Вівторок, 14.05.2024, 06:37
Урок 23. Узагальнення з теми «Одноклітинні організми» Тема. Узагальнення з теми «Одноклітинні організми». Мета уроку: - систематизувати, узагальнити, відкоригувати та проконтролювати знання учнів з теми; - продовжити формувати вміння систематизувати та узагальнювати отримані знання, уміння: - застосовувати набуті знання для виконання завдань, що ґрунтуються на цих знаннях. Методи та методичні прийоми: репродуктивний, пошуковий. Тип уроку: урок узагальнення, систематизації і перевірки знань. Наочність та обладнання: таблиці, картини, колекції електронних зображень організмів, що використовувалися під час вивчення матеріалу теми, електронні засоби навчання. Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і завдань уроку. Протягом восьми уроків ми з вами ознайомилися з особливостями будови і процесів життєдіяльності одноклітинних і багатоклітинних організмів, середовищем їхнього життя, значенням у природі і житті людини. Ми з'ясувала, як відбувся поступовий перехід від одноклітинних до багатоклітинних організмів, дізналися багато нового і цікавого. Тепер настав час перевірити, як ви засвоїли ці знання, як умієте застосовувати їх для розв'язання контрольних завдань. Спочатку ще раз попрацюємо з основними питаннями теми. Завдання уроку. 1. Узагальнити і систематизувати знання з теми. 2. Перевірити вміння застосовувати набуті знання з тем під час роботи з контрольними завданнями. II. Узагальнення і систематизація знань. Бесіда за запитаннями: 1. На які групи поділяють організми за кількістю клітин, з яких складається їх тіло? 2. Чим відрізняються одноклітинні організми від багатоклітинних? 3. Наведіть приклади одноклітинних і багатоклітинних організмів. 4. У яких середовищах вони мешкають? 5. Які способи живлення характерні для організмів цих груп? 6. Чим бактерії і тварини відрізняються за способом живлення від зелених водоростей? 7. Які способи розмноження притаманні одноклітинним і багатоклітинним організмам? 8. Чому багатоклітинні водорості і губку відносять до примітивних багатоклітинних організмів? 9. Які є докази єдності всіх живих організмів на нашій планеті? III. Перевірка знань фактичного матеріалу, глибини його усвідомлення. А. Завдання з відкритими питаннями. I варіант 1. Наведіть приклали одноклітинних твариноподібних організмів, укажіть середовища їх життя і місце їх мешкання в цьому середовищі. 2. Назвіть основні частини і органели зеленої водорості хламідомонади і укажіть їх функції. 3. Чим різняться способи живлення бактерій і зелених водоростей? 4. Укажіть основні етапи нестатевого і статевого розмноження хламідомонади. 5. Яке позитивне і негативне значення бактерій у житті людини? II варіант 1. Наведіть приклади одноклітинних зелених водоростей, укажіть середовище їх життя і місце їх мешкання в цьому середовищі. 2. Назвіть основні частини і органели одноклітинного твариноподібного організму інфузорії-туфельки та укажіть їх функції. 3. Чим різняться процеси живлення грибів і зелених водоростей? 4. Яке позитивне і негативне значення водоростей у природі? Б. Тестові завданий: оберіть одну правильну відповідь (за кожне правильно виконане завдання — 1 бал). I варіант 1. До багатоклітинних організмів належить: а) хламідомонада; б) хлорела; в) губка. 2. Органами руху амеби є: а) війки; б) несправжні ніжки; в) джгутики. 3. Хлорела розмножується за допомогою спор: а) рухомих; б) нерухомих; в) не утворює спор при розмноженні. 4. Перетравлення їжі в губок відбувається в клітинах: а) покривних; б) комірцевих; в) амебоїдних. 5. До фотосинтезу здатні організми: а)інфузорія-туфелька; б) хлорела; в) губка бодяга. 6. Цукрові дріжджі розмножуються: а) розпаданням клітини на частини; б) брунькуванням; в) поділом навпіл. 7. Виведення зайвої води з тіла евглени зеленої здійснює: а) порошиця; б) травна вакуоля; в) скоротлива вакуоля. 8. Взаємовигідні відносини - це взаємовідносини, за яких різні організми: а) отримують користь; б) один отримує користь за рахунок іншого; в) не приносить один одному ні користі, ні шкоди. 9. Хто належать до найпримітивніших багатоклітинних організмів, тому що: а) клітини їх тіла не мають ядра; б) мають комірцеві та амебоїдні клітини; в) не мають тканин і органів. 10. Хламідомонаді та евглені зеленій притаманний тип живлення: а) тільки автотрофний; б) тільки гетеротрофний; в) змішаний. II варіант 1. До одноклітинних організмів належить: а) ульва; б) хлорела; в)губка, 2. Евглена зелена рухається за допомогою: а) джгутика; б) війок; в) несправжніх ніжок. 3. Непостійну форму тіла має: а) хламідомонада; б) дріжджі; в) амеба протей. 4. Переносником збудника малярії є: а) паличка ботулізму; б) самка комара; в) воша людська. 5. В організмі людини дизентерійна амеба найчастіше паразитує: а) в кишечнику; б) у крові; в) у шлунку. 6. Бактерії розмножуються: а) спорами; 6) цистами; в) поділом клітини. 