Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Субота, 18.05.2024, 16:47

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | УРОК № 19 Поняття конфлікту. Вплив конфліктів на здоров'я. Види і способи розв'язання конфліктів | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

УРОК № 19

Поняття конфлікту. Вплив конфліктів на здоров'я. Види і способи розв'язання конфліктів

Мета: розглянути поняття «конфлікт», види конфліктів, негативний вплив конфліктів на здоров'я людини, розвивати навички конструктивного розв'язання конфліктів, виховувати толерантне ставлення до переконань і поглядів інших людей.

Матеріали та обладнання: роздавальний матеріал.

Поняття: конфлікт, компроміс, ескалація.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • Фронтальна бесіда

— Схарактеризуйте основні стилі спілкування.

— Який стиль спілкування ви вважаєте найпродуктивнішим?

— Як ви вважаєте, які види стосунків найбільш важливі для збереження душевного спокою людини?

— Назвіть основні правила ефективного спілкування.

— Що таке емпатія та толерантність?

  • Перевірка виконання домашньої практичної роботи «Складання плану покращення міжособистісних стосунків»

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Слово вчителя

Епіграфом до нашого уроку є вислів: «Конфлікти — це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс».

Конфлікти виникають на всіх рівнях суспільства: ви можете не порозумітися із сусідом по парті, а одна держава може вступити в конфлікт з іншою державою. Місію залагодження міжнародних конфліктів бере на себе ООН — Організація Об’єднаних Націй.

♦ Довідка

ООН — міжнародна організація, створена для підтримки й зміцнення миру й безпеки, розвитку співробітництва між державами.

Переговори є ефективним універсальним засобом урегулювання відносин міждержавами, що застосовується з давніх часів. Важливу роль відіграють переговори в підтриманні і дружніх стосунків між державами і запобіганні конфліктним ситуаціям та міжнародним спорам. Разом із тим, переговори є дієвим засобом розв’язання вже існуючих конфліктів. Пояснюється це простотою, гнучкістю і зручністю цього засобу, і що робить його дуже поширеним. Переговори посідають перше і місце в переліку мирних засобів вирішення спорів (ст. 33 Статуту ООН).

  • Фронтальна бесіда

— Як ви розумієте висловлювання «Іноді те що ми бачимо, залежить від кута зору»?

Сьогодні на уроці ми познайомимось з поняттям «конфлікт», розглянемо класифікацію конфліктів та їх вплив на здоров’я людини.

  • Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Поняття конфлікту
  • Евристична бесіда

— Що ви розумієте під поняттям «конфлікт»?

— Чи можна дати однозначне визначення поняттю «конфлікт»?

  • Розповідь учителя

Конфлікт — це відсутність згоди між двома або більше сторонами, які можуть бути конкретними особами або групами. Кожна сторона робить усе, щоб була прийнята її точка зору й мета, і заважає пішій стороні робити те ж саме. Коли люди думають про конфлікт, вони найчастіше асоціюють його з агресією, загрозами, суперечками, ворожістю тощо. У результаті існує думка, що конфлікт — явище завжди небажане, що його слід негайно розв’язувати, як тільки він виникає. Але в багатьох ситуаціях конфлікт допомагає виявити різні точки зору, дає додаткову інформацію, допомагає виявити більше число альтернатив або проблем.

Розглянемо структурну модель конфлікту:

Конфліктна ситуація є основною умовою виникнення конфлікту, що виявляє й чітко визначає дисбаланс інтересів учасників ситуації.

Поштовхом для перетворення ситуації на конфлікт може стати зовнішній чинник або інцидент.

Інцидент — це певна подія або дія, яка різко уразила інтерес однієї зі сторін, що призвело до активної протидії.

Інцидентом можуть бути дії третьої сторони, причому як свідомі, так і не свідомі. Інцидент може відбутися незалежно від бажання учасників, а як наслідок яких-небудь об’єктивних процесів. Психічний стан однієї зі сторін так само може стати причиною інциденту.

  • Фронтальна робота. Моделювання ситуації

Щоб закріпити модель конфлікту, учні аналізують запропоновану ситуацію.

Між двома працівниками фабрики не склалися стосунки. У приватній розмові один висловився не зовсім коректно щодо свого співрозмовника. Той образився, грюкнув дверима та написав скаргу на першого. Директор фабрики викликам кривдника й примусив його вибачитися. «Інцидент вичерпано»,— заявив керівник задоволено, маючи на увазі, що конфлікт розв’язано. Чи це так?

