Урок 23. Узагальнення з теми «Одноклітинні організми»
Тема. Узагальнення з теми «Одноклітинні організми».
Мета уроку: - систематизувати, узагальнити, відкоригувати та проконтролювати знання учнів з теми;
- продовжити формувати вміння систематизувати та узагальнювати отримані знання, уміння:
- застосовувати набуті знання для виконання завдань, що ґрунтуються на цих знаннях.
Методи та методичні прийоми: репродуктивний, пошуковий.
Тип уроку: урок узагальнення, систематизації і перевірки знань.
Наочність та обладнання: таблиці, картини, колекції електронних зображень організмів, що використовувалися під час вивчення матеріалу теми, електронні засоби навчання.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і завдань уроку.
Протягом восьми уроків ми з вами ознайомилися з особливостями будови і процесів життєдіяльності одноклітинних і багатоклітинних організмів, середовищем їхнього життя, значенням у природі і житті людини. Ми з'ясувала, як відбувся поступовий перехід від одноклітинних до багатоклітинних організмів, дізналися багато нового і цікавого. Тепер настав час перевірити, як ви засвоїли ці знання, як умієте застосовувати їх для розв'язання контрольних завдань. Спочатку ще раз попрацюємо з основними питаннями теми.
Завдання уроку.
1. Узагальнити і систематизувати знання з теми.
2. Перевірити вміння застосовувати набуті знання з тем під час роботи з контрольними завданнями.
II. Узагальнення і систематизація знань.
Бесіда за запитаннями:
1. На які групи поділяють організми за кількістю клітин, з яких складається їх тіло?
2. Чим відрізняються одноклітинні організми від багатоклітинних?
3. Наведіть приклади одноклітинних і багатоклітинних організмів.
4. У яких середовищах вони мешкають?
5. Які способи живлення характерні для організмів цих груп?
6. Чим бактерії і тварини відрізняються за способом живлення від зелених водоростей?
7. Які способи розмноження притаманні одноклітинним і багатоклітинним організмам?
8. Чому багатоклітинні водорості і губку відносять до примітивних багатоклітинних організмів?
9. Які є докази єдності всіх живих організмів на нашій планеті?
III. Перевірка знань фактичного матеріалу, глибини його усвідомлення.
А. Завдання з відкритими питаннями.
I варіант
1. Наведіть приклали одноклітинних твариноподібних організмів, укажіть середовища їх життя і місце їх мешкання в цьому середовищі.
2. Назвіть основні частини і органели зеленої водорості хламідомонади і укажіть їх функції.
3. Чим різняться способи живлення бактерій і зелених водоростей?
4. Укажіть основні етапи нестатевого і статевого розмноження хламідомонади.
5. Яке позитивне і негативне значення бактерій у житті людини?
II варіант
1. Наведіть приклади одноклітинних зелених водоростей, укажіть середовище їх життя і місце їх мешкання в цьому середовищі.
2. Назвіть основні частини і органели одноклітинного твариноподібного організму інфузорії-туфельки та укажіть їх функції.
3. Чим різняться процеси живлення грибів і зелених водоростей?
4. Яке позитивне і негативне значення водоростей у природі?
Б. Тестові завданий: оберіть одну правильну відповідь (за кожне правильно виконане завдання — 1 бал).
I варіант
1. До багатоклітинних організмів належить:
а) хламідомонада; б) хлорела; в) губка.
2. Органами руху амеби є:
а) війки; б) несправжні ніжки; в) джгутики.
3. Хлорела розмножується за допомогою спор:
а) рухомих; б) нерухомих; в) не утворює спор при розмноженні.
4. Перетравлення їжі в губок відбувається в клітинах:
а) покривних; б) комірцевих; в) амебоїдних.
5. До фотосинтезу здатні організми:
а)інфузорія-туфелька; б) хлорела; в) губка бодяга.
6. Цукрові дріжджі розмножуються:
а) розпаданням клітини на частини; б) брунькуванням; в) поділом навпіл.
7. Виведення зайвої води з тіла евглени зеленої здійснює:
а) порошиця; б) травна вакуоля; в) скоротлива вакуоля.
8. Взаємовигідні відносини - це взаємовідносини, за яких різні організми:
а) отримують користь; б) один отримує користь за рахунок іншого;
в) не приносить один одному ні користі, ні шкоди.
9. Хто належать до найпримітивніших багатоклітинних організмів, тому що:
а) клітини їх тіла не мають ядра; б) мають комірцеві та амебоїдні клітини;
в) не мають тканин і органів.
10. Хламідомонаді та евглені зеленій притаманний тип живлення:
а) тільки автотрофний; б) тільки гетеротрофний; в) змішаний.
II варіант
1. До одноклітинних організмів належить:
а) ульва; б) хлорела; в)губка,
2. Евглена зелена рухається за допомогою:
а) джгутика; б) війок; в) несправжніх ніжок.
3. Непостійну форму тіла має:
а) хламідомонада; б) дріжджі; в) амеба протей.
4. Переносником збудника малярії є:
а) паличка ботулізму; б) самка комара; в) воша людська.
5. В організмі людини дизентерійна амеба найчастіше паразитує:
а) в кишечнику; б) у крові; в) у шлунку.
6. Бактерії розмножуються:
а) спорами; 6) цистами; в) поділом клітини.
7. Перетравлення їжі в губок відбувається і травних вакуолях клітин:
а) комірцевих; б) поверхневого шару; в) амебоїдних.
