Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Субота, 18.05.2024, 17:33

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | УРОК № 13 Критичне мислення та вміння приймати рішення. Вплив реклами на рішення людини | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

УРОК № 13

Критичне  мислення та вміння приймати рішення. Вплив реклами на рішення людини

Мета: вивчити  особливості  критичного  мислення,  розглянути  прості,  складні та  щоденні  рішення,  проаналізувати  алгоритм  прийняття  зважених рішень,  особливо  тих,  що  стосуються  власного  здоров'я,  дослідити зміст  рекламних  повідомлень  і  вплив  реклами  на  свідомість  людини, розвивати  здатність  критично  мислити,  обмірковано  й  зважено  приймати  рішення,  виховувати  самостійність  та  врівноваженість.

Матеріали  та  обладнання: рекламні  повідомлення з газет  та  журналів,  фото  й  відео

рекламного змісту, окремі аркуші паперу.

Поняття: рішення, критичне мислення, соціальна реклама, комерційна реклама.

Тил уроку: комбінований.

Хід уроку

I.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

  • Вправа «Шукаю друга»

Вправа  спрямована  на  формування  адекватної  позитивної  самооцінки,  а  також  формування  дружнього  ставлення  до оточуючих.

Кожна  людина  мріє  про  те,  щоб  знайти  справжнього  друга.  Комусь  із  вас,  напевно,  вже  повезло,  і  такий  друг  у  вас  є. А  хтось  його  ще  не  знайшов.  Сьогодні  ви  маєте  можливість написати  оголошення  під  рубрикою:  «Шукаю  друга».  Зробити це  потрібно  так,  щоб  саме  ваше  оголошення  привернуло  увагу,  було  цікавим  і  творчим.  На  аркушах  паперу  ви  можете написати  про  себе  та  свої  захоплення,  намалювати  свій  портрет  чи  образ  бажаного  друга,  перелік  ваших  вимог  до  нього, рис характеру тощо.

На  виконання  роботи  відводиться  5  хвилин.  По  закінченні  роботи  пропонується  проаналізувати  та  обговорити  перелік  власних  позитивних  характеристик,  а  також  рис  характеру бажаного друга.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Слово вчителя

У  сучасному  світі  засоби  масової  інформації  та  Інтернет  являють  собою  потужну  силу,  що  може  впливати  на думки,  рішення  та  дії  мільйонів  людей.  Як  протидіяти  не­гативним  впливам  —  цього  ми  навчимося  на  сьогоднішньому уроці.

♦ Інформація для роздумів

Українська  біржа  благодійності  —  це  перша  в  Україні  незалежна  загальнонаціо­нальна інфраструктура онлайн-благодійності.

Цей інтернет-ресурс  допомагає в пошуку коштів, ресурсів для допомоги тим, хто її найбільше  потребує.  Тут  збирають  кошти  і  для  хворих  діток,  і  для  лікарень,  і  для дитячих  садочків.  Також  можна  підтримати  якісь  конкретні  культурні  та  екологічні проекти.

Ось як Засновники сайту характеризують свою діяльність: «Разом ми змінюємо світ і  створюємо  можливості.  Можливість  об'єднати  багатьох  людей  навколо  проблем, Можливість  особисто  перевірити,  як  і  на  що  витрачаються  благодійні  гроші.  Зрештою, можливість для кожного зробити наш світ добрішим і кращим».

  • Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку
  • Зверніть  увагу,  що  при  виконанні  вправи  «Шукаю друга»  вам  довелося розмірковувати  та  приймати  рішення: яку  людину  ви  хотіли  б  бачити  поруч  із  собою  як  друга? А  для  досягнення  своєї  мети  ви  складали  рекламне  оголошення.

Отже  сьогодні  на  уроці  предметом  нашого  обговорення буде:  що  таке  критичне  мислення,  які  рішення  нам  доводиться  приймати  і  як  на  наші  рішення  впливають  засоби  масової інформації.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Види рішень

  • Розповідь учителя, складання схеми на дошці та в зошитах

Жодна  людина  не  може  не  пізнати  на  практиці  процес прийняття  рішень.  Кожен  із  нас  протягом  дня  приймає  їх десятки,  а  протягом  життя  —  тисячі.  Деякі  з  них  прості,  інші більш складні й вимагають ретельного обмірковування.

