Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Середа, 15.05.2024, 00:32

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | Урок 42. Ріст і розвиток рослин | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

Урок 42. Ріст і розвиток рослин

Тема. Ріст і розвиток рослин.

Мета уроку: - поглибити знання учнів про життєдіяльність рослинного організму, ознайомити з процесами росту й розвитку квіткових рослин, показати взаємозв'язок цих процесів і залежність їх від умов навколишнього середовища;

- формувати в учнів на матеріалі уроку наукові погляди й переконання у пізнаваності органічного світу, наукове розуміння процесів росту й розвитку рослин та практичне значення в житті людини;

- продовжити формувати уміння і навички працювати з текстом і малюнками підручника та додатковими джерелами знань, знаходити в тексті необхідний матеріал для виконання завдання, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між процесами росту й розвитку рослин і дією факторів навколишнього середовища;

- виховувати прагнення пізнавати навколишній світ, охороняти й берегти рослини.

Методи та методичні прийоми: Інформаційно-рецептивний, репродуктивний, пошуковий.

Тип уроку: комбінований урок.

Наочність та обладнання: натуральні об'єкти: морква, буряк, редиска, капуста, гербарні зразки одно- , дво- і багаторічних рослин, таблиці «Рослинні тканини», «Будова пагона», «Корінь і його зони», «Будова клітини», «Родина злакових. Пшениця», «Плоди і насіння», «Сухі плоди», «Соковиті плоди», колекції плодів і насіння, муляжі, діафільми «Стебло», «Сезонні явища в житті рослин», таблиці, картини, репродукції, електронні зображення рослин у різні пори року.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань і чуттєвою досвіду учнів.

A. Бесіда за запитаннями:

1. Що таке плід?

2. Яку будову має плід?

3. Що називають стінкою плода? Яке її значення?

4. На які групи поділяють плоди за будовою їхньої стінки?

5. Чим сухі плоди відрізняються від соковитих?

6. Назвіть соковиті плоди, покажіть їх на таблиці, муляжах. Яким рослинам вони належать?

7. Назвіть сухі плоди, визначте їх у колекції, гербарних зразках, таблицях. Яким рослинам вони наложать?

8. Якими способами розповсюджуються визначені вами плоди?

9. Які вони мають пристосування до поширення у природі?

10. Яке значення плодів у природі й житті людини?

Б. Робота з гербарними зразками (картинами, таблицями, комп'ютерними зображеннями) плодів з визначення способів їх поширення у природі.

B. Розв'язання біологічних задач.

1. «Над кожною горобиною дрозди клопочуть знову», - так напасав поет П. Комаров. І дійсно, коли дозрівають плоди горобини, в лісі стоїть пташиний гамір. Чим приваблює птахів горобина? Яке значення для самої горобини та інших ягідних рослин має «співдружність» з птахами?

2. Плоди берези, клена, липи можуть мандрувати від материнської рослини на велику відстань. Які пристосування є у цих рослин для мандрівок на далекі відстані? Яке значення а житті рослин мають такі далекі мандрівки?

3. Рослини в лісі розташовані ярусами поверхами. Під кронами високих дерев ростуть невисокі: черемха, горобина, терен, дика груша і інші, а під ними чагарники: шипшина, жостір, калина, бузина. Припустіть, якими способами поширюють плоди й насіння представники різних ярусів. А рослини найнижчого ярусу - трави?

Г. Перевірка сенканів на тему «Плід».

II. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і завдань уроку.

Ви знаєте, що слово «ріст» походить від дієслова «рости» і відображає одну з найважливіших рис живих організмів. Усе живе росте: пташеня спочатку зовсім крихітне, а потім перетворюється на великого дорослого птаха. Маленькі сліпі кошеняті й цуценята в майбутньому стають дорослими великими тваринами. Людина теж росте. Пам'ятаєте, якими ви були миленькими? Поміркуймо, чим процес росту рослини відрізняється від росту тварин і людини. Тварини і людина ростуть до певного віку. А рослин усе життя ростуть нові корені й пагони, розгортається нове листя на зміну опалому, щороку утворюються нові квітки й плоди. І так усе життя ростуть вони й розвиваються. Одні ростуть повільно, у середньому 0,005 мм за хвилину, інші мають швидкість росту значно вищу: бамбук за сприятливих умов виростає навіть 90 см за добу. Чим забезпечується постійний ріст і розвиток рослин? Під дією яких внутрішніх і зовнішніх чинників рослина узгоджує свій ріст і розвиток? Ось на такі важливі питання нам треба знайти відповіді на цьому уроці.

