Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Субота, 18.05.2024, 17:33

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | УРОК № 15 Вплив ВІЛ-інфекції на організм людини. Поняття про СНІД | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

УРОК № 15

Вплив ВІЛ-інфекції на організм людини. Поняття про СНІД

Мета: сформувати поняття про ВІЛ/СНІД, усвідомити зв'язок між способом життя й ризиком інфікування, розвивати вміння уважно ставитися до свого здоров'я, виховувати толерантне ставлення до людей з ВІЛ.

Матеріали та обладнання: роздавальний матеріал.

Поняття: вірус імунодефіциту людини, синдром набутого імунного дефіциту, толерантність.

Тип уроку: урок-дослідження.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Урок передбачає дослідницьку діяльність учнів у групах.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • Слухання казок «Мандрівка в країну Здоров'я»

Декілька учнів зачитують свої твори. Обговорення казок, перегляд ілюстрацій.

  • Фронтальна діяльність

Методичний прийом, що називається «Кластер» (у перекладі з англійської — гроно).

Перед класом ставиться завдання: «Згадайте та запишіть усе, що ви знаєте про ВІЛ/СНІД».

Форма роботи: обговорення та доповнення одне одного.

Результат цієї роботи відображається в схемі на дошці:

Схема є орієнтовною, продемонстровано лише принцип, оскільки неможливо передбачити, які варіанти побудови подібної схеми запропонують учні на уроці.

  • Інформація для роздумів

Мабуть всі ви чули пісні культової британської групи «Оиееп», наприклад, всесвітньо відомий хіт «Wе аге thе сhampions».

Соліст цієї групи, Фредді Меркурі, на жаль, став жертвою страшної хвороби — СНІДу. Ось його слова:

«Ураховуючи чутки, що поширилися в пресі, я хочу сказати, що аналіз моєї крові підтвердив присутність ВІЛ. У мене СНІД. Я вважав за потрібне тримати цю інформацію в таємниці, щоб зберегти спокій рідних та близьких. Однак прийшов час повідомити правду моїм друзям та прихильникам в усьому світі. Я сподіваюсь, що кожний приєднається до боротьби із цією жахливою хворобою».

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Слова вчителя

За даними фонду АнтиСНІД (станом на липень 2012 року), 212 800 українців інфіковані ВІЛ, у тому числі 51 500 випадків на СНІД. За неофіційними даними, число інфікованих ВІЛ в Україні становить 370 000 осіб.

У таких регіонах України, як Одеська, Миколаївська, Дніпропетровська, Донецька області, спостерігається найвищий рівень поширеності ВІЛ-інфекції.

На початковій стадії епідемії в Україні більшість тих, хто був інфікований, були споживачами ін’єкційних наркотиків. Однак за останні 10 років вірус вийшов із середовища наркоманів і поширюється серед усіх груп населення. Проте в суспільстві й досі панує думка, що на СНІД хворіють лише люди, які працюють у секс-бізнесі, та ті, що вживають наркотики.

Статистика свідчить, що більша частина ВІЛ-інфікованих людей — це особи віком від 19 до 39 років. За останні п’ять років збільшилася кількість інфікованих жінок. Сьогодні всі верстви населення мають ризик отримання інфекції.

  • Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  • Постановка дослідницького завдання

План роботи:

1 етап — висування гіпотези;

2 етап -— перевірка гіпотези пошуковим шляхом, установлення наукових фактів та формулювання висновку;

3 етап — у ході дослідження пропонується скласти тези щодо загальної характеристики ВІЛ/СНІДу: симптомів та етапів розвитку захворювання, основних шляхів передачі та необхідних заходів щодо профілактики. Гіпотеза: люди, які інфіковані ВІЛ, не становлять загрози для оточуючих, якщо дотримуватись певних правил.

  • Розповідь учителя

ВІЛ (вірус імунодефіциту людини) — це вірус, який руйнує імунну систему та робить людину сприйнятливою до різних інфекцій і захворювань.