Демонстрація  схеми  «Види  рішень»  на  дошці  або  на картках (роздавальний матеріал до уроку).

2. Чинники, що вливають на прийняття рішень

  • Інтерактивна вправа «Мікрофон»

— Як ви вважаєте, під впливом яких чинників людина приймає ті чи інші рішення?

Учні передають одне одному уявний мікрофон та вислов­люють свою думку.

  • Підбиття підсумків обговорення

Внутрішні чинники прийняття рішень:

  • власні бажання, уподобання, принципи;
  • я емоції, настрій;
  • розуміння наслідків власних рішень;

Зовнішні чинники:

  • друзі, однокласники, однолітки;
  • дорослі: батьки, рідні, вчителі;
  • засоби  масової  інформації:  телебачення,  газети,  журнали, радіо;
  • Інтернет;
  • книжки, кінофільми;
  • реклама;
  • правила та традиції суспільства.

3. Критичне мислення.

Для  того  щоб  навчитися  приймати  правильні,  зважені рішення, необхідно навчитися мислити критично.

  • Розповідь учителя

Критичне  мислення  —  це  мислення,  суть  якого  полягає в  ухваленні  ретельно  обміркованих  та  незалежних  рішень. Критичному  мисленню  притаманні  такі  властивості,  як  усвідомленість та самовдосконалення.

Критичне  мислення  розглядається  як  науковий  підхід до  вирішення  широкого  кола  проблем  —  від  побутових  до  професійних.

У  найближчому  майбутньому  головним  капіталом  буде вже  не  конкретна  інформація,  а  людина,  здатна  постійно й  ефективно  навчатися  нового  протягом  усього  життя.  Отже» здатність  аналізувати  інформацію  буде  «підвищуватися  в  ціні»,  відповідно  й  навички  критичного  мислення  стануть  запорукою  успіху  в  інформаційному  суспільстві.  Сучасний  світ потребує  постійного  вдосконалення  навичок  мислення.  Це дуже  вагома  причина,  чому  слід  навчатися  критично  мислити.

Існує  думка,  що  перехід  до  критичного  рівня  мислення в  тому  або  іншому  суспільстві  є  необхідною  передумовою  для початку цивілізаційного розвитку даного суспільства.

4. Алгоритми прийняття зважених рішень

  • Робота з підручником

Завдання:  опрацювати  текст  підручника,  проаналізувати запропонований алгоритм прийняття рішень.

У загальному вигляді алгоритм виглядає так:

Але  на  практиці  не  все  так  просто.  Існує  маса  чинників, що можуть заважати, утруднювати дію за алгоритмом.

Тому  ми  маємо  навчитися  конкретних  прийомів  критичного  мислення,  які  допоможуть  нам  у  прийнятті  важливих для нас рішень.

  • Розповідь учителя 

Розвиваємо  вміння  правильно  ставити  запитання  —  робимо важливий крок у бік ефективного прийняття рішень.

Ще  з  давніх-давен  найвидатнішими  філософами  й  ораторами  дизнано,  що  ефективність  вирішення  проблеми  значною  мірою  залежить  від  уміння  правильно  ставити  запитання.  Грамотно  і  вміло  поставлене  запитання  дозволяє  отримати всю  необхідну  інформацію  про  людину,  явище  чи  предмет, з яким пов’язана ваша проблема.

Демонстрація  схеми  «Шість  типів  запитань»  на  дошці або на картках (роздавальний матеріал до уроку).

Для  того  щоб  ви  краще  зрозуміли,  як  запитання  «працюють»  на  практиці,  розглянемо  приклад.  Припустимо,  перед вами  стоїть  завдання  —  разом  із  батьками  купити  ролики.  Ви маєте  обмежену  суму  грошей,  але  хочете,  щоб  ролики  були красивими й безпечними.

Прості  запитання  —  це  запитання,  на  які  потрібно отримати  конкретні  відомості,  згадати  й  відтворити  певну  інформацію.  Наприклад,  якщо  для  вирішення  проблеми  вам  не вистачає  інформації,  ви  можете  поставити  ці  запитання  оточуючим  або  собі  самому.  Наприклад:  «Де  ми  можемо  купити ролики?»,  «Чи  немає  у  вас  (у  мене)  знайомих,  які  працюють у спортивних магазинах?», «Який діапазон цін на ролики?».

