Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Вівторок, 14.05.2024, 20:36

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | Урок 33. Транспорт речовин | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

Урок 33. Транспорт речовин

Тема. Транспорт речовин.

Мета уроку: - сформувати в учнів знання про рослину як цілісний організм на основі узагальнення знань про функції її органів; визначити шляхи здійснення взаємозв'язків між різними частинами рослини, роль біологічно активних речовин в узгодженні роботи органів, сформувати поняття про фітогормони та фітонциди;

- продовжити формувати науковий світогляд учнів, показуючи пізнаваність складних процесів, властивих рослинному організму, значення знань про ці процеси для практичного використання та гармонійного існування природи й людини;

- на матеріалі уроку продовжити формувати уміння працювати з малюнками й текстом підручника, порівнювати, застосовувати засвоєні знання для формування узагальнюючих положень, що ґрунтуються на цих знаннях, робити відповідні висновки; виховувати інтерес і бажання пізнавати особливості процесів життя рослин, розуміння їх значущості для людини, прагнення охороняти й берегти їх.

Хід уроку

Методи та методичні прийоми: інформаційно-рецептивний, репродуктивний.

Тип уроку: комбінований урок.

Наочність та обладнання: кімнатні рослини, проростки гороху (сої, квасолі), метиленовий синій (інший барвник), гілка липи, цибул, часник, окільцьована гілка в посудині з водою; таблиці «Будова квіткової рослини». «Корінь і його зони». «Внутрішня будова стебла», «Клітинна будова листка», «Продихи», комп'ютерні зображення рослин, оброблених фітогормонами, комп’ютер.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів.

А. Робота з твердженнями «згоден - не згоден»:

1. Рослини поділяють на листопадні та вічнозелені.

2. У всіх дерев'янистих рослин відбувається листопад.

3. Восени зелений пігмент хлорофіл руйнується.

4. Листопад зумовлює зміна тривалості світлового дня.

5. Липа та клен належать до вічнозелених рослин.

6. Зменшення процесу випаровування води рослиною восени не впливає на листопад.

7. Скидаючи листки, рослина позбавляється шкідливих продуктів обміну.

8. Опале листя за допомогою бактерій, грибів, тварин розкладається і мінеральні солі, що при цьому утворились, знову використовуються рослинами.

9. У вічнозелених рослин листки не відмирають протягом життя.

10. Листки, окрім основних функцій, можуть виконувати й додаткові.

Б. Складіть відповідні пари між видозмінами листка й рослинами, яким притаманні ці видозміни.

Видозміни листка

Рослини

А вусики

1 біла акація

Б колючки

2 горох

В луски

3 алое

Г прилистки

4 цибуля

Д м'ясисті листки

5 барбарис

 

В. Повторення матеріалу - бесіда за запитаннями:

1. Які шари утворюють внутрішню будову деревної рослини?

2. Що таке корок, луб, камбій?

3. Які тканини входять до складу шарів стебла?

4. Які функції виконують складові деревного стебла: кора, камбій, деревина, серцевина?

5. У якому напрямку рухаються поживні речовини по стеблу?

II. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку.

Хто скаже, відкриє мені,

Яку таємницю у тиші

Ховають рослини живі... (С. Єсенін)

І дійсно, яку таємницю ховають у собі рослини? Ростуть собі тихенько, непомітно. Десь глибоко в землі корінь робить свою роботу (яку?) - всмоктує воду з поживними речовинами і подає її нагору. Стебло приймає цей дар і поспішає доставити живильну вологу до листків. У листках на неї чекають з мовчазним нетерпінням не тільки клітини листка, а й вуглекислий газ, щоб поєднатися і утворити (яку речовину?) цукор - цю щедру на енергію речовину. Поспішає в тиші рослини й цукор: скоріше, скоріше, бо на нього чекають і клітини стебла, і клітини кореня - треба працювати клітинам. А яка робота без енергії? І так з ранку до вечора злагоджено працює цей дивовижний організм, що зветься рослиною. Хто регулює і контролює послідовність і правильність здійснення важливих процесів? Як досягається злагоджена робота всіх частин рослини? Здійснимо подорож у глибини мовчазної рослини й підглянемо, як же відбуваються всі ці процеси.

Завдання уроку.

1. Визначити, які зв'язки існують між частинами рослинного організму.

2. З'ясувати, які тканини та органи рослини забезпечують ці зв'язки.

3. Встановити, як рослини регулюють свої життєві функції.

4. Довести, що рослина - цілісний організм.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Взаємозв'язки між частинами рослини цілісного організму, взаємозумовленість цих зв'язків, вплив порушень цілісності будови й функцій рослини на її життєдіяльність, наслідки порушень (зняття кори, обламування гілок); роль провідних тканин в утворенні зв'язків між різними органами, висхідний, низхідний і горизонтальний рухи речовин - розповідь, бесіда, робота з мал. 127 (с. 116), демонстрація таблиць, окільцьованої гілки, пагонів із зафарбованою деревиною, електронних зображень будови рослини з транспортними системами. Запитання для бесіди:

1. По якій частині стебла пересуваються вода й мінеральні речовини?

2. По яких шляхах пересуваються органічні речовини?

3. Які тканини забезпечують цей рух?

4. Як можна довести, що корінь, стебло й листок пов'язані між собою транспортними шляхами?

2. Рушійні сили здійснення транспорту речовин, характеристика дії кореневого тиску й присисної сили листків, формування поняття «присисна сила листків», роль процесу випаровування в забезпеченні транспорту речовин - розповідь з елементами бесіди з використанням таблиці.

3. Регуляція функцій рослинного організму, формування поняття «фітогормони», місце їх утворення, шляхи потрапляння в органи рослини, особливості їх дії на рослину, приклади дії гормонів, практичне їх використання людиною - розповідь, робота з мал. 129 (с. 117), демонстрація комп'ютерних зображень рослин, оброблених фітогормонами.

4. Природна здатність рослин захищатися від хвороботворних мікроорганізмів, формування поняття «фітонциди», приклади рослин, багатих на фітонциди, їх застосування - розповідь з елементами бесіди, доповіді учнів.

IV. Закріплення матеріалу, вивченою на уроці.

Бесіда за запитаннями:

1. Які зв'язки існують між різними частинами рослини?

2. На яких дослідах це можна довести?

3. Які структури рослини забезпечують висхідний і низхідний рух води й поживних речовин?

4. Яку роль у транспорті речовин відіграють кореневий тиск і присисна сила листків?

5. Як рослина регулює свої життєві функції?

6. Як рослина захищається від хвороботворних мікроорганізмів?

V. Узагальнення та систематизація знань.

Обговорення положення: Доведіть, що рослина - цілісний організм, усі частини якого тісно взаємодіють, виконуючи повні функції.

VI. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учні.

VII. Рефлексія.

VIII. Повідомлення домашнього завдання: опрацювати текст і малюнки § 30, підготувати повідомлення про рухи рослин, квітковий годинник (на розсуд учителя), повторити § 28.

 

Цей матеріал з gdz-masters.org 

Уроки біології 6 клас

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0