Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Вівторок, 14.05.2024, 22:38

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | Урок 18. Дріжджі | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

Урок 18. Дріжджі

Тема. Дріжджі.

Мета уроку: - ознайомити учнів з особливостями будови, процесів життєдіяльності та умовами існування одноклітинних грибів на прикладі дріжджів, їх біологією і значенням у природі і житті людини; сформувати поняття «брунькування»;

- на матеріалі уроку формувати в учнів науковий світогляд, з'ясовуючи необхідність знань про біологію одноклітинних трибів у зв'язку з їх значенням у природі і практичній діяльності людини;

- продовжити формування вмінь і навичок працювати з малюнками і текстом підручника, уміння порівнювати, встановлювати взаємозв'язки між будовою і функціями одноклітинних грибів; виховувати інтерес до вивчення біологічних об'єктів, необхідності знань про них у повсякденному житті.

Методи та методичні прийоми: інформаційно-рецептивний, репродуктивний.

Тип уроку: комбінований урок.

Наочність та обладнання: пакетик з харчовими дріжджами, препарати лікарських дріжджів, культура пекарських дріжджів (розпущених на цукрі), таблиці «Одноклітинні водорості», «Гриби», «Цвілеві гриби», «Дріжджі», діапозитиви «Гриби», муляжі шапинкових грибів, вироби із дріжджового тіста, пакетик сухих або пресованих пекарських дріжджів, лікарські препарати з дріжджів.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів (на розсуд учителя).

A. Бесіда за запитаннями:

1. Де поширені водорості?

2. Назвіть відомі вам одноклітинні водорості.

3. Яку будову має евглена зелена?

4. Як вона живиться?

6. Від чого залежить тип живлення хламідомонади?

7. Укажіть особливості будова хламідомонади.

8. Як живиться хламідомонада? Від чого залежить тип її живлення?

9. Як хламідомонада розмножується?

10. Як вона переживає несприятливі умови?

11. Укажіть особливості будови хлорели.

12. Як живиться хлорела?

13. Який спосіб розмноження притаманний хлорелі?

14. Як вона переживає несприятливі умови?

15. Яке практичне значення має хлорела?

Б. Бесіда: з'ясування особливостей будови і процесів життєдіяльності хламідомонади і хлорели на основі їх порівняння за планом (план написано на дошці, на моніторі комп'ютера):

1. Середовище життя хламідомонади і хлорели.

2. Форма клітини.

3. Спосіб пересування.

4. Особливості будови клітини.

5. Будова хлоропласта і спосіб живлення.

6. Розмноження: а) нестатеве; б) статеве.

7. Пристосування до несприятливих умов.

8. Значення у природі і житті людини.

9. Чим можна пояснити відмінності у будові і процесах життєдіяльності хламідомонади і хлорели?

B. Перевірочна робота за завданням: доповніть речення.

І варіант

Хламідомонада належить до __ водоростей. Форма її клітини __. Вона має один __ чашоподібної форми. У хлоропласті міститься пігмент__. Пересувається хламідомонада за допомогою __. До світла хламідомонаду орієнтує ___. Кількість води у клітині регулюють ___ вакуолі. Хламідомонаді притаманний ___тип живлення. На світлі вона живиться за допомогою ____. У сприятливих умовах вона розмножується ____ способом. За настання несприятливих умов - _____ способом.

ІІ варіант

Хлорела має ___ форму тіла. Вона поширена у___ і ____ водоймах. Клітина хлорели нерухома тому, що вона не має ___. На відміну від хламідомонади, вона не має ___, яке бере участь у сприйняті світла. Клітину оточує щільна клітинна ___. Хлоропласт хлорели має ____ форму. Живиться хлорела за допомогою лише ___. Розмножується хлорела ____ способом. Розмноження відбувається за допомогою нерухомих ____. Вони нерухомі, тому що не мають ____. Хлорела багата на _____ та необхідні людині хімічні___.

ІІІ варіант

Евглена зелена мешкає в ____ водоймах. Форма клітини евглени підтримується завдяки наявності ____. Евглена реагує на зміну освітлення завдяки ___. Рух евглени забезпечує ____. Рух евглени в бік світла - це приклад ___. На світлі евглена живиться ____. Органічні речовини на світлі утворюються у процесі ___. У темряві евглена живиться ____. Здатність евглени живитися автотрофно і гетеротрофно – це приклад ___ живлення. Надлишок води з організму евглени виводить ___ вакуоля. Газообмін у евглени відбувається через поверхню ___ . Розмножується евглена поділом клітини__.