Завдання уроку.

1. З'ясувати особливості процесу росту рослин.

2. Визначити, які типи росту притаманні рослині.

3. Визначити, як сезонні зміни в природі впливають на ріст рослин.

4. Ознайомитися з особливостями процесу розвитку рослин.

5. Встановити, які зміни відбуваються з рослинами в різні періоди розвитку.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Особливості процесу росту рослин, актуалізація знань учнів про ріст (що таке ріст організмів?); роль поділу й росту клітин утворенні тканин і органів розповідь з елементами бесіди, демонстрація таблиць, фрагментів діафільму, результатів дослідницького практикуму «Дослідження умов проростання насіння» (§ 35. запис у таблицю, якщо вона складалась, результатів спостережень за проростанням насіння), з'ясування питань:

1. У якій банці було створено всі умови для проростання насіння?

2. Який тип росту притаманний корінцю й пагону пророслого насіння?

2. Сезонна циклічність життя рослин; вплив сезонних чинників на ріст рослин; стан спокою, його особливості та значення в житті рослин, вплив чинників довкілля на перехід рослин у стан спокою, приклади реакцій рослин на тривалість дня і ночі - розповідь, доповіді учнів, робота з мал. 160 (с. 145), демонстрація таблиць, репродукцій, картин, електронних зображень рослинних угруповань у різні пори року.

3. Розвиток рослин - якісні зміни, що відбуваються в їхніх органах і організму в цілому, періоди розвитку рослин, особливості розвитку одно-, дво-, багаторічних рослин; періоди розвитку рослин, характеристика змін, що відбуваються з рослиною в кожний період розвитку, їх термін.

А. Розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 161 (с. 146), демонстрація натуральних об'єктів (коренеплодів), гербарних зразків одно-, дво- та багаторічних рослин, таблиць, картин.

Б. Складання таблиці під час вивчення матеріалу або самостійна робота учнів з текстом підручники за завданням: прочитайте текст «Як рослини розвиваються?» (с. 146), визначте особливості розвитку рослин у різні періоди їхнього життя, дані запишіть у таблицю «Характеристика етапів розвитку рослин».

IV. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці.

А. Бесіда за запитаннями:

1. Що таке ріст?

2. Що називають розвитком?

3. Чим ріст відрізняється від розвитку?

4. Як сезонні явища впливають на ріст і розвиток рослин?

6. Назвіть періоди розвитку рослин.

Б. Установіть відповідність між етапами розвитку рослин і їхніми особливостями, складіть відповідні пари.

Етапи розвитку

Особливості розвитку

А проросток

1 утворення генеративних органів

Б молодість

2 обмеження пристосувальних можливостей  рослин і поступове їх відмирання

В зрілість

3 період життя від появи перших зелених листків до цвітіння

Г старіння

4 період від моменту проростання до формування перших зелених листків

 

V. Узагальнення і систематизація знань.

A. Обговорення питань:

1. Доведіть, що розвиток рослин тісно пов'язаний з їхнім ростом.

2. Чим можна пояснити періодичність росту рослин помірних і прохолодних широт?

3. Відомо, що дворічні рослини цвітуть та формують насіння і плоди на другому році життя. Чим це можна пояснити?

Б. Повторення матеріалу за запитаннями:

1. Що таке запилення?

2. Які види запилення рослин ви знаєте?

3. Наведіть приклади пристосування квіток рослин до запилення комахами й вітром.

VI. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів.

VII. Рефлексія.

VIII. Повідомлення домашнього завдання: опрацювати текст і малюнки § 39, тестові завдання і запитання на с. 147, підготуватися до контролю знань з теми «Рослини».

 

Цей матеріал з gdz-masters.org 

Уроки біології 6 клас

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0