Завдання для учнів:

1. Зверніться до моделі конфлікту і визначте:

а) що є конфліктом;

б) конфліктною ситуацією;

в) інцидентом.

2. Якими можуть бути наслідки цього конфлікту?

2. Причини виникнення конфліктів

  • Розповідь учителя

Говорити про причини конфліктів досить складно, оскільки конфлікт — закономірне явище міжособистісної взаємодії і породжується самою природою відносин людей у суспільстві. Однак одні люди більш схильні до конфліктів, ніж інші, і в будь-якій групі вони відіграють роль своєрідного каталізатора конфлікту. Рівень конфліктності людини в психології визначається як «поріг конфліктної реакції».

Поріг конфліктної реакції — це та межа в міжособистісних стосунках, за якою людина йде на конфлікт. Він залежить від індивідуальних особливостей людини: темпераменту (у холериків, зазвичай поріг конфліктної реакції нижчий, ніж у флегматиків, їх легше вивести із себе), від вольових якостей (слабовільна людина менш стримана й одночасно більш обережна), від життєвого досвіду (люди з великим життєвим досвідом більш упевнені в собі, тому вони менш конфліктні). Конфліктні люди невпевнені в собі, відчувають чиюсь перевагу та прагнуть приховати свою невпевненість за підвищеною агресивністю. Поріг конфліктної реакції також залежить і від конкретної ситуації: схильність людини до конфліктів збільшується під впливом негативних емоцій (страху, образи, розчарування) і в умовах стресу.

Причинами конфліктів є:

  • відмінність інтересів;
  • відмінність цінностей;
  • відмінності у сприйнятті будь-чого або будь-кого;
  • суперечність потреб;
  • недолік ресурсів;
  • дискримінація.

Як показали дослідження, 80 % конфліктів виникає всупереч бажанню їх учасників.

3. Види конфліктів

  • Розповідь учителя

Види конфліктів:

За числом учасників:

  • парні;
  • локальні;
  • загальні.

За складом:

  • міжособистісні;
  • міжнаціональні;
  • міждержавні;
  • релігійні.

За сферою вияву конфлікту:

  • економічні;
  • ідеологічні;
  • соціально-побутові;
  • родинно-побутові.

За формою вияву:

  • відкриті;
  • приховані.

За наслідками:

  • позитивні, конструктивні — припускають подолання проблеми, уміння йти на компроміс, подальше спілкування й навіть співпрацю, дають вихід негативним емоціям, допомагають удосконалюватися й використовувати отримані знання й досвід;
  • негативні, деструктивні — пов’язані з порушенням прав людини і дискримінацією, спричиняють подальшу ескалацію конфлікту, призводять до припинення спілкування, перешкоджають ефективній взаємодії й ухваленню рішень, формують низьку' самооцінку й спричиняють стрес.

♦ Довідка

Слово «компроміс» походить від латинського слова сотрготіззит, що буквально означає згоду або угоду. Тому компроміс можна визначати як взаєморозуміння і згоду, яких досягли завдяки взаємним поступкам.

Ескалація — це планомірне нарощування, збільшення та посилення чогось. Існує сталий вираз «ескалація конфлікту».

Залежно від предмета суперечки розрізняють:

  • конфлікти поглядів;
  • конфлікти інтересів.

Конфлікти, спричинені розбіжностями в поглядах, смаках чи уподобаннях людей, називають конфліктами поглядів.

Часто, коли люди мають різну віру, переконання або їм подобаються чи не подобаються певні речі (одяг, музика, футбольна команда), вони ніби спілкуються різними мовами. Те, що для одного добре, може бути поганим для іншого. Те, що одному подобається, в іншого може викликати неприємні відчуття.

Однак розв’язання такого конфлікту не означає, що його учасники мають змінити свою віру, погляди чи переконання. У таких випадках слід пригадати народну мудрість: «Про смаки не сперечаються». Дуже важливо розвинути в собі толерантність уміння визнавати й поважати право іншої людини на власну, відмінну від твоєї, думку і пам’ятати, що толерантність — це пошук того, що об’єднує, а не роз’єднує людей.

Коли конфлікти виникають унаслідок зіткнення інтересів чи бажань людей — це конфлікти інтересів.

Зіткнення інтересів двох осіб або ігнорування однією з них інтересів і потреб іншої — це причини, з яких виникає переважна більшість конфліктів. Якщо люди діють без урахування інтересів інших осіб, то навіть у випадку примирення конфлікт не вичерпується.

  • Анонімне анкетування «Які конфлікти частіше трапляються ваму житті?»

На окремих аркушах паперу без підпису учні самостійно відповідають на поставлене запитання.

