Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Субота, 18.05.2024, 18:28

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | УРОК № 17 Стилі спілкування. Значення упевненої поведінки для здоров'я | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

УРОК № 17

Стилі спілкування. Значення упевненої поведінки для здоров'я

Мета: розглянути переваги та недоліки різних стилів спілкування, розвивати навички безконфліктного розв'язання суперечок, виховувати дружнє ставлення та повагу до оточуючих.

Матеріали та обладнання: роздавальний матеріал.

Поняття: стилі спілкування: агресивний, пасивний, упевнений.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • Фронтальна бесіда
  • Що таке спілкування?
  • Які види спілкування ви можете пригадати?
  • Назвіть функції спілкування?
  • - Перелічіть основні правила ефективного спілкування?

Яких правил слід дотримуватись, щоб забезпечити власну безпеку при користуванні Інтернетом?

  • Виконання завдання (усно або письмово на роздавальних картках)

1. Визначте вид спілкування для ситуацій:

1) Розмова по телефону з другом. (О посеред коване, реальне, неофіційне, вербальне.)

2) Зустріч президентів двох країн. (Безпосереднє, реальне, офіційне, вербальне.)

3) Лист від випускників із вітанням до ювілею школи. (Опосередковане, реальне, офіційне, вербальне.)

4) Привітна посмішка подрузі. (Безпосереднє, реальне, неофіційне, невербальне.)

5) Листування між директорами двох підприємств з питань співробітництва. (Опосередковане, реальне, офіційне, вербальне.)

2. Наведіть свої приклади спілкування та визначте їх вид.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Перегляд відеороликів, що демонструють різні стилі спілкування

У відеороликах слід продемонструвати три стилі спілкування: агресивний, пасивний, впевнений.

♦ Методична порада

Для активізації пізнавального інтересу учителю пропонується зняти такі ролики самостійно, за участю учнів як акторів. Заздалегідь обговорити з групою активних учнів можливі сюжети таких роликів. Діти можуть самостійно написати сценки та разом з учителем створити цікавий наочний відеоматеріал.

Обговорення відеоматеріалів:

— Який з роликів викликав у вас негативні емоції? Чому?

— Яким чином ви діяли б у подібних ситуаціях?

— Який з героїв роликів викликав у вас найбільшу симпатію?

— Яку б людину ви бажали бачити серед своїх друзів?

  • Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

Сьогодні на уроці буде йтися про стилі спілкування, ми дізнаємось, як за допомогою спілкування налагоджувати дружні стосунки.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Стилі спілкування

  • Розповідь учителя з елементами бесіди

Стиль спілкування суттєво впливає на поведінку людини під час її взаємодії з іншими людьми. Конкретний вибір стилю спілкування визначається такими чинниками: особисті якості людини, її світогляд та соціальний статус у суспільстві, характеристики цього суспільства тощо. Якщо припустити, що стиль спілкування визначається готовністю людини до комунікації в тій чи іншій ситуації, то можна говорити про три основні стилі спілкування: агресивний, пасивний, упевнений.

Агресивний стиль спілкування

Напористість, нахабність це ознаки стилю спілкування агресивних особистостей. Вони зазвичай зацікавлені тільки у відстоюванні своїх поглядів і ідей та ігнорують права й погляди інших. Така людина хоче бути «нагорі» і зіштовхнути інших «униз». Агресивний стиль спілкування характеризується тим, що людина не враховує наслідки, завдає образи іншим людям, висловлює презирство, сарказм, зневагу. Девіз такого спілкування: «Я виграю — ти програєш» або «Мені добре тобі погано». Агресивне спілкування визначається прагненням домінувати, панувати й затверджуватися за рахунок інших. Його можна розпізнати за атакуючим характером тверджень. Агресивна поведінка часто спричиняє ще більш агресивний характер спілкування.

Запитання до класу:

  • Поміркуйте, як невербально виявляється агресивна поведінка.
  • Які невербальні сигнали слід визнати ознаками можливого конфлікту, а які — ні:
  • дивитися на годинник;
  • перебирати папірці на столі;
  • присуватися ближче до співрозмовника;
  • набирати повітря в легені для заперечення;
  • дивитися в очі?
  • Вправа «Акторський етюд»
  • Попросіть свого сусіда про невеличку послугу, використовуючи агресивну манеру спілкування. Намагайтеся виявити агресію не тільки вербально, але й за допомогою виразу обличчя та рухів і положення тіла.

