Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Субота, 18.05.2024, 16:47

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | УРОК № 27 Пожежна безпека оселі | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

УРОК № 27

Пожежна безпека оселі

Мета: розглянути основні причини виникнення пожеж, стадії розвитку пожеж, сформувати знання про основні аспекти пожежної охорони, заходи щодо профілактики пожеж, розглянути будову основних засобів пожежогасіння, розвивати вміння оцінювати пожежну безпеку власної оселі, уміння орієнтуватися за планом евакуації на випадок пожеж, відпрацювати дії щодо захисту органів дихання при пожежі та дії у випадку загоряння одягу, виховувати свідомість та обачність у небезпечних ситуаціях.

Матеріали та обладнання: зразковий матеріал: примірники горючих, легкозаймистих матеріалів, негорючих матеріалів; зображення різних типів вогнегасників, примірник плану евакуації з приміщення на випадок пожежі, аркуші паперу, олівці, фломастери.

Поняття: негорючі, легкозаймисті речовини, трикутник вогню, вогнегасник, пожежна охорона.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • Письмова робота на картках

Картка № 1

1. Як потрібно зберігати лікарські препарати?

2. Чи можна використовувати ліки з простроченим терміном дії? Чому?

Картка № 2

1. Чи є у вашій кухонній шафі хімічні речовини? Яке їхнє призначення?

2. Чи можна мити посуд речовинами для прання? Чому?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Розповідь учителя

Про причини виникнення пожеж у Середні віки, наприклад, завжди говорилося: «з волі Бога», оскільки вогонь асоціювався з гнівом Божим.

Сьогодні наших знань досить, щоб не тільки визначити причини пожежі, але й для того, щоб звести до мінімуму руйнівні наслідки.

  • Фронтальна робота

— Як ви розумієте значення цих фразеологізмів про вогонь?

  • Пройти вогонь і воду.
  • Чужими руками вогонь загрібати.
  • Підливати масла у вогонь.
  • Між двох вогнів.
  • Боятися як вогню.
  • Вогнем дихати на когось.
  • Вогнем і мечем.
  • Піти за кимсь у вогонь і воду.
  • Гратися з вогнем.
  • Диму без вогню не буває.
  • Інтерактивний прийом «Мікрофон»
  • За яких умов вогонь є другом людини?
  • Які найпоширеніші причини виникнення пожеж?
  • Які умови є необхідними для загоряння?
  • Які наслідки пожеж?
  • Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Горючі й негорючі матеріали

  • Проблемне запитання

Учням пропонуються зразки матеріалів — папір, поліетилен, деревина, пластик, гума, фольга, каміння, шматочки кахелю, черепиці тощо.

— Які матеріали ви б віднесли до горючих?

— Які матеріали доцільно використовувати при будівництві з точки зору пожежної безпеки?

  • Розповідь учителя, демонстрація таблиціі

Негорючі матеріали — матеріали, які під впливом джерела запалювання (іскор, вогню, електричного струму, високої температури, хімічної реакції тощо) не запалюються і не горять.

Горючі матеріали — матеріали і речовини, які залишаться горіти після видалення джерела запалювання.

Горючі матеріали поділяють на важкозаймисті та легкозаймисті.

Демонстрація таблиці «Горючість матеріалів» або робота з роздрукованим матеріалом (роздавальний матеріал до уроку).

2. Причини та умови виникнення пожеж

  • Інтерактивна вправа «Два — чотири — усі разом»

Проблемне запитання:

— Які причини виникнення пожеж?

♦Методична порада

Вправа використовується, коли необхідно, щоб учасники обговорили певне питання спочатку в парах, потім у квартетах, в октетах тощо.

Допомагає в навчанні викладати й вислуховувати погляди, аргументи, характеристики речей, ознайомлюватися з різними підходами до вирішення проблеми.

Організація роботи:

1. Ознайомлення-учнів із запитаннями для обговорення, дискусії тощо.

2. Об’єднання учнів у пари та обговорення проблеми з метою прийняття обов’язково узгодженого рішення консенсусу.

3. Об’єднання пар у четвірки та обговорення попередньо досягнутих рішень щодо проблемного запитання. Прийняття спільного рішення.

4. Обговорення запитання, узгодження позицій та вироблення спільного рішення класом.

5. Складання узагальнюючого висновку у вигляді тез, схеми, таблиці тощо.

Орієнтовний підсумок роботи:

Причини виникнення пожеж:

  • хуліганство;
  • недбале (неправильне) поводження з вогнем;
  • порушення правил опалювання приміщень із використанням печей;
  • порушення правил користування зварювальними апаратами;
  • порушення правил експлуатації електромереж і електроприладів;
  • порушення правил користування газовими приладами;
  • самозапалювання легкозаймистих речовин при підвищеній температурі;
  • «сонячні зайчики» від дзеркал, скла, металу;
  • блискавки.
  • Розповідь учителя з елементами бесіди

Пожежа — це неконтрольований процес горіння, що супроводжується знищенням матеріальних цінностей і створює небезпеку для життя і здоров’я людей.

