Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Субота, 18.05.2024, 16:34

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | УРОК № 16 Спілкування і здоров'я. Засоби комунікації | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

УРОК № 16

Спілкування і здоров'я. Засоби комунікації

Мета: сформувати знання про спілкування як необхідну складову фізичного та психічного здоров'я людини, розглянути види спілкування, сучасні засоби комунікації, розвивати навички ефективного спілкування з дорослими та однолітками, виховувати в учнів культуру спілкування, взаємоповагу та розуміння.

Матеріали та обладнання: фотографії або ілюстрації, на яких продемонстровано різні види спілкування, логотипи соціальних мереж, вирази обличчя людини, комп'ютерна презентація М$ РоwегРоіпt.

Поняття: спілкування, комунікація, невербальний контакт, вербальний контакт, засоби комунікації.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Слайд № 1

Учням пропонується оцінити свій настрій на початку уроку, намалювавши в зошитах один зі смайликів.

Це допоможе оцінити настрій класу, підготовленість до уроку та скорегувати настрій двома-трьома фразами, додатково налаштувати учнів на роботу.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • Фронтальна бесіда

— Пригадайте, як спілкувалися між собою первісні люди.

- Для чого їм було необхідно вдосконалювати засоби спілкування між собою?

  • Слово вчителя

Слайд № 2

Первісні люди спілкувалися між собою здебільшого жестами: змахами рук, нахилами голови, положенням тіла. Усе це, як і в зграї тварин, передавало зміст «послання». Потім люди почали використовувати окремі звуки, які згодом перетворилися на примітивну мову. Основними формами діяльності давніх людей були колективна охота, збирання їжі. Розвиток різноманітних форм спілкування був необхідною умовою розвитку людства в цілому. Навіть сьогодні людина передає інформацію не лише за допомогою слів, а й жестами, виразом обличчя, за допомогою інтонації та звучання голосу.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

До уваги учнів пропонуються фотографії або ілюстрації, на яких зображені різні види спілкування: люди, що розмовляють між собою, телефонна розмова, логотипи соціальних мереж.

Слайд № З

  • Як ви гадаєте, яке значення має спілкування для людини?
  • Чи можете ви за виразом обличчя визначити, які емоції охопили людину?
  • Чи важливо контролювати свій настрій та емоції при спілкуванні з друзями, батьками, учителями?
  • Яких переваг надає знання та дотримання правил спілкування?
  • Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

Слайд № 4

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Спілкування людей

  • Розповідь учителя

Спілкування є невід’ємною частиною нашого життя. Із перших днів життя маленька дитина прислуховується до голосу матері, намагається роздивитися предмети навколо себе. І коли малюк уперше посміхається — це вже початок спілкування зі своїми близькими. Ви дорослішаєте, починаєте ходити до школи, у вас з’являються нові друзі та знайомі, ви пізнаєте світ навколо себе.

У сучасному світі існують майже необмежені можливості для спілкування між людьми: з однаковою легкістю ми можемо зв’язатися через мережу Інтернет і з одноклассника ми, які живуть поряд, і з друзями, які живуть в іншій країні.

Для порівняння, ще декілька десятків років тому ваші бабусі й дідусі уявити собі не могли, що лист може дістатися адресата за допомогою електронної пошти майже миттєво. Листи, перш ніж потрапити до рук отримувача, «подорожували» на поїздах, кораблях або літаках. А ще раніше для передачі важливої інформації наші предки використовували поштових голубів.

Сьогодні все змінилося, стрімкий розвиток сучасних технологій дозволяє вдосконалювати засоби спілкування та поєднує людей всього світу. Тому для сучасної людини є дуже важливим уміння встановлювати дружні, партнерські відносини, володіти навичками подолання конфліктних ситуацій.

Спілкування є однією з найважливіших потреб людини. Від уміння спілкуватися та налагоджувати стосунки залежить настрій людини, її самоповага, а також ставлення до інших людей та оточуючого світу. Негаразди в міжособистісних стосунках можуть негативно вплинути на здоров’я людини.

Спілкування, або комунікація— це обмін інформацією, фактами, ідеями, поглядами, емоціями між двома або більше особами.

2. Види спілкування

  • Пояснення вчителя

У ході вивчення нового матеріалу за допомогою комп’ютерної анімації заповнюється таблиця «Види спілкування».

Слайд № 5

Види спілкування

Безпосереднє

Опосередковане

Реальне

Уявне

Офіційне

Неофіційне

Вербальне

Невербальне

1. Безпосереднє й опосередковане спілкування.

