Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Субота, 18.05.2024, 19:13

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | УРОК № 14 Психоактивні речовини і здоров'я. Протидія тиску і маніпуляціям | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

УРОК № 14

Психоактивні речовини і здоров'я. Протидія тиску і маніпуляціям

Мета: розглянути  згубний  вплив  психоактивних  речовин  на  організм  підлітків, розвивати  вміння  критично  аналізувати  та  робити  висновки  щодо  існуючих  міфів  про  психоактивні  речовини,  формувати  активну  позицію щодо відмови від вживання згубних для здоров'я речовин.

Матеріали та обладнання: роздавальний матеріал.

Поняття: психоактивні речовини, куріння, алкоголізм, наркотик, наркоманія.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • Фронтальна бесіда

—  Які види реклами ви знаєте?

— Який вид реклами ми з вами чуємо та бачимо щодня частіше за все?

—  Як впливає реклама на суспільну думку?

—  Як часто ви бачите чи чуєте рекламу алкогольних напоїв та тютюнових виробів?

  • Презентація соціальної реклами, розробленої учнями

III.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Інформація для роздумів
  • За  даними  Всесвітньої  організації  охорони  здоров'я  (В003),  від  алкоголізму  що­ річно вмирає 6 млн осіб.  Показник  смертності  від  різних  причин  в  осіб,  що  навіть  помірно  вживають  алкоголь, у 3-4 рази перевищує аналогічний показник для населення в цілому. Середня тривалість життя в людей, що вживають алкоголь, не перевищує зазвичай 55- 57 років.
  • Основну  дію  на  організм  людини  при  курінні  справляє  нікотин  —  сильна отрута.

Смертельна доза нікотину для людини становить 1 мг на 1 кг маси тіла, тобто близь­ко  50-70  мг  для  підлітка.  Смерть  може  наступити,  якщо  підліток  відразу  викурить півпачки  сигарет.  За  даними  ВООЗ,  щорічно  у  всьому  світі  від  хвороб,  пов'язаних з курінням, помирає 3 млн осіб.

  • Сьогодні на нашій планеті курять близько 1,3 млрд осіб.
  • За 1 секунду на Землі викурюється 300 000 цигарок.
  • 68 % курців хочуть позбутися цієї шкідливої звички.

Проблема  споживання  наркотичних  препаратів  становить  серйозну  загрозу  людству.  Останні  дані  свідчать,  що  з  усього  населення  планети,  яке  становить  приблизно  7  млрд  осіб, близько  210  млн  вживають  наркотичні  речовини.  Це  означає, що  3  %  людей  на  планеті  —  наркомани.  Причому  із  цього числа  47  млн  осіб  є  громадянами  країн  Латинської  Америки. Також  статистичні  дані  Всесвітньої  організації  охорони здоров’я  свідчать,  що  середній  вік  початку  вживання  наркотичних  препаратів  сьогодні  становить  12-17  років,  хоча  ще кілька  років  тому  цей  вік  становив  15-17  років.  За  останні п’ять  років  наркоманія  стала  основною  причиною  поширення ВІЛ-інфекції та СНІДу.

  • Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

IV.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Психоактивні речовини і здоров'я

  • Розповідь учителя з елементами бесіди

Психоактивні  речовини  —  це  будь-які  хімічні  речовини (або  суміші)  природного  або  штучного  походження,  що  впливають  на  функціонування  центральної  нервової  системи,  приводячи  до  зміни  психічного  стану  людини.  Ці  зміни  можуть бути як позитивними (лікування), так і негативними.

Психоактивні  речовини,  що  впливають  на  вищі  психічні функції  людини  і  тому  часто  використовувані  в  медицині  для лікування  психічних  захворювань,  називаються  психотропними.

Психоактивні  речовини,  що  спричиняють  залежність (звикання)  та  заборонені  законодавством,  називаються  наркотиками.

Про  шкідливі  для  здоров’я  чинники  —  пияцтво,  куріння,  алкоголізм  і  наркоманію   говорилося  і  говориться  дуже багато.  Іноді  їх  дуже  м’яко  називають  «шкідливими  звичками».  Алкоголь  і  нікотин  нарекли  «культурними»  отрутами.