Умови виникнення пожеж

Умовами загоряння є наявність:

  • вогню (іскри);
  • кисню (повітря);
  • горючих речовин.

Трикутник вогню

Цей термін запропонував французький хімік А. Лавуа-зьє для того, щоб було легше запам’ятати три умови виникнення пожежі.

«Джерело тепла + пальне + кисень»

Відсутність навіть однієї умови робить горіннр неможливим (пожежа не виникає або припиняється).

— Назвіть, які речовини або предмети можуть бути пальним. (Гас, спирт, папір, деревина, тирса, сухе листя.)

— Що може стати джерелом тепла та запалити вогнище?

— Яким чином можна перекрити доступ кисню, для того щоб зупинити процес горіння?

Стадії розвитку пожежі

1. Початкова. Ще є можливість потушити пожежу самостійно. На це є не більше ніж 10 хвилин. Необхідною умовою є обов’язкова ізоляція приміщення, де почалося загоряння, від доступу повітря. У жодному разі не можна відчиняти вікна. Тушити загоряння можна водою, засипати піском, накривати полум’я несинтетичними ковдрами, використовувати вогнегасники.

2. Стадія максимального розвитку. Процес горіння набуває найбільшого поширення. Триває зазвичай наступні ЗО хвилин, температура полум’я може перевищувати 1000 °С. Пожежа швидко поширюється, загасити її дуже складно. Із таким вогнем можуть впоратись лише пожежники.

3. Згасання. Вогонь згасає в міру догоряння матеріалів.

Рятувати вже нічого.

3. Правила поведінки при пожежі

  • Розповідь учителя з елементами бесіди

— Які небезпеки можуть чекати людину в приміщенні, де виникла пожежа?

Чинники небезпеки при пожежі:

  • вогонь;
  • підвищена температура навколишнього середовища;
  • задимлення;
  • утруднене дихання внаслідок накопичення продуктів згоряння;
  • обмежена видимість;
  • ураження електричним струмом при спробі загасити електроприлади;
  • небезпека вибуху при горінні легкозаймистих речовин;
  • обвал конструкцій;
  • при спробі врятуватися через вікно — падіння з висоти. У яких випадках вогонь може бути особливо небезпечним? Вогонь особливо небезпечний:
  • для мешканців верхніх поверхів, оскільки їх евакуація ускладнюється тим, що дим і вогонь поширюються знизу вгору;
  • за наявності в приміщенні, де виникла пожежа, легкозаймистих речовин (наприклад, значна кількість паперу) або вибухонебезпечних приладів та речовин (наявність газового  балона, ємностей зі спиртом, бензином тощо).
  • Розповідь учителя, складання опорного конспекту в зошиті

1. У разі виникнення пожежі негайно залиш місце пожежі та повідом про неї дорослих або зателефонуй за номером 101. Повідом про місце, де сталася пожежа (вулицю, номер будинку і квартири), і назви своє прізвище. Пам’ятай! 101 — номер телефону пожежної охорони.

2. У випадку виникнення пожежі проводиться евакуація — організований вихід усіх людей з небезпечного місця на вулицю, за планом евакуації.Із приміщення, де сталася пожежа, слід виходити швидко, але без зайвої метушні та паніки.

3. Якщо виникла пожежа і дорослих немає вдома, не панікуй, а швидко вийди з приміщення на свіже повітря в безпечне місце. Не можна користуватися ліфтом, оскільки під час пожежі він може вимкнутися. Захищай органи дихання від отруйних газів та диму.

4. Якщо можеш, допоможи вийти із приміщення тим, хто потребує твоєї допомоги.

5. Якщо ти знаєш, що хтось не може самостійно вийти з будинку, повідом про це дорослих, пожежних.

Чинники посилення пожеж у багатоповерхових будинках:

  • вентиляція;
  • шахта ліфта;
  • сміттєпровід;
  • відчинені вікна та двері.

Під час пожежі НЕ можна:

  • затоптувати палаючу речовину без взуття;
  • ховатися в шафи, під диваном;
  • утворювати протяг;
  • укриватися синтетичними матеріалами;
  • торкатися голими руками металевих дверей та інших Ипредметів (для попередження опіків).

Пам’ятайте!

Вогонь поширюється знизу вгору.

Захист органів дихання в зоні пожежі

Оскільки при пожежі небезпеку становить не лише відкрите полум’я, а й токсичні гази, що виділяються при горінні, то особливу увагу слід приділити захисту органів дихання.

