Понеділок, 13.05.2024, 23:29
Урок 52. Життєві форми рослин Тема. Життєві форми рослин. Мета уроку: - сформувати чітке поняття про життєві форми рослинних організмів як результат дії умов навколишнього середовища у процесі їх історичного розвитку, поглибити знання про властиві їм ознаки, дати уявлення про рослинні угруповання, показати взаємозв'язки організмів в угрупованнях між собою і чинниками середовища; - формувати в учнів науковий світогляд і переконання у значущості і необхідності знань про особливості будови рослин різних життєвих форм, їх взаємозв'язків і взаємовідносин між компонентами живої і неживої природи для створення оптимальних умов існування рослин у природних і штучних угрупованнях для гармонійного існування природи і людини; - продовжити формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, узагальнювати, застосовувати засвоєні знання, уміння і навички працювати з текстом і малюнками підручника; - виховувати бережливе ставлення до природи, бажання охороняти і примножувати її багатства. Методи та методичні прийоми: інформаційно-рецептивний, репродуктивний. Тип уроку: комбінований урок. Наочність та обладнання: живі рослини, гербарні зразки рослин різних екологічних груп i різних життєвих форм, представників лісу. луків, степів, боліт, культурних рослин, картини, таблиці, комп'ютерні зображення різних природних угруповань і видів рослин цих угруповань, приклади взаємозв'язків між рослинами. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів. A. Бесіда за запитаннями на с. 177 підручника. B. Перевірка умінь розпізнавати рослини за їхнім відношенням до світла за завданням: у запропонованому гербарному матеріалі визначте і відберіть окремо: а) світлолюбні, тіньолюбні і тіньовитривалі рослини; б) вологолюбні та посухостійкі рослини. В. Перевірочна робота «Екологічні чинники» за завданням: літери чинників середовища, а поруч - номери відповідних прикладів дії екологічних чинників: А - чинники неживої природи; Б - чинники живої природи; В - антропогенні чинники.
I варіант 1 вирубування лісу 2 вологість ґрунту 3 будівля греблі 4 запилений рослин комахами 5 світло Місяця 6 температура повітря 7 пригнічення росту культурних бур'янами 8 перенесення піску під впливом вітру 9 поїдання комах птахами 10 земне тяжіння II варіант 1 рельєф місцевості 2 осушення боліт 3 весняна повінь 4 гриб трутовик на березі 5 розповсюдження плодів рослин птахами 6. зрошування землі 7 поїдання трави тваринами 8 сонячне світло 9 видування ґрунту вітром 10 знищення гризунів хижими птахами
А ___________, Б ___________, В _____________. Г. Перевірочна робота за завданням: прочитайте текст і вставте пропущені слова. I варіант 1. Тип місцевості, де поширений даний вид рослим, називають _____. 2. Температура, світло, вологість це чинники природи_____. 3. Уся діяльність людини, що впливає на природу, наливають чинником ______. 4. За недостатнього освітлення в листках краще розвиваються клітини ___ тканини. 5. Надмірне світло, що діє на рослини, затримує їх ріст у _____. 6. При довжині дня понад 12 годин не цвітуть і не плодоносять рослини ____ дня. 7. Жито, ячмінь, овес, картопля належать до рослин _____ дня. 8. Рослини, що зростають за постійної дії низьких температур називають ______ . 9. По відношенню до вологи в ґрунті кавун, соняшник належать до рослин ______. 10. За достатнього освітлення і наявності вуглекислого газу в повітрі органічні речовини в листках не утворюються за нестачі ____. 11. Рослини посушливих районів, які запасають воду в листках і стеблах, називають _____. 12. Хижацтво і взаємовигідні відносини - це чинники _____ природи. II варіант 1. Чинники навколишнього середовища, які впливають на організм, називають ___. 2. Взаємодію живих організмів між собою становлять чинники ______ природи. 3. Для здійснення фотосинтезу, за наявності води і вуглекислого газу, необхідно ___. 4. На відкритих, добре освітлених ділянках зростають види _____. 5. Рельєф місцевості це чинник _____ природи. 6. Добре ростуть і плодоносять при довжині світлового дня 12 годин і більше рослини ____ дня. 7. Рис, кукурудза, соняшник, соя належать до рослин ____ дня. 8. Рослини, що зростають у місцях, де не відчувається тривала дія низьких температур, називають _____. 9. По відношенню до води елодея і ряска є рослинами _____. 10. Культурні рослини соняшник і кукурудза по відношенню до води є рослинами ____. 11. Рослини посушливих районів із соковитими стеблами і листками, в яких вони запасають воду, називають _____. 12. Пересування поживних речовин по рослині не можливе за нестачі _____. II. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку. Щоб успішно жити, рости, розвиватися і розмножуватися у своєму середовищі, кожен організм повинен добре пристосуватися до всіх діючих на нього екологічних чинників температури, світла чи затінку, рельєфу місцевості, вологості, чи, навпаки, засухи, складу ґрунту, солоності моря чи океану і до таких важливих чинників, як сусіди і вороги. Серед пристосувань до середовища життя важливу роль відіграють й особливості зовнішнього вигляду рослин, які сприяють виживанню у звичайних до них умовах. Як рослини пристосовуються до дії екологічних чинників, до спільного життя в угрупованнях, до своїх сусідів і ворогів, ми дізнаємося на цьому уроці. Завдання уроку. 