При безпосередньому контакті люди бачать і чують одне одного, перебувають в одному місті.

Опосередковане спілкування відбувається між людьми, які розділені простором або часом, за допомогою таких засобів, як телефон, комп’ютер, листування, аудіо або відеозаписи, книги.

2. Реальне й уявне спілкування.

Реальне спілкування відбувається між реальними людьми.

Уявне це спілкування з літературними героями, співаками, акторами, які є кумирами, але з якими не має реального спілкування. Деякі люди замінюють реальне спілкування «розмовами» з тваринами, рослинами або іграшками.

3. Офіційне й неофіційне спілкування.

Офіційне спілкування — формальні, ділові стосунки на роботі, у школі, у державних установах.

Неофіційні (побутові, сімейні, товариські) стосунки не мають чітких правил і здійснюються на більш вільних засадах.

4. Вербальне й невербальне спілкування.

Вербальне спілкування здійснюється за допомогою мови й мовлення. Одна з найважливіших проблем цього типу спілкування — розуміння співрозмовника.

За допомогою слів люди програмують свою поведінку та поведінку інших. Варто пам’ятати, що слова-«агресори» (претензія, дурниця тощо) майже завжди сприймаються негативно і викликають зворотну агресію співрозмовника.

Невербальне спілкування полягає в передачі й одержанні інформації за допомогою міміки, жестів, різного роду сигналів і символів. Велике значення в невербальному спілкуванні має «мова» погляду. Погляд передає не лише емоції, а також і змістовну інформацію.

У спілкуванні інформацію несе навіть простір: відстань між людьми, місце в кімнаті, у будинку, яке займає (чи прагне зайняти) та чи інша людина.

  • Доповнення таблиці, наведення прикладів

— Наведіть приклади для кожного виду спілкування та доповніть роздруковану таблицю прикладами (роздавальний матеріал до уроку).

3. Функції спілкування .

  • Пояснення вчителя

Слайд № 6

Розрізняють такі функції спілкування:

1. Комунікативна — обмін та передача інформації.

Завдяки цій функції, накопичуються знання, збагачується та передається від покоління до покоління суспільний досвід. Але спілкування не обмежується лише передачею інформації.

2. Інтерактивна — партнери під час спілкування впливають один на одного, тобто має місце інтерактивна функція спілкування, функція впливу.

3. Пізнавальна — обмінюючись інформацією, взаємодіючи з партнерами зі спілкування, люди сприймають та пізнають себе, один одного та оточуючий світ. У цьому виявляється пізнавальна функція спілкування.

4. Особливості спілкування з дорослими й однолітками

  • Розповідь учителя

У підлітковому віці надзвичайно важливим є спілкування з однолітками, однокласниками, друзями. Стосунки між однолітками мають будуватися на партнерських засадах, на почуттях рівності, поваги одне до одного, визнанні індивідуальності кожного із членів групи, класу, компанії. Цінність стосунків із друзями в підлітковому віці настільки важлива, що часто навіть родинні зв’язки та навчання відходять на другий план. У підлітка яскраво виявляється потреба в спілкуванні, спільній діяльності, колективному житті, дружбі. Підлітки бажають бути прийнятими, покликаними, шанованими товаришами.

У стосунках із дорослими та вчителями важливим чинником є виникнення в підлітків почуття дорослості. Підлітки починають чинити опір щодо раніше виконуваних вимог із боку дорослих, активніше відстоювати свої права на самостійність, що ототожнюється в їхньому розумінні з дорослістю. Вони болісно реагують на реальні чи уявні «посягання» на свої права, намагаються обмежити претензії дорослих щодо себе. Гіперопікування чи завищені вимоги з боку батьків, учителів до підлітка можуть стати джерелом проблем у спілкуванні дитини та дорослого. У підлітковому віці виявляється індивідуальність людини, формуються самостійність, відповідальність за свої вчинки, закладаються основні риси характеру людини.

Саме в підлітковому віці діти потребують найбільшої підтримки та уваги з боку дорослих. Дитині вкрай необхідні спілкування і дружні стосунки з дорослими, які мають для підлітка незаперечний авторитет. Саме цих дорослих діти копіюють, наслідують, уважають значущими людьми. Такі стосунки допомагають підлітку по-новому подивитися на світ дорослих і набути необхідних навичок для власного життя.