Уточнюючі  запитання  зазвичай  починаються  зі  слів: «Тобто  ти  кажеш,  що...?»,  «Якщо  я  правильно  зрозумів, то...?».  Мета  цих  запитань  —  уточнити  інформацію,  яку  ви щойно  отримали  від  співрозмовника.  Скажімо,  у  вас  є  прайслист  на  ролики,  але  за  цінами  ви  не  можете  точно  визначити, це  старі  чи  нові  моделі.  Ви  телефонуєте  у  фірму  і  уточнюєте: «Якщо  я  не  помиляюся,  то  ви  торгуєте  роликами?  Які  моделі є  у  вас  у  наявності?»  Не  полінуйтеся  зайвий  раз  поставити уточнююче запитання, щоб не впустити нагоду.

Інтерпретаційні  запитання  починаються  зазвичай  зі слова  «чому».  Вони  можуть  надихнути  вас  на  нові  ідеї,  дозволять  отримати  розгорнуту  інформацію  про  цікавий  для  вас об’єкт  та-з’ясувати  незрозумілі  вам  причини  дій  і  вчинків людей.  Наприклад:  «Чому  я  соромлюся  попросити  у  свого друга  грошей  у  борг?»,  «Навіщо  я  витрачаю  стільки  грошей на каталоги, коли можна просто заглянути в Інтернет?».

Творчі  запитання  —  це  запитання,  у  формулюванні яких  присутні  елементи  умовності,  припущення,  прогнозу. При  вирішенні  проблеми  ви  можете  поставити  їх  собі,  якщо вам  потрібні  нові  ідеї,  необхідний  творчий  допінг.  Наприклад: «Що  буде,  якщо  я  трохи  почекаю  з  покупкою,  відкладу  трохи грошей,  а  потім  куплю  нові,  кращі  ролики?»,  «Що  буде,  якщо я  попрошу  своїх  знайомих  допомогти  мені  знайти  потрібну модель? ».

Оціночні  запитання  допоможуть  вам  дати  гранично  точну  оцінку  пов’язаних  із  вашою  проблемою  предметів,  подій, фактів.  Ці  запитання  є  кращим  інструментом  вибору  найбільш  оптимальних  з  наявних  у  вас  ідей  та  варіантів  вирішення  проблеми.  Наприклад:  «Чому  трюкові  ролики  кращі,  ніж звичайні?»,  «Чим  відрізняються  ролики  різних  виробників?», «Чому  дочекатися  наступної  поставки  розумніше,  ніж  придбати ролики із цієї партії?».

Практичні  запитання  встановлюють  взаємозв’язок  між теорією  та  практикою.  Вони  дозволяють  тверезо  оцінити  ситуацію  і  ступінь  реальності  ваших  цланів,  побачити  проблему збоку:  «А  що  б  ти  зробив  на  моєму  місці?»,  «Поясни,  будь ласка,  яким  чином  це  можна  здійснити  на  практиці?»,  «Де ти  бачив,  щоб  ролики  з  високоякісної  пластмаси  дешево  коштували? ».

  • Вправа «Слова — запитання»

1)  Чітко сформулюйте проблему, що слід вирішити.

2)  Запишіть десять слів-запитань, які прийдуть вам на думку.

3)  Поставте ці запитання щодо своєї проблеми.

4)  А тепер дайте відповідь на них. Ви відразу ж визначите  запитання,  на  якому  слід  зосередитися  —  там, де найскладніше відповісти.

Що________________________________________________ ?

Хто________________________________________________ ?

Де _________________________________________________?

Як________________________________________________   ?

Коли________________________________________________?

Чому  .______________________________________________ ?

Навіщо______________________________________________?

Звідки_______________________________________________?

Який (яка)____________________________________________?

Який взаємозв’язок ____________________________________?

З якої причини  _______________________________________?

Чим краще____________________________________________?

  • «Мозковий штурм»

—  Які  рішення  треба  прийняти  для  збереження  власного здоров’я?

Порядок роботи:

1. Запропонуйте учням сісти так, щоб вони почувалися зручно та невимушено.

2.  Повідомте їм проблему, яку треба вирішити.

3.  Запропонуйте учасникам висловити свої ідеї.

4.  Запитуйте їх у міру надходження. Не вносьте в ідеї ніяких коректив.

5.  Спонукайте учасників до висування нових ідей.

6.  Намагайтеся не допустити глузування, коментарів або висміювання жодної ідеї.

