Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Середа, 15.05.2024, 00:44

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | Урок 31. Будова та функції листка | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

Урок 31. Будова та функції листка

Тема. Будова та функції листка.

Мета уроку: - ознайомити учнів з листком, як важливою частиною пагона, його функціями, вивчити особливості морфологічної та анатомічної будови листка, ознайомити з їх різноманітністю, сформувати поняття про прості та складні листки, дати поняття про способи їх розміщення на пагоні, значення цих способів;

- на матеріалі уроку формувати науковий світогляд, підвести учні до розуміння цілісності та єдності природи на основі знань про клітинну будову всіх організмів, і листків у тому числі, та взаємозв'язків будови та функцій у єдиному цілісному організмі;

- продовжити формувати уміння і навички працювати з текстом і малюнками підручника, додатковими джерелами знань, уміння порівнювати, виявляти загальні та відмінні ознаки простих і складних листків, способів їх розташування на пагоні, взаємозв'язки будови й функцій; виховувати біологічне мислення і біологічну мову учнів, розуміння необхідності пізнавати світ природи, берегти зелені рослини.

Методи та методичні прийоми: інформаційно-рецептивний, репродуктивний.

Тип уроку: комбінований урок.

Наочність та обладнанім: кімнатні рослини, набори різноманітних листів з різною формою листкових пластинок, з простими й складними листками, гербарні зразки пагонів з різними типами листкорозміщення і жилкування листкової пластинки; таблиці «Прості і складні листки», «Листкорозміщення», «Внутрішня будова листка», «ІІродихи», рельєфна таблиця «Внутрішня будова листка», транспарант «Будова листка», картини, колекції електронних зображень морфології і анатомії листка, картини із зображенням різних пейзажів рослинних угруповань: ліс, луки, парк, поле тощо; колекції листків у конвертах на кожний стіл.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учні.

А. Фронтальна бесіда за запитаннями:

1. Які типи видозмін пагонів вам відомі?

2. Наведіть приклади надземних видозмін пагона і укажіть їх функції.

3. Наведіть приклади підземних видозмін пагона та укажіть їх функції.

4. Чим спричинені видозміни нагонів?

5. Порівняйте будову бульби та цибулини, кореневища, та бульби, що в них спільне?

6. Чим відрізняються видозміни кореня від видозмін пагона?

7. Яке значення видозмін пагона у житті рослин і господарстві людини?

Запитання для повторення матеріалу:

1. Які види коренів ви знаєте?

2. Які типи кореневих систем утворюють ці корені?

3. Назвіть зони кореня і їх функції.

4. Що становить собою провідна система кореня?

Б. Складіть відповідні пари між прикладами видозмін пагона і рослинами, яким притаманні ці видозміни.

Видозміни пагона

Рослини

А колючки

1 капуста-кольрабі

Б вуса

2 конвалія

В надземна стеблова бульба

3 дика груша

Г підземна стеблова бульба

4 часник

Д кореневище

5 виноград

Е цибулина

6 суниці

Ж вусики

7 топінамбур

 

В. Із запропонованого переліку рослин випишіть цифри:

І варіант - рослин з підземними видозмінами пагона,

ІІ варіант - з надземними видозмінами пагона:

1 - суниці.

2 - топінамбур.

3 - нарцис.

4 - картопля.

5 - дика груша.

6 - цибуля городня.

7 - півники.

8 - слива.

9 - глід.

10 - кактус.

11 - часник.

12 - огірок.

13 - тюльпан.

14 - гарбуз.

15 - пирій.

16 виноград.

17 - тюльпан.

18 - диня.

19 - лілія.

20 - чемериця.

Г. Повторення матеріалу за запитаннями:

1. Які тканини розрізняють у рослин?

2. Які функції вони виконують?

3. Що таке корінь?

4. Які функції виконує корінь?

5. Назвіть зони кореня.

6. Які види коренів ви знаєте?

7. Які типи кореневих і систем утворюють рослини?

8. Які видозміни кореня ви знаєте?

II. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку.

Дуже важливою частиною пагона є листок. Це не тільки окраса рослини, хоч розмаїття форм і розмірів листків гідні і подиву, а й багатство творчої організації великого творця Природи. Майже всі рослини мають листки. Є вони навіть крихітної травинки, у невеличких кущиків. Скільки їх у величній кроні дерев чи можна перерахувати це «зелене золото» природи? Але за такого різноманіття є багато ознак, що об'єднують їх. Із цими ознаками ми сьогодні ознайомимося, і ще зазирнемо у внутрішню «архітектуру» листка, дізнаємося, що є цікаве і дуже важливе в цій «архітектурі». Спробуємо на прикладах ознайомитися з розмаїттям зеленого листка, яке захоплює своєю завершеністю й неповторністю.