У результаті правильно побудованих стосунків створюються глибокі емоційні й духовні контакти з дорослими, які підтримують підлітка в складних чи критичних життєвих ситуаціях.

5. Навички спілкування. Активне та пасивне слухання

  • Розповідь учителя

Основними прийомами активного слухання є постійні уточнення правильності розуміння інформації, яку хоче донести до вас співрозмовник, за допомогою уточнюючих запитань. Також важливим є висловлення власних почуттів та думок у ході спілкування.

Прийоми активного слухання працюють тільки тоді, коли ви враховуєте ситуацію, зміст розмови та емоційний стан співрозмовника. Активне слухання доцільне в тих випадках, коли ваш партнер перебуває з вами на однаковій емоційній «хвилі». Однак якщо доводиться слухати людину в стані сильного емоційного збудження, то в цьому випадку прийоми активного слухання не спрацьовують. Ваш співрозмовник не контролює свої емоції й не здатен вловлювати зміст розмови. Йому треба заспокоїтись, прийти в стан нормального самоконтролю, тільки після цього із цією людиною можна спілкуватися на рівних. У таких випадках ефективно працює так зване пасивне слухання.

При пасивному слуханні важливо просто чути людину, просто давати їй зрозуміти, що вона не одна, що ви її слухаєте, розумієте й готові підтримати. Краще за все при цьому діють так звані «угу-реакції». Використовуються прості слова «так», «угу», «ясно», «зрозуміло» тощо.

Справа в тому, що емоційний стан людини подібний до маятника: дійшовши до вищої точки емоційної напруги, людина починає заспокоюватися, потім сила її почуттів знову збільшується і т.д. Якщо не втручатися в цей процес, не «розгойдувати» маятник додатково, то, виговорившись, людина заспокоїться і, відчувши це, ви можете вже спілкуватися з нею нормально.

Кожна людина хоче, щоб її зрозуміли, розділили з нею ті почуття й переживання, що вона відчуває. Тому головне полягає в розумінні почуттів співрозмовника та співпереживанні йому.

  • Робота в групах «Створення портрета ідеального співрозмовника»

Слайд № 7

Клас об’єднується в д:рупи по 4-5 учнів. Члени груп обговорюють, які риси, на їх погляд, притаманні людині, з якою приємно спілкуватися. За бажанням можна проілюструвати головні моменти та висновки. Для представлення результатів обговорення кожна група обирає спікера.

Результати роботи у вигляді узагальнюючої схемі «Правила ефективного спілкування» учитель відображає на дошці.

Слайд № 8

Схема з’являється на екрані як узагальнення результатів роботи й групах (можна видати учням роздруковану схему для обговорення).

Орієнтовна схема:

  • Пізнавальна діяльність учнів. Гра «Так чи ні»

Учитель загадує дещо, що учні мають відгадати, при цьому на запитання учнів можна відповідати лише «Так» або « Ні».

Слайд № 9

«Без ЦЬОГО неможливо уявити наш сучасній світ а в 50-х роках минулого сторіччя ЦЕ розроблялося декількома людьми для військових потреб міністерства оборони США на випадок атомної війни».

♦ Методична порада

Важливо не піддаватися на бажання дітей обернути гру на. просте «вгадування». У ході гри важливо аналізувати «слабкі» та «сильні» запитання. (До «сильних» запитань належать запитання, що чітко окреслюють коло явищ, або предметів, до яких належить слово, що загадали. У даному випадку, наприклад, «слабкими» запитаннями можуть бути «це бомба?», а «сильним» запитанням — «це зброя?», оскільки таке запитання окреслює велике коло предметів.)

Правильна відповідь — «Інтернет, глобальна мережа, всесвітнє павутиння ».

  • Розповідь учителя

У 1957 році при міністерстві оборони США було створено Агентство дослідницьких проектів особливої складності. Одним з напрямків роботи Агентства було створення комп’ютерних технологій для військових цілей, зокрема для зв’язку. Перед ученими постало завдання створити таку систему зв’язку, що навіть при ядерному ударі й руйнації деяких окремих комп’ютерів могла би працювати та передавати інформацію між командними пунктами. Для порівняння взяли систему електропостачання в будинку — одна перегоріла лампочка не впливає на роботу інших.

Сучасний світ вже неможливо уявити без Інтернету, і кількість користувачів зростає кожної хвилини.

