Урок 23. ПТАХИ. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК. СЕЗОННІ ЯВИЩА В ЖИТТІ ПТАХІВ
У первісних людей панувало уявлення,
що весь світ, як і птахи, походить з яйця...
Мета уроку: розглянути особливості розмноження та розвитку птахів, сезонні явища в їхньому житті. Розвивати пізнавальний інтерес. Виховувати екологічну культуру.
Основні поняття: жовток, білок, шкаралупа, виводкові та нагніздні птахи, міграції', кочові, осілі, перелітні птахи.
Обладнання і матеріали: таблиці «Птахи», муляжі яєць, гнізд, малюнки карт перельотів птахів, відео насиджування пташенят, гніздового паразитизму зозулі.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час (хв) |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. Організаційний етап |
1 |
Організація класу. |
Налаштування учнів на роботу. |
1 |
Розминка. Обговорення епіграфа. Оголошення теми уроку. |
Підведення до теми уроку |
|
II. Актуалізація опорних знань |
10 |
Самостійна робота «Будова птахів, пристосованість до польоту» |
Визначення рівня знань про будову птахів, підготовка до подальшого їхнього вивчення |
III. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Інформація вчителя з міфології, історії, народознавства про птахів |
Зацікавлення темою уроку, зв'язок матеріалу з життям |
IV. Засвоєння нових знань |
10 5 |
Пояснення вчителя. Міні-проекти учнів |
Сприйняття та засвоєння матеріалу. Взаємонавчання учнів |
V. Узагальнення і систематизація знань |
4 3 5 |
Складання схеми. Вправа «Впіймай помилку», робота з віршованими рядками. Робота з термінами |
Узагальнення знань, складання схеми. Систематизація знань про розмноження птахів під час виправлення помилок. Засвоєння термінів і понять |
VI. Підсумки |
3 |
Вправа «Ключові слова» |
Визначення головних понять теми |
VII. Домашнє завдання |
1 |
Репродуктивне та творчо-пошукове (випереджувальне) |
Засвоєння матеріалу, підготовка проектів |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка «Епіграф». Висловіть свою думку про роль яйця в житті птаха.
3. Оголошення теми уроку.
II. Актуалізація опорних знань.
Самостійна робота «Будова птахів, пристосованість до польоту» (зразок картки).
1. Поясніть терміни (3 бали): дзьоб ___; кіль ___; цівка ___.
2. Підпишіть відділи тіла птаха (5 балів).
3. Замалюйте будову контурного пера (4 бали).
III. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: Ці тварини в міфології багатьох народів є творцями Всесвіту. Ніким не народжені, вони вже існували, коли не було ще ні неба, ні землі, а лишень одне «широке море», яке було завжди. Вони символізують повітряну стихію, сполучають земний світ і небесний. Вони володіють таємницями чар-зілля, живої та мертвої води, знають шляхи грозових хмар. Птахи з'являються на подвір'ї, де щойно народилася дитина, і віщують немовляті майбутню долю. Як душі пращурів вони знають усе.
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя з використанням таблиць та підручника: осілі, кочові, перелітні; міграції; дослідження перельотів; влаштування гнізд (відео гніздового паразитизму зозулі); насиджування, пташенята виводкові, нагніздні.
Довідкова інформація. Полярні крячки під час перельоту за рік долають 35 000 км. Вони гніздяться за Північним полярним колом, а наприкінці літа летять на Південний полюс, щоб провести антарктичне літо на паковій кризі.
Рубіногорлий колібрі важить 3 грами, здійснює такий міграційний переліт: перетинає Мексиканську затоку, долаючи 1000 км, причому за 25 годин перельоту він робить понад 6 мільйонів змахів крилами без перерви (75 помахів за секунду).
2. Повідомлення учнів (міні-проекти) на теми: «Сезонні явища в житті птахів», «Дослідження перельотів».
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Складання схеми для порівняння нагніздних і виводкових птахів за планом: зовнішні ознаки; представники; поведінка батьків; пташеняти тощо.
2. Вправа «Впіймай помилку». Робота з віршованими рядками. Знайдіть біологічні помилки у вірші, обґрунтуйте їх.
Як весілля відгуляла чепурна зозуля,
То всілася у чуже гніздо, про своє забула.
Як одне знесла яєчко у дуплі синиці,
Заспівала: «Ку-ку! Ку-ку!»
На вершку ялиці...
3. Робота з термінами: жовток, білок, шкаралупа, виводкові та нагніздні птахи, міграції, кочові, осілі, перелітні птахи.
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням вправи «Ключові слова»: учні пригадують ключові слова уроку.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 21. Розпочати роботу в групах над міні-проектами на теми: «Різноманітність птахів», «Роль птахів ! у природі та житті людини».
Цей матеріал з subject.com.ua