ВІЛ-інфекція — це захворювання, спричинене вірусом імунодефіциту людини. Воно включає в себе період тривалого вірусоносійства (10 і більше років), а терміном СНІД (синдром набутого імунодефіциту) позначають кінцеву стадію ВІЛ-інфекції. Сам собою ВІЛ не є смертельним чинником, але функціонування цього вірусу в організмі впливає на імунну систему так, іцо навіть проста нежить може призвести до смерті людини. На стадії остаточного ураження імунної системи людини розвиваються супутні захворювання — запалення легенів, органів травлення, головного мозку, туберкульоз, утворення злоякісних пухлин шкіри й судин. Руйнуючи імунну систему, ВІЛ робить організм нездатним протистояти не лише зовнішнім інфекціям, але й умовнопатогенним інфекційним агентам (бактеріям, грибкам тощо), що зазвичай існують в організмі людини і не спричиняють захворювань. Проміжок часу між інфікуванням ВІЛ і розвитком стадії СНІДу може бути різним, залежно від загального стану здоров’я інфікованої людини, її способу життя та інших обставин. Близько 40 % інфікованих переходять у стадію СНІД лише через 12-13 років після зараження. Утім, у будь-якому разі хвороба закінчується смертю. Тривалість фази СНІДу зазвичай не перевищує 3-х років.

«Синдром» означає, що йдеться не про окрему хворобу, а про цілий комплекс різних симптомів захворювання.

«Набутий» означає, що це можна придбати, або заразитися.

«Імунодефіцит» — перша частина слова, яка означає, що йдеться про імунну систему людини, а друга частина слова — «дефіцит» — означає, що імунна система порушена.

Механізм розвитку захворювання

Потрапляючи в організм, вірус проникає в клітини імунної системи, щоб у них жити й розмножуватися, при цьому робота самих клітин порушується. У процесі розмноження ВІЛ використовує клітину як матеріал для створення подібних до себе. ВІЛ проникає всередину клітини, його оболонка зникає, і всередині клітини починається створення нових вірусних частинок. Оскільки процес повторюється, все більша кількість клітин уражається вірусом і гине. Усі існуючі антивірусні препарати пригнічують розмноження вірусу, тобто перешкоджають створенню нових вірусних частинок.

  • Робота в групах

Демонстрація та аналіз відеоматеріалів «Шляхи передачі ВІЛ/СНІДу» (або опрацювання роздавального матеріалу, наукової літератури).Існує велика кількість різноманітних матеріалів щодо проблематики ВІЛ/СНІДу. Наприклад, можна рекомендувати для роботи інтернет-ресурс «Всеукраїнський молодіжний проект “Україна проти СНІДу”»  Тут можна знайти і статті, і відеоматеріали до уроку. Його також можна рекомендувати учням для самостійного дослідження.

Під час перегляду фільму (або опрацювання матеріалів) учні звертають увагу на такі моменти:

1) шляхи передачі ВІЛ;

2) через що неможливо заразитися ВІЛ;

3) профілактика зараження ВІЛ.

  • Узагальнення результатів дослідницької діяльності. Методичний прийом «Опитування ланцюжком»

Учні по черзі дають відповіді на запитання, що були поставлені перед переглядом навчального відео (опрацюванням наукової літератури), у будь-який момент слово передається іншому учню, який продовжує, не перериваючи логіки відповіді попередника. Прийом активізує увагу та пізнавальну активність учнів.

Висновки з проведеної роботи оформлюються у вигляді схеми на дошці або учням пропонується заповнити заготовку схеми (роздавальний матеріал до уроку).

Запис тез на дошці та в зошиті.

ВІЛ-інфекція НЕ передається побутовим шляхом:

  • при дотиках, обіймах, рукостисканнях;
  • через поцілунки;
  • через посуд, столові прибори;
  • через їжу;
  • через постільну білизну, предмети побуту, іграшки;
  • повітряно-крапельним шляхом (у тому числі при чханні і кашлі);
  • при купанні у воді;
  • через ручки дверей і кранів, унітази;
  • через гроші;
  • через спортивні прилади;
  • через укуси комах або тварин.
  • Фронтальна бесіда

Повернення до дослідницького завдання, що було поставлене на початку уроку.

Висунута гіпотеза: люди, що інфіковані ВІЛ, не становлять загрози для оточуючих, якщо дотримуватись певних правил.

— Які результати нашої роботи?

— Які наукові факти ми з’ясували в підтвердження нашої гіпотези?

— Ми довели, що...

— Спростували, що...