7. Продовжуйте доти, доки будуть надходити нові ідеї.

8.  На закінчення обговоріть та оцініть запропоновані ідеї.

5. Вплив реклами на рішення людини

  • Розповідь учителя

Одним  із  чинників,  що  впливають  на  рішення  людини, є реклама.

Реклама (від латин, гесlатаrе — викрикувати) — спеціальна інформація про осіб чи продукцію, що розповсюджується в будь-якій формі та в будь-який спосіб. Залежно від мети рекламу поділяють на соціальну та комерційну. Іноді замість терміна «соціальна» використовують поняття «некомерційна», «суспільна» реклама. Але для зручності ми будемо використовувати перший варіант — «соціальна реклама».

У  руїнах  міста  Мемфіс  (Стародавній  Єгипет)  знайдений найстаріший  рекламний  текст:  «Я,  Ріно  з  Криту,  за  велінням богів  тлумачу  сни»,  тобто  реклама  існувала  вже  2500  років тому.

  • Методична порада

На  попередньому  уроці  ми  використовували  прийом  «Вводимо  роль».  Для  заохо­чення  якомога  більше  учнів  до  активного  пізнавального  процесу  цей  прийом  можна ввести в традицію і застосовувати за необхідності на різних етапах уроку.

На  етапі  підготовки  до  уроку  декілька  учнів  готували  індивідуальні  завдання.  Сьогодні на уроці вони будуть виконувати ролі психологів, соціологів та спеціалістів з     реклами.

  • Доповіді учнів

1.  Доповідь  «соціолога»  «Особливості  соціальної  (некомерційної) реклами, її цілі та аудиторія».

Соціальна  реклама  —  це  некомерційна  інформація  державних  органів  з  питань  здорового  способу  життя,  охорони здоров’я,  охорони  природи,  збереження  енергоресурсів,  профілактики  правопорушень,  соціального  захисту  та  безпеки населення.  У  такій  рекламі  не  згадуються  ані  конкретна  продукція, ані її виробник.

Соціальна  реклама  має  стимулювати  самосвідомість  громадян,  закликає  виявляти  доброчинність,  закликає  голосувати  на  чиюсь  користь  або  залучає  увагу  глядачів  до  справ  суспільства.

Наприклад,  соціальні  рекламні  кампанії  активізуються до  пам’ятних  дат,  державних  та  міжнародних  свят,  тематичних  днів.  Наприклад,  4  лютого  —  Всесвітній  день  боротьби проти  раку,  21  березня  —  Міжнародний  день  боротьби  за  ліквідацію  расової  дискримінації,  15  травня  —  Міжнародний день  сім’ї,  14  червня  —  Всесвітній  день  донора  крові,  13  листопада  —  Міжнародний  день  сліпих,  1  грудня  —  Всесвітній день боротьби зі СНІДом тощо.

Люди,  які  безкоштовно  поширюють  соціальну  рекламну інформацію  або  передають  для  цього  власні  кошти,  користуються  різноманітними  пільгами,  передбаченими  законодавством України.

2.  Доповідь  «спеціаліста  з  реклами»  «Комерційна  реклама, головні задачі та засоби впливу на споживача».

Комерційна  реклама  переслідує  досить  певні  цілі  —  інформування  про  вихід  нового  товару  на  ринок,  спонукання  до підвищення  купівельної  активності,  зміна  ставлення  споживачів до тієї чи іншої послуги або товару.

Основним  замовником  комерційної  реклами  є  комерційні організації.

Уважається,  що  покупцеві  потрібно  почути  про  новий товар  або  послугу  не  менше  ніж  20  разів  із  різних  джерел, щоб  прийняти  рішення  та  зробити  покупку,  починаючи  з  того  моменту,  коли  він  уперше  почув  назву  того  чи  іншого  бренду.  Тому  реклама  якомога  частіше  нагадує  нам  про  нові  товари, підштовхуючи до покупки певного продукту.

3.  Доповідь «психолога» «Методи реклами, що впливають на свідомість людей. Поради з протидії впливу реклами».

Останнім  часом  реклама  все  більш  агресивно  втручається  в  наше  життя  й  намагається  стати  невід’ємною  його  частиною.  Слід  пам’ятати,  що  головним  завданням  реклами  є привернути  якомога  більше  уваги  до  товару  та  скоріше  продати  його.  Реклама  створює  штучний  попит  на  різноманітні нові товари.

