Урок 28. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ССАВЦІВ, ЇХНЯ РОЛЬ У ПРИРОДІ ТА ЖИТТІ ЛЮДИНИ
Ссавці - найбільш розвинена група хребетних,
На вершині якої перебуває людина.
А. Давидов
Мета уроку: ознайомити учнів з різноманітними групами ссавців. Розглянути особливості зовнішньої будови хижих, китоподібних і приматів. Розширити знання учнів про роль ссавців у природі та житті людини. Розвивати критичне мислення. Виховувати любов і повагу до живих організмів.
Основні поняття: хижі, хижий зуб, китоподібні, китовий вус, примати, об’ємний зір.
Обладнання і матеріали: таблиці «Ссавці», відео- та фотоматеріали.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час (хв) |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. Організаційний етап |
2 |
Організація класу. Розминка «Епіграф». Елементи проблемного навчання |
Підготовка до вивчення матеріалу, створення проблемної ситуації |
II. Актуалізація опорних знань |
2 5 |
Вправа «Утвори пару». |
Повторення ссавців різних груп, актуалізація опорних знань |
Фронтальне опитування |
|||
III. Мотивація навчальної діяльності |
1 |
Поетична хвилинка, використання літератури, міжпредметні зв'язки |
Мотивування діяльності учнів на уроці |
IV. Засвоєння нових знань |
4 1 1 18 |
Пояснення вчителя з використанням підручника. Відеофрагмент фільму «Хатіко», довідкова інформація. Звіти творчих груп |
Сприйняття та засвоєння матеріалу. Зав’язок із життям, цікава інформація про хижих ссавців. Взаємонавчання |
V. Узагальнення і систематизація знань |
4 4 |
Складання «Грона» «Роль ссавців у житті людини». Взаємоопитування «Бумеранг» |
Узагальнення знань про роль ссавців. Систематизація знань, виправлення хибних уявлень |
VI. Підсумки |
2 |
Вправа «Ключовий момент» |
Виділення основного на уроці |
VII. Домашнє завдання |
1 |
Репродуктивне завдання, робота з підручником і конспектами |
Засвоєння матеріалу, повторення вивченого |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка «Епіграф». Чи дійсно людина є вершиною еволюції ссавців? До якої групи тварин належить людина?
II. Актуалізація опорних знань.
1. Вправа «Утвори пару» між ссавцем та групою, до якої він належить:
1 ховрах |
А рукокрилі |
2 коала |
Б першозвірі |
3 качкодзьоб |
В комахоїдні |
4 олень |
Г парнокопитні |
5 кріль |
Д непарнокопитні |
6 їжак |
Е сумчасті |
Є зайцеподібні |
|
Ж гризуни |
2. Фронтальне опитування за запитаннями: Які ознаки зовнішньої будови характерні для представників гризунів? Чим зайцеподібні відрізняються від гризунів? Що таке копито? Як відрізнити парно- і непарнокопитних? Як особливості будови зубів гризунів сприяють їхньому живленню? Які особливості зубів копитних тварин?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Поетична хвилинка:
Уявіть, якби зникли ссавці на Землі,
Десь поділись звірята великі й малі.
І ліси, і моря, і луги, і поля
Опустіли б тоді, і завмерла б Земля.
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя з використанням підручника: китоподібні (с. 108-109); хижі (с. 107-108); примати (с. 110— 112). А) Хижі тварини надзвичайно розумні, добре орієнтуються, мають чудовий нюх, зір, слух, прекрасно навчаються; Б) Уривок з фільму «Хатіко»; В) Довідкова інформація:
Пам'ятник псу на ім'я Хатіко встановлено в Токіо 21 квітня 1934 р. Цього собаку вважають символом відданості й вірності. Фермер подарував цуценя професору Хідесабуро Уено, який працював в університеті Токіо. Коли Хатіко підріс, він постійно супроводжував свого господаря до самого входу на станцію Сібуя, а потім зустрічав його о третій годині дня. У травні 1925 р. професор помер на роботі. На той момент Хатіко було 18 місяців. Тоді він так і не дочекався свого господаря, але почав щодня приходити на цю станцію, чекаючи на нього до пізнього вечора. Ніч він проводив на ґанку будинку професора. Вірний собака 9 років щодня приходив на станцію, там само й помер. На станції Сібуя йому встановлено пам'ятник.
2. Звіти творчих груп:
Група 1: «Ссавці у промисловості та виробництві продуктів».
Група 2: «Ссавці вдома та навколо нас — породи ссавців».
Група 3: «Користь і шкода, яку люди мають від ссавців».
Група 4: «Ссавці в медицині».
Група 5: «Ссавці в історії та літературі».
Група 6: «Охорона ссавців».
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Складання «Грона» «Роль ссавців у житті людини».
2. Взаємоопитування «Бумеранг»: учні ставлять запитання один одному за вивченим матеріалом.
VI. Підсумки.
Вправа «Ключовий момент»: учні по черзі називають найважливіше, про що вони дізнались на уроці, те, що їх здивувало, схвилювало чи викликало запитання.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати §§ 26, 27, повторити ознаки риб, амфібій, і рептилій, птахів, ссавців за опорними конспектами.
Цей матеріал з subject.com.ua