Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Вівторок, 14.05.2024, 16:23

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | Урок 30. Видозміни пагона | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

Урок 30. Видозміни пагона

Тема. Видозміни пагона.

Мета уроку: - розвити в учнів поняття про різноманітність пагонів, утворення їх видозмін у зв'язку з адаптаціями до виконання різноманітних функцій; встановити загальні риси в будові надземних і підземних пагонів, їх біологічне значення;

- продовжити формування наукових поглядів і переконань учнів у можливостях пізнання тонких структур будови рослинного організму, значення знань про особливості їх анатомічної будови і видозмін для розуміння процесів життєдіяльності рослин, їх успішного використання у господарській діяльності людини;

- сформувати загально-навчальні вміння і навички роботи з текстом і малюнками підручника, натуральними об'єктами, розрізняти видозміни пагонів на малюнках, таблицях, картинах, натуральних об'єктах, гербарних зразках, електронних зображеннях, доводити риси їх пристосування до умов середовища і причини їх виникнення, виконувати лабораторне дослідження, робити відповідні висновки.

Методи та методичні прийоми: інформаційно-рецептивний, репродуктивний.

Тип уроку: комбінований урок.

Наочність та обладнання: натуральні й гербарні зразки видозмін пагонів (надземних і підземних): бульби картоплі, топінамбура, цибулини лілії, тюльпана, часнику; гербарні зразки пирію, конвалії, купени, суниці, підбілу, терну, глоду, обліпихи; пророщені бульби картоплі, проросла цибулина, кореневище з пророслими бруньками, коренеплід моркви, кольрабі; таблиці «Видозмінені пагони». «Різноманітність пагонів»; картини альбому «Царство Рослини»; діафільм «Стебло»; колекції комп'ютерних зображень видозмін пагонів різних рослин; обладнання для проведення лабораторного досліджений.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

A. Робота з твердженнями «згоден не згоден» за завданням: послухайте твердження і визначте, з якими з них ви згодні, а з якими чи ні:

1. Кора стебла утворена сукупністю різких тканин.

2. Кора складається тільки а мертвих клітин.

3. Ситоподібні трубки розташовані в лубі.

4. По ситоподібних трубках здійснюється потік мінеральних речовин, розчинених у воді.

5. Стебло потовщується за рахунок поділу клітин камбію.

6. Стебло потовщується тільки за рахунок збільшення шару деревини.

7. До складу деревини входить механічна тканина.

8. Сочевички кори забезпечують газообмін і випаровування води.

9. До складу серцевини входить провідна тканина.

10. У клітинах серцевини відкладаються запасні поживні речовини.

11. Серцевинні промені забезпечують вертикальний рух поживних речовин.

12. За спилом дерева можна визначити умови життя рослини.

13. Усі рослини мають прямостояче стебло.

14. Крона рослин формується унаслідок галуження стебла.

Б. Робота за завданням: визначте, якими тканинами утворено шари стебла (завдання заготовлено па дошці).

Шари стебла

Тканини стебла

А кора

1 основна

Б камбій

2 покривна

В деревина

3 провідна

Г серцевина

4 механічна

 

5 твірна

 

В. Розв'язання біологічних задач.

1. Одним з найстаріших дерев, які живуть у наш час, є сосна остиста, що росте в горах Каліфорнії. Вік цього дерева 4900 років. Вивчаючи спили мертвих дерев, учені встановили відносну кількість опадів у різні роки. Як їм вдалося це визначити?

2. Усі дерева нашої географічної зони утворюють річні кільця. Дерева вологих тропіків, на відміну від наших рослин, їх не мають, хоча також, як і в наших рослин, в їх стовбурах є камбій, клітини якого діляться і забезпечують потовщення стовбура. Поясніть, чому у тропічних рослин не утворюються річні кільця.

3. Органічні речовини, що утворилися в листках у літній період, використовуються рослиною не тільки на процеси життєдіяльності, частина їх відкладається про запас у основній тканині серцевини. Як органічні речовини потрапляють до серцевини, якщо відомо, що вони рухаються по ситоподібних трубках кори?

II. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку.

