Субота, 18.05.2024, 17:33
УРОК № 30. Поведінка в екстремальних ситуаціях Мета: відпрацювати та закріпити основні правила поведінки в небезпечних ситуаціях, продовжити знайомство зі способами й засобами захисту в небезпечних ситуаціях, розвивати аналітичне мислення, уміння аналізувати ситуацію, робити висновки; розвивати увагу, виховувати впевненість та силу волі. Матеріали та обладнання: роздавальний матеріал. Поняття: екстремальна ситуація, тривога, небезпека, емоційна напруга, страх, відчай, паніка, стрес, байдужість, взаємодія з рятувальними службами. Тип уроку: урок-тренінг. Хід уроку І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Урок-тренінг це форма організації навчальної діяльності учнів на основі процесу відпрацювання певних дій і закріплення навчального матеріалу. Мета цієї технології — набуття учнями певних умінь і навичок за допомогою багаторазового повторення одних і тих самих знань або дій.
Вправа формує позитивний настрій на спільну роботу; створює невимушену, доброзичливу атмосферу в групі.
роботу. Для початку давайте привітаємося І всі станемо в коло. Вітатися будемо наступним чином. Один з учнів простягає руку сусідові зліва, вітається й потискує руку. А ліву руку подає сусідові праворуч. Цей наступний учасник, потискуючи вільну руку сусіда, іншою рукою вітає третього і так далі. Утворюється коло, в якому гравці тримаються за руки. За командою голосно говорять один одному «Привіт». II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Здавна люди вивчають небезпечні ситуації, щоб уникати та попереджувати їх. Але коли це неможливо, людина починає діяти так, щоб врятуватися.
Екстремальна ситуація — це дуже складні, із ризиком для життя й здоров’я людини обставини. Людину, яка потрапила в екстремальну ситуацію, можуть охопити певні почуття. Тривога - негативно забарвлена емоція, що виражає відчуття невизначеності, очікування негативних подій. На відміну від причин страху, причини тривоги зазвичай не усвідомлюються, але вони допомагають людині уникати потенційно шкідливої поведінки. Небезпека - це явища та процеси, що за певних умов здатні завдавати шкоди здоров’ю чи життю людини або системам, що забезпечують життєдіяльність людей. Емоційна напруга — стан надмірної мобілізації фізіологічних функцій організму (у першу чергу, нервової системи), що виникає в умовах розв’язання важкого завдання або в небезпечній ситуації. Страх - це внутрішній стан, зумовлений реальною загрозою. Страх це первинна реакція людини на небезпеку. Саме страх дозволяє людині вижити в більшості випадків. За своєю силою він перевищує всі інші емоції. Також в екстремальній ситуації люди можуть впадати у відчай, паніку або стресовий стан. Відчай — це відсутність надії на кращу долю, або зневір’я в уникненні якогось зла. Відчай — це страх без надії. Паніка - це особливий емоційний стан, що виникає внаслідок нестачі інформації щодо незрозумілої ситуації та який виявляється в стихійних імпульсивних діях. Стрес — система реакцій організму у відповідь на будьяку висунуту до нього надзвичайну вимогу. Стрес — це відповідь на загрозу, реальну чи уявну. Будь-яка несподіванка, що порушує звичне життя, може стати причиною стресу. Але найнебезпечнішим є стан людини, який психологи визначають як байдужість. Байдужість — стан, коли людина втрачає віру, надію щодо змін на краще та віддає свою долю на волю випадку. Перестає боротися за життя, перебуває в «режимі очікування». III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Епіграфом до нашого уроку сьогодні буде висловлювання Томаса Карлейля: «Наскільки людина перемагає страх, настільки вона є людиною». У світовій літературі є багато прикладів поведінки людей в екстремальних ситуаціях. Це і герой роману «Робінзон Крузо» Даніеля Дефо, і пригоди Тома Соєра і Гекельберрі Фінна, і герої Джека Лондона, які підкорювали суворі простори Аляски.
