Субота, 18.05.2024, 18:28
УРОК № 17 Стилі спілкування. Значення упевненої поведінки для здоров'я Мета: розглянути переваги та недоліки різних стилів спілкування, розвивати навички безконфліктного розв'язання суперечок, виховувати дружнє ставлення та повагу до оточуючих. Матеріали та обладнання: роздавальний матеріал. Поняття: стилі спілкування: агресивний, пасивний, упевнений. Тип уроку: комбінований. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Яких правил слід дотримуватись, щоб забезпечити власну безпеку при користуванні Інтернетом?
1. Визначте вид спілкування для ситуацій: 1) Розмова по телефону з другом. (О посеред коване, реальне, неофіційне, вербальне.) 2) Зустріч президентів двох країн. (Безпосереднє, реальне, офіційне, вербальне.) 3) Лист від випускників із вітанням до ювілею школи. (Опосередковане, реальне, офіційне, вербальне.) 4) Привітна посмішка подрузі. (Безпосереднє, реальне, неофіційне, невербальне.) 5) Листування між директорами двох підприємств з питань співробітництва. (Опосередковане, реальне, офіційне, вербальне.) 2. Наведіть свої приклади спілкування та визначте їх вид. III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
У відеороликах слід продемонструвати три стилі спілкування: агресивний, пасивний, впевнений. ♦ Методична порада Для активізації пізнавального інтересу учителю пропонується зняти такі ролики самостійно, за участю учнів як акторів. Заздалегідь обговорити з групою активних учнів можливі сюжети таких роликів. Діти можуть самостійно написати сценки та разом з учителем створити цікавий наочний відеоматеріал. Обговорення відеоматеріалів: — Який з роликів викликав у вас негативні емоції? Чому? — Яким чином ви діяли б у подібних ситуаціях? — Який з героїв роликів викликав у вас найбільшу симпатію? — Яку б людину ви бажали бачити серед своїх друзів?
Сьогодні на уроці буде йтися про стилі спілкування, ми дізнаємось, як за допомогою спілкування налагоджувати дружні стосунки. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Стилі спілкування
Стиль спілкування суттєво впливає на поведінку людини під час її взаємодії з іншими людьми. Конкретний вибір стилю спілкування визначається такими чинниками: особисті якості людини, її світогляд та соціальний статус у суспільстві, характеристики цього суспільства тощо. Якщо припустити, що стиль спілкування визначається готовністю людини до комунікації в тій чи іншій ситуації, то можна говорити про три основні стилі спілкування: агресивний, пасивний, упевнений. Агресивний стиль спілкування Напористість, нахабність це ознаки стилю спілкування агресивних особистостей. Вони зазвичай зацікавлені тільки у відстоюванні своїх поглядів і ідей та ігнорують права й погляди інших. Така людина хоче бути «нагорі» і зіштовхнути інших «униз». Агресивний стиль спілкування характеризується тим, що людина не враховує наслідки, завдає образи іншим людям, висловлює презирство, сарказм, зневагу. Девіз такого спілкування: «Я виграю — ти програєш» або «Мені добре тобі погано». Агресивне спілкування визначається прагненням домінувати, панувати й затверджуватися за рахунок інших. Його можна розпізнати за атакуючим характером тверджень. Агресивна поведінка часто спричиняє ще більш агресивний характер спілкування. Запитання до класу:
Обговорення: — Чи виникло у вас бажання допомогти своєму сусідові? Чому? — Чи траплялися подібні ситуації у вашому житті? — Чи подобається вам така манера спілкування?
Кожна людина в житті стикається із ситуаціями, коли вона не в змозі контролювати власні емоції, коли виникає відчуття гніву. Гнів — одна з основних і найважливіших емоцій людини, спричинена почуттям сильного обурення й супроводжується втратою контролю над собою. Переживання гніву створює спонукання до дії, а не саму дію. А вже чи буде ця дія агресивною, залежить від низки причин: індивідуальних особливостей нервової системи та соціального оточення. Є декілька прийомів, як подолати власний гнів. Прийоми подолання негативних емоцій Одним із засобів виявлення гніву в адекватній формі може стати малюнок. Наприклад, у ситуації, коли ви розсердилися на когось, можна намалювати кривдника, зобразити його в тому вигляді, у якому ви хочете. Подібне слід робити наодинці і не показувати, можливо, образливу картинку нікому. Цей малюнок буде наповнений вашими внутрішніми переживаннями, і ставитися до нього потрібно з розумінням того, що ви маєте право на емоції, не приховуйте їх від себе. Комусь буде достатньо намалювати свою агресію, щоб відчути себе спокійно і впевнено, а комусь необхідно ще зім’яти, розірвати свій малюнок. Усе залежить від інтенсивності ваших почуттів, темпераменту, внутрішньої агресії.
