Урок 48. ВРОДЖЕНА І НАБУТА ПОВЕДІНКА
Маленьке мавпеня дуже міцно стискає кулачки,
чіпляючись за шерсть мами, щоб...
Мета уроку: сформувати уявлення про вроджену та набуту поведінку тварин, навчити учнів її розрізняти. Розкрити біологічне значення вродженої та набутої поведінки в житті тварини. Розвивати уяву, критичне мислення. Виховувати любов до живих істот.
Основні поняття: умовні та безумовні рефлекси, імпринтинг, научіння.
Обладнання і матеріали: відео- та фотоматеріали поведінки тварин (утворених умовних і безумовних рефлексів у тварин).
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час (хв) |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. Організаційний етап |
2 |
Організація класу. Розминка «Епіграф» |
Підготовка до сприйняття теми уроку |
II. Актуалізація опорних знань |
4 4 |
Робота з текстом. Перевірка домашнього завдання |
Осмислення вивченого на попередньому уроці, підготовка до нової теми |
III. Мотивація навчальної діяльності |
3 |
Відеофрагмент-загадка |
Зацікавлення темою |
IV. Засвоєння нових знань |
15 |
Пояснення вчителя з використанням підручника |
Сприйняття та засвоєння матеріалу |
V. Узагальнення і систематизація знань |
4 |
Складання схеми «Поведінка тварин». |
Складання опорної схеми. |
4 |
Вправа «Поясни». |
Узагальнення і систематизація знань. Ви- |
|
4 |
Вправа «Розподіли» |
правлення хибних уявлень у вивченому |
|
VI. Підсумки |
4 |
Вправа «Пригадай і склади план уроку» |
Підбиття підсумків, визначення ключових моментів уроку |
VII. Домашнє завдання |
1 |
Репродуктивне, робота з підручником |
Ефективне засвоєння матеріалу |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка «Епіграф». Завершіть думку науковця, закінчіть речення (щоб не впасти, коли мати стрибатиме по гілках. Це хапальний рефлекс.) Якою є ця поведінка? Набутою після народження, природженою чи набутою під час навчання мами?
II. Актуалізація опорних знань.
1. Прослухайте уривок з книжки Вінсона Брауна «Настільна книжка любителя природи» і вкажіть, які якості повинен мати дослідник, що вивчає поведінку тварин.
Натураліст спочатку впізнає вид птаха за зовнішнім виглядом, потім за ! польотом, потім за звуком, який видає птах. Це дивовижна здатність натураліста впізнавати за найдрібнішими деталями, але вона потребує постійної практики. Уважний натураліст знайде матеріал для спостережень навіть там, де наче немає зовсім ніяких ознак життя. Навіть узимку під корою ховаються лялечки метеликів, на снігу залишають сліди тварини, повільно рухається риба під льодовим шаром...
2. План домашнього експерименту (з домашнього завдання).
III. Мотивація навчальної діяльності.
Відео- або фотофрагмент-загадка з наступним обговоренням його.
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя з використанням підручника: вроджена поведінка (безумовні рефлекси та інстинкти, стратегія поведінки) (с. 186-188); набута поведінка (научіння) (с. 187); імпринтинг (рефлекс закарбовування в пам’яті) (с. 189); научіння методом проб і помилок (с. 189); соціальне научіння (наслідування дій інших членів групи або батьків) (с. 189).
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Складання схеми «Поведінка тварин».
2. Вправа «Поясни».
Два співробітники зоопарку поспішали додому. Один з них був дуже схвильований, попереджував іншого про раптове погіршення погоди і передбачав зливу. Проте жодних змін у погоді не відбувалось, був спекотний день, безхмарне небо, зовсім не віяв вітерець. Щоправда, парило, а від каміння тягнуло жаром. Усе принишкло, і тільки птахи зоопарку щосили хапали їжу з годівниць своїми дзьобами, намагаючись заковтнути її якомога більше. Дуже швидко почалася злива.
Яка доцільність такої поведінки птахів перед дощем? Це вроджена чи набута поведінка?
3. Розподіліть на дві групи поведінку тварин (вроджену та набуту):
Кошеня, яке піднесли до мисочки з молоком, починає рухати язиком, злизуючи молоко.
Зозуленя, яке щойно вилупилось, викидає яйця з гнізда «пташки-мами».
Собака «задоволено» крутить хвостом, коли бачить, як хазяїн відкриває пачку з кормом.
Каченя біжить до качки і ховається під крило, коли та його «кличе».
Сорока періодично краде на одному з балконів багатоповерхівки горіхи та сушені яблука.
На рух дресирувальника в цирку ведмідь робить поворот, за що отримує цукор.
Гусенята рухаються ланцюжком за «мамою»-качкою.
Слоненя кидає на себе порох, повторюючи цю дію за старшими в табуні.
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням вправи «Пригадай і склади план уроку»: учні пригадують основні етапи уроку.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 43, підготувати міні-проекти «Міграції тварин».
Цей матеріал з subject.com.ua