Треба  переконати  потенційних  споживачів  у  необхідності  купити  товар.  Для  цього  рекламісти  використовують  різні психологічні  «пастки».  Наприклад,  використання  так  званих «чарівних»  слів:  новий,  безкоштовно,  розпродаж,  знижка, отримай  подарунок,  ексклюзивний,  уперше,  лише  сьогодні, простий тощо.

Для  того  щоб  привернути  увагу  споживача,  використовують такі рекламні прийоми:

  • привертання  уваги  до  популярності  товару,  торгівельної марки;
  • застосування «загадкових» заголовків, що підсвідомо змушують дочитати рекламний текст до кінця;
  • я переконливість тексту;
  • я використання різних шрифтів із метою звернення уваги на найбільш значимі слова;
  • виділення деяких абзаців за допомогою світла й шрифту.

Треба звернути увагу на те, що сучасні рекламісти роблять ставку саме на молодь. Це робиться через те, що на молодіжну свідомість дуже легко впливати й немає потреби ламати ніякі стереотипи.

Виокремимо  «пастки»,  які  використовують  для  підтримання споживацької активності:

  • «Samsung  —  будь  лідером!»,  «Молодь  обирає  Рерsі!» (слогани — «пастки»);
  • «Приєднуйся  до  кращих!»,  «Ти  досі  не  з  нами?  Не  проґав свій  шанс!»  (конкурентна  боротьба  за  право  споживання товару);
  • «Вимагай  більшого!»,  «Бери  все  від  життя!»  (стимулювання споживання товару);
  • «Лише  сьогодні!»,  «Зараз  або  ніколи!»,  «Поспішай!  До кінця  акції...»  (примушує  споживача  поспішати  придбати повар «доки він є у наявності»);
  • «Немає  мобільного?!»  (створення  ефекту  «білої  ворони» або «прибульця з іншої планети»).

Якщо  ми  зможемо  розпізнавати  ці  маніпуляції  рекламістів,  то  будемо  захищені  від  їх  негативного  впливу.  Треба також  додати,  що  населення  України, не зважаючи на всі рекламні  прийоми,  доволі  спокійно  ставиться  до  самого  факту існування реклами.

V.  ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Робота в групах. Критичний аналіз рекламних повідомлень

Кожна  група  отримує  роздавальний  матеріал  —  рекламні  оголошення,  статті,  постери,  флаєри,  листівки  комерційної  і  соціальної  спрямованості  (якщо  дозволяють технічні  можливості  —  кожна  група  отримує  ще  і  будьякий рекламний відеоролик для аналізу)

План аналізу:

1)  До якого типу реклами належить матеріал (комерційна, соціальна)?

2) Які рекламні слогани були використані?

3)  На яку вікову групуьзорієнтована ця реклама (підлітки, дорослі)?

4)  Які емоції викликає ця реклама?

5)  Чи вважаєте ви цю рекламу корисною?

6)  Які  рішення  ви  прийняли  би,  спираючись  на  даний рекламний матеріал?

  • Практична робота «Моделювання ситуації прийняття зважених рішень»

Ще  раз  пригадаємо  алгоритм  прийняття  зваженого  рішення:

Хід роботи:

1.  Проаналізуйте представлені ситуації та, користуючись алгоритмом, прийміть рішення в конкретній ситуації.

1)  Ви  з  другом  після  прогулянки  зголодніли  й  вирішили перекусити.  Друг  пропонує  купити  хот-дог  у  вуличному павільйоні. Яке рішення ти приймеш?

2)  По  телевізору  ти  побачив  рекламу  організації  «Центр допомоги  тваринам».  Працівники  цього  центру  запрошують  волонтерів  для  допомоги  з  догляду  за  тваринами та годування їх. Яким буде твоє рішення?

2.  Запишіть послідовність дій у вигляді алгоритму для кожної ситуації.

VI.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Уявіть  себе  соціальним  працівником  та  придумайте  рекламу  якогось  соціального  проекту,  де  висвічуються  проблеми,  що  найбільше  вас  бентежать,  та  яка  викликає  бажання допомогти. Підготуйте презентацію для однокласників.

VII.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  • Прийом «Одним словом»

Учні висловлюють свої враження від уроку.

Цей матеріал з biology-informatics.pp.ua

 

Розробки уроків

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0