Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Субота, 18.05.2024, 17:33

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | УРОК № 30. Поведінка в екстремальних ситуаціях | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

УРОК № 30.

Поведінка в екстремальних ситуаціях

Мета: відпрацювати та закріпити основні правила поведінки в небезпечних ситуаціях, продовжити знайомство зі способами й засобами захисту в небезпечних ситуаціях, розвивати аналітичне мислення, уміння аналізувати ситуацію, робити висновки; розвивати увагу, виховувати впевненість та силу волі.

Матеріали та обладнання: роздавальний матеріал.

Поняття: екстремальна ситуація, тривога, небезпека, емоційна напруга, страх, відчай, паніка, стрес, байдужість, взаємодія з рятувальними службами.

Тип уроку: урок-тренінг.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Урок-тренінг це форма організації навчальної діяльності учнів на основі процесу відпрацювання певних дій і закріплення навчального матеріалу. Мета цієї технології — набуття учнями певних умінь і навичок за допомогою багаторазового повторення одних і тих самих знань або дій.

  • Вправа «Привітання»

Вправа формує позитивний настрій на спільну роботу; створює невимушену, доброзичливу атмосферу в групі.

  • Доброго дня! Я рада бачити кожного з вас і сподіваюся на творчу і плідну

роботу. Для початку давайте привітаємося І всі станемо в коло. Вітатися будемо наступним чином.

Один з учнів простягає руку сусідові зліва, вітається й потискує руку. А ліву руку подає сусідові праворуч. Цей наступний учасник, потискуючи вільну руку сусіда, іншою рукою вітає третього і так далі. Утворюється коло, в якому гравці тримаються за руки. За командою голосно говорять один одному «Привіт».

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • «Мозковий штурм»

Здавна люди вивчають небезпечні ситуації, щоб уникати та попереджувати їх. Але коли це неможливо, людина починає діяти так, щоб врятуватися.

  • Що таке екстремальна ситуація та які почуття виникають у людей під час екстремальної ситуації?

Екстремальна ситуація — це дуже складні, із ризиком для життя й здоров’я людини обставини.

Людину, яка потрапила в екстремальну ситуацію, можуть охопити певні почуття.

Тривога - негативно забарвлена емоція, що виражає відчуття невизначеності, очікування негативних подій. На відміну від причин страху, причини тривоги зазвичай не усвідомлюються, але вони допомагають людині уникати потенційно шкідливої поведінки.

Небезпека - це явища та процеси, що за певних умов здатні завдавати шкоди здоров’ю чи життю людини або системам, що забезпечують життєдіяльність людей.

Емоційна напруга — стан надмірної мобілізації фізіологічних функцій організму (у першу чергу, нервової системи), що виникає в умовах розв’язання важкого завдання або в небезпечній ситуації.

Страх - це внутрішній стан, зумовлений реальною загрозою. Страх це первинна реакція людини на небезпеку. Саме страх дозволяє людині вижити в більшості випадків. За своєю силою він перевищує всі інші емоції.

Також в екстремальній ситуації люди можуть впадати у відчай, паніку або стресовий стан.

Відчай — це відсутність надії на кращу долю, або зневір’я в уникненні якогось зла. Відчай — це страх без надії.

Паніка - це особливий емоційний стан, що виникає внаслідок нестачі інформації щодо незрозумілої ситуації та який виявляється в стихійних імпульсивних діях.

Стрес — система реакцій організму у відповідь на будьяку висунуту до нього надзвичайну вимогу. Стрес — це відповідь на загрозу, реальну чи уявну. Будь-яка несподіванка, що порушує звичне життя, може стати причиною стресу. Але найнебезпечнішим є стан людини, який психологи визначають як байдужість.

Байдужість — стан, коли людина втрачає віру, надію щодо змін на краще та віддає свою долю на волю випадку. Перестає боротися за життя, перебуває в «режимі очікування».

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Епіграфом до нашого уроку сьогодні буде висловлювання Томаса Карлейля:

«Наскільки людина перемагає страх, настільки вона є людиною».

У світовій літературі є багато прикладів поведінки людей в екстремальних ситуаціях. Це і герой роману «Робінзон Крузо» Даніеля Дефо, і пригоди Тома Соєра і Гекельберрі Фінна, і герої Джека Лондона, які підкорювали суворі простори Аляски.

  • Літературна хвилинка

Однією з найцікавіших книг у світовій літературі, що розповідає про боротьбу людини з екстремальними умовами та ситуаціями, є роман Жуля Берна «Таємничий острів».

Послухаємо уривок із цього роману.

Один (або декілька учнів по черзі) читає роздрукований уривок з роману (роздавальний матеріал до уроку).

