Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Вівторок, 14.05.2024, 06:41

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | Урок 54. Значення рослин для життя | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

Урок 54. Значення рослин для життя

Тема. Значення рослин для життя.

Мета уроку: - актуалізувати, систематизувати і поглибити знання учнів про значення рослин для існування життя на нашій планеті, значення їх в природі та їх практичну, моральну, естетичну, медичну і пізнавальну цінність для людини, визначити причини зникнення багатьох видів рослин і рослинних угруповань на нашій планеті, шляхи їх збереження і заходи із зростання видового різноманіття;

- на матеріалі уроку продовжити формувати науковий світогляд учнів і переконання в необхідності знань про структуру, біологію і взаємозв'язки рослин в угрупованнях для раціонального використання їх людиною, створення оптимальних умов для їх існування та гармонійного розвитку природи і суспільства;

- продовжити формувати уміння і навички роботи з текстом і малюнками підручника, застосовувати засвоєні знання, аналізувати, осмислювати і узагальнювати їх;

- виховувати моральне, естетичне, пізнавальне сприйняття рослин, переконання в необхідності берегти та охороняти рослинний світ.

Методи та методичні прийоми: інформаційно-рецептивний, пошуковий.

Тип уроку: урок формування нових знань.

Наочність та обладнання: гербарні зразки, листівки, фотографії, комп'ютерні колекції рідкісних видів рослин, таблиці, картини, фотографії, комп'ютерні зображення культурних ландшафтів, скверів, національних парків України, постійні або тимчасові стенді «Охорона рослин», «Рослини Червоної книги», Червона книга України, Конституція України, фізична карта півкуль, фізичні карти України.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку.

Якщо здійснити уявну подорож від Північного полюса до Південного, ми переконаємося, що рослини зростають усюди. І в холодній тундрі, де температура навіть у найтепліші літні місяці становить +10 °С, і в місцях, де протягом кількох років не випадає бодай жодної краплі дощу, - у пустелях, і в безкрайніх степових просторах, де рослини витримують тимчасову нестачу води як у ґрунті, так і в повітрі і тільки навесні мають сприятливі умови для життя. А що казати про багатства помірної зони або тропічної гілеї! Вони заселили не тільки різні місця на суходолі, а й населяють усі водойми нашої Землі. Тому зрозуміло, що ці успішні «завойовники» планети впливають на її життя і мають велике значення як в природі, так і в житті людини, яке неможливо переоцінити. Саме тому рослини потребують поваги, бережливого ставлення до них і охорони. Бо саме завдяки рослинам існує життя на нашій планеті.

Завдання уроку.

1. З'ясувати, як розповсюджені рослини на планеті Земля.

2. З'ясувати значення рослин у природі.

3. Встановити, як діяльність людини впливає на навколишнє середовище.

4. Визначити, які заходи проводять у нашій країні із захисту рослин і рослинних угруповань.

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Роль рослин у природі, значення процесу фотосинтезу в утворенні органічних речовин, у яких накопичується сонячна енергія і по ланцюгах живлення передасться іншим мешканцям Землі, що забезпечує розвиток і підтримання життя на планеті, сталість кисню в атмосфері, який необхідний для дихання живих істот і бере участь в енергетичних процесах життєдіяльності всіх організмів, утворенні озонового екрану; формування поняття «парниковий ефект», роль рослин у послабленні дії цього негативного явища; вплив рослин на емоційний стан людини.

A. Розповіді, з елементами бесіди, демонстрація картин, таблиць, комп'ютерних зображень різних ландшафтів і рослинних угруповань Землі, фізичної карти півкуль і фізичної карти України, доповіді і міні презентації учнів.

Б. Самостійна робота учнів з текстом підручника за завданням: прочитайте текст параграфа «Яке значення рослин у природі?», складіть план до нього і підготуйте доповідь за складеним планом.

В. Прочитайте текст параграфа і випишіть у зошит основні положення значення рослин у природі, наприклад:

- забезпечують утворення органічних речовин і неорганічних у процесі фотосинтезу;

- забезпечують людство продуктами харчування;

- підтримують рівень кисню в атмосфері ...

