Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Субота, 18.05.2024, 17:33

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | УРОК № 29 Безпека руху велосипедиста | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

УРОК № 29

Безпека руху велосипедиста

(1 варіант проведення уроку)

Мета: ознайомитися з конструктивними елементами велосипеда, що впливають на безпеку руху, навчитися грамотно добирати одяг для велопрогулянок, використовувати необхідні засоби безпеки для велосипедиста, розглянути основні положення правил дорожнього руху щодо пересування на велосипедах, розвивати вміння користуватися сигналами маневрування для велосипедистів.

Матеріали та обладнання: зображення велосипедів різних видів, схема будови велосипеда, зображення дорожніх знаків для велосипедистів.

Поняття: велосипед, амортизатор, катафоти, шолом, велорукавиці, світловідбивні смужки, правила дорожнього руху, безпека руху.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

  • Фронтальна бесіда

— Як ви гадаєте, велосипедист — це водій чи пішохід?

— Де в нашому населеному пункті є безпечні місця для прогулянок на велосипеді?

— Як можна проїхати на велосипеді від вашого дому до школи, магазину?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

  • Розповідь учителя

Уже багато років у Нідерландах відзначають День велосипедиста. Кожну другу суботу травня майже все населення Нідерландів сідає на велосипеди та подорожує своєю місцевістю. У Харкові також багато років поспіль проводиться Вело-день. Це спортивне свято, що відбувається зазвичай у травні, збирає велику кількість прихильників пересування на цьому екологічному виді транспорту.

  • Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Історія виникнення велосипеда

  • Розповідь учителя

У перекладі з латинської велосипед означає «швидкі ноги». Існує версія, що винахідником велосипеда був російський кріпосний Юхим Артамонов. Як свідчать архівні документи, у 1800 році в день святого Іллі Ю. Артамонов «був битий різками» за те, що їздив містом Катеринбургом на «дивовижному самокаті» і лякав коней. Одужавши від побоїв, Артамонов відправився на своєму самокаті з Нижнього Тагілу до Петербурга. Двоколісна машина важила близько 30 кг, стільки ж важила скринька, в якій було припасене все необхідне в дорогу.

Шосейних доріг тоді не було. Відстань від Нижнього Тагілу до Пермі, що дорівнює 510 км, Артамонов подолав за чотири доби, проїжджаючи понад 127 км на день. До Петербурга він прибув, подолавши понад 3000 км. Потім попрямував до Москви, проїхавши ще близько 700 км. У Москві в ці дні проходили свята з приводу коронації Олександра І. Самокат Артамонова помітили. Винахіднику подарували 25 рублів і дали вольну. Події ці відбулися задовго до того, як подібні машини з’явилися в Європі.

У Європі винахідником велосипеда вважають німецького лісничого Драйс. У 1813 році Драйс удосконалив самокат, створивши перше велосипедне кермо.

Наступним удосконалювачем велосипеда був робочий, мідник Дальзель, який придумав передачу на вісь переднього колеса. Водій гойдав руками два важелі. Але це було дуже незручно, тому Дальзель замінив важелі педалями для ніг. Так у велосипеда з’явилися педалі.

У 1865 році в Європі з’явився залізний велосипед. Його створили французькі механіки Мішо і Лальман. Правда, колеса їхнього велосипеда були ще дерев’яними, обтягнутими товстими залізними шинами. Зате рама була цілком кована з квадратного залізного бруса. Такий велосипед важив у два рази більше, ніж сучасний. Щоб велосипедиста менше трясло, сідло було закріплено не прямо до рами, а до зігнутої залізної пластини на зразок ресори. Але це мало допомагало. Велосипед одержав невтішне прізвисько «кісткотряс».

Цей недолік усунув ветеринарний лікар Данлоп, що жив у Шотландії. Він увів гумовий обід на колеса, який накачувався повітрям. Це були перші у світі повітряні шини.

Дуже важливе вдосконалення зробив англієць Каупер, який застосував кулькові підшипники. Хід велосипеда значно полегшився.

