Урок 14. ПАРАЗИТИЧНІ ЧЕРВИ - ГЕЛЬМІНТИ
Невігластво та незнання про гельмінтів,
На жаль, не рятує людину від зараження ними...
Уривок статті з газети
Мета уроку: сформувати поняття про паразитичних червів і захворювання, які вони спричиняють; шляхи зараження ними та профілактику. Розвивати логічне мислення, виховувати культуру гігієни.
Основні поняття: остаточний хазяїн, проміжний хазяїн, гельмінти, фіна, життєвий цикл паразита.
Обладнання і матеріали: таблиці: «Паразитичні плоскі черви», «Паразитичні круглі черви».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час (хв) |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. Організаційний етап |
2 |
Організація класу. Обговорення епіграфа |
Підготовка до сприйняття матеріалу нової теми |
II. Актуалізація опорних знань |
5 |
Заповнення таблиці «Логікон» |
Повторення вивченого на попередньому уроці, розвиток логічного мислення |
III. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Прийом «Здивуй! Зацікав!»: довідкова інформація |
Зацікавлення темою уроку |
IV. Засвоєння нових знань |
8 8 |
Пояснення вчителя, робота з термінами. Робота з підручником, опрацювання схем |
Засвоєння матеріалу теми, поглиблення знань про паразитичних червів |
V. Узагальнення і систематизація знань |
10 5 |
Складання схем життєвих циклів паразитів. Робота з термінами. Складання пам'ятки |
Деталізація життєвих циклів гельмінтів. Запам’ятовування термінів. Ознайомлення з профілактикою гельмінтозів |
VI. Підсумки |
3 |
Вправа «Снігова грудка». |
Підбиття підсумків уроку. |
1 |
Повторне обговорення епіграфа |
Визначення ключових моментів теми |
|
VII. Домашнє завдання |
1 |
Репродуктивне завдання, робота з підручником та зошитом |
Ефективне засвоєння навчального матеріалу |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка, обговорення епіграфа. Чи правий автор статті? Доведіть або спростуйте.
II. Актуалізація опорних знань.
Заповнення таблиці «Логікон» (паразитичні та кровосисні членистоногі).
Короста |
Педикульоз |
Малярія |
4 |
Кліщовий енцефаліт |
Шкіра |
2 |
Кров |
Кров |
Кров |
1 |
Воша л курська |
3 |
Блоха пацюкова |
5 |
Відповіді в розкиданому порядку: малярійний комар (переносник); чума (блохи переносники); іксодові кліщі (переносники); коростяний свербун (збудник); волосся, шкіра голови (місце паразитування воші).
III. Мотивація навчальної діяльності.
Прийом «Здивуй! Зацікав!».
Гельмінти - паразитичні черви - бувають розміром від мікроскопічних до 30-метрових велетнів. Як такий велетень вміщується в організмі людини? Такими завдовжки можуть бути стьожкові черви, наприклад стьожак широкий буває розміром 25 м.
Фіна - міхур - часта стадія паразитичних червів теж дивує своїми розмірами. Так, фіни ехінокока траплялись розміром 20 см у діаметрі й нагадували головку капусти.
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя: гельмінти, гельмінтози, загальні ознаки гельмінтів.
2. Пояснення з використанням малюнків, схем підручника (с. 57-61) і таблиць: печінковий сисун; котячий сисун; бичачий та свинячий ціп’яки; стьожак широкий; ехінокок; аскарида людська; трихінела; гострик.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Колективна робота: складання схем життєвих циклів гельмінтів (зазначити остаточного та проміжних хазяїв, шляхи зараження).
2. Робота з термінами: гельмінти, гельмінтологія, фіна, остаточний хазяїн, проміжний хазяїн.
3. Складання пам’ятки «Профілактика гельмінтозів».
VI. Підсумки.
1. Підбиття підсумків з використанням прийому «Снігова грудка»: слово, речення, запитання.
Печінковий сисун.
Паразитує в печінці людини і хребетних тварин.
Чи можна заразитись ним, вживши недосмажену телячу печінку?
2. Повторне обговорення епіграфа.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 14, схеми в зошиті та пам’ятку.
Цей матеріал з subject.com.ua