Досі ми вивчали загальні особливості будови стебла, притаманні кожній рослині. Але ж безмежний зелений світ пропонує безліч дивного й несподіваного в будові стебел різних рослин. Тисячі прикладів можна навести, коли стебло або частина його змінилися настільки, що для розпізнання їх потрібна неабияка кмітливість. «Увімкнемо» нашу кмітливість і спробуємо розпізнати ці іноді несподівані зміни стебла, визначимо причин їх виникнення.

Завдання уроку.

1. З'ясувати, що таке видозміна пагона.

2. Ознайомитися з надземними видозмінами пагона та прикладами рослини із цими видозмінами.

3. Встановити, які підземні видозміни пагона утворюють рослини та особливості їх будови.

4. Визначити загальні риси в будові надземних і підземних видозмін пагона.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Видозміни надземних пагонів: колючки, вусики, вуса, стеблові бульби, характерні особливості їх будови, приклади рослин із зазначеними видозмінами - розповідь з елементним бесіди, робота з мал. 114 (с. 104), демонстрація натуральних об'єктів, гербарних зразків, таблиць, картин, колекцій комп'ютерних зображень видозмін пагона, фрагмента діафільму.

2. Видозмінені підземні пагони, їх особливості: обов'язкова наявність бруньок, вкорочені міжвузля, відсутність хлорофілу, наявність запасних поживних речовин; особливості утворення підземних видозмін, їх відмінність від кореня.

А. Розповідь з елементами бесіди, робота а мал. 115 (с. 104), демонстрація натуральних об'єктів: звичайних і пророщених бульб картоплі, пророслої цибулини, кореневища з пророслими бруньками, таблиць, картин, комп'ютерних зображень підземних видозмін пагона.

Б. Виконання учнями лабораторного дослідження «Будова цибулини».

I. Вступна бесіда, бесіда з правил безпеки під час виконання роботи.

II. Виконання учнями лабораторного дослідження «Будова цибулини».

III. Підбиття підсумків виконання дослідження, обговорення варіантів висновків на підставі виконаних досліджень. Узагальнюючі запитання для формулювання висновків:

1. Які видозміни пагона вам відомі?

2. Назвіть підземні видозміни пагона.

3. Які особливості будови цибулини доводять, що вони є видозмінами пагона?

4. Чим спричинені видозміни пагонів?

3. Значення видозмін пагона у житті рослин та людини.

А. Розповідь з елементами бесіди, доповіді учнів, демонстрація натуральних об'єктів, картин, таблиць, електронних зображень видозмін погона, які широко використовуються людиною.

Б. Робота учнів з текстом підручника за завданням: прочитайте текст «Яке значення видозмін пагона у житті рослин та людини?», визначте значення видозмін і дані запишіть у таблицю «Значення видозмін у природі й житті людини».

IV. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці.

Бесіда за запитаннями:

1. На які групи поділяють видозміни пагонів?

2. Які надземні видозміни пагона ви знаєте? Наведіть приклади рослин із зазначеними видозмінами.

3. Яке їх значення у житті рослин?

4. Назвіть підземні видозміни пагона. Наведіть приклади рослин із зазначеними видозмінами.

5. Які є докази, що кореневище, цибулина та бульба картоплі с видозмінами пагона?

6. Яке значення у природі та житті людини мають видозмінені пагони?

V. Узагальнення та систематизація знань.

Обговорення питань:

1. Чим спричинені видозміни пагона?

2. Які загальні риси мають надземні й підземні пагони? Чим вони відрізняються?

3. Порівняйте будову коренеплодів моркви й буряка з підземними видозмінами погона, наприклад бульбою або кореневищем. Чим вони відрізняються?

VI. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів.

VII. Рефлексія.

VIII. Повідомлення домашнього завдання: опрацювати текст § 27, запитання та тестові завдання на с. 106, підготувати повідомлення про різноманітність листків, про продихи на теми: «Продихи регулятори газообміну», «Листкова мозаїка», повторити § 22-24.

Примітка: закласти досліди з укорінення стеблових (верби, клена, традесканції) та листкових (сенполія, бегонія) живців до теми «Роз множення рослин» та дослідницького практикуму § 35.

 

Цей матеріал з gdz-masters.org 

Уроки біології 6 клас

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0