  • Формулювання висновку. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

— Як слід ставитись до людини, якщо ви довідались про наявність у неї ВІЛ-інфекції?

Учні стисло висловлюють свій висновок щодо результатів дослідницької роботи.

  • Розповідь учителя

Толерантне ставлення до людей, які інфіковані ВІЛ

Толерантність — відмова від домінування та примушування, визнання права інших людей на власні думки та погляди, повага й визнання рівності.

Дискримінація — це ізоляція або відторгнення людини суспільством, що формує до неї несправедливе, упереджене ставлення через належність її до відповідної групи людей або того, що оточуючі вважають її членом такої групи.

Останнім часом пандемія ВІЛ/СНІДу з дивовижною швидкістю поширилася світом. Тому ця проблема стосується не окремих людей чи певних прошарків соціуму, а всього суспільства: бідних і багатих, іноземців і місцевих жителів, чоловіків і жінок, людей похилого віку, дітей і молоді, людей різних професій, віросповідання й національної належності.

Проблема ВІЛ — це проблема не лише медична, але й соціальна. У ставленні до ВІЛ-інфікованих залишається страх заразитися, спричинений незнанням шляхів поширення ВІЛ. Люди-носії ВІЛ стають ізгоями. Негативну роль у ставленні суспільства до інфікованих є пануюча думка про те, що хворий на СНІД є або наркоманом, або повією, тому вони не заслуговують навіть, на співчуття.

Люди, позитивний ВІЛ-статус яких стає відомим, потерпають від дискримінації та порушень своїх прав. Це виявляється в ізоляції та остракізмі з боку родини, друзів та сусідів, звільненні з роботи або ж створенні умов, що змушують їх звільнитися.

Страх піддатися дискримінації може утримувати людей від того, щоб звернутися за лікуванням у зв’язку зі СНІДом або відкрито визнати свій ВІЛ-статус.

Для того щоб уникнути подібної ситуації, слід знати: що таке ВІЛ, шляхи його, поширення й наслідки.

До заходів, що запобігають дискримінації, належать:

  • правовий захист ВІЛ-інфікованих, відповідне законодавство й процедури його реалізації;
  • інформація та освіта населення щодо можливих шляхів поширення ВІЛ;
  • роз’яснення ВІЛ-консультантів, психологів щодо розуміння проблем інфікованих людей. Допомога людям у розумінні того, що з ВІЛ можна жити і що досягнення в галузі лікування дають реальну надію на майбутнє;
  • забезпечення дотримання професійних і етичних норм медичних працівників. У разі виникнення порушень професійної етики слід передбачити адекватні форми від­шкодування морального збитку;
  • забезпечення доступу до медичних препаратів і їх використання для лікування ВІЛ.

Висновок: пам’ятайте, що ВІЛ або СНІД — це не привід для дискримінації. Люди, що живуть з ВІЛ/СНІД, також мають емоції і почуття. Ці люди відчувають себе ізольованими, не отримуючи підтримки, у якій є потреба. Саме толерантне ставлення кожного з нас може змінити погляд суспільства на цю проблему.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Письмова робота на картках (роздавальний матеріал до уроку)
  • Аналіз проблемної ситуації

Миколі 16 років, він інфікований ВІЛ. Він не виглядає хворим, але швидко стомлюється. Він продовжує ходити до школи, але не знає, чи потрібно розповідати комусь про те, що він ВІЛ-інфікований.

Запитання:

— Чи повинен Микола й далі відвідувати школу? Чому?

— Чи повинен він розповідати комусь про те, що в нього ВІЛ?

— Як ви відреагуєте, якщо він розповість вам про це?

  • Який ступінь ризику для вас, якщо хлопчик сидить поруч із вами?

— Чи будете ви відвідувати одну спортивну секцію з Миколою?

  • Робота в групах. Створення соціальної реклами «Профілактика ВІЛ - інфікування»

Учні на окремих аркушах паперу створюють листівки, плакати, соціальну рекламу з означеної тематики.

Презентація робіт. Оформлення виставки листівок.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти кросворд або вікторину за темою «ВІЛ/СНІД».

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  • Підсумкова бесіда

— Чи досягли ми мети уроку?

— Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?

Цей матеріал з biology-informatics.pp.ua

 

Розробки уроків

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0