Обговорення:

— Чи виникло у вас бажання допомогти своєму сусідові? Чому?

— Чи траплялися подібні ситуації у вашому житті?

— Чи подобається вам така манера спілкування?

  • Слово вчителя

Кожна людина в житті стикається із ситуаціями, коли вона не в змозі контролювати власні емоції, коли виникає відчуття гніву.

Гнів — одна з основних і найважливіших емоцій людини, спричинена почуттям сильного обурення й супроводжується втратою контролю над собою. Переживання гніву створює спонукання до дії, а не саму дію. А вже чи буде ця дія агресивною, залежить від низки причин: індивідуальних особливостей нервової системи та соціального оточення.

Є декілька прийомів, як подолати власний гнів.

Прийоми подолання негативних емоцій

Одним із засобів виявлення гніву в адекватній формі може стати малюнок. Наприклад, у ситуації, коли ви розсердилися на когось, можна намалювати кривдника, зобразити його в тому вигляді, у якому ви хочете. Подібне слід робити наодинці і не показувати, можливо, образливу картинку нікому. Цей малюнок буде наповнений вашими внутрішніми переживаннями, і ставитися до нього потрібно з розумінням того, що ви маєте право на емоції, не приховуйте їх від себе. Комусь буде достатньо намалювати свою агресію, щоб відчути себе спокійно і впевнено, а комусь необхідно ще зім’яти, розірвати свій малюнок. Усе залежить від інтенсивності ваших почуттів, темпераменту, внутрішньої агресії.

  • Гра «Тух-тиби-дух»

Ця вправа допоможе зняти негативний настрій, відновити сили та налагодити дружні стосунки. Найкраще грати групами учнів.

— Я повідомлю вам по секрету особливе слово. Це чарівне заклинання проти поганого настрою, образ і розчарувань. Щоб воно подіяло по-справжньому, необхідно зробити наступне. Зараз ви почнете ходити по кімнаті, ні з ким не розмовляючи. Як тільки вам захочеться поговорити, зупиніться навпроти одного з учасників гри, подивіться йому в очі й тричі сердито-пресердито вимовте чарівне слово: «Тух-тиби-дух».

Потім продовжуйте ходити по кімнаті, час від часу підходьте до когось і кажіть чарівне слово. Щоб чарівне слово подіяло, слід дивитися в очі людині, що стоїть перед вами.

У цій грі є комічний парадокс: хоча діти мають вимовляти слово «Тух-тиби-дух» сердито, вони не можуть не сміятися.

  • Розповідь учителя з елементами бесіди

Пасивний стиль спілкування

При такому стилі спілкування людина не може постояти за себе, відстояти свої погляди та ідеї. Як і у випадку агресивної поведінки, пасивна поведінка обертається проти особистості. При такому стилі спілкування девізом виявляється: «Я програю — ти виграєш» і «Мені погано — добре тобі». Людина хоче безпеки, спокою, а також, щоб за все відповідали інші. Людина покладається на інших, хоче допомоги та викликати симпатію. Людина згодом розуміє, що ігнорує свої власні здібності, потреби, інтереси і можливості. Така поведінка при спілкуванні виливається у вибачення, пасивність і завдає багато болю. Часто людина зізнається в невдачі, але перекладає вину на інших.

  • Поміркуйте, як невербально виявляється пасивна поведінка.
  • Як ви відчуваєте себе в незнайомій компанії?
  • Які поради ви можете дати сором’язливим людям?
  • Вправа «Ромашка». Робота в групах по 4-5 учнів

Завдання для груп: на заготовці у вигляді великої ромашки записати поради для сором’язливих людей: як відчувати себе більш впевнено, як знаходити спільну мову зі співрозмовниками, як реагувати на неприємні висловлювання тощо.

  • Розповідь учителя з елементами бесіди

І хоч у деяких ситуаціях доречно виявити пасивність, а іноді доводиться реагувати агресивно, та все ж таки впевнена манера спілкування є найкращою у більшості життєвих ситуацій.

