Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Субота, 18.05.2024, 15:33

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | УРОК №.22 Способи протидії агресії та насильству в підлітковому середовищі | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

УРОК №. 22

Способи протидії агресії та насильству в підлітковому середовищі

Мета: розглянути чинники, що впливають на агресивну поведінку, основні положення конвенції ООН про права дитини, розвивати вміння протидіяти виявам насильства й агресії, виховувати самоповагу та повагу до оточуючих.

Матеріали та обладнання: роздавальний матеріал.

Поняття: конвенція ООН, права дитини, агресія.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • Обговорення результатів перегляду художнього фільму «Опудало»
  • Схарактеризуйте стисло (у двох-трьох реченнях) свої враження від фільму.
  • Як ви гадаєте, що спричинило агресивну поведінку в однокласників Маші?
  • Які прояви агресії ви побачили у фільмі?
  • Чи викликала у вас співчуття історія головної героїні?
  • Чи доводилось вам у житті стикатися з подібними виявами агресії та насильства? Як ви на них реагували?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Слово вчителя

На попередніх уроках ми багато говорили про стосунки між людьми, особливості спілкування, яке не завжди буває позитивним. Іноді ми потрапляємо в конфліктні ситуації, шукаємо з них вихід, іноді знаходимо його, а іноді — ні. Ми спілкуємося з різними людьми. Це наш світ, і ми вчимося жити в ньому. Сьогодні ми підіб’ємо підсумки, ще раз пригадаємо, що таке агресія, як протидіяти виявам насильства, та дізнаємося, як міжнародні організації регулюють взаємовідносини між людьми і сприяють поширенню мира та злагоди на всій планеті.

Агресивність — це риса характеру, що виявляється у ворожому ставленні людини до інших людей, до тварин, до навколишнього світу. Агресивними називаються такі дії, що не спричинені будь-якими об’єктивними умовами, не можуть бути виправданими обставинами, що сталися (зокрема — необхідністю самооборони або захисту інших людей).

Агресія часто є одним із захисних механізмів людини, за допомогою якого людина намагається якось «скинути» негативні емоції й пристосуватися до навколишніх умов. Але цей шлях не є правильним, і тому слід знаходити інші шляхи виходу зі складних життєвих ситуацій.

Як правильно діяти в ситуаціях з виявами агресії та насильства, ми дізнаємося сьогодні на уроці.

  • Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Поняття про агресію

  • Розповідь учителя

Агресія — це фізична або словесна поведінка людини, спрямована на пошкодження або зруйнування. У випадку, якщо агресія виявляється в найбільш екстремальній і соціально неприпустимій формі, вона nпереростає у насильство.

Існує багато теорій пояснення агресії.

Теорія відомого психолога Гобса, наприклад, ґрунтується на твердженні, що всі люди за своєю природою егоїстичні й жорстокі, тобто агресія закладена у підсвідомості як інстинкт саме через «тваринну» сторону людської натури.

Етнолог Кондрад Лоренс після довготривалого вивчення поведінки тварин розвинув теорію, що агресія — це успадкована спонтанна готовність боротися за існування або захоплювати і захищати власність.

Наприклад, самець хатньої миші, виявивши на своїй території чужинця, нападає на нього й кусає, поки той не втече. Лісова миша найчастіше виганяє прибульця без бійки, лише демонструючи противникові свої агресивні наміри.

Трохи пізніше була висунута альтернативна гіпотеза агресії, за якою агресія визначалася як набутий (а не інстинктивний) захисний механізм, спричинений зовнішніми чинниками, а не внутрішніми. Так, наприклад, діти в країнах, що перебувають у стані війни, починають набагато раніше й активніше виявляти агресію, ніж їх однолітки, які живуть у мирній країні. Взагалі, агресія часто виникає як захисний механізм йроти впливів ворожого оточення.

Сьогодні великий вплив на психіку й поведінку дітей мають засоби масової інформації. Експериментально доведено, що діти, які часто переглядають передачі з елементами насильства, стають більш неврівноваженими й агресивними. Більше того, вони починають сприймати насильство як нормальне явище.