Це анкетування допоможе отримати інформацію для наступного уроку, на якому будуть розглядатися конкретні методи розв’язання конфліктів, відпрацьовуватимуться конкретні практичні кроки з розв’язання конфліктів.

Анкетування також допоможе краще зрозуміти потреби та проблеми учнів.

4. Вплив конфліктів на здоров'я

  • «Мозковий штурм»

Конфлікти спричиняють у людей, які сваряться, незадоволення, ворожість, почуття напруженості, образи та багато інших негативних емоцій, що врешті-решт погано відбиваються на здоров’ї.

— Які неприємні відчуття виникають у вас, якщо ви раптом стали учасником конфлікту?

— Які негативні наслідки для здоров’я мають конфліктні ситуації?

Результати «Мозкового штурму» відображаються на

дошці у вигляді Схеми (або схема роздруковується для учнів як роздавальний матеріал).

Орієнтовна схема «Вплив конфліктів на здоров’я»:

5. Способи розв'язання конфліктів

  • Розповідь учителя

Способи розв’язання конфліктів зводяться до п’яти варіантів типу поведінки, які обирає людина при появі перших ознак конфліктної ситуації.

1. Ухилення. Людина, передбачаючи наперед загострення ситуації, прагне уникати дій, що провокують інцидент.

Така роль пасивного спостерігача притаманна особам, які не зацікавлені в змінах, прагнуть уникнути загострення суперечностей.

2. Згладжування. Тип поведінки, що має багато спільного з попереднім. При цьому не помічаються ознаки майбутнього конфлікту, йде активна профілактика його вияву, ліквідуються чи завуальовуються суперечності сторін.

3. Примус. Контроль над ситуацією й регулювання її розвитку. При небажаному напрямі розвитку конфлікту особа, яка наділена владою й повноваженнями, втручається та силовими методами впливає на ситуацію, спрямовує конфлікт у бажане русло.

4. Компроміс. Тимчасове чи нейтральне вирішення проблеми, що умовно задовольняє всі сторони, які беруть участь у конфлікті. Суперники йдуть на взаємні поступки, частково приймають точку зору іншої сторони або ж відкладають вирішення питання на майбутнє, залишаючи його відкритим.

5. Вирішення конфлікту. Найбільш бажаний і радикальний шлях розвитку ситуації. Сторони детально ознайомлюються з аргументацією як «за», так і «проти», йдуть на взаємні поступки, вузлові питання вирішують колективним ухваленням рішень.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Робота в парах «Взаємоопитування»

Про що ми говорили сьогодні на уроці? Що таке конфлікт?

— Назвіть види конфліктів.

— Який конфлікт називають конструктивним, а який деструктивним?

— Назвіть основні структурні елементи конфлікту.

— Доберіть приклади конфліктних ситуацій, в яких виявлялися б конфлікти різних видів (конструктивні, деструктивні, відкриті, приховані тощо).

По завершенні роботи в парах учитель може викликати кількох учнів. Той, у кого виникли утруднення, вимовляє фразу типу: «У мене викликали утруднення такі запитання:

  • Робота з підручником, обговорення ситуативних завдань

Завдання:

1. Розгляньте ситуації, представлені в підручнику, та зробіть висновки щодо проблемних ситуацій.

2. Визначте, які із ситуацій можна вважати конфліктом,а які ні.

  • Рольова гра «Безлюдний острів». Робота в малих групах

Психологічний зміст гри — навчитися відстоювати свою думку і прислухатися до думки інших.

— Уявіть ситуацію, що ви опинилися на безлюдному острові, де немає ніяких ознак цивілізації.

Учням у групах необхідно визначити та записати 10 предметів, які знадобляться їм на цьому острові для існування.На ухвалення рішення дається 5 хвилин. Потрібно подумати та обґрунтувати свій вибір.

— Що було легше, відстоювати свою думку або погоджуватися з іншими?

— Чи вдалося взяти те, що дійсно необхідно, щоб вижити?

— Через що частіше виникали конфлікти (спори)?

— Як ви дійшли спільної думки?

  • Психологічний тест «Чи конфліктна ти людина?»

Учні працюють на роздрукованих картках (роздавальний матеріал до уроку). Відповідають на запитання тесту та самостійно визначають результат.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Знайти прислів’я та цитати долання конфліктів.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

Учням пропонується оцінити свій настрій та досягнення на уроці, намалювавши в зошитах один з трьох «смайликів».

Цей матеріал з biology-informatics.pp.ua

 

Розробки уроків

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0