Ця вправа допоможе зняти негативний настрій, відновити сили та налагодити дружні стосунки. Найкраще грати групами учнів. — Я повідомлю вам по секрету особливе слово. Це чарівне заклинання проти поганого настрою, образ і розчарувань. Щоб воно подіяло по-справжньому, необхідно зробити наступне. Зараз ви почнете ходити по кімнаті, ні з ким не розмовляючи. Як тільки вам захочеться поговорити, зупиніться навпроти одного з учасників гри, подивіться йому в очі й тричі сердито-пресердито вимовте чарівне слово: «Тух-тиби-дух». Потім продовжуйте ходити по кімнаті, час від часу підходьте до когось і кажіть чарівне слово. Щоб чарівне слово подіяло, слід дивитися в очі людині, що стоїть перед вами. У цій грі є комічний парадокс: хоча діти мають вимовляти слово «Тух-тиби-дух» сердито, вони не можуть не сміятися.
Пасивний стиль спілкування При такому стилі спілкування людина не може постояти за себе, відстояти свої погляди та ідеї. Як і у випадку агресивної поведінки, пасивна поведінка обертається проти особистості. При такому стилі спілкування девізом виявляється: «Я програю — ти виграєш» і «Мені погано — добре тобі». Людина хоче безпеки, спокою, а також, щоб за все відповідали інші. Людина покладається на інших, хоче допомоги та викликати симпатію. Людина згодом розуміє, що ігнорує свої власні здібності, потреби, інтереси і можливості. Така поведінка при спілкуванні виливається у вибачення, пасивність і завдає багато болю. Часто людина зізнається в невдачі, але перекладає вину на інших.
Завдання для груп: на заготовці у вигляді великої ромашки записати поради для сором’язливих людей: як відчувати себе більш впевнено, як знаходити спільну мову зі співрозмовниками, як реагувати на неприємні висловлювання тощо.
І хоч у деяких ситуаціях доречно виявити пасивність, а іноді доводиться реагувати агресивно, та все ж таки впевнена манера спілкування є найкращою у більшості життєвих ситуацій. Упевнений стиль спілкування Людина визнає права й можливості інших, не відмовляючись і не обмежуючи власні. Вона хоче зрозуміти іншу людину, показати своє шанобливе ставлення до неї, не принижуючи себе. Людина хоче знайти істину, а не з’ясувати, хто з двох правий. Її девіз: «Я виграю — ти виграєш» і «Мені добре — тобі добре». Упевнена людина уважна, прагне зрозуміти, розділити інші погляди, виявляє здатність змінити своє судження, з ентузіазмом приймає нові ідеї і готова вчитися нового. Інші, спілкуючись з такою людиною, усвідомлюють власну цінність і відчувають до неї дружні почуття.
Ця вправа допоможе розпізнати й вербалізувати свої почуття та навчитися розуміти почуття інших. Учні сідають у коло, учитель запитує: «Діти, чи потрапляв вам у черевик колись камінець?» Діти по колу діляться враженням від того, як це відбувалося. Далі вчитель запитує. «Чи траплялося так, що ви забували витрусити камінець, ко ли приходили додому? А на ранок, знову Взувши черевик, ви раптом відчували біль від того самого камінця». Діти висловлюють свої враження. Учитель узагальнює: «Коли ми сердимося, чимось стурбовані, схвильовані, нами це сприймається, як камінець у черевику. Якщо ми одразу ж відчуємо незручність і витягнемо його, прийде полегшення. А якщо залиши мо камінець-проблему на місці, то в нас можуть виникнути труднощі. Тому корисно говорити про свої проблеми відразу, як тільки ми їх помітимо. Давайте домовимося: якщо хтось із вас скаже: «У мене камінець у черевику»,— ми всі одразу зрозуміємо, що вам щось заважає, і зможемо поговорити про це. Подумайте, чи не відчуваєте ви зараз якогось невдоволення, чогось такого, що заважало б вам. Якщо так, то скажіть про це, наприклад: «У мене камінець у черевику. Мені не подобається, що Оля забрала в мене ручку й не повертає». Якщо вам нічого не заважає, то можете сказати: «У мене немає камінця в черевику». Діти по колу описують свої відчуття, а окремі «камінці» корисно обговорити в колі та запропонувати однокласнику спосіб, як позбутися «камінця».