Також не можна залишити поза увагою дію на поведінку людини алкоголю й наркотиків. Численні експерименти і статистика довели, що більшість злочинів скоюється в стані алкогольного сп’яніння.

2. Чинники, що впливають на агресивну поведінку

  • «Мозковий штурм»

Іноді людина або група людей може порушувати ваші права, поводитись агресивно.

  • Які мотиви поведінки таких людей?
  • Обміркуйте та назвіть усі чинники, що впливають на агресивні вияви в поведінці людини.
  • Розповідь учителя, складання опорного конспекту в зошиті (або аналіз роздрукованих карток)

Чинники, що впливають на агресивну поведінку:

  • стосунки в сім’ї, родинні звички;
  • загальний рівень культури, традиції;
  • поведінка кумирів;
  • иск однолітків;
  • шкідливі звички, ризикована поведінка;
  • збуджений психологічний стан;
  • вплив ЗМІ, телебачення тощо;
  • агресивні комп’ютерні ігри.

3.Способи протидії агресії в підлітковому середовищі

  • Розповідь учителя з елементами бесіди

Кожна людина хоче відчувати себе в безпеці, прагне поваги з боку оточуючих. Особливо важливі ці відчуття безпеки її захищеності для підлітків, особистість яких формується.

Негативні судження оточуючих у підлітковому віці можуть занизити самооцінку хлопчика чи дівчинки, завдати моральних страждань.

Протистояння виявам агресії та ворожнечі в підлітковому середовищі перш за все досягається вихованням у підлітків духу толерантності.

  • Чи вважаєте ви себе толерантною людиною?

Толерантна людина з повагою та розумінням ставиться до інших людей, їхніх уподобань, смаків, поглядів, інтересів.

І навіть на вияви агресії толерантна людина реагує з розумінням, намагається розібратися з причинами агресивності, не здійснює кроків, що можуть призвести до ескалації конфлікту.

Агресія може виникнути й у спокійної, зваженої людини, якщо вона опиниться в небезпечній для себе ситуації або буде вважати, що їй загрожує якась неприємність або хтось намагається її образити. У таких ситуаціях краще за все допомагає добре слово, дружня розмова, у ході якої долаються непорозуміння.

Агресивна поведінка з’являється в дитини зазвичай унаслідок копіювання її з інших джерел. Такими джерелами можуть бути:

1. Сім’я. Тут відбувається сприймання агресивної моделі поведінки та її закріплення.

2. Спілкування з однолітками. Тут найчастіше виявляється агресивна модель поведінки, оскільки в іграх «без правил» застосовується єдине правило: «я сильніший — мені все можна».

3. Символічні приклади. Сьогодні телебачення пропонує велику кількість негативної інформації, зокрема в художніх фільмах ми бачимо багато прикладів агресії.

Якщо ви стикнулись з агресією з боку однолітка, то пам’ятайте, що відповідати агресією на агресію — це хибний шлях, який не призведе до конструктивного подолання проблемної ситуації. Щоб краще зрозуміти таку людину, необхідно спробувати зрозуміти її внутрішній стан. Варто знати, що підлітки з агресивною моделлю поведінки погано володіють своїми почуттями, окрім гніву. Вони сприймають навколишній світ як ворожий, не завжди розуміють, що їх поведінка агресивна, мають високий рівень тривожності, неадекватну самооцінку, відчувають себе відкинутими суспільством.

Якщо є можливість, то спробуйте спокійно поговорити з «агресором», з’ясуйте причини такої поведінки. Але якщо ви бачите, що людина не налаштована на діалог, вияви агресії наростають, то найкраще в такому випадку спробувати уникнути спілкування, хоча б до моменту, коли ваш опонент заспокоїться та буде здатен до спокійної розмови.

Для того щоб уникнути виявів агресії, ретельніше обирайте коло друзів, не спілкуйтесь з небезпечними та недружніми компаніями.