У 1884 році з’явилися перші велосипеди з низькими колесами однакового розміру, довгою рамою та ланцюговою передачею на задню вісь. І незабаром усі велосипеди почали випускати за цим типом.

У 1892 році було зроблено останній суттєвий винахід, пов’язаний з велосипедом: французький інженер Моро винайшов втулку з вільним ходом. Тепер уже не треба було весь час крутити ногами. Розігнавшись або спускаючись з гори, велосипедист міг зупинити педалі й відпочити. їздити на велосипеді стало набагато легше.

Проте шлях до «визнання» велосипеда як транспортного засобу був нелегким. З велосипедистів сміялися, їм забороняли їздити вулицями міст. Поліція також намагалася перешкодити поширенню велосипедів, уважаючи, що вони заважають вуличному руху. Та все ж число велосипедистів швидко збільшувалося. Велосипед став найпоширенішим транспортним засобом у світі.

2. Види велосипедів. Будова сучасного велосипеда

  • Доповіді учнів із демонстрацією зображень різновидів велосипедів

Велосипеди бувають:

  • спортивні;
  • гірські;
  • міські;
  • велосипеди для мотокросів (ВМХ — Вісусlе Моtо Хtгеmе);
  • триколісні дитячі;
  • веломобілі;
  • велосипеди для велоболу;
  • лежачі велосипеди.
  • Фронтальна робота. Обговорення схеми будови велосипеда

Учні працюють з роздрукованими схемами (роздавальний матеріал до уроку).

  • «Мозковий штурм»

— Поміркуйте, які елементи конструкції велосипеда впливають на безпеку руху.

На безпеку руху велосипедиста впливають гальма, наявність дзвінка, ліхтарика, світловідбивних елементів.

3. Одяг для велосипедиста. Засоби безпеки велосипедиста

  • Розповідь учителя, демонстрація елементів одягу велосипедиста

Шолом

Шолом окрім головної захисної функції має також певну психологічну функцію — він робить вас «авторитетно-шанованим» учасником руху. Водії абсолютно по-різному ставляться до велосипедиста у шоломі й без. Коли ви в шоломі, на дорозі вас сприймають як спокійного й адекватного учасника руху. А ось коли велосипедист без шолома, то будь-який його маневр примушує інших водіїв бути в напрузі поряд із таким лихачем, що дратує водіїв. Хтось буде втричі обережніший обганяючи вас, а хтось спеціально притисне до узбічча, щоб «навчити розуму». Тож їздіть завжди в шоломі.

Велосипедний одяг

Спеціальні елементи одягу для велосипедистів роблять людину набагато помітнішою на дорозі, що дуже важливо для всіх учасників руху.

Ще однією властивістю велосипедного одягу є те, що він покращує вашу аеродинаміку і вам легше на окремих ділянках дороги набирати й утримувати швидкість. Це важливо на деяких складних перехрестях і розвилках доріг.

Якщо ви їздите у велошортах, то можна не турбуватися про те, що в найвідповідальніший момент посередині складного підйому або обгону у вас раптом «зажує» штанину в ланцюг.

Світловідбивні смужки, габаритні сигнали

Не можна забувати про те, що велосипедисти менш помітні на дорозі, ніж автомобілі й мотоцикли. Використання габаритних сигналів, дзвінків і велоодягу зі спеціальними смужками, що відбивають світло, знизить імовірність небезпечних ситуацій на дорозі.

  • Інтерактивний прийом «Мікрофон»

— Поясніть, чому велосипедистам необхідно використовувати захисні елементи.

Висновок: перед виїздом велосипед необхідно перевірити. Гальма мають бути справні, а кермо — добре закріплене. Інакше виїжджати заборонено.

Слід перевірити стан коліс, тиск у шинах, чи працює звуковий сигнал (дзвінок), оглянути світловідбивачі та ліхтар. Збираючись у тривалу подорож, слід взяти запасну камеру, насос, набір ключів, воду та їжу.

4. Правила дорожнього руху для велосипедистів

  • Розповідь учителя

Сьогодні у світі випускається величезна кількість велосипедів для дорослих і дітей. Наявність такого числа велосипедів на дорогах і вулицях міст ускладнює рух транспортних засобів, навіть при ідеальному виконанні велосипедистами правил дорожнього руху.

