Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Вівторок, 14.05.2024, 23:12

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | Урок 58. Лишайники | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

Урок 58. Лишайники

Тема. Лишайники.

Мета уроку: - розширити уявлення учнів про різноманітність живих організмів, форми їх взаємозв'язків, ознайомити з особливостями будови і життєдіяльності лишайників як симбіотичним організмом, розповсюдженням у природі, пристосуванням до різноманітних умов існування, та їх значенням у природі і житті людини: сформувати в учнів розуміння поняття «екологічна індикація»;

- на матеріалі уроку продовжити формувати науковий світогляд учнів і переконання у пізнаваності органічного світу, розуміння необхідності знань про будову, біологію і особливості життя всіх організмів у природі, для гармонійного існування природи людини;

- продовжити формувати вміння і навички роботи з текстом і малюнками підручника, природними об'єктами, уміння застосовувати набуті знання в новій ситуації, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити умовиводи;

- виховувати прагнення пізнавати навколишній світ, бережливо ставлення до всіх компонентів живої природи.

Методи та методичні прийми: інформаційно-рецептивний, репродуктивний, пошуковий.

Тип уроку: комбінований урок.

Наочність та обладнання: колекції лишайників, картини. малюнки, комп'ютерні зображення лишайників у їх природному середовищі, таблиці.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів.

A. Бесіда за запитаннями:

1. Назвіть екологічні групи грибів.

2. За