1. З'ясувати, якою є різноманітність рослин нашої планети. 2. Визначній, на які групи поділяють рослини залежно від будови їх надземної частини. 3. Ознайомитися з особливостями кожної групи рослин. 4. З'ясувати, на які групи поділяють рослини за тривалістю їхнього життя. 5. Ознайомитися з рослинними угрупованнями, особливостями взаємозв'язків, які виникають між рослинами в цих угрупованнях. 6. З'ясувати, які зв'язки виникають в угрупованнях між рослинами та іншими організмами III. Вивчення нового матеріалу. 1. Різноманітність рослин нашої планети; життєві форми рослин, формування поняття про зовнішній вигляд рослин як пристосування, що виробилося у рослин до життя у певних умовах середовища, характеристика життєвих форм рослин, їх представники, тривалість життя представників. А. Розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 189 (с. 178), демонстрація натуральних об'єктів, гербарних зразків, картин, таблиць, колекцій комп'ютерних зображень рослин різних життєвих форм, фрагментів діафільму. Б. Самостійна робота учнів з текстом підручника за завданням: прочитайте текст § 48 «Якою є різноманітність рослин?» на с. 178, визначте характерні особливості життєвих форм рослин та їх представників, дані занесіть у таблицю «Характеристики життєвих форм рослин». 2. Формування поняття «рослинні угрупування», приклади рослинних угруповань, їх характеристика, видовий склад, чисельність, густота зростання, домінуючі види угруповань розповідь з елементами бесіди, демонстрація мал. 190 (с. 179), гербарних зразків, картин, таблиць, комп'ютерних зображень різних угруповань, представників рослин цих угруповань, домінуючих видів. 3. Просторове розташування видів в угрупованнях - ярусність, види ярусності: надземна і підземна ярусність, приклади різних видів надземної ярусності, значення ярусного розташування рослин; зміни, що відбуваються в угрупованнях, їх причини - розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 191 (с. 180), демонстрація картин, таблиць, комп'ютерних зображень ярусного розташування рослин у різних угрупованнях. 4. Взаємозв'язки між організмами в угрупованнях, характеристика зв'язків: симбіоз, паразитизм, конкуренція, значення у житті рослин, приклади корисних і шкідливих зв'язків та адаптація до них рослин - розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 192 (с. 181) та 193 (с. 182), таблиць, картин, колекцій, комп'ютерних зображень різних прикладів взаємозв’язків в угрупованнях, фрагментів діафільму, повідомлення учнів. 5. Типи зв'язків між рослинами і тваринами в угрупованнях, значення їх зв'язків у житті рослин, характеристика адаптацій рослин до захисту від негативного впливу тварин - розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 194 (с. 182) і 195 - 196 (с. 183). демонстрація картин, таблиць, електронних зображень різних прикладів взаємовідносин між рослинами і тваринами, доповіді учнів. IV. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці. А. Бесіда за запитаннями: 1. Що таке життєві форми рослин? 2. Наведіть приклади життєвих форм рослин. 3. Як різняться між собою процеси життєдіяльності і тривалість життя представників рослин різних життєвих форм? 4. Що таке рослинне угруповання? 5. Як рослини пристосовуються до сумісного життя в угрупованнях? 6. Що таке ярусність? 7. Які види ярусності вам відомі? 8. Яке значення має ярусне розташування рослин в угрупованнях? 9. Які форми взаємозв'язків між організмами бувають в угрупованнях? 10. Охарактеризуйте види симбіозу. 11. Які зв'язки мають рослини з тваринами? Наведіть приклади. 12. Які пристосування мають рослини для захисту від негативного впливу тварин? Б. Запитання для повторення матеріалу: 1. Чому мохи належать до вищих рослин?. 2. Яку будову вегетативних органів має мох зозулин льон? 3. Які функції вони виконують? 4. Як відбувається статеве і нестатеве розмноження у зозулиного льону? 5. Чим сфагнум відрізняється від зозулиного льону? 6. Яке значення мають мохи у природі і житті людини? V. Узагальнення та систематизація знань. A. Робота з визначення ярусного розташування рослим (таблиця «Дубрава», картини, комп'ютерне зображення мішаного лісу, степу, болота) за завданнями: 1. Визначте кількість ярусів в угрупованні. 2. Назвіть відомі вам рослини кожного ярусу. 3. Як пристосувалися рослини цього угруповання до сумісного існування? 4. Які зв'язки мають рослини з тваринами, що мешкають у цьому угрупованні? Наведіть приклади. B. Робота з тестовими завданнями на с 183 підручника. VI. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів. VII. Рефлексія. VIII. Повідомлення домашньою завдання: опрацювати текст § 51, підготувати відповіді на запитання підручника на с 242, сенкани на тему «Симбіоз», «Паразитизм», «Конкуренція», доповіді про типи рослинних угруповань (за порадою учителя); повторити матеріал § 46.
Цей матеріал з gdz-masters.org |
Меню сайтуПошук |