Завдання уроку.

1. Визначити загальні особливості будови листка.

2. Ознайомитися із зовнішньою будовою листка, з простими й складними листками.

3. З'ясувати закономірності розміщення листків на пагоні.

4. Встановити особливості внутрішньої будови листка у зв’язку з його функціями: фотосинтез, газообмін, випаровування.

5. З'ясувати роль усіх структур листка у здійсненні основних його функцій.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Загальна характеристика листка, як важливої частини пагона, його походження, особливості росту, основні функції: фотосинтез, дихання, випаровування - розповідь з елементами бесіди, демонстрація картин, таблиць, пейзажів рослин та угруповань.

2. Зовнішня будова листка, листкова пластинка та черешок, листки черешкові й сидячі, роль черешка, формування і поняття «прилистки», їх вигляд і функції, різноманітність форм і країв листкової пластинки - розповідь з елементами бесіди, доповіді учнів, робота з мал. 116 (с. 107), демонстрації кімнатних рослин, гербарних зразків, колекції листків (у конвертах), таблиць, електронних зображень різноманітних за морфологічними ознаками листків.

3. Листки прості й складні, їх листкорозміщення, характерні відмінності простих листків від складних, приклади рослин з простими й складними листками - розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 117 (с. 107) і 118 (с. 108), демонстрація кімнатних рослин, гербарних зразків, картин, таблиць, електронних колекцій із зображенням простих і складних листків та їх розташуванням на пагоні.

4. Внутрішня будова листка, тканини листка: покривна, основна (її різновиди), провідна, механічна, - їх розташування, формування понять «продихи», «міжклітинники», судинно-волокнисті пучки», їх роль у житті рослин; взаємозв'язки будови тканин різних шарів листка з їх функціями: фотосинтезу, газообміну, випаровування - розповідь з елементами бесіди, доповіді учнів, робота з мал. 120, 121 (с. 109), демонстрація таблиць, картин, електронних зображень анатомії листка.

5. Жилкування листків, формування поняття «жилкування», типи жилкування приклади рослин з різними типами жилкування; порядок розташування листків на пагоні, типи листкорозміщення, їх характеристика і значення в житті рослин, приклади рослин з різними типами листкорозміщення, формування поняття «листкова мозаїка» - розповідь з елементами бесіди, доповіді учнів, робота з мал. 122 (с. 110), демонстрація кімнатних рослин з добре вираженою листковою мозаїкою, гербарних зразків, колекцій листків, таблиці, картин, електронних зображень листків з різними типами жилкування та пагонів з різними типами листкорозміщення.

IV. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці.

A. Бесіда за запитаннями на с. 111 підручника.

Б. Робота з тестовими завданнями на с. 111 підручника.

V. Узагальнення та систематизація знань.

A. Укажіть, які структури листка забезпечують здійснення основних його функцій: фотосинтез, газообмін, випаровування.

Б. Робота учнів за завданням: роздивиться листки кімнатних рослин бегонії, фікуса, клівії, алое (інші рослини за вибором учителя або гербарні зразки рослин) та опишіть їх за планом або дані занесіть до таблиці «Різноманітність листків» (на розсуд учителя).

В. Прочитайте рубрику «Узагальнення знань» і скажіть, чи з усіма особливостями будови листка ми сьогодні ознайомилися на уроці відповідно до запропонованого узагальнення.

Г. Обговорення питання: тепер вам відомо, що фотосинтез - унікальний процес, який забезпечує життя на нашій планеті, а зелений листок - біохімічна лабораторія фотосинтезу. Як ми повинні ставитися до зелених рослин?

VI. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учні.

VII. Рефлексія.

VIII. Повідомлення домашнього завдання: опрацювати текст і малюнки § 28. скласти сенкан на тему «Листок», повторити §25.

Примітка: поставити гілку липи (іншої рослини) у підфарбовану воду для уроку з теми: «Транспорт речовин», § 30, закласти дослід до теми «Рухи рослин» за мал. 130 (с. 119).

 

Цей матеріал з gdz-masters.org 

Уроки біології 6 клас

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0