Перш за все, небезпечним є чадний газ. Адже в сучасних оселях використовується багато синтетичних, полімерних матеріалів. При горінні вони виділяють особливо отруйні сполуки. Іноді достатньо декількох вдихів таких токсичних газів, щоб знепритомніти.

Тому, якщо ви відчуєте запах диму, пам’ятайте: чадний газ легший за повітря й піднімається вгору. Треба затулити рот і ніс будь-якою тканиною і сповзти на підлогу, не піднімаючи голови. За можливості слід намочити тканину, якою ви захищаєте органи дихання.

Дії у разі загорянні одягу

Якщо безпечно оминути відкрите вогнище не вдалося, то на вас або на іншій людині поруч з вами може зайнятися одяг. Палаючий одяг може спричинити загоряння волосся й ураження органів дихання.

Якщо на тобі загорівся одяг, то не можна бігти, це лише посилить горіння.

Треба швидко скинути одяг, а якщо це не вдалося, слід впасти і кататися по підлозі (землі), збиваючи полум’я.

Якщо на іншій людині загорівся одяг, то не можна давати їй бігати — полум’я розгориться ще сильніше.

Треба допомогти швидко скинути одяг, що загорівся, й залити його водою. Якщо це не вдалося, необхідно повали ти потерпілого на підлогу (землю) і будь-яким способом збити полум’я, залити водою, засипати землею, закидати снігом, накинути щільну тканину (брезент, ковдру, пальто) і щільно притиснути її до палаючого одягу. При цьому голову потерпілого залишити відкритою, щоб уникнути отруєння продуктами горіння.

4. Пожежна охорона. Профілактика виникнення пожеж

  • Доповідь учня-«інспектора пожежної охорони»

Пожежна охорона — це сукупність створених у встановленому порядку органів управління, підрозділів та організацій, призначених для організації профілактики пожеж, їх гасіння та здійснення аварійно-рятувальних робіт.

При Міністерстві внутрішніх справ існує управління пожежної охорони(УПО) і його органи на місцях. До складу УПО входить Державний пожежний нагляд, функціями якого є:

  • здійснення контролю за станом пожежної безпеки;
  • розробка і погодження протипожежних норм і правил та контроль їх виконання в проектах і безпосередньо на об’єктах народного господарства;
  • проведення розслідування і облік пожеж;
  • організація протипожежної профілактики.

Одним із документів, наявність якого завжди перевіряє пожежний інспектор, є план евакуації з приміщення на випадок пожежі. На ньому зображено план приміщення, на якому позначені всі двері, сходи, стрілками позначені шляхи евакуації до основних та запасних виходів. Також позначені місця знаходження вогнегасників, пожежних гідрантів, кнопок пожежної сигналізації, телефонів, за якими треба викликати пожежних у випадку загоряння. У деяких країнах плани евакуації друкують на спеціальній, світлонакопичувальній Тплівці. У випадку пожежі й відключення світла ці плани світяться в темряві. Ознайомитись з планом евакуації треба заздалегідь, щоб знати, де у вашій школі, оселі розташовані пожежні виходи.

  • Гра «Пожежна інспекція». Робота в групах

Завдання для груп:

1. Запропонуйте заходи щодо профілактики пожеж у школі та вдома.

2. Обміркуйте алгоритм дій при виникненні невеликої пожежі.

3. Проаналізуйте отриманий зразок плану евакуації з приміщення. Чи все вам у ньому зрозуміло? Виведіть (уявно) групу людей з приміщення, де виникла пожежа, користуючись планом евакуації.

Зразки плану евакуації роздруковуються з роздавального матеріалу до уроку.

Підбиття підсумків роботи в групах.

Заходи щодо профілактики пожеж

У школі:

  • відсутність джерел відкритого вогню;
  • регулярні протипожежні перевірки стану електропроводки;
  • наявність вогнегасників та інших засобів пожежогасіння;
  • регулярний інструктаж учнів та працівників школи щодо правил пожежної безпеки.

  Удома:

  • обережно поводитися з газом, печами;
  • регулярно перевіряти справність електроприладів;
  • не гратися із сірниками, петардами, бенгальським Мвогнем;
  • мати засоби пожежогасіння;
  • не зберігати горючі матеріали на балконах;
  • не заклеювати вікна «дзеркальними» плівками;
  • не гратися «сонячними зайчиками»;
  • не зберігати під дахами або поряд із джерелами тепла горючі й легкозаймисті матеріали.

Якщо виникла невелика пожежа, слід:

  • засипати джерело вогню піском (можна землею з-під квітів, якщо вона суха);
  • залити водою, але не можна використовувати воду при гасінні пожеж, спричинених електричним струмом;
  • накинути цупку товсту тканину, щоб перекрити доступ кисню; .
  • використати вогнегасник.