Велосипед як транспортний засіб має свої особливості — він дуже маневрений і недостатньо стійкий, особливо при поворотах. До того ж, швидкість руху велосипедистів значно відрізняється від швидкості руху мотоциклів, автомобілів, тролейбусів, автобусів, тобто основного транспортного потоку.

Але оскільки велосипед є транспортним засобом, а велосипедист його водієм, тому необхідно знати правила дорожнього руху так само, як і водію автомобіля або мотоцикла. Водія велосипеда стосуються вимоги, викладені в тих пунктах Правил, у яких є формулювання «водій транспортного засобу» без конкретизації виду транспортного засобу (механічний, загального користування тощо). Також у Правилах дорожнього руху для велосипедистів виділений спеціальний розділ.

Розглянемо його докладно.

  • Робота в парах. Аналіз навчального тексту (роздавальний матеріал до уроку)

Дорожні знаки для велосипедистів:

Дати дорогу

Проїзд без зупинки заборонено

Рух заборонено

Рух на велосипедах заборонено

Дорога для автомобілів

Велосипедна доріжка

Автомагістраль

Пішохідна зона

Сигнали маневрування велосипедиста

Кататися на велосипеді підліткам, можна тільки на закритих для руху машин майданчиках, стадіонах та в інших безпечних місцях.

До досягнення чотирнадцяти років не можна кататися по проїзній частині вулиці — це заборонено.

При поворотах водії велосипедів повинні подавати передбачені Правилами сигнали маневрування.

Для попередження велосипедист може подавати такі сигнали:

  • «Зупиняюсь» — праву руку піднімають вгору;
  • «Повертаю праворуч» праву руку витягують горизонтально вбік і тримають 2—3 секунди;
  • «Об їжджаю перешкоду ліворуч» — ліву руку витягують горизонтально вбік і тримають 2—3 секунди.

Водії велосипедів для повороту ліворуч або розвороту повинні зійти з велосипеда і перейти дорогу через пішохідний перехід, ведучи велосипед поруч.

Рухаючись пішохідними переходами або тротуарами, велосипедист із велосипедом у руках повинен дотримуватись вимог, встановлених для пішоходів.

5. Правила перевезення вантажів

  • Розповідь учителя

На велосипеді дозволяється перевозити вантажі, що не заважають керувати велосипедом і не створюють перешкод іншим учасникам дорожнього руху. Не можна перевозити вантаж, що виступає більш ніж на 0,5 м по довжині або ширині за габарити велосипеда. При русі велосипеда, предмети, що виступають на значну відстань по довжині і ширині, можуть порушувати його стійкість, особливо на поворотах. До того ж, їх можуть зачепити інші транспортні засоби, особливо в темряві або в тумані.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

  • Вікторина для «велосипедистів»

1. Де можна кататися на велосипедах дітям віком до 14 років?

2. Кому дозволяється їздити тротуарами, у скверах і парках?

3. Чому не можна когось катати на велосипеді дітям вашого віку?

4. Чому не можна відпускати кермо велосипеда?

5. Як перейти дорогу з велосипедом?

6. Які бувають велосипеди?

7. Коли вперше з’явилися велосипеди?

8. На якому велосипеді небезпечно їздити?

9. Чи можна їздити дорогою без світлових засобів?

10. Чи можна їздити на велосипеді в дощ?

11. Що робити, коли на дорозі є речі, що заважають руху?

12. Чи можна обганяти на велосипеді інші транспортні засоби?

  • Моделювання ситуації

1) Доберіть одяг та необхідні речі для велопрогулянки в спекотну погоду.

2) Хлопець повертався вночі з рибалки. До рами велосипеда було прив’язане чотириметрове вудилище.

Спрогнозуйте наслідки неправильного перевезення

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до узагальнюючого уроку, повторити вчальний матеріал за всіма темами.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

       Учням пропонується оціните свій настрій та досягнення на уроці, намалювавши в зошитах один з трьох «смайликів,.

Цей матеріал з biology-informatics.pp.ua

 

Розробки уроків

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0