Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Понеділок, 13.05.2024, 23:29

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | Урок 52. Життєві форми рослин | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

Урок 52. Життєві форми рослин

Тема. Життєві форми рослин.

Мета уроку: - сформувати чітке поняття про життєві форми рослинних організмів як результат дії умов навколишнього середовища у процесі їх історичного розвитку, поглибити знання про властиві їм ознаки, дати уявлення про рослинні угруповання, показати взаємозв'язки організмів в угрупованнях між собою і чинниками середовища;

- формувати в учнів науковий світогляд і переконання у значущості і необхідності знань про особливості будови рослин різних життєвих форм, їх взаємозв'язків і взаємовідносин між компонентами живої і неживої природи для створення оптимальних умов існування рослин у природних і штучних угрупованнях для гармонійного існування природи і людини;

- продовжити формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, узагальнювати, застосовувати засвоєні знання, уміння і навички працювати з текстом і малюнками підручника;

- виховувати бережливе ставлення до природи, бажання охороняти і примножувати її багатства.

Методи та методичні прийоми: інформаційно-рецептивний, репродуктивний.

Тип уроку: комбінований урок.

Наочність та обладнання: живі рослини, гербарні зразки рослин різних екологічних груп i різних життєвих форм, представників лісу. луків, степів, боліт, культурних рослин, картини, таблиці, комп'ютерні зображення різних природних угруповань і видів рослин цих угруповань, приклади взаємозв'язків між рослинами.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів.

A. Бесіда за запитаннями на с. 177 підручника.

B. Перевірка умінь розпізнавати рослини за їхнім відношенням до світла за завданням: у запропонованому гербарному матеріалі визначте і відберіть окремо:

а) світлолюбні, тіньолюбні і тіньовитривалі рослини;

б) вологолюбні та посухостійкі рослини.

В. Перевірочна робота «Екологічні чинники» за завданням: літери чинників середовища, а поруч - номери відповідних прикладів дії екологічних чинників:

А - чинники неживої природи;

Б - чинники живої природи;

В - антропогенні чинники.

 

I варіант

1 вирубування лісу

2 вологість ґрунту

3 будівля греблі

4 запилений рослин комахами

5 світло Місяця

6 температура повітря

7 пригнічення росту культурних бур'янами

8 перенесення піску під впливом вітру

9 поїдання комах птахами

10 земне тяжіння

II варіант

1 рельєф місцевості

2 осушення боліт

3 весняна повінь

4 гриб трутовик на березі

5 розповсюдження плодів рослин птахами

6. зрошування землі

7 поїдання трави тваринами

8 сонячне світло

9 видування ґрунту вітром

10 знищення гризунів хижими птахами

 

А ___________, Б ___________, В _____________.

Г. Перевірочна робота за завданням: прочитайте текст і вставте пропущені слова.

I варіант

1. Тип місцевості, де поширений даний вид рослим, називають _____.

2. Температура, світло, вологість це чинники природи_____.

3. Уся діяльність людини, що впливає на природу, наливають чинником ______.

4. За недостатнього освітлення в листках краще розвиваються клітини ___ тканини.

5. Надмірне світло, що діє на рослини, затримує їх ріст у _____.

6. При довжині дня понад 12 годин не цвітуть і не плодоносять рослини ____ дня.

7. Жито, ячмінь, овес, картопля належать до рослин _____ дня.

8. Рослини, що зростають за постійної дії низьких температур називають ______ .

9. По відношенню до вологи в ґрунті кавун, соняшник належать до рослин ______.

10. За достатнього освітлення і наявності вуглекислого газу в повітрі органічні речовини в листках не утворюються за нестачі ____.

11. Рослини посушливих районів, які запасають воду в листках і стеблах, називають _____.

12. Хижацтво і взаємовигідні відносини - це чинники _____ природи.

II варіант

1. Чинники навколишнього середовища, які впливають на організм, називають ___.

2. Взаємодію живих організмів між собою становлять чинники ______ природи.

3. Для здійснення фотосинтезу, за наявності води і вуглекислого газу, необхідно ___.

4. На відкритих, добре освітлених ділянках зростають види _____.

5. Рельєф місцевості це чинник _____ природи.

6. Добре ростуть і плодоносять при довжині світлового дня 12 годин і більше рослини ____ дня.

7. Рис, кукурудза, соняшник, соя належать до рослин ____ дня.

8. Рослини, що зростають у місцях, де не відчувається тривала дія низьких температур, називають _____.

9. По відношенню до води елодея і ряска є рослинами _____.

10. Культурні рослини соняшник і кукурудза по відношенню до води є рослинами ____.

11. Рослини посушливих районів із соковитими стеблами і листками, в яких вони запасають воду, називають _____.

12. Пересування поживних речовин по рослині не можливе за нестачі _____.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку.

Щоб успішно жити, рости, розвиватися і розмножуватися у своєму середовищі, кожен організм повинен добре пристосуватися до всіх діючих на нього екологічних чинників температури, світла чи затінку, рельєфу місцевості, вологості, чи, навпаки, засухи, складу ґрунту, солоності моря чи океану і до таких важливих чинників, як сусіди і вороги. Серед пристосувань до середовища життя важливу роль відіграють й особливості зовнішнього вигляду рослин, які сприяють виживанню у звичайних до них умовах. Як рослини пристосовуються до дії екологічних чинників, до спільного життя в угрупованнях, до своїх сусідів і ворогів, ми дізнаємося на цьому уроці.