Г. Робота з дидактичними картками німими схемами з визначення будови хлорели, хламідомонади та евглени зеленої (за варіантами).

II. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку.

Серед одноклітинних організмів є й представники грибів. Вам, мабуть, добре відомі шапинкові гриби. Ви бачили їх не тільки на малюнках, а й у житті - у лісі, парках, на полях, на деревах. У багатьох з них є ніжка, забарвлена шапинка. Але таких грибів не так вже й багато. У природі переважають мікроскопічні гриби. Які вони - одноклітинні гриби? Які особливості їх будови і процесів життєдіяльності? Яке вони мають значення в житті людини? Знайдемо відповіді на ці та інші запитання, ознайомившись із одноклітинними грибами на прикладі дріжджів.

Завдання уроку.

1. Ознайомитися із загальною характеристикою представників групи Гриби.

2. Вивчити особливості будови і процеси життєдіяльності одноклітинних грибів дріжджів.

3. З'ясувати значення різних видів грибів у природі і житті людини.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Загальна характеристика грибів, особливості будови тіла грибів, формування поняття «грибниця», спосіб живлення, їх різноманітність - розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 65а (с. 61), демонстрація таблиць, картин, діапозитивів «Гриби», муляжів плодових тіл шапинкових грибів, комп'ютерних зображень різних грибів, доповіді і міні презентації учнів.

2. Одноклітинні представники групи - дріжджі, середовище життя, особливості будови клітини дріжджів, характеристика процесів життєдіяльності цукрових, або пекарських, дріжджів - розповідь, робота з мал. 65б, демонстрація таблиць, слайдів, колекцій комп'ютерних зображень дріжджів.

3. Особливості процесу розмноження дріжджів, формування понять «брунька», «брунькування», залежність процесу брунькування від умов середовища, тривалість процесу - розповідь, робота за мал. 66 (с. 62), демонстрація таблиць, картин, електронних зображень процесу брунькування пекарських дріжджів, розпущених у цукровому середовищі.

4. Значення дріжджів у природі і житті людини; використання пекарських дріжджів для випікання хлібобулочних виробів, причини пухкості виробів, застосування дріжджів для виготовлення харчових добавок, у сільському господарстві, для очищення водойм - розповідь з елементами бесіди, доповіді учнів, демонстрація хлібопекарських дріжджів, хлібобулочних виробів, лікарських дріжджів; робота учнів в підручником за завданням: опрацюйте текст параграфа «Яке значення дріжджів у природі та житті людини» і підготуйте відповіді на запитання:

1. Чи давно людина використовує цукрові дріжджі?

2. Завдяки чому дріжджове тісто стає пухким?

3. Які умови необхідні для бродіння тіста?

4. Чому пекарські дріжджі мають ще одну назву - цукрові?

5. У яких галузях господарства людина ще використовує дріжджі?

IV. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці.

А. Бесіда за запитаннями:

1. На які групи можна поділити представників грибів за кількістю клітин, з яких складається їхнє тіло?

2. Із чого складається тіло багатоклітинних і одно клітинних грибів?

3. Чим гриби відрізняються від рослим?

4. Яку форму клітини мають дріжджі?

5. Якому середовищу життя вони віддають перевагу?

6. Чому пекарські дріжджі відзивають цукровими?

7. Як розмножуються пекарські дріжджі?

8. Чому саме їх використовують у хлібопекарській промисловості?

9. У яких ще галузях промисловості застосовують дріжджі?

Б. Бесіда за завданням: прочитайте на с. 63 текст рубрики «Узагальнимо знання», порівняйте запропоновані положення з вашими відповідями на запитання (під час закріплення знань). Чи збігаються вони?

V. Узагальнення та систематизація знань.

Обговорення питань:

1. Що спільного і відмінного в будові одноклітинних водоростей і одноклітинних грибів дріжджів?

2. Чим різняться їхні процеси життєдіяльності?

VI. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів.

VII. Рефлексія.

VIII. Повідомлення домашнього завдання: опрацювати текст і малюнки § 16, підготувати відповіді па запитання на с 63, виконати тестові завдання на с 63, підготувати доповіді, міні-презентації про бактерії (за рекомендаціями вчителя), повторити § 3 (матеріал про бактерії).

 

 

Цей матеріал з gdz-masters.org 

Уроки біології 6 клас

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0