Упевнений стиль спілкування

Людина визнає права й можливості інших, не відмовляючись і не обмежуючи власні. Вона хоче зрозуміти іншу людину, показати своє шанобливе ставлення до неї, не принижуючи себе. Людина хоче знайти істину, а не з’ясувати, хто з двох правий. Її девіз: «Я виграю — ти виграєш» і «Мені добре — тобі добре». Упевнена людина уважна, прагне зрозуміти, розділити інші погляди, виявляє здатність змінити своє судження, з ентузіазмом приймає нові ідеї і готова вчитися нового. Інші, спілкуючись з такою людиною, усвідомлюють власну цінність і відчувають до неї дружні почуття.

  • Гра «Камінець у черевиці»

Ця вправа допоможе розпізнати й вербалізувати свої почуття та навчитися розуміти почуття інших.

Учні сідають у коло, учитель запитує: «Діти, чи потрапляв вам у черевик колись камінець?» Діти по колу діляться враженням від того, як це відбувалося. Далі вчитель запитує. «Чи траплялося так, що ви забували витрусити камінець, ко ли приходили додому? А на ранок, знову Взувши черевик, ви раптом відчували біль від того самого камінця». Діти висловлюють свої враження. Учитель узагальнює: «Коли ми сердимося, чимось стурбовані, схвильовані, нами це сприймається, як камінець у черевику. Якщо ми одразу ж відчуємо незручність і витягнемо його, прийде полегшення. А якщо залиши мо камінець-проблему на місці, то в нас можуть виникнути труднощі. Тому корисно говорити про свої проблеми відразу, як тільки ми їх помітимо. Давайте домовимося: якщо хтось із вас скаже: «У мене камінець у черевику»,— ми всі одразу зрозуміємо, що вам щось заважає, і зможемо поговорити про це. Подумайте, чи не відчуваєте ви зараз якогось невдоволення, чогось такого, що заважало б вам. Якщо так, то скажіть про це, наприклад: «У мене камінець у черевику. Мені не подобається, що Оля забрала в мене ручку й не повертає». Якщо вам нічого не заважає, то можете сказати: «У мене немає камінця в черевику».

Діти по колу описують свої відчуття, а окремі «камінці» корисно обговорити в колі та запропонувати однокласнику спосіб, як позбутися «камінця».

  • Слово вчителя

Хочу звернути вашу увагу, що залежно від ситуації люди використовують різні стилі спілкування, чергують їх. Уміє спілкуватися той, хто володіє різними стилями спілкування й вільно переходить від одного до іншого. Важливо розуміти, коли і який стиль спілкування доречний.

2. Значення упевненої поведінки для здоров'я

  • Розповідь учителя з елементами бесіди

Упевнена поведінка — це запорука збереження не тільки духовного, а й фізичного здоров’я. Адже вміння володіти собою, швидко пристосовуватись до складних ситуацій, уміння оперативно знаходити з них вихід є необхідними умовами для збереження власного здоров’я.

  • Які, на вашу думку, ознаки свідчать про те, що людина поводиться впевнено, не нервує, володіє собою?

Ознаки упевненої поведінки:

  • прямий погляд;
  • привітний вираз обличчя;
  • спокійні жести;
  • спокійний голос;
  • пряма постава.

Назвіть причини, що спричиняють захворювання в людей.

Причини захворювань:

  • переохолодження (одяг не за погодою, уживаний холодної їжі та напоїв тощо);
  • інфікування (контакти з хворими людьми, відсутність турботи про укріплення імунітету);
  • постійні стреси (зазвичай більшість стресів пов’язана з неефективною поведінкою, невмінням спілкуватися, розуміти інших людей);
  • недотримання правил особистої гігієни;
  • недотримання правил безпеки (наприклад, перебігання дороги, оминаючи пішохідні переходи).

Щодня ви стикаєтесь зі стресовими ситуаціями як у школі, так і вдома. Це нормально, адже всі люди різні: можуть виникати певні непорозуміння, хтось може погано себе почувати, а це також впливає на поведінку. Не викликає сумніву факт, що перебування в постійному стресі спричиняє низку захворювань: серцево-судинні, гастрити, виразки шлунка. Крім того стрес спричиняє безсоння, синдром хронічної втоми. Деякі люди для подолання стресу починають курити, вживати алкоголь та отримують тимчасове полегшення, а насправді ще більше поглиблюють існуючи проблеми й руйнують власне здоров’я.

Упевнена людина не буде зациклюватись на дрібних негараздах та зможе з легкістю подолати стрес і навіть допомогти іншим людям у складній ситуації.