Але  саме  вони  приносять  безліч  лих  і  страждань  для  родин, є  соціальним  злом  для  суспільства.  Більш  того,  результатом цих  шкідливих  звичок  є  скорочення  тривалості  життя,  підвищення  смертності  населення,  народження  неповноцінного потомства.

  • Робота в групах, аналіз навчальних текстів. Методичний прийом «Ажур­на пилка»

Формування  груп  по  4-5  учнів.  Вони  отримують  навчальні тексти:

1 група — «Шкідливій вплив куріння»;

2  група — «Пасивне куріння»;

3  група — «Згубна дія алкоголю»;

4  група — «Підлітковий алкоголізм»;

5  група — «Наркотична залежність»;

6  група — «Ознаки наркотичної залежності».

(Тексти подано в роздавальному матеріалі до уроку.)

Метод  дозволяє  учням  працювати  разом,  щоб  опрацювати  значну  кількість  інформації  за  короткий  проміжок  часу, а  також  заохочує  учнів  допомагати  один  одному,  «учитися навчаючи».

План роботи:

1.  Спочатку учні працюють у «домашній» групі.

Кожна  група  отримує  навчальний  текст,  вивчає  його  та обговорює свій матеріал.

Бажано  обрати  в  групі  головуючого,  тайм-кілера  (того, хто  стежить  за  часом)  та  особу,  яка  ставить  запитання,  щоб переконатися, що кожен учасник розуміє зміст матеріалу.

2.  Потім,  після  того  як  учитель  об’єднав  учнів  у  нові групи,  в  іншій  групі  учні  виступають  у  ролі  експертів  з  питання,  над  яким  працювали  в  «домашній»  групі.  Учні  по черзі  намагаються  за  визначений  учителем  час  якісно  і  в  повному  обсязі  донести  інформацію  до  членів  нових  груп  та сприйняти нову інформацію від них.

3.  Потім  учні  повертаються  у  свою  «домашню»  групу  для того,  щоб  поділитися  інформацією,  яку  їм  надали  учасники інших груп.

  • Розповідь учителя

Міфи про психоактивні речовини

Міф:  «У  житті  все  треба  спробувати,  у  тому  числі  й  наркотики».

Реальність:  не  дай  Боже  вам  спробувати  таку  новизну. Чому?  Справа  в  тому,  що  після  спроби  наркотиків  навряд  чи ви  чогось  ще  захочете  (і  зможете)  спробувати,  оскільки  ваше життя  перетвориться  на  суцільний  жах.  Цей  міф  поширюють ті,  хто  зрозумів,  що  вони  «йдуть  на  дно»,  та  намагаються  тягнути  із  собою  інших.  Вони  не  хочуть  помирати  та  дивитися, як інші продовжують щасливе життя.

Міф:  «Наркотики  (алкоголь)  надають  різноманітність життю і скрашують його».

Реальність:  наркотики  на  якийсь  (дуже  невеликий)  час ліквідують  відчуття  тривоги  і  невпевненості  у  своїх  силах, витісняючи  зі  свідомості  думки  про  важкі,  але  необхідні  вчинки  або  питання,  відповіді  на  які  не  є  простими.  Наркотики  та одурманюючі  речовини  змінюють  психіку,  і  не  в  кращу  сторону:  у  того,  хто  зловживає,  з’являється  або  наростає  дратівливість,  підозрілість  (доходить  до  психозу),  почуття  провини, невпевненість  у  собі  і,  як  наслідок,  відчуженість  від  близьких і  оточуючих.  Якщо  у  тебе  проблеми,  наркотики  або  алкоголь тільки погіршать їх.

Міф:  «Є  наркомани  (алкоголіки,  курці),  які  вживають наркотики (курять, п’ють) багато років і прекрасно живуть».

Реальність:  наркомани,  щоб  не  визнавати  свої  проблеми, можуть  заявити,  що  «живуть  прекрасно».  Насправді  їхніми думками  є  приблизно  таке:  «Дурень  я,  що  зв’язався  з  наркотиками,  тепер  ніяк  не  можу  кинути...».  Якщо  в  тебе  все  в  по­рядку, то навіщо взагалі наркотики?

Міф:  «Легкі  наркотики  безпечні,  їх  приймати  можна, потроху».

