Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Вівторок, 14.05.2024, 07:03

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | Урок 51. Екологічні групи рослин | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

Урок 51. Екологічні групи рослин

Тема. Екологічні групи рослин.

Мета уроку: - продовжити розвивати в учнів поняття про рослину як цілісний організм, його взаємозв’язки із середовищем; сформувати поняття про середовища життя і чинники середовища; визначити взаємозв’язки рослин з чинниками живої і неживої природи, дією на рослини основних факторів середовище - світла, температури, води та адаптації до них рослин.

- на матеріалі уроку продовжити формувати науковий світогляд учнів і переконання у необхідності і значущості знань про взаємозв'язки рослин з чинниками середовища для гармонійного існування природи і людини, охорони та збереження природних багатств; продовжити формування загальнонавчальних умінь і навичок працювати з текстом і малюнками підручника, зіставляти факти, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити умовиводи,

- виховувати допитливість, спостережливість, прагнення пізнавати навколишній світ, берегти та охороняти рідну природу.

Методи та методичні прийоми: інформаційно-рецептивний, репродуктивний.

Тип уроку: комбінований урок.

Наочність та обладнання: кімнатні рослини, акваріумні рослини, гербарні зразки, картини, таблиці, комп'ютерні зображення рослин різних екологічних груп і природних угруповань, рослин з різними вимогами до світла, температури, вологості; діапозитиви «Основи екології», діафільм «Життя рослин», таблиця «Внутрішня будова листка», комп'ютерні колекції рослин з різними вимогами до чинників середовища, мультимедійний проектор.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досліду учнів.

А. Бесіда за запитаннями:

1. Які культурні рослини називають зерновими? Наведіть приклади.

2. Які зернові культури вирощують в Украйні і в світі на найбільших площах? Чому?

3. Назвіть основні овочеві культури, що вирощують в Україні.

4. Яке значення мають овочі в харчуванні людей?

5. Які плодово-ягідні культури вирощують на наших землях?

6. У чому цінність плодово-ягідних культур для людини?

7. Чи відома вам рослина, що належить до групи олійних культур?

8. Які вам відомі лікарські рослини?

9. Які наукові і селекційні установи вам відомі?

10. Яка робота проводиться в цих установах?

Б. Перевірочна робота: складіть відповідні пари між групами культурних рослин і їхніми представниками:

І варіант

II варіант

Групи рослин

Представники

Групи рослин

Представники

А зернові

1 черешня

А зернові

1 малина

Б бобові

2 суниці

Б бобові

2 перець

В овочеві

3 жито

В овочеві

3 соя

Г плодові

4 конюшина

Г плодові

4 ячмінь

Д ягідні

5 баклажан

Д ягідні

5 слива

II. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку.

Уявімо собі на хвилинку, що ми стоїмо на порозі Природи - нашого спільного дому з усіма організмами, що його населяють. Із спільним Сонцем, що нас всіх зігріває, із спільною землею, що нас годує, і спільною водою, що нас напуває і вгамовує спрагу, і спільним повітрям, яким ми всі дихаємо. Скільки поверхів у цьому домі, за якими законами живуть мешканці цього великого, чудового і багатого дому? Яке місце в цьому домі з його Сонцем, світлом, теплом, повітрям і водою займають рослини? Як вони пристосувалися до життя на різних поверхах? Учені кажуть, що рослинний світ - дзеркало умов зростання. Ви вже знаєте з природознавства, географії, що розподіл рослин у природі визначається насамперед впливом зовнішнього середовища. Як воно впливає на рослини? Як рослини взаємодіють і пристосовуються до середовища, в якому живуть? Дізнаємося і про ці рослинні таємниці.

Завданим уроку.

1. Установити, які чинники впливають на рослини.

2. Ознайомитися із характеристикою цих чинників.

3. З'ясувати, як впливають на рослини основні чинники природи.

4. Визначити, які механізми виробили рослини, що дають їм змогу пристосовуватися до найрізноманітніших місцезростань.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Зв'язки організмів з навколишнім середовищем; формування понять «місцезростання», «екологічні чинники», класифікація екологічних чинників, їх характеристика - розповідь з елементами бесіди, демонстрація діапозитивів, складання схеми «Екологічні чинники».

