитель координує напрям запитань).
III. Мотивація навчальної діяльності.
Цікава інформація про комах - прийом «Здивуй! Зацікав!».
Щоб зібрати 1 кг меду, бджолам потрібно зібрати нектар з 19 млн квіток. Одна бджола за день облітає 7 тисяч квіток.
Один мурашник здатний захистити від шкідників 1 га лісу. Мурашки розносять насіння рослин, роблять ходи в ґрунті, сприяючи його вентиляції.
IV. Засвоєння нових знань.
1. Міні-проекти учнів щодо різноманітності комах: група 1 - «Прямокрилі»; група 2 - «Таргани»; група 3 - «Жуки»; група 4 - «Перетинчастокрилі»; група 5 - «Метелики»; група 6 - «Двокрилі».
2. Робота з підручником з вивчення різноманітності та значення комах (с. 46-50). Складання опорного конспекту «Роль комах у житті людини».
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Колективне складання таблиці «Різноманітність і значення комах».
Група комах |
Представники |
Особливості будови |
Значення |
Прямокрилі |
|||
Таргани |
|||
Жуки |
|||
Перетинчастокрилі |
|||
Метелики |
|||
Двокрилі |
2. Гра «Відгадай задумане»: учні в парах складають характеристики комах. Потім зачитують учням класу. Приклади:
Має колючо-сисний ротовий апарат; личинка розвивається у воді, самець живиться нектаром, має два крила, самка живиться кров’ю, коли летить - дзижчить (комар).
Має гризучий ротовий апарат, личинка схожа на дорослу комаху, має надкрила, схожі на надкрила жуків; довгі вусики, плоске тіло, поширена комаха в житлі людини, живиться продуктами харчування, є переносником шкідливих бактерій (тарган).
VI. Підсумки.
1. Повторне обговорення епіграфа (учні аргументують свої думки).
2. Підбиття підсумків з використанням вправи «Снігова грудка»: слово, речення, запитання за темою уроку «Різноманітність комах». Наприклад:
Муха кімнатна.
Ця комаха поширена на всіх континентах Землі.
Чи правда, що одна муха може з'їсти коня?
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 12, повторити § 11. Опрацювати таблиці і схеми із зошита.
Цей матеріал з subject.com.ua