Реальність:  будь-які  закони,  українські  чи  міжнародні, не  ділять  наркотики  на  «легкі»  й  «важкі».  Будь-які  наркоти­ки  викликають  залежність,  що  обмежує  свободу,  заміщаючи собою  більш  корисне  й  цікаве.  Будь-яке  соціологічне  дослідження  підтверджує,  що  наркомани,  які  вживають  «легкі» наркотики,  значно  частіше  потрапляють  у  різні  неприємні ситуації  (і  навіть  нещасні  випадки),  ніж  ті,  які  наркотиків цураються.

Міф:  «Вживати  чи  не  вживати  —  це  особиста  справа  людини, наркотики роблять людей вільними».

Реальність:  чому  ж  тоді  тих,  хто  вживає  наркотики,  називають  «залежними»?  Краще  ні  від  чого  не  залежати:  ані  від пристрасті  до  азартних  або  комп’ютерних  ігор,  тютюну,  кави, чаю,  ані  тим  більше  від  алкоголю.  Краще  бути  абсолютно вільним у своєму виборі. Є над чим подумати?

2. Куріння — трата грошей та часу

  • Розповідь учителя з елементами бесіди

Якщо  порахувати,  скільки  грошей  на  рік  курці  витрачають  на  сигарети,  то  вийде  чимала  сума.  Крім  того,  неабияких  грошей  коштують  запальнички,  постійно  треба  проходити  процедуру  відбілювання  зубів  від  нікотинового  нальоту. А  ще  іноді  доводиться  викидати  одяг,  випадково  пропалений сигаретою.  А  якщо  пригадати,  скільки  коштує  лікування  від різних  хвороб,  що  виникають  унаслідок  паління,  то  суми  ви­являються  чималими.  На  ці  гроші  можна  купити  щось  реально  необхідне,  здійснити  туристичну  подорож  або  взяти  участь у  благодійному  проекті.  Існує  безліч  речей,  на  які  можна  було б потратити ці гроші без шкоди для здоров’я.

—  Як  ви  гадаєте,  скільки  часу  на  день  витрачає  середній курець  на  цю  згубну  звичку?  А  скільки  загубленого  часу  набігає за рік?

У  середньому  курець  витрачає  на  куріння  від  10  до  15  діб на  рік!  Якщо  ви  мені  не  вірите,  то  давайте  порахуємо.  Середній  курець  викурює  20  сигарет  на  добу,  а  на  одну  сигарету йде  приблизно  3  хвилини.  Отже  за  добу  це  становить  1  годину на перекур, а на рік — 365 годин.

Ось  и  виходить,  що  крім  шкоди  здоров’ю,  куріння  ще й  відволікає  від  роботи,  занять.  У  ті  часи,  коли  людина  курить,  вона  втрачає  час  і  можливості  продуктивно  працювати, а це, безумовно, знижує рівень доходів.

3. Позитивні й негативні впливи однолітків

  • Слово вчителя

Згідно  з  дослідженнями  психологів,  найчастіше  причинами куріння підлітків є:

  • наслідування більш старших товаришів, особливо тих,на  яких  хотілося  би  бути схожим  (у  тому  числі  й  батьків);,
  • бажання здаватися дорослим, незалежним;
  • бажання «бути як усі» у компанії, де курять.

Існує  хибне  уявлення  про  те,  що  куріння  дозволяє  схуднути  (що  не  відповідає  дійсності).  Ця  помилкова  думка  є  причиною  того,  що  починають  курити  підлітки  з  надмірною  вагою, найчастіше дівчата.

Куріння  дуже  часто  поєднується  з  прийомом  алкогольних напоїв, наркотичних речовин.

Зазвичай  перша  спроба  куріння  відбувається  в  групі  однолітків.  Боязнь  бути  відкинутим  посилює  бажання  стати  «як усі». Поступово розвивається звичка, спричинена звиканням організму  до  дії  нікотину,  що  переходить  у  нікотинову  залежність.

І  навпаки,  діти,  які  разом  зі  своїми  однолітками  займаються  спортом,  спілкуються  в  різноманітних  гуртках, клубах  за  інтересами,  зайняті  корисною,  розвиваючою  їх особистість  діяльністю,  не  мають  бажання  й  часу  на  шкідливі  звички.  У  таких  дітей  престижними  є  спортивні  рекорди,  інтелектуальні  досягнення,  всіляко  підтримуються  вияви  творчих  здібностей.  А  наявність  згубних  звичок  лише осуджується.

