УРОК 38. Харчування і здоров’я
Освітня мета: ознайомити учнів із режимом та нормою харчування, раціональним харчуванням, з’ясувати, від чого залежать потреби організму в тих чи інших речовинах, навчити раціонально складати харчовий раціон.
Основні поняття і терміни: енергетичний баланс організму, норми, режим та раціональне харчування.
Обладнання: таблиці: «Індивідуальний добовий харчовий раціон», «Хімічний склад та калорійність харчових продуктів».
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда за запитаннями.)
1. Яка роль білків в організмі?
2. Яке значення води в організмі?
3. Яка роль вуглеводів в організмі?
4. Як регулюється сталий рівень глюкози в крові?
5. Яка роль жирів в організмі?
6. Яку роль в організмі відіграють мінеральні солі?
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Здоров’я та його показники. (Бесіда із складанням схеми).
Здоров’я — це стан фізичного, психічного та соціального благополуччя, високої працездатності та соціальної активності людини.
Здоров’я характеризується високим рівнем фізичного розвитку здоров’я, соціально доцільною поведінкою.
2. Фактори, що змінюють здоров’я. (Бесіда).
— Спілкування з природою (свіже повітря, чиста вода).
— Висока рухова активність.
— Чіткий режим дня.
— Правильне харчування.
Здоров’я людини є найвищою індивідуальною і суспільною цінністю.
3. Харчування. (Розповідь вчителя).
Харчування — це споживання харчових продуктів і води, що необхідні для поповнення енергетичних витрат, побудови і відновлення тканин та регуляції функцій в організмі.
4. Раціональне харчування. Залежність норми харчування від енергетичних витрат. (Бесіда з використанням таблиці).
Принципи раціонального харчування:
— енергетичний баланс організму (кількість енергії, яка надходить до організму з їжею, має відповідати енергетичним витратам організму;
— надходження в організм усіх речових, необхідних для нормальної життєдіяльності.
Потреба людини в поживних речовинах визначається її:
— масою;
— віком;
— рівнем рухової активності.
5. Добовий раціон. Складання індивідуального раціону харчування на добу. (Бесіда з використанням таблиці).
На 1 кг маси тіла людини необхідно вживати на добу:
— 1 г жиру;
— 3 г білка;
— 8 г вуглеводів.
При розщепленні:
1 г білків виділяється — 17,6 кДЖ енергії;
1 г вуглеводів виділяється — 17,6 кДЖ енергії;
1 г жирів виділяється — 38,9 кДЖ енергії.
Добовий раціон
Сніданок повинен становити добового раціону — 25%; обід — 35%; полуденок — 20%; вечеря — 20%.
6. Недостатнє харчування та його наслідки. (Бесіда, повідомлення учнів). Наслідки недостатнього харчування: дистрофія, обмеження росту, затримка розвитку.
7. Ожиріння та його наслідки. (Бесіда. Повідомлення учнів).
8. Інфекційні хвороби кишково-шлункового тракту. (Повідомлення учнів).
III. Закріплення знань учнів. (Бесіда про правила харчування).
Правила харчування
1. Калорійність добового раціону має відповідати енергозатратам людини.
2. їжу необхідно готувати з доброякісних і різноманітних харчових продуктів, піддаючи її правильній кулінарній обробці.
3. До складу їжі мають входити всі потрібні харчові речовини (білки, жири, вуглеводи, вітаміни) в певних кількісних співвідношеннях.
4. Слід оберігати їжу від потрапляння в неї збудників хвороб.
5. їжа повинна мати добрі смакові властивості.
6. Харчовий раціон треба правильно розподіляти протягом дня.
7. їсти потрібно в умовах, які викликають позитивні емоції.
8. Необхідно додержуватись правильного режиму харчування.
9. Необхідно перед вживанням їжі мити руки.
IV. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.
Цей матеріал з subject.com.ua