Небезпеки, з якими може стикнутися дитина чи підліток в Інтернеті:

1. Доступ до сайтів, що не призначені для перегляду дітьми. Часто дитина може знайти матеріали чи сюжети, що зображають насильство, провокуючи тим самим почуття ненависті та люті в дітей. Також велика кількість інтернет-сторінок відображаються у вигляді додатково спливаючого вікна і нерідко містять, наприклад, порнографію.

2. Контакти з незнайомими людьми через чати, системи миттєвих повідомлень, електронну пошту.

Сьогодні збільшується кількість людей, які використовують подібні методи знайомств не з добрих намірів. Оскільки реєстрація в Інтернеті відбувається анонімно, часто під виглядом 12-річної дівчинки може ховатися 40-річний чоловік. Часто такі особи мають психічні відхилення та можуть завдати моральної шкоди дитині через Інтернет, а в разі приватної зустрічі, і фізичної.

3. Надання інформації особистого (конфіденційного) характеру.

Дитину можуть умовити надати інформацію про себе та про членів її родини. Навіть якщо подібна інформація запитується джерелом, що заслуговує на довіру (організація, навчальний центр), такі дані мають надаватися дитиною лише за згодою батьків чи інших дорослих.

4. Проблеми технологічного характеру.

Незнання дитиною певних технічних моментів може призвести до неусвідомленого завантаження файла чи небезпечного коду, що призведе до потрапляння комп’ютерного вірусу.

5. Питання, пов’язані з покупками та фінансовими витратами.

У мережі Інтернет можна зробити масу приємних онлайн-покупок. Це означає, що дитина за певних умов може зробити покупку без відома дорослих.

Основні правила безпечної роботи в Інтернеті для дітей та підлітків:

1. Не надавати незнайомим особам свої дані та інформацію про близьких та родичів електронною пощтою, у чатах, за допомогою систем миттєвого обміну повідомленнями.

2. Не відправляти повідомлення непристойного змісту чи такі, що можуть образити іншу людину.

3. Не відправляти свої фотокартки чи фотокартки родичів незнайомцям.

4. Не здійснювати фінансові операції через мережу Інтернет без нагляду дорослих.

5. Не погоджуватись на зустрічі з незнайомими людьми без присутності батьків чи когось із дорослих.

6. Повідомляти батьків у разі отримання інформації, що змусить почуватись некомфортно чи має характер залякування.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Узагальнююча бесіда

1. Що таке спілкування?

2. Проаналізуйте, які види спілкування ви найчастіше використовуєте протягом дня.

3. Які поради ви дали б дітям-першокласникам, яки тільки прийшли до школи і ще не мають досвіду в спілкуванні з однокласниками та вчителями?

  • Технологія «Я-повідомлення»

У психології (наука, що вивчає поведінку людини) є така цікава технологія, що називається «Я-повідомлення». Вона полягає в тому, щоб замість займенників «ти», «тебе», «тобі» намагатися використовувати займенники «я», «мені», «мене». На перший погляд різниця невелика, більш того звичніше та зручніше сказати: «Ти б не міг зробити музику тихіше?». Але для співрозмовника подібна форма висловлювань може нести ознаки критики. Тому краще висловлювати свої думки й побажання від першої особи: «Мені трохи заважає гучна музика».

Завдання:

1. Спробуйте переформулювати запропоновані фрази на « Я-повідомлення ».

«Ти мене не слухаєш». («Я дуже хочу, щоб мене почули».)

«Будь ласка, обережніше, ти мене штовхнув». («Будь ласка, обережніше, я майже не упав».)

«Ти мене ображаєш»^ («Для мене це образливо».)

2. Наведіть свої приклади «Ти-повідомлень» та «Я-повідомлень».

  • Робота з підручником

1. Проаналізуйте ситуативні завдання в підручнику та запропонуйте шляхи подолання непорозуміння.

Слайд №10

2. Самостійна робота в зошиті зі складання опорної схеми «Безпека у віртуальному просторі» за матеріалом підручника.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Слайд №11

Підготувати доповіді за темами: «Інтернет-залежність», «Інтернет: добро чи зло?», «Злочини в Інтернеті», «Як за­хистити себе в Інтернеті?», «Хакери: хто вони?», «Усе про спам ».

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Учням пропонується оцінити свій настрій наприкінці уроку, ще раз намалювавши в зошитах один з трьох «смайликів».

Слайд №12

Якщо кількість «смайликів», що посміхаються, стала більшою — це означає, що урок пройшов цікаво і для вчителя, і для учнів.

Цей матеріал з biology-informatics.pp.ua

 

Розробки уроків

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0