2. Світло - один з важливих екологічних чинників, значення світла для процесу фотосинтезу, вплив дії сили світла і його тривалості на ріст і розвиток рослин, на внутрішню будову листків; розподіл рослин на групи щодо світла; світлолюбні, тіньолюбні, тіньовитривалі, приклади рослин кожної групи; формування понять, «рослини короткого дня», «рослини довгого дня», характеристики вимог рослин кожної групи до світла, приклади рослин; значення знань, про потреби рослин до світла при вирощуванні культурних рослин - розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 186 (с. 174), демонстрація кімнатних рослин, гербарних зразків, картин, таблиць, колекції комп'ютерних зображень рослин з різною потребою до світла.

3. Сонце - основне джерело світла і тепла на Землі; вплив температури на життя рослин, особливості підтримання температурного режиму при вирощуванні рослин в оранжереях і теплицях; характеристика особливостей зростання рослин у помірних широтах, пристосування рослин до річних періодичних коливань температури, формування понять «морозостійкі рослини», «холодолюбні рослини», «теплолюбні рослини», приклади рослий кожної групи, адаптації рослин до дії різних температур - розповідь - з елементами бесіди, демонстрація гербарних зразків, картин, таблиць, комп'ютерних зображень рослин з різними потребами до температури середовища, фрагменти діафільму.

4. Вода важливий екологічний чинник, значення води для процесів життєдіяльності рослий, наслідки її нестачі; поділ рослин па групи по відношенню до води, їх характеристика; адаптації рослин до зростання в місцях з різною кількістю вологи в ґрунті; формування поняття «сукуленти».

A. Розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 187 (с. 176) і 202. демонстрація натуральних об'єктів (рослини акваріуму), гербарних зразків, картин, таблиць, комп'ютерних зображень рослин з різною потребою до води.

B. Самостійна робота учнів за завданням: прочитайте на с 175-177 текст «Як вода впливає на рослини?» і підготуйте відповіді на запитання:

1. Чому вода є важливим екологічним чинником?

2. Які процеси життєдіяльності рослин тісно пов'язані з водою?

3. Наведіть приклади рослин, для яких вода є середовищем життя.

4. Які рослини зростають в умовах підвищеної вологості ґрунту?

5. Наведіть приклади рослин пустель, посушливих степів, дюн.

6. Які пристосування до життя в цих умовах мають згадані рослини?

7. Які культурні рослини є посухостійкими?

8. Які особливості будови вегетативних органів мають рослини сукуленти?

IV. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці.

A. Бесіда за запитаннями:

1. Що таке місцезростання?

2. Що називають екологічними чинниками?

3. На які групи поділяють чинники середовища?

4. Наведіть приклади зазначених чинників.

5. Яке значення в житті рослин має світло?

6. На які групи поділяють рослини по відношенню до світла? Наведіть приклади.

7. Як температура впливає на процеси життєдіяльності рослин?

8. Наведіть приклади рослин з різною потребою до дії температур.

9. На які групи їх поділяють?

10. Як рослини помірних широт пристосовуються до сезонних змін температури?

11. На які групи поділяють рослини по відношенню до води? Наведіть приклади.

12. Які пристосування мають рослини до життя в умовах постійної або сезонної нестачі води?

Б. Запитання для повторення матеріалу:

1. Які ознаки притаманні водоростям?

2. Де поширені водорості?

3. Наведіть приклади багатоклітинних водоростей.

4. Якими способами розмножуються водорості?

5. Яка ознака є спільною для представників різних груп водоростей?

6. Яна роль водоростей у природі?

B. Робота а тестовими завданнями на с 177.

V. Узагальнення і систематизація знань.

Обговорення питань:

1. Для чого людині потрібно знати про вплив екологічних чинників на організми?

2. Відомо, що рослини найбільше залежать від світла, температури, води, поживних речовин, повітря. Як ви вважаєте, для рослин має значення дія кожного окремого чинника природи, чи їхня комплексна дія? Відповідь обґрунтуйте.

VI. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учила.

VII. Рефлексія.

VIII. Повідомлення домашньою завдання: опрацювати текст і малюнки § 48, підготувати відповіді на запитання на с 177, повторити текст § 42, підготувати доповіді про способи захисту рослий від негативного впливу тварин, про рослини - хижаки, взаємозв'язки рослим з тваринами.

 

Цей матеріал з gdz-masters.org 

Уроки біології 6 клас

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0