Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Вівторок, 14.05.2024, 18:29

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | Урок 17. Евглена зелена, хламідомонада | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

Урок 17. Евглена зелена, хламідомонада

Тема. Евглена зелена, хламідомонада.

Мета уроку: - актуалізувати і розширити знання учнів про одноклітинні організми; ознайомити з особливостями будови і процесами життєдіяльності одноклітинних організмів, здатних до фотосинтезу: водоростями хламідомонадою і хлорелою та одноклітинним твариноподібним організмом - евгленою зеленою, пристосуванням їх до умов середовища, значенням у природі і житті людини;

- сформувати поняття про способи живлення одноклітинних організмів, здатних до фотосинтезу: автотрофне і змішане живлення та способи розмноження: нестатеве і статеве, уявлення про спори і статеві клітини;

- на матеріалі уроку формувати наукові погляди і переконання учнів у необхідності пізнання органічного світу, його одноклітинних представників групи рослини, значення знань про їх будову і біологію для практичної діяльності людини;

- продовжити формувати загально навчальні уміння і навички роботи з малюнками і текстом підручника, встановлювати риси схожості і відмінності одноклітинних водоростей, робити відповідні умовиводи; користуватися додатковими засобами отримання інформації, готувати стислі повідомлення, міні-презентації; розвивати в учнів біологічну мову та біологічне мислення, пізнавальний інтерес до світу природи, виховувати естетичне сприйняття природи.

Методи та методичні прийоми: інформаційно-рецептивний.

Тип уроку: урок формування нових знань.

Наочність та обладнання: склянки а живими водоростями хламідомонадою і хлорелою, постійний мікропрепарат евглени зеленої, шматочки деревної кори з шаром водоростей, муляжі одноклітинних водоростей, таблиці «Водорості», «Одноклітинні водорості», «Одноклітинні тварини», малюнки, картини, колекції електронних зображень одноклітинних водоростей, слайдів, діафільм «Одноклітинні тварини», комп'ютер, мультимедійний проектор, інші електронні засоби навчання, мікроскоп.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку.

Серед одноклітинних організмів нашої планети особливе місце належить одноклітинним водоростям. У будь-якій водоймі - від калюжі після дощу чи повені і до простору океану, на вологій землі, на корі дерев, на різних зволожених місцях, навіть на снігу і в льоді можна побачити ці організми. Велика група цих організмів має мікроскопічні розміри. Хто вони, любителі водних середовищ? Які особливості їх будови і життя? Чи мають вони щось спільне з одноклітинними твариноподібними організмами? Яке значення в природі і вжитті людини миють ці «пігмеї» рослинного світу? Ознайомимося з ними.

Завдання уроку.

1. Ознайомитися із загальною характеристикою одноклітинних організмів, здатних до фотосинтезу, і їх поширенням у природі.

2. Вивчити особливості будови евглени зеленої, хламідомонади та хлорели.

3. З'ясувати особливості їх процесів життєдіяльності: живлення, виділення, дихання, способи розмноження.

4. Ознайомитися із задачами науки біотехнології.

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Загальна характеристика одноклітинних водоростей, їх поширення у природі, представники групи одноклітинних водоростей - розповідь, демонстрація таблиць, картин, електронних зображень колекцій одноклітинних і багатоклітинних водоростей, фрагмента фільму «Водорості».

2. Одноклітинний твариноподібний організм - евглена зелена, середовище життя, особливості будови, форма клітини, наявність пелікули, її значення, рух, способи живлення па світлі і в темряві; формування поняття «змішане живлення», здатність реагувати на подразнення - зміну освітленості, роль вічка в житті евглени, спосіб розмноження розповідь, повідомлення учнів, робота з мал. 59 (с. 56) і 60 (с. 57), таблицями, демонстрація фрагментів діафільму, слайдів, колекцій комп'ютерних зображень евглени, постійного мікропрепарату.

3. Хламідомонада - мікроскопічна одноклітинна водорість, середовище життя, особливості будови і біології, форма клітини, спосіб пересування, наявність хлоропластів, особливості їхньої будови, тип живлення хламідомонади, залежність типу живлення від умов освітлення, здійснення газообміну - розповідь з елементами бесіди, доповіді і міні-презентації учнів, робота з мал. 61 (с. 57), демонстрація таблиць, картин, колекцій електронних зображень хламідомонади, фрагмента навчального фільму.

4. Розмноження хламідомонади, особливості нестатевого і статевого розмноження, залежність способу розмноження віл факторів середовища, відмінність у будові спор при нестатевому розмноженні і статевих клітин, утворення заплідненої клітини, її пристосування до умов середовища розповідь, робота з мал. 62 (с. 58), демонстрація таблиць електронних зображень хламідомонади; складання на дошці схеми послідовності процесів за нестатевого і статевого розмноження.

A. Послідовність подій при нестатевому розмноженні:

1 поділ ядра і цитоплазми материнської клітини;

2 утворення дводжгутикових спор;

3 вихід спор у воду;

4 утворення зрілих хламідомонад.

B. Послідовність подій за статевого розмноження (у разі настання несприятливих умов):

1 поділ материнської клітини;

2 утворення статевих клітин;

3 попарне злиття статевих клітин;

4 утворення заплідненої клітини;

5 поділ заплідненої клітини за настання сприятливих умов;

6 утворення 4 спор, перетворення їх на зрілі хламідомонади.

5. Характерні особливості будови, процесів життєдіяльності хлорели, її адаптації до середовища і умов існування, особливості хімічного вмісту корисних речовин її цитоплазми, біологічне і практичне значення.

А. Розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 63 (с. 59), демонстрація таблиць, картин, електронних колекцій зображень хлорели;

Б. Робота з текстом підручника за завданням: прочитайте текст підручника на с. 58. 59 «Чим характеризується водорість хлорела?» і підготуйте відповіді на запитання:

1. Чому хлорелу ножна назвати «живим фільтром»?

2. На які корисні речовини багата хлорела?

3. Яке значення має наявність в її клітині великої кількості хлорофілу?

4. Як хлорелу використовують у медицині, у практичній діяльності людини?

5. Що таке біотехнологія?

III. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці.

А. Бесіда за запитанням рубрики підручника «Дайте відповіді на запитання» на с. 60.

Б. Робота з тестовими завданнями на с. 60.

IV. Узагальнення та систематизація знань.

А. Самостійна робота учнів з наступним обговоренням за завданням: уважно розгляньте мал. 64 (с. 60) і виконайте завдання «Порівняльна характеристика особливостей будови і процесів життєдіяльності евглени зеленої і хламідомонади».

Б. Робота з рубрикою підручника «Сторінка майбутнього біолога». Пошук відповіді на запитання: Що таке біологічний спосіб боротьби зі шкідливими для людини організмами?

V. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів.

VI. Рефлексія.

VII. Повідомлення домашнього завдання: опрацювати текст і малюнки § 15, підготувати повідомлення і міні-презентації про одноклітинні гриби - дріжджі, використання їх людиною.

 

 

Цей матеріал з gdz-masters.org 

Уроки біології 6 клас

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0