2. Вплив діяльності людини на навколишнє середовище як антропогенного фактора, приклади негативного і позитивного впливу; формування поняття «екологічне мислення», розуміння необхідності берегти, охороняти і сприяти зростанню видового різноманіття рослин, які відіграють важливу роль у природі і житті людини; характеристика різноманітних способів і прийомів для підвищення продуктивності рослин, роль інтродукції культурних рослин та селекції у створенні нових високопродуктивних, стійких до несприятливих чинників та хвороб сортів; напрями дій з охорони природи, роль Червоної книги України, Конституції України.

А. Розповідь з елементами бесіди, з використанням гербарних зразків, таблиць, картин, фотографій, листівок, комп'ютерних колекцій рідкісних рослин, рослин Червоної книги, стендів з охорони рослин, фрагментів діафільму «Охорона рослин».

Б. Робота учнів за завданням: опрацюйте текст параграфа «Як діяльність людини впливає: на навколишнє середовище», визначте приклади негативного і позитивного впливу людини на рослинний світ, дані запишіть до таблиці «Вплив діяльності людини на навколишнє середовище».

III. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці.

А. Бесіда за запитаннями:

1. У яких середовищах зростають рослини?

2. У яких речовинах зелених рослин накопичується сонячна енергія?

3. Завдяки якому процесу утворюються органічні речовини?

4. Яка ще важлива речовина утворюється під час фотосинтезу?

5. Яке значення має кисень у житті організмів?

6. Як рослини впливають на клімат Землі?

7. Як рослини впливають на ґрунти?

8. Наведіть приклади негативного і позитивного впливу людини на рослини.

9. Як ви розумієте вираз «екологічно, або біологічне мислення».

10. Яких заходів вживають у нашій країні з охорони природи?

11. Які рослини вашої місцевості занесені до Черво мої книги?

12. Який внесок у справу охорони природи можуть зробити школярі?

Б. Робота з тестовими завданнями с. 190 підручника.

IV. Узагальнення і систематизація даних.

А. Розв'язування біологічних задач.

1. Рослини мають велике значення в житті людини. Людство не може повністю відмовитися від використання лісових, степових, лучних та інших угідь, не може вирубати ліс, не випасати худобу. Що робити людині, щоб не зробити шкоди рослин йому покриву Землі?

2. У кожному куточку нашої країни зростають різноманітні рослини. Красиві не тільки культурні види, а й дикорослі на лісових моріжках, на луках, по берегах річок і озер і навіть болотні мешканці. На жаль, люди не правильно оцінюють їх красу: збирають великі букети квітів, серед яких є й рідкісні види, не тільки для прикраси свого житла, а й на продаж. Поясніть, чому збір квітучих рослин є найнебезпечнішим для природи. Як запобігти цим нерозумним діям людини?

3. У туриста, що повертався додому а однієї з тропічних країн, робітники митниці вилучили колекцію насіння тропічних рослим. Турист був дуже обурений цими діями і протестував. Уявіть себе працівником митниці. Як би ви пояснили свої дії? Чому є заборона на ввезення насіння рослин з інших країн?

Б. Запитання для повторення матеріалу:

1. Які ознаки характерні для голонасінних рослин?

2. Яку будову вегетативних органів мають хвойні?

3. Як відбувається розмноження сосни?

4. Які особливості запилення і запліднення голонасінних?

5. Яка роль голонасінних у природі?

В. Виконання практичної роботи «Визначення видів кімнатних рослин».

I. Вступна бесіда, бесіда з правил безпеки під час роботи лабораторним обладнанням.

II. Виконання учнями роботи.

III. Підбиття підсумків виконання практичної роботи. Узагальнюючі запитання для формулювання висновків:

1. З якою метою вирощують кімнатні рослини?

2. На які групи поділяють рослини за відношенням до світла, температури повітря, вологості, складу ґрунту?

3. Як в кімнатних умовах можна врахувати ці вимоги рослин?

4. До чого може призвести недотримання згаданих вимог?

5. Які способи розмноження кімнатних рослин ви знаєте?

6. Які кімнатні рослини найбільша зацікавили вас під час виконання практичної роботи?

V. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів.

VI. Рефлексія.

VII Повідомлення домашньою завдання: опрацювати текст § 50, підготуватися до контролю знань з теми «Різноманітність рослин».

 

Цей матеріал з gdz-masters.org 

Уроки біології 6 клас

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0