Урок 26. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ССАВЦІВ
Хто в землі метро будує і всю зиму там полює?
Загадка
Мета уроку: ознайомити учнів з різноманітними групами ссавців. Розглянути особливості зовнішньої будови яйцекладних, сумчастих, комахоїдних, рукокрилих. Розвивати критичне мислення, пізнавальний інтерес. Виховувати культуру спілкування.
Основні поняття: першозвірі, сумчасті, рукокрилі, ехолокація, комахоїдні.
Обладнання і матеріали: таблиця «Ссавці».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час (хв) |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. Організаційний етап |
1 |
Організація класу. Розминка. Розгадування загадки з епіграфа |
Підготовка учнів до вивчення матеріалу. Налаштування на тему уроку |
II. Актуалізація опорних знань |
2 5 5 |
Вправа «Знайди зайву ознаку». Індивідуальне опитування. Фронтальне опитування учнів за темою домашнього завдання |
Актуалізація опорних знань про загальні ознаки ссавців. Відмінності ссавців від рептилій і птахів. Визначення рівня засвоєння домашнього завдання |
III. Мотивація навчальної діяльності |
3 |
Міф про єхидну, цікава інформація про кенгуреня |
Зацікавлення матеріалом, історичні дані. |
IV. Засвоєння нових знань |
8 8 |
Пояснення вчителя. Характеристика першозвірів, сумчастих і плацентарних. Перегляд відео та міні-проекти учнів |
Сприйняття та засвоєння матеріалу, розширення знань про ссавців, їхню різноманітність |
V. Узагальнення і систематизація знань |
4 6 |
Діаграма Вена. Вправа «Відгадайте за описом» робота в четвірках (парах). Робота з підручником, Інтернет-джерела- ми |
Узагальнення та систематизація знань про різноманітність ссавців |
VI. Підсумки |
2 |
Вправа «Похвала», взаємооцінювання |
Вербальне оцінювання учнів один одного |
VII. Домашнє завдання |
1 |
Репродуктивне та творчо-пошукове (випереджувальне) |
Ефективне засвоєння матеріалу, підготовка до наступних уроків |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка. Розгадування загадки з епіграфа (кріт).
II. Актуалізація опорних знань.
1. Вправа «Знайди зайву ознаку» (з переліку ознак виберіть зайву, поясніть свій вибір).
Підшерстя, ость, пір'я, вібриси.
Вушні раковини, губи, дзьоб, вібриси.
2. Індивідуальне опитування зовнішньої будови ссавців (за таблицею).
3. Фронтальне опитування учнів за темою домашнього завдання: Охарактеризуйте покриви ссавців. Що розташоване у ссавців на голові? Назвіть ознаки подібності ссавців та рептилій. Знайдіть ознаки відмінності ссавців від рептилій. Назвіть ознаки, які відрізняють ссавців від птахів.
III. Мотивація навчальної діяльності.
У міфах Давньої Греції Єхидна - це міфічна потвора, напівжінка-напівзмія, що привела від стоголового чудовиська Тифона інших потвор: триголового пса Цербера, Химеру, Лернейську гідру, Немейського лева.
Сьогодні ми ознайомимося з дивовижною твариною, яку називають єхидна. Ви дізнаєтеся, чому цю тварину вважають «не зовсім ссавцем».
Цікава інформація про кенгуреня: «... кенгуренята народжуються недоношеними - фактично це просто ембріони. Самка великого рудого кенгуру, що в сидячому положенні досягає п'яти футів заввишки, народжує маля завдовжки півдюйма, і цій сліпій, гладенькій “грудочці” ще доводиться самостійно добиратись до материнської сумки. Крихітне недорозвинене дитинча змушене пробиратись крізь густу шерсть, як крізь джунглі, поки - скоріше дивом, ніж чуттям - не розшукає вхід у сумку. Тоді воно пірнає всередину і міцно присмоктується до соска. (За Джеральдом Дарреллом)
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя. Характеристика першозвірів, сумчастих і плацентарних.
2. Перегляд відео та міні-проектів учнів про першозвірів; сумчастих; комахоїдних; рукокрилих.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Складання діаграми Вена для порівняння першозвірів, сумчастих і плацентарних ссавців. Використати характеристики: поширення на Землі; чисельність видів; наявність молочних залоз; вигодовування малят, швидкість їхнього розвитку; розвиток плаценти, наявність плаценти, відсутність плаценти; наявність сумки для виношування малят.
2. Вправа «Відгадайте за описом» (можна користуватися підручником (с. 100-103) або мобільним Інтернетом).
Учитель організовує учнів у четвірки, кожній четвірці називає одну групу ссавців (яйцекладні, сумчасті, комахоїдні чи рукокрилі). Четвірка обирає тварину із запропонованої групи, описує її характеристику, не називаючи саму тварину. Після створення «Портрета тварини» зачитують опис однокласникам. Вони відгадують за описом.
Наприклад:
Видовжена мордочка, невеличкі вуха.
Дрібні однотипні зуби.
Живиться комахами, слимаками, червами.
Активний вночі, має добрий нюх.
На тілі шерсть видозмінена на голки (їжак звичайний, комахоїдні).
VI. Підсумки.
Вправа «Похвала». Учні хвалять один одного за роботу на уроці.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 24, підготувати повідомлення або міні-проекти про: гризунів, зайцеподібних, парнокопитних, непарнокопитних.
Цей матеріал з subject.com.ua