Якщо ви потрапили в ситуацію, коли не можете подолати виявів агресії з боку інших підлітків самотужки, коли вас принижують, не поважають вашого відчуття гідності, порушують ваші права, образники не хочуть йти на конструктивний діалог, то ви можете звернутися по допомогу до компетентних дорослих (учителів, шкільного психолога, батьків). Адже ви маєте невід’ємне право на повагу, піклування та захист.

  • Згадайте основні положення Конвенції ООН про права дитини? На що мають право всі діти, незалежно від місця

проживання, віросповідання, кольору шкіри?

V. УЗАГАГЬНЕННЯ ТАСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Вправа «Згода, незгода, оцінка». Робота в групах

Учні об’єднуються в групи. Кожній групі видається великий аркуш паперу та картка із завданням.

1 група складає перелік слів та виразів, за допомогою яких можна висловити згоду.

2 група складає перелік слів та виразів, за допомогою яких можна висловили незгоду.

З група складає перелік слів та виразів, за допомогою яких можна висловити оцінку дій або вчинків іншого.

На виконання завдання дається 5 хв. Після цього кожна група по черзі демонструє результати своєї роботи.

Після обговорення учитель пропонує учасникам підкреслити на плакатах ті вирази, які можна використовувати при толерантному спілкуванні.

  • Вправа «Я-повідомлення». Робота в групах

«Я-повідомлення» — це усвідомлення та проголошення власного стану, зумовленого ситуацією, що склалася. Використання під час спілкування «Я-повідомлень» допомагає висловити свої почуття, не принижуючи іншу людину. Порівняйте: «Я дуже хвилююсь, коли тебе немає вдома об 11-й вечора» та «Ти знову прийшов додому об 11-й вечора?!».

«Я-повідомлення» поєднує не тільки «промовляння» свого емоційного стану, а й визначення умов та причин, що спричинили цю ситуацію.

Завдання: обговоріть або розіграйте проблемні ситуації, використовуючи

«Я-повідомлення».

1) Твій однокласник чомусь скинув зі столу твої речі.

2) На уроці фізкультури ваша команда перемогла, а суперники засмутилися та почали вас ображати й обзивати.

Обговорення результатів роботи.

— Які висловлювання ми переважно використовуємо у повсякденному житті?

— Чи важко вам було оперувати «Я-повідомленнями»?

— Чому це важко було робити?

— Що ви відчували, коли до вас зверталися з «Я-повідомленнями » ?

  • Підсумковий контроль знань з теми «Соціальне благополуччя»

♦ Методична порада

Доцільно провести у нестандартній формі, оскільки вивчення даної теми повною мірою реалізується на засадах особистісно орієнтованого навчання, збагачення змісту навчання емоційним, особистісно значимим матеріалом та використання інтерактивних методів навчання.

Залікова робота у формі «Конкурс шпаргалок»

Ця форма роботи є додатковим засобом мотивації дітей до навчання. Адже при доборі різних варіантів шпаргалок кожен учасник конкурсу набуває досвіду написання короткого конспекту, яким і є шпаргалка.

Критерії, за якими розглядається робота:

1) відповідність дібраного матеріалу досліджуваній темі;

2) повнота опрацювання теми;

3) якість «камуфляжу»;

4) оригінальність авторського рішення.

Переможці конкурсу нагороджуються найвищими оцінками. Причому учні самі спільно вибирають три найкращі роботи.

Емоційний настрій у класі при складанні такого нетрадиційного заліку буде такий, що оцінка не буде основною мотивацією діяльності. Коли головним стає зацікавленість у роботі, підвищується результативність навчання в цілому.

Завдання (виконується по варіантах):

1 варіант — спілкування та здоров’я;

2 варіант — конфлікти та здоров’я;

3 варіант — стосунки з однолітками.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуйте та проведіть із допомогою учителя презентацію за темою «Права дитини» для учнів початкових класів.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

  • Прийом «Мікрофон»

— Сьогодні на уроці я дізнався...

— Сьогодні на уроці я навчився...

— Сьогодні на уроці найцікавішим було...

Цей матеріал з biology-informatics.pp.ua

 

Розробки уроків

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0