Однією з найцікавіших книг у світовій літературі, що розповідає про боротьбу людини з екстремальними умовами та ситуаціями, є роман Жуля Берна «Таємничий острів». Послухаємо уривок із цього роману. Один (або декілька учнів по черзі) читає роздрукований уривок з роману (роздавальний матеріал до уроку). Над цим романом Жуль Берн працював із 1872 року. Значної уваги автор приділив описам хімічних процесів і технологій. «...Це буде роман про хімію...», писав . Жуль Берн у листі до видавця. Автор багато часу проводив на хімічних фабриках, консультувався з фахівцями-хіміками. Критики відзначали неправдоподібність зображеного в романі острова: на відокремленому острові вулканічного походження в Тихому океані не могли б жити названі в романі різноманітні тварини й птахи. Багато рослин не могли б рости в цій кліматичній зоні, а мінеральний склад острова неправдоподібно багатий. Однак інші критики стверджували, що острів Лінкольна — це символ усього світу, алегорія земної кулі, переданого у володіння людству — недарма герої проходять весь «технологічний шлях» від добування вогню, полювання й збиральництва до отримання складних хімічних речовин і створення механізмів. Цікавий факт: в описі технології отримання пороху автор свідомо припустився помилки для того, щоб юні читачі- експериментатори не почали проводити досліди. Отже, вижити в екстремальній ситуації людині допомагають практичний досвід, сила, витривалість та воля, а також товариська підтримка.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК 1. Телефони аварійних служб
Сьогодні на уроці ми відпрацюємо та закріпимо з вами алгоритми дій в різноманітних екстремальних ситуаціях. У будь-якій екстремальній ситуації насамперед слід повідомити спеціалізовані аварійно-рятувальні служби.
Створення плаката з наочним представленням телефонів аварійних служб. Оформлення виставки плакатів. Наприкінці уроку учні обирають три найкращі плакати. 101 — пожежна частина; 102 — міліція; 103 —- Швидка допомога; 104 — газова служба. 2. Повідомлення для рятувальних служб. Правила взаємодії з рятувальними службами
Кожна група складає текст повідомлення з урахуванням всієї обов’язкової інформації, що необхідно передати рятувальникам. Приклади екстремальних ситуацій: 1 група — пожежа в житловому будинку; 2 група — витік побутового газу на кухні; 3 група — опік шкіри агресивною хімічною речовиною; 4 група — із вікна оселі ви побачили, як на вулиці декілька людей розпочали жорстоку бійку.
— Висловте свою думку щодо основних правил взаємодії з рятувальними службами. — Що треба робити до приїзду рятувальників? — Чого не можна робити категорично? 3. Дії при сигналі цивільної оборони. Відпрацювання навичок дій при екстреній евакуації ♦Методична порада Якщо є можливість, можна продемонструвати уривки з фільму «Поліцейський з дитячого садочку» з А. Шварценегером у головній ролі. У фільмі є два епізоди: на початку роботи головного героя в садочку діти кричать і вибігають з приміщення без усякого порядку, а наприкінці фільму — діти спокійно збираються та спокійно парами виходять зі школи.
Завдання: після сигналу «Увага всім!» зібрати головні речі — умовні документи та гроші, спокійно стати в пари та покинути приміщення, користуючись планом евакуації з будівлі. (План евакуації з вашої школи слід підготувати заздалегідь.) 4. Дії при ДТП
Відпрацюйте ваші дії, користуючись інструктивною карткою (роздавальний матеріал до уроку). Надайте першу допомогу потерпілому, у якого внаслідок ДТП спостерігається кровотеча (у будь-якій частині тіла — за вибором). (Інструктивна картка роздруковується на кожну парту.) 5. Вивчення вмісту автомобільної аптечки
Завдання: запропонуйте алгоритм дій в екстремальних ситуаціях: 1) вибух на вулиці; 2) пожежа в житловому будинку; 3) напад злого собаки; 4) до вас на вулиці звертається незнайомець і пропонує піти з ним, каже, що його послали батьки; 5) як вести себе на тонкій кризі? 6) як вести себе в натовпі? Підсумки роботи: виступ спікера від кожної групи, уточнюючи запитання від членів інших груп.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Учні по черзі висловлюють свої враження від уроку за допомогою одного слова. Наприклад: цікаво, корисно, складно, весело тощо. Цей матеріал з biology-informatics.pp.ua
|
Меню сайтуПошук |