Урок 2. БУДОВА ТВАРИН. КЛІТИНА ТВАРИН
Клітина - цеглинка живого організму...
Мета уроку: сформувати уявлення про загальний план будови тварин. Вивчити будову клітини тварин, її складові.
Основні поняття: клітина, глікокалікс, фагоцитоз, цитоплазма, органели, ядро, мітохондріі, ендоплазматична сітка.
Обладнання і матеріали: таблиця «Клітина тварин», «Клітина рослин».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час (хв) |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
I. Організаційний етап |
1 1 |
Організація класу. Розминка «Поясніть епіграф до уроку» |
Налаштування на продуктивну працю. Поява інтересу до теми уроку |
II. Актуалізація опорних знань |
4 5 2 |
Вправа «Логікон». Взаємоопитування «Бумеранг». Проблемне запитання |
Перевірка рівня засвоєння навчального матеріалу. Актуалізація опорних знань. Постановка проблеми для активної роботи на уроці |
III. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Віршовані рядки про клітину, обговорення їх. Зв'язки з літературою |
Підведення до вивчення нового матеріалу, мотивування подальшої роботи |
IV. Засвоєння нових знань |
20 |
Пояснення вчителя з використанням таблиць і малюнків підручника |
Сприйняття та засвоєння нового матеріалу на базі раніше відомого учням |
V. Узагальнення і систематизація знань |
4 |
Утвори пару «Клітина та її складова». Вирішення проблемного запитання, що було поставлене на початку уроку |
Перевірка рівня засвоєння матеріалу про клітину. Узагальнення знань про клітину, відмінність рослинної та тваринної клітини |
3 |
|||
VI. Підсумки |
2 |
Вправа «Хто найкращий» |
Визначення найактивніших учнів на уроці |
VII. Домашнє завдання |
1 |
Репродуктивне, робота з підручником |
Вивчення матеріалу про клітину тварин |
I.Організаційний етап.
Розминка. Учитель пропонує учням зачитати епіграф і висловити свої думки стосовно нього. Чи можна вважати це твердження правдивим?
II.Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання.
1. Виконайте вправу «Логікон». Вставте в пропущені комірки замість цифр такі слова, щоб загалом кожний рядок і стовпчик мали логічне завершення.
Травоїдні |
2 |
4 |
Всеїдні |
Паразити |
Корова |
Вовк |
Дощовий черв’як |
Ведмідь бурий |
6 |
1 |
3 |
Опале листя, гній |
5 |
7 |
2. Взаємоопитування учнів. Вправа «Бумеранг»: учні посилають один одному бумеранг, запитуючи про ознаки живого, властиві тваринним організмам.
3. Проблемне запитання: згідно з клітинною теорією клітини всіх організмів мають подібний загальний план будови, чому тоді тварини здатні до руху, а рослини та гриби - ні?
4. Оголошення теми та мети уроку.
III.Мотивація навчальної діяльності.
Прослухайте уривок вірша. За бажання складіть продовження. Поясніть віршовані рядки.
Нам часто говорять: клітина - жива,
Та як же вона промовляє слова?
Як ходить в крамниці, кіно, магазин?
Чому для клітини шкідливий бензин?..
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя за таблицями відмінностей між клітинами рослин, грибів і тварин, пов’язаних з особливостями будови та живленням організмів (мал. 4, с. 8 підручника).
2. Особливості будови клітини тварин, орган ели та їхні функції (мал. 4, с. 8, мал. 5, с. 9).
3. Загальна характеристика зовнішньої будови тварин. Симетрія тіла (радіальна в медузи, двобічна в рака, голуба, птаха, асиметрія у ставковика).
4. Поняття про частини тіла тварин.
V.Узагальнення і систематизація знань.
1. Вправа «утвори пару». Утворіть пару між складовою клітини та її функцією у клітині тварини (одна літера зайва).
1 мітохондрія 2 ядро 3 глікокалікс 4 цитоплазма |
А транспортує речовини у клітину та назовні, захищає Б створює внутрішнє середовище клітини, містить органели В зберігає і передає спадкову інформацію Г накопичує, сортує, розподіляє речовини, формує лізосоми Д забезпечує клітину потрібною їй енергією |
2. Повна відповідь на проблемне запитання, яке поставлене на початку уроку.
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням вправи «Хто найкращий». Учні називають тих, хто найкраще працював на уроці.
VII.Домашнє завдання.
Опрацювати § 2. Повторити матеріал про тканини рослин (6-й кл.).
Цей матеріал з subject.com.ua