  • Фронтальна робота. Аналіз проблемних ситуацій

—  Проаналізуйте  та  зробіті  висновки:  який  вплив,  позитивний  чи  негативний,  справляють  наведені  приклади  на свідомість підлітків. 

1)  Постійне перебування підлітка в стресових ситуаціях.

2)  Брак підтримки з боку оточуючих, відсутність справжніх друзів.

3)  Участь  підлітка  в  неблагополучній  групі  своїх  однолітків,  у  якій  вживання  алкоголю  та  позитивне  ставлення до нього є частиною групової субкультури.

4)  Бажання  «йти  в  ногу  із  часом»  стимулює  частину  молодих  людей  до  атрибутів  модного  й  стильного  життя, ознакою  якого  в  уявленні  багатьох  є  тютюнокуріння, залучення до наркотичних і токсичних речовин.

5)  Використання  професійних  спортсменів,  акторів  та музикантів,  які  є  взірцем  для  підлітків,  у  рекламі алкогольних напоїв, тютюнових виробів.

6)  Вибір друзів та компаній, у яких пріоритетними є заняття спортом, активні види відпочинку.

7)  Отримання  підлітками  зі  свого  навколишнього  середовища  непослідовної  інформації  щодо  алкоголю  та наркотиків.

Зверніть  особливу увагу  на  останній  приклад.  У  суспільстві  існує  багато  міфів  щодо  впливу  психоактивних  речовин.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Практична робота «Моделювання ситуації відмови від вживання психоактивних речовин»

Мета  роботи:  навчитися  захищати  власні  інтереси  й  здоров’я  та  не  піддаватися  негативним  впливам  однолітків  та дорослих.

Хід роботи:

1.  Проаналізуйте  зміст  перших  двох  стовпчиків  таблиці  та запишіть  у  третьому  стовпчику  ту  фразу,  іцо  слід  сказати у відповідь на пропозицію закурити сигарету.

АНАЛІЗ СИТУАЦІЇ, КОЛИ ВАМ ПРОПОНУЮТЬ СИГАРЕТУ

Дії партнера

Ваші дії

(алгоритм)

Запишіть ваш варіант

відповіді згідно з алго­

ритмом дій

Робить пропозицію.

Пропонує закурити си­

гарету

Поясніть, що ви думаєте

та відчуваєте

 

Намагається відволікти від

теми.

«Що ти як маленька

дитина»

Повертайтесь до теми.

Висуньте вимогу.

Запитайте, що він думає

 

Тисне, переконує.

«Усі  курять», «ти що,

рекламу не дивишся?»

Відмовтесь, або відтяг­

ніть час, або запропо­

нуйте альтернативу

 

2.  Спробуйте  побачити  чужий  та  свій  інтерес  за  ситуацією,  коли  вам  пропонують  наркотики.  Складіть  та  заповніть  подібну  таблицю  для  пропозиції  вживання наркотиків.

3.  Зробіть  загальний  висновок  щодо  пропозицій  вживання  психотропних речовин.

  • Інтерактивна вправа «Метод ПРЕС»

Висловте свою думку щодо шкідливого впливу психоактивних речовин.

Чотири етапи ПРЕС-методу:

1. Позиція

Я вважаю, що...

(Висловте свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору.)

Приклад: Я вважаю необхідним відмову від вживання психоактивних речовин...

2.  Обґрунтування

Тому, що...

(Наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції.)

3.  Приклад

Наприклад...

(Наведіть факти, що демонструють ваші докази, вони зміцнять вашу позицію.)

4.  Висновки

Тому...

(Узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто це заклик прийняти вашу позицію.)

VI.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Придумати казку «Мандрівка до країни Здоров’я». За бажанням намалювати до неї ілюстрації.

VII.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  • Підсумкова бесіда

—  Що нового ви дізналися на уроці?

—  Яка діяльність сподобалася найбільше?

—  Що було найскладнішим при виконанні завдань?

—  Що треба ще вивчити вдома?

Цей матеріал з biology-informatics.pp.ua

 

Розробки уроків

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0