8. Процес повного знищення мікроорганізмів та їхніх спор називається:
а) пастеризація; б) стерилізація; в) регенерація.
9. Хвороботворні бактерії вступають у відносини з організмом людини:
а) взаємовигідні; б) паразитичні; в) нейтральні.
10. При статевому розмноженні у хламідомонади:
а) утворюються 4 спори з двома джгутиками;
б) утворюються статеві клітини;
в) материнська клітина ділиться на кілька десятків клітин;
г) материнська клітина ділиться навпіл.
В. Комбіновані завдання.
I варіант
Завдання з вибором однієї правильної відповіді (за правильно виконане завдання - 0.5 бала)
1. Непостійну форму клітини має:
а) евглена зелена; б) амеба протей; в) ульва; в) дріжджі.
2. Органелами руху інфузорії-туфельки є:
а) несправжні ніжки; 6) джгутик; в) війки; г) органели руху відсутні.
3. До паразитичних одноклітинних організмів належить:
а) малярійний плазмодій; б) амеба протей; в) евглена зелена; г) хлорела.
4. Висока здатність до регенерації притаманна:
а) хламідомонаді; б) ульві; в) дріжджам; г) губкам.
Завдання за вибором кількох правильних відповідей (за кожну правильну відповідь 1 бал)
1. «Цвітіння води» спричинюють. організми:
а) евглена зелена; б) хламідомонада; в) хлорела; г) ціанобактерії.
2. Статевим способом розмножуються організми:
а) ульва; б) дріжджі; в) хламідомонада; г) губка.
3. Взаємовигідні зв'язки притаманні:
а) бульбочковим бактеріям; б) малярійному плазмодію;
в) бактеріям літосфери; г) кишковій паличці.
Завдання на встановлення відповідності і характеристик організмів (за правильно виконане завдання І бал)
1. Установіть відповідність між організмами і їх належністю до певних груп.
А одноклітинні 1 ульва
Б багатоклітинні 2 хламідомонада
3 вольвокс
2. Установіть відповідність між організмами і їхнім способом живлення.
А ціанобактерія 1 фільтрують частинки органічних решток, за вислих у воді
Б губка 2 на світлі утворюють органічні речовина в процесі у темряві живляться органічними рештками
В евглена зелена З утворює органічні речовини в процесі фотосинтезу
3. Охарактеризуйте дріжджі.
А Кількість клітин тіла Б Належить до групи організмів В Тин живлення
1 одноклітинні 1 бактерії 1 автотрофний
2 багатоклітинні 2 гриби 2 гетеротрофний
3 рослини 3 змішаний
Завдання з відкритими питаннями (за правильно виконане завдання — 3 бали)
Укажіть риси подібності і відмінності в будові бактерії і хламідомонади.
II варіант
Завдання з вибором однієї правильної відповіді (за правильно виконане завдання - 0.5 бала)
1. Хлорофіл у клітинах водорості міститься у:
а) ядрі; б) хлоропластах; в) вакуолях; г) мітохондріях.
2. За допомогою вічка на зміну освітленості реагує:
а) амеба протей; б) хлорела; в) ульва; г) евглена зелена.
3. Бактерії розмножуються:
а) цистами; б) спорами; в) поділом клітини навпіл; г) статевими клітинами.
4. Їжа в губок перетравлюється в клітинах:
а) амебоїдних; б) комірцевих; в) скелетних; г) поверхневого шару.
Завдання з вибором кількох правильних відповідей (за правильно виконане завдання - 1 бал)
1. Паразитичними організмами є:
а) амеба протей; б) малярійний плазмодій;
в) бульбочкова бактерія; г) дизентерійна амеба.
2. Мале ядро інфузорії-туфельки виконує функції:
а) зберігає спадкову інформацію;
б) керує процесом живлення;
в) контролює процес обміну речовин;
г) забезпечує передачу спадкової інформації під час поділу клітини.
3. Здатність утворювати на світлі органічні речовини в процесі фотосинтезу мають:
а) вольвокс; б) дріжджі; в) хлорела; г) ульва.
Завдання на встановлення відповідності і характеристики організмів (за правильно виконане завдання - І бал)
1. Установіть відповідність між організмами і процесами їх живлення.
А ульва 1 змішане
Б інфузорія-туфелька 2 автотрофне
В евглена зелена 3 гетеротрофне
2. Установіть відповідність між частинами клітини одноклітинного організму та їх функціями.
А травна вакуоля 1 регулює тиск усередині клітини
Б скоротлива вакуоля 2 зберігає спадкову інформацію
В ядро 3 перетравлює їжу
3. Охарактеризуйте вольвокс.
А Кількість клітин тіла Б Належить до групи В Тип живлення
1 одноклітинні 1 бактерії 1 автотрофний
2 багатоклітинні 2 гриби 2 гетеротрофний
3 рослини 3 змішаний
Завдання з відкритими питаннями (за правильно виконане жадання 3 бали)
Укажіть риси подібності і відмінності в будові вольвоксу і губки.
III. Підбиття підсумків уроку.
IV. Рефлексія.
V. Повідомлення домашнього завдання: повторити матеріал § 15 і 19, підготувати повідомлення, міні-презентації про походження рослин.
Примітка. Закласти досліди з укорінення пагонів кімнатних рослин, живців дерев, пророщення насіння квасолі з наступним вилученням верхівки головного кореня, з утворенням додаткових коренів у цибулини.
Цей матеріал з gdz-masters.org