7. Перетравлення їжі в губок відбувається і травних вакуолях клітин: а) комірцевих; б) поверхневого шару; в) амебоїдних. 8. Процес повного знищення мікроорганізмів та їхніх спор називається: а) пастеризація; б) стерилізація; в) регенерація. 9. Хвороботворні бактерії вступають у відносини з організмом людини: а) взаємовигідні; б) паразитичні; в) нейтральні. 10. При статевому розмноженні у хламідомонади: а) утворюються 4 спори з двома джгутиками; б) утворюються статеві клітини; в) материнська клітина ділиться на кілька десятків клітин; г) материнська клітина ділиться навпіл. В. Комбіновані завдання. I варіант Завдання з вибором однієї правильної відповіді (за правильно виконане завдання - 0.5 бала) 1. Непостійну форму клітини має: а) евглена зелена; б) амеба протей; в) ульва; в) дріжджі. 2. Органелами руху інфузорії-туфельки є: а) несправжні ніжки; 6) джгутик; в) війки; г) органели руху відсутні. 3. До паразитичних одноклітинних організмів належить: а) малярійний плазмодій; б) амеба протей; в) евглена зелена; г) хлорела. 4. Висока здатність до регенерації притаманна: а) хламідомонаді; б) ульві; в) дріжджам; г) губкам. Завдання за вибором кількох правильних відповідей (за кожну правильну відповідь 1 бал) 1. «Цвітіння води» спричинюють. організми: а) евглена зелена; б) хламідомонада; в) хлорела; г) ціанобактерії. 2. Статевим способом розмножуються організми: а) ульва; б) дріжджі; в) хламідомонада; г) губка. 3. Взаємовигідні зв'язки притаманні: а) бульбочковим бактеріям; б) малярійному плазмодію; в) бактеріям літосфери; г) кишковій паличці. Завдання на встановлення відповідності і характеристик організмів (за правильно виконане завдання І бал) 1. Установіть відповідність між організмами і їх належністю до певних груп. А одноклітинні 1 ульва Б багатоклітинні 2 хламідомонада 3 вольвокс 2. Установіть відповідність між організмами і їхнім способом живлення. А ціанобактерія 1 фільтрують частинки органічних решток, за вислих у воді Б губка 2 на світлі утворюють органічні речовина в процесі у темряві живляться органічними рештками В евглена зелена З утворює органічні речовини в процесі фотосинтезу 3. Охарактеризуйте дріжджі. А Кількість клітин тіла Б Належить до групи організмів В Тин живлення 1 одноклітинні 1 бактерії 1 автотрофний 2 багатоклітинні 2 гриби 2 гетеротрофний 3 рослини 3 змішаний Завдання з відкритими питаннями (за правильно виконане завдання — 3 бали) Укажіть риси подібності і відмінності в будові бактерії і хламідомонади. II варіант Завдання з вибором однієї правильної відповіді (за правильно виконане завдання - 0.5 бала) 1. Хлорофіл у клітинах водорості міститься у: а) ядрі; б) хлоропластах; в) вакуолях; г) мітохондріях. 2. За допомогою вічка на зміну освітленості реагує: а) амеба протей; б) хлорела; в) ульва; г) евглена зелена. 3. Бактерії розмножуються: а) цистами; б) спорами; в) поділом клітини навпіл; г) статевими клітинами. 4. Їжа в губок перетравлюється в клітинах: а) амебоїдних; б) комірцевих; в) скелетних; г) поверхневого шару. Завдання з вибором кількох правильних відповідей (за правильно виконане завдання - 1 бал) 1. Паразитичними організмами є: а) амеба протей; б) малярійний плазмодій; в) бульбочкова бактерія; г) дизентерійна амеба. 2. Мале ядро інфузорії-туфельки виконує функції: а) зберігає спадкову інформацію; б) керує процесом живлення; в) контролює процес обміну речовин; г) забезпечує передачу спадкової інформації під час поділу клітини. 3. Здатність утворювати на світлі органічні речовини в процесі фотосинтезу мають: а) вольвокс; б) дріжджі; в) хлорела; г) ульва. Завдання на встановлення відповідності і характеристики організмів (за правильно виконане завдання - І бал) 1. Установіть відповідність між організмами і процесами їх живлення. А ульва 1 змішане Б інфузорія-туфелька 2 автотрофне В евглена зелена 3 гетеротрофне 2. Установіть відповідність між частинами клітини одноклітинного організму та їх функціями. А травна вакуоля 1 регулює тиск усередині клітини Б скоротлива вакуоля 2 зберігає спадкову інформацію В ядро 3 перетравлює їжу 3. Охарактеризуйте вольвокс. А Кількість клітин тіла Б Належить до групи В Тип живлення 1 одноклітинні 1 бактерії 1 автотрофний 2 багатоклітинні 2 гриби 2 гетеротрофний 3 рослини 3 змішаний Завдання з відкритими питаннями (за правильно виконане жадання 3 бали) Укажіть риси подібності і відмінності в будові вольвоксу і губки. III. Підбиття підсумків уроку. IV. Рефлексія. V. Повідомлення домашнього завдання: повторити матеріал § 15 і 19, підготувати повідомлення, міні-презентації про походження рослин. Примітка. Закласти досліди з укорінення пагонів кімнатних рослин, живців дерев, пророщення насіння квасолі з наступним вилученням верхівки головного кореня, з утворенням додаткових коренів у цибулини. Цей матеріал з gdz-masters.org |
Меню сайтуПошук |