  • Назвіть переваги упевненої поведінки для збереження власного здоров’я?

Переваги упевненої поведінки:

  • людина не втрачає контролю над своїми діями та мовою;
  • це запорука рівноправних стосунків без ображання й приниження;
  • уміння домовлятися з урахуванням інтересів усіх членів групи, що сприяє взаєморозумінню;
  • здатність швидко знаходити вихід зі стресової ситуації;
  • визнання власних помилок, що дозволяє не зациклюватись на невдачах, а розвиватися далі.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Вправа «Бумеранг»

Кожний учень ставить запитання за матеріалом уроку одному зі своїх однокласників. У разі неправильної відповіді слід самому дати відповідь на своє запитання.

  • Аналіз діалогів

Двоє учнів виходять до дошки та читають діалоги, а всі інші уважно слухають і визначають, який стиль спілкування використовує кожен з учасників діалогу.

Діалог 1:

— Ти хочеш піти зі мною в кіно?

— Щось не дуже хочеться.

— Чому це? Що за вигадки? Пішли, а то я на тебе ображусь!

— Ну добре, добре, тільки не ображайся!

Діалог 2:

  • Я вважаю, що при виконанні цієї вправи необхідно застосувати саме це правило.
  • Це абсолютно правильно! Нарешті ми знайшли правильне рішення.
  • Може бути, тепер ми зможемо відпочити та сходити в кіно?
  • Я радий, що ти запропонував це, я дуже хочу подивитися новий фільм!
  • Робота з народними прислів'ями

Поясніть значення прислів’їв та приказок.

  • Що маєш казати — наперед обміркуй.
  • Краще мовчати, ніж брехати.
  • Мудрий не все скаже, що знає, а дурний не все знає, що каже.
  • Слово не горобець, вилетить — не впіймаєш.
  • Шабля ранить тіло, а слово — душу.
  • Від солодких слів буває гірко.
  • Не кидай словами, як пес хвостом.
  • Чудова думка втрачає всю свою цінність, якщо вона погано висловлена (Вольтер).
  • Скажи будь-що, щоб я тебе побачив (Сократ).
  • Практична робота «Відпрацювання навичок упевненої поведінки в життєвих ситуаціях»

Хід роботи:

Учні працюють в парах. Один учень зачитує ситуацію, а інший пропонує, як найкраще діяти за цих обставин.

У разі незгоди з пропозицією, перший учень пропонує свій варіант дій.

У ході обговорення учні виявляють головні моменти, що визначають упевнену поведінку людини в поданій ситуації, та переходять до обговорення наступної ситуації.

Після закінчення роботи доцільно з’ясувати, які ситуації викликали найактивнішу дискусію.

Опишіть ваші дії в запропонованих ситуаціях

1) Ви дали однокласнику ручку, а він її випадково зламав.

2) Ваша молодша сестра навмисно порвала вашу улюблену книгу.

3) Людина на вулиці запитує, як пройти до найближчого магазину.

4) Незнайомий підліток просить покататися на вашому велосипеді.

5) Учитель доручив вам підготувати доповідь, а ви соромитесь виступати перед аудиторією.

6) Виникла прикра ситуація, і ви зрозуміли, що образили свого друга необережними словами.

7) Ваші друзі посварилися між собою, і кожен з них хоче, щоб ви підтримали саме його. Як краще поводитись у такій делікатній ситуації?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Вести протягом тижня щоденник «Мій стиль спілкування», де фіксувати всі зміни щодо стилю вашого спілкування з людьми. Краще за все мати при собі записничок, де можна

фіксувати всі цікаві випадки, що сталися з вами під час спілкування з оточуючими. Зразок для запису може бути таким:

Щоденник «Мій стиль спілкування»

Дата:

Партнер(и) зі спілкування:

Зміст спілкування:

Мої нові відчуття:

Конкретні висновки:

Практичні кроки:

Ведіть цей щоденник протягом цілого тижня. Аналізуйте, чи частіше ви почали спілкуватися з людьми. Чи повторюються відчуття, що виникають у процесі спілкування? Чи допомагають вам зроблені висновки? Головне — будьте щирі самі із собою!

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

  • Підсумкова бесіда

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Що сподобалося найбільше?

— Що було найскладнішим при виконанні завдань?

— Що треба ще вивчити вдома?

Цей матеріал з biology-informatics.pp.ua

 

Розробки уроків

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0