Урок 4. ОРГАНИ ТА СИСТЕМИ ОРГАНІВ ТВАРИН
Немає нічого досконалішого, ніж природа...
Мета уроку: сформувати поняття про органи тварин, розглянути загальні ознаки систем органів тварин, їхні функції. Розвивати логічне мислення, уміння аналізувати. Виховувати любов до живого.
Основні поняття: орган, система органів.
Обладнання і матеріали: відеофрагменти, таблиці «Системи органів тварин».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час (хв) |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. Організаційний етап |
1 1 |
Організація класу. Розминка «Висловіть думки щодо епіграфа» |
Налаштування на продуктивну працю. Поява інтересу до роботи на уроці |
II. Актуалізація опорних знань |
8 5 |
Біологічний диктант. Взаємоопитування учнів |
Перевірка рівня засвоєння домашнього завдання. Актуалізація опорних знань |
III. Мотивація навчальної діяльності |
1 2 |
Відеофрагмент. Проблемне запитання |
Зацікавлення темою уроку, мотивування діяльності. Постановка проблеми |
IV. Засвоєння нових знань |
17 |
Пояснення вчителя з використанням малюнків підручника |
Сприйняття та первинне засвоєння нового матеріалу |
V. Узагальнення і систематизація знань |
2 4 |
Вправа «Знайдіть зайве і поясніть». Заповнення таблиці «Логікон» |
Осмислення об'єктивних зв'язків у вивченому матеріалі. Узагальнення і систематизація знань |
VI. Підсумки |
3 |
Складання сенканів |
Підбиття підсумків вивченого |
VII. Домашнє завдання |
1 |
Репродуктивне завдання та творчі завдання (міні-проекти) |
Засвоєння знань, підготовка до самостійної роботи, випереджувальні завдання |
I. Організаційний етап.
Учитель пропонує учням зачитати епіграф і висловити свої думки стосовно нього.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Біологічний диктант (вставте пропущені слова в речення).
1. У клітині тварин за збереження спадкової інформації відповідає ____________. 2. Мітохондрія потрібна для забезпечення клітини ____________. 3. Завдяки глікокаліксу клітина тварин здатна до ____________. 4. Тканина це - ____________. 5. Для сприйняття і передачі подразнень у тварин є тканина ____________. 6. Ряди щільних клітин, що вистилають порожнини й утворюють покриви, характерні для ____________ тканини. 7. М’язова посмугована тканина у тварин забезпечує ____________. 8. Кров і лімфа належать до тканин ____________. 9. Нейрон - це клітина ____________ тканини. 10. До опорної сполучної тканини відносять ____________. 11. Луска, шерсть, пір'я є похідними ____________ тканини. 12. Стінки шлунка, сечового міхура, м'язи тіла тварин утворені з ____________ тканини.
2. Взаємоопитування учнів за темою домашнього завдання «Тканини тварин».
III. Мотивація навчальної діяльності.
Демонстрація відеофрагмента: як скорочується серце гепарда під час бігу; як махає крилами птах або комаха під час польоту тощо. Постановка проблемних запитань: Які органи працюють під час бігу гепарда? Польоту птаха?
Оголошення теми та мети уроку.
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення понять орган, система органів.
2. Пояснення вчителя системи органів тварин з використанням малюнків підручника у § 4: опорно-рухова, травна, видільна, дихальна, кровоносна, нервова системи та органи чуття, ендокринна, імунна, статева системи.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Знайдіть зайве в переліку й поясніть, чому цей орган зайвий. Укажіть, до якої системи належать наведені органи:
легені, зябра, шлунок, трахеї
панцир рака, кістка голуба, мушля равлика, вухо собаки
шлунок, нирки, стравохід, ротова порожнина
2. Заповнення таблиці з пропущеними комірками: Логікон «Тканина, орган, система органів, функції системи органів».
1 |
Посмугована серцева тканина |
Сполучна |
Епітеліальна |
Непосмугована м'язова |
Мозок кішки |
3 |
Кістки птаха |
Покриви черв'яка вкриті слизом |
Шлуноккорови |
2 |
Кровоносна система |
5 |
7 |
8 |
Реакції на подразнення |
4 |
6 |
Газообмін |
9 |
У розкиданому порядку: (серце, нервова тканина, перетравлення їжі, дихальна система, нервова система, травна система, опорно-рухова система, опора та рух, транспорт речовин по організму).
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням складання сенканів до слів: нирки, зябра, серце, очі тощо
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 4, повторити §§ 1-3, підготуватися до самостійної роботи. Повторити поняття систематики в рослин (6-й кл., інтернет-ресурси). Підготувати міні-проекти про внесок учених у систематику організмів: Арістотель, Карл Лінней, Жан-Батист Ламарк.
Цей матеріал з subject.com.ua