Хочу звернути вашу увагу, що залежно від ситуації люди використовують різні стилі спілкування, чергують їх. Уміє спілкуватися той, хто володіє різними стилями спілкування й вільно переходить від одного до іншого. Важливо розуміти, коли і який стиль спілкування доречний. 2. Значення упевненої поведінки для здоров'я
Упевнена поведінка — це запорука збереження не тільки духовного, а й фізичного здоров’я. Адже вміння володіти собою, швидко пристосовуватись до складних ситуацій, уміння оперативно знаходити з них вихід є необхідними умовами для збереження власного здоров’я.
Ознаки упевненої поведінки:
Назвіть причини, що спричиняють захворювання в людей. Причини захворювань:
Щодня ви стикаєтесь зі стресовими ситуаціями як у школі, так і вдома. Це нормально, адже всі люди різні: можуть виникати певні непорозуміння, хтось може погано себе почувати, а це також впливає на поведінку. Не викликає сумніву факт, що перебування в постійному стресі спричиняє низку захворювань: серцево-судинні, гастрити, виразки шлунка. Крім того стрес спричиняє безсоння, синдром хронічної втоми. Деякі люди для подолання стресу починають курити, вживати алкоголь та отримують тимчасове полегшення, а насправді ще більше поглиблюють існуючи проблеми й руйнують власне здоров’я. Упевнена людина не буде зациклюватись на дрібних негараздах та зможе з легкістю подолати стрес і навіть допомогти іншим людям у складній ситуації.
Переваги упевненої поведінки:
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Кожний учень ставить запитання за матеріалом уроку одному зі своїх однокласників. У разі неправильної відповіді слід самому дати відповідь на своє запитання.
Двоє учнів виходять до дошки та читають діалоги, а всі інші уважно слухають і визначають, який стиль спілкування використовує кожен з учасників діалогу. Діалог 1: — Ти хочеш піти зі мною в кіно? — Щось не дуже хочеться. — Чому це? Що за вигадки? Пішли, а то я на тебе ображусь! — Ну добре, добре, тільки не ображайся! Діалог 2:
Поясніть значення прислів’їв та приказок.
Хід роботи: Учні працюють в парах. Один учень зачитує ситуацію, а інший пропонує, як найкраще діяти за цих обставин. У разі незгоди з пропозицією, перший учень пропонує свій варіант дій. У ході обговорення учні виявляють головні моменти, що визначають упевнену поведінку людини в поданій ситуації, та переходять до обговорення наступної ситуації. Після закінчення роботи доцільно з’ясувати, які ситуації викликали найактивнішу дискусію. Опишіть ваші дії в запропонованих ситуаціях 1) Ви дали однокласнику ручку, а він її випадково зламав. 2) Ваша молодша сестра навмисно порвала вашу улюблену книгу. 3) Людина на вулиці запитує, як пройти до найближчого магазину. 4) Незнайомий підліток просить покататися на вашому велосипеді. 5) Учитель доручив вам підготувати доповідь, а ви соромитесь виступати перед аудиторією. 6) Виникла прикра ситуація, і ви зрозуміли, що образили свого друга необережними словами. 7) Ваші друзі посварилися між собою, і кожен з них хоче, щоб ви підтримали саме його. Як краще поводитись у такій делікатній ситуації? VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Вести протягом тижня щоденник «Мій стиль спілкування», де фіксувати всі зміни щодо стилю вашого спілкування з людьми. Краще за все мати при собі записничок, де можна фіксувати всі цікаві випадки, що сталися з вами під час спілкування з оточуючими. Зразок для запису може бути таким: Щоденник «Мій стиль спілкування» Дата: Партнер(и) зі спілкування: Зміст спілкування: Мої нові відчуття: Конкретні висновки: Практичні кроки: Ведіть цей щоденник протягом цілого тижня. Аналізуйте, чи частіше ви почали спілкуватися з людьми. Чи повторюються відчуття, що виникають у процесі спілкування? Чи допомагають вам зроблені висновки? Головне — будьте щирі самі із собою! VII. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового ви дізналися на уроці? — Що сподобалося найбільше? — Що було найскладнішим при виконанні завдань? — Що треба ще вивчити вдома? Цей матеріал з biology-informatics.pp.ua
|
Меню сайтуПошук |