Завдання уроку.

1. З'ясувати, якою є різноманітність рослин нашої планети.

2. Визначній, на які групи поділяють рослини залежно від будови їх надземної частини.

3. Ознайомитися з особливостями кожної групи рослин.

4. З'ясувати, на які групи поділяють рослини за тривалістю їхнього життя.

5. Ознайомитися з рослинними угрупованнями, особливостями взаємозв'язків, які виникають між рослинами в цих угрупованнях.

6. З'ясувати, які зв'язки виникають в угрупованнях між рослинами та іншими організмами

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Різноманітність рослин нашої планети; життєві форми рослин, формування поняття про зовнішній вигляд рослин як пристосування, що виробилося у рослин до життя у певних умовах середовища, характеристика життєвих форм рослин, їх представники, тривалість життя представників.

А. Розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 189 (с. 178), демонстрація натуральних об'єктів, гербарних зразків, картин, таблиць, колекцій комп'ютерних зображень рослин різних життєвих форм, фрагментів діафільму.

Б. Самостійна робота учнів з текстом підручника за завданням: прочитайте текст § 48 «Якою є різноманітність рослин?» на с. 178, визначте характерні особливості життєвих форм рослин та їх представників, дані занесіть у таблицю «Характеристики життєвих форм рослин».

2. Формування поняття «рослинні угрупування», приклади рослинних угруповань, їх характеристика, видовий склад, чисельність, густота зростання, домінуючі види угруповань розповідь з елементами бесіди, демонстрація мал. 190 (с. 179), гербарних зразків, картин, таблиць, комп'ютерних зображень різних угруповань, представників рослин цих угруповань, домінуючих видів.

3. Просторове розташування видів в угрупованнях - ярусність, види ярусності: надземна і підземна ярусність, приклади різних видів надземної ярусності, значення ярусного розташування рослин; зміни, що відбуваються в угрупованнях, їх причини - розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 191 (с. 180), демонстрація картин, таблиць, комп'ютерних зображень ярусного розташування рослин у різних угрупованнях.

4. Взаємозв'язки між організмами в угрупованнях, характеристика зв'язків: симбіоз, паразитизм, конкуренція, значення у житті рослин, приклади корисних і шкідливих зв'язків та адаптація до них рослин - розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 192 (с. 181) та 193 (с. 182), таблиць, картин, колекцій, комп'ютерних зображень різних прикладів взаємозв’язків в угрупованнях, фрагментів діафільму, повідомлення учнів.

5. Типи зв'язків між рослинами і тваринами в угрупованнях, значення їх зв'язків у житті рослин, характеристика адаптацій рослин до захисту від негативного впливу тварин - розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 194 (с. 182) і 195 - 196 (с. 183). демонстрація картин, таблиць, електронних зображень різних прикладів взаємовідносин між рослинами і тваринами, доповіді учнів.

IV. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці.

А. Бесіда за запитаннями:

1. Що таке життєві форми рослин?

2. Наведіть приклади життєвих форм рослин.

3. Як різняться між собою процеси життєдіяльності і тривалість життя представників рослин різних життєвих форм?

4. Що таке рослинне угруповання?

5. Як рослини пристосовуються до сумісного життя в угрупованнях?

6. Що таке ярусність?

7. Які види ярусності вам відомі?

8. Яке значення має ярусне розташування рослин в угрупованнях?

9. Які форми взаємозв'язків між організмами бувають в угрупованнях?

10. Охарактеризуйте види симбіозу.

11. Які зв'язки мають рослини з тваринами? Наведіть приклади.

12. Які пристосування мають рослини для захисту від негативного впливу тварин?

Б. Запитання для повторення матеріалу:

1. Чому мохи належать до вищих рослин?.

2. Яку будову вегетативних органів має мох зозулин льон?

3. Які функції вони виконують?

4. Як відбувається статеве і нестатеве розмноження у зозулиного льону?

5. Чим сфагнум відрізняється від зозулиного льону?

6. Яке значення мають мохи у природі і житті людини?

V. Узагальнення та систематизація знань.

A. Робота з визначення ярусного розташування рослим (таблиця «Дубрава», картини, комп'ютерне зображення мішаного лісу, степу, болота) за завданнями:

1. Визначте кількість ярусів в угрупованні.

2. Назвіть відомі вам рослини кожного ярусу.

3. Як пристосувалися рослини цього угруповання до сумісного існування?

4. Які зв'язки мають рослини з тваринами, що мешкають у цьому угрупованні? Наведіть приклади.

B. Робота з тестовими завданнями на с 183 підручника.

VI. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів.

VII. Рефлексія.

VIII. Повідомлення домашньою завдання: опрацювати текст § 51, підготувати відповіді на запитання підручника на с 242, сенкани на тему «Симбіоз», «Паразитизм», «Конкуренція», доповіді про типи рослинних угруповань (за порадою учителя); повторити матеріал § 46.

 

Цей матеріал з gdz-masters.org 

Уроки біології 6 клас

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0