Над цим романом Жуль Берн працював із 1872 року. Значної уваги автор приділив описам хімічних процесів і технологій. «...Це буде роман про хімію...», писав . Жуль Берн у листі до видавця. Автор багато часу проводив на хімічних фабриках, консультувався з фахівцями-хіміками.

Критики відзначали неправдоподібність зображеного в романі острова: на відокремленому острові вулканічного походження в Тихому океані не могли б жити названі в романі різноманітні тварини й птахи. Багато рослин не могли б рости в цій кліматичній зоні, а мінеральний склад острова неправдоподібно багатий. Однак інші критики стверджували, що острів Лінкольна — це символ усього світу, алегорія земної кулі, переданого у володіння людству — недарма герої проходять весь «технологічний шлях» від добування вогню, полювання й збиральництва до отримання складних хімічних речовин і створення механізмів.

Цікавий факт: в описі технології отримання пороху автор свідомо припустився помилки для того, щоб юні читачі- експериментатори не почали проводити досліди.

Отже, вижити в екстремальній ситуації людині допомагають практичний досвід, сила, витривалість та воля, а також товариська підтримка.

  • Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Телефони аварійних служб

  • Слово вчителя

Сьогодні на уроці ми відпрацюємо та закріпимо з вами алгоритми дій в різноманітних екстремальних ситуаціях.

У будь-якій екстремальній ситуації насамперед слід повідомити спеціалізовані аварійно-рятувальні служби.

  • Робота в парах

Створення плаката з наочним представленням телефонів аварійних служб. Оформлення виставки плакатів. Наприкінці уроку учні обирають три найкращі плакати.

101 — пожежна частина;

102 — міліція;

103 —- Швидка допомога;

104 — газова служба.

2. Повідомлення для рятувальних служб. Правила взаємодії з рятувальними службами

  • Робота в групах

Кожна група складає текст повідомлення з урахуванням всієї обов’язкової інформації, що необхідно передати рятувальникам.

Приклади екстремальних ситуацій:

1 група — пожежа в житловому будинку;

2 група — витік побутового газу на кухні;

3 група — опік шкіри агресивною хімічною речовиною;

4 група — із вікна оселі ви побачили, як на вулиці декілька людей розпочали жорстоку бійку.

  • Інтерактивний прийом «Мікрофон»

— Висловте свою думку щодо основних правил взаємодії з рятувальними службами.

— Що треба робити до приїзду рятувальників?

— Чого не можна робити категорично?

3. Дії при сигналі цивільної оборони. Відпрацювання навичок дій при екстреній евакуації

♦Методична порада

Якщо є можливість, можна продемонструвати уривки з фільму «Поліцейський з дитячого садочку» з А. Шварценегером у головній ролі. У фільмі є два епізоди: на початку роботи головного героя в садочку діти кричать і вибігають з приміщення без усякого порядку, а наприкінці фільму — діти спокійно збираються та спокійно парами виходять зі школи.

  • Відпрацьовування дій за сигналом «Увага всім!»

Завдання: після сигналу «Увага всім!» зібрати головні речі — умовні документи та гроші, спокійно стати в пари та покинути приміщення, користуючись планом евакуації з будівлі. (План евакуації з вашої школи слід підготувати заздалегідь.)

4. Дії при ДТП

  • Робота в парах, моделювання ситуації
  • Уявіть, що ви потрапили в ДТП.

Відпрацюйте ваші дії, користуючись інструктивною карткою (роздавальний матеріал до уроку).

Надайте першу допомогу потерпілому, у якого внаслідок ДТП спостерігається кровотеча (у будь-якій частині тіла — за вибором).

(Інструктивна картка роздруковується на кожну парту.)

5. Вивчення вмісту автомобільної аптечки

  • Розповідь учителя із демонстрацією вмісту аптечки або його зображення (роздавальний матеріал)
  • Робота в малих групах. Гра «Знаходимо правильне рішення»

Завдання: запропонуйте алгоритм дій в екстремальних ситуаціях:

1) вибух на вулиці;

2) пожежа в житловому будинку;

3) напад злого собаки;

4) до вас на вулиці звертається незнайомець і пропонує піти з ним, каже, що його послали батьки;

5) як вести себе на тонкій кризі?

6) як вести себе в натовпі?

Підсумки роботи: виступ спікера від кожної групи, уточнюючи запитання від членів інших груп.

  • Узагальнююча бесіда
  • Які небезпеки на нас очікують у навколишньому світі?
  • Знання яких наук ми використовуємо для подолання надзвичайних ситуацій?
  • Які якості допоможуть нам подолати всі небезпеки?

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

  • Прийом «Одним словом»

Учні по черзі висловлюють свої враження від уроку за допомогою одного слова. Наприклад: цікаво, корисно, складно, весело тощо.

Цей матеріал з biology-informatics.pp.ua

 

Розробки уроків

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0