5. Засоби пожежогасіння

  • Робота з підручником

Завдання: прочитати матеріал підручника, з’ясувати, які існують засоби пожежогасіння.

  • Підбиття підсумків самостійної роботи з підручником

До засобів пожежогасіння належать:

  • вода, пожежні крани;
  • пісок;
  • брезентові покривала;
  • вогнегасники.

Види вогнегасників:

  • порошкові;
  • вуглекислотні;
  • пінні.
  • Виконання творчого завдання. Робота в малих групах

Завдання: створити ребуси, загадки, головоломки тощо, в яких було б зашифровано особливості будови різних видів вогнегасників.

Подібний вид діяльності доцільний ще й тим, що вчитель отримує корисні та цікаві роздавальні матеріали, створені самими учнями.

6. Надання першої допомоги постраждалому при пожежі

  • Розповідь учителя з елементами бесіди

Якщо внаслідок пожежі людина отримала значні опіки, то слід негайно викликати «швидку допомогу». У разі одержання невеликого опіку для зменшення болю поверхню з опіками охолоджують чистою водою 15-20 хв. Пухирці слід прикрити сухою захисною стерильною пов’язкою. Якщо немає стерильного бинта, можна скористатися чистою хустинкою, простирадлом, рушником. Накладати пов’язку слід обережно, щоб не завдати болю.

Не можна в жодному разі:

  • проколювати пухирці на шкірі;
  • наносити на рани крохмаль та інші сипкі речовини;
  • змащувати олією та іншими жирами;
  • протирати шкіру спиртом, йодом тощо;
  • самостійно намагатися чистити рану;
  • накладати мазь від опіків без дозволу лікаря.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Фронтальна діяльність. Відгадування загадок
  • Небажаний гість замість цукерок дрова їсть. (Вогонь.)
  • Скільки б не їв, ніколи ситий не буде. (Вогонь.)

Живуть у тісній темниці

Хлоп’ята яснолиці.

І мають душу щедру,

Хоч дерева сини,

Згораючи дощенту,

Вогонь дають вони. (Сірники.)

Що за машина моргає синім оком?

Приїде вчасно — і біда людей обійде боком.

(Пожежна машина.)

До пори вишу, до пори мовчу,

А вогонь зачую і сичу, й лютую.

(Вогнегасник.)

  • Моделювання небезпечної ситуації. Індивідуальна робота в зошитах

Розробіть алгоритм дій у ситуаціях:

1) Від пустощів малюків загорілася невелика купка паперу.

2) Телевізор раптом спалахнув, і з’явилося невелике полум’я.

3) Ви ввійшли до під’їзду та побачили, що він повний диму, але джерела загоряння ви не бачите.

4) У поході і під час розведення багаття на вашому товаришеві загорілася куртка.

5) На вулиці ви побачили, що з одного з вікон багатоповерхового будинку йде дим та виривається полум’я.

  • Відпрацювання навичок захисту органів дихання від отруйних газів

— Уявіть, що ви опинилися в задимленому приміщенні.

Що слід зробити для захисту органів дихання?

Учні захищають рот та ніс підручними засобами: светрами, шарфами, носовими хустками, ватно-марлевими пов’язками.

Увага! Якщо тканину змочити водою, то це поліпшує захист органів дихання.

  • Взаємоопитування учнів у парах

1. Чому вогонь можна загасити, якщо накинути на нього цупку тканину? Яка умова горіння при цьому зникає?

2. Чому полум’я збільшується, коли відкривають вікна й двері?

3. Чому збивати вогонь гілкою, віником слід короткими рухами?

4. Чому не можна сушити одяг над газовою плитою?

5. Чому небезпечно залишати без нагляду ввімкнену праску?

6. Чому не можна класти килим біля каміну?

7. Чому не можна користуватися несправними електроприладами (наприклад з пошкодженим шнуром)?

8. Чому особливо небезпечно ставити телевізор у нішу меблевої шафи, класти на нього речі?

9. Чому за правилами пожежної безпеки електричні дроти слід вмуровувати в стіни?

10. Як діяти, якщо сталася пожежа?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Проаналізуйте разом з батьками стан пожежної безпеки вашої оселі.

Чи є небезпечні об’єкти? Які засоби пожежогасіння у вас завжди під рукою?

Дослідницьке завдання: створити умовну екологічну карту місцевості, на якій позначити всі потенційно небезпечні з екологічного погляду об’єкти, що розташовані поблизу школи (фабрики, заводи, теплостанції, автозаправки, очисні споруди тощо).

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

  • Прийом «Одним словом»

Учні по черзі висловлюють свої враження від уроку за допомогою одного слова. Наприклад: цікаво, корисно, складно, весело тощо.

Цей матеріал з biology-informatics.pp.ua

 

Розробки уроків

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0