Урок 13. ПАРАЗИТИЧНІ ТА КРОВОСИСНІ ЧЛЕНИСТОНОГІ
Під мікроскопом він відкрив, що на блосі живе блошинка, а на блошинці тій, блошиночка-дитинка...
За Д. Свіфтом
Мета уроку: сформувати уявлення про паразитичних і кровосисних членистоногих, небезпеку, яку вони становлять для людини, профілактику захворювань і боротьбу з ними. Розвивати вміння висловлюватись, аргументувати свою думку. Виховувати культуру гігієни.
Основні поняття: паразит, паразитологія, кровосос, переносник хвороби, збудник хвороби.
Обладнання і матеріали: малюнки та фото паразитичних членистоногих.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час (хв) |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. Організаційний етап |
1 |
Організація класу. Розминка «Висловіть свої думки про епіграф» |
Налаштування на продуктивну працю |
II. Актуалізація опорних знань |
7 |
Біологічний диктант «Комахи» |
Визначення рівня знань учнів про комах |
III. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Цікава історична інформація про паразитичних членистоногих і людину |
Зацікавлення зв'язками людини з паразитичними та кровосисними членистоногими |
IV. Засвоєння нових знань |
8 12 |
Пояснення вчителя з використанням малюнків підручника. Робота в групах |
Сприйняття та засвоєння матеріалу. Поглиблення знань з теми |
V. Узагальнення і систематизація знань |
6 4 |
Складання пам’ятки. Вправа «Правда чи міф» |
Визначення ключових моментів у профілактиці захворювань, які передають кровосисні та паразитичні членистоногі |
VI. Підсумки |
4 |
Вправа «Пригадай і склади план уроку» |
Визначення ключових етапів уроку |
VII. Домашнє завдання |
1 |
Репродуктивне, робота з підручником і зошитом |
Засвоєння матеріалу теми |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка «Висловіть свої думки про епіграф»: учні висловлюють думки стосовно епіграфа.
II. Актуалізація опорних знань.
Біологічний диктант «Комахи». Правильні твердження позначте «+», неправильні - «-».
1. У хруща травневого 8 ходильних ніг та дві пари вусиків.
2. Комахи мають дві пари крил, що розміщені на середньо- та задньо-грудях.
3. У білана капустяного є дві пари крил, укритих лусочками.
4. Бджола, оса, джміль належать до двокрилих.
5. До комах, що розвиваються з повним перетворенням, не належить сарана перелітна.
6. У циклі розвитку бджоли є стадія личинки та лялечки.
7. У комах органи дихання - трахеї - відкриваються дихальцями на черевці.
8. У тарганів сисний ротовий апарат
9. Колючо-сисний ротовий апарат у мухи та бджоли.
10. Комахи не можуть жити у водному середовищі.
11. Метелики та бджоли є запилювачами квіткових рослин.
12. Жуки-гнойовики не приносять користі, переробляючи гній.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Цікава інформація про паразитичних членистоногих та людину.
У 14 сторіччі по Європі пройшла страшна епідемія чуми. У 1346 році чума потрапила до Криму, а звідти поширилась по всій Європі. Цікаво, що чуму переносять пацюкові блохи, а пацюки мандрували світом у трюмах кораблів.
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя з використанням малюнків підручника (с. 62-65).
2. Робота в групах (парах) з підручником. Створення схем за планом: паразит; належність до групи членистоногих (комахи, павукоподібні); місце паразитування; шкода, якої завдає паразит; шляхи зараження; профілактика. Розглядаються: кліщ собачий (тайговий, пасовищний), коростяний свербун, залозниця вугрова, воша людська, блоха пацюкова, комар малярійний.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Складання пам’ятки «Профілактика захворювань, які спричиняють і передають паразитичні членистоногі».
2. Вправа «Правда чи міф»: учні слухають твердження, пояснюють, правда це чи міф, аргументують своє пояснення:
Оводи в дорослому стані не живляться, а їхні личинки ведуть паразитичний спосіб життя (+).
Залозницею вугровою не можна заразитись, якщо спати на одній подушці з хворим (-).
Якщо надіти одяг хворого на коросту, можна заразитись коростяним свербуном (+)
Коростяні свербуни - це комахи, що живуть у волоссі людини (-).
Воші можуть переносити збудника тифу від людини до людини (+).
Муха цеце - переносник малярії (-).
Серед ракоподібних немає паразитичних видів (-).
Вправу можна замінити взаємоопитуванням «Бумеранг».
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням вправи «Пригадай і склади план уроку»: учні складають план уроку, пригадуючи основні його моменти.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 15 та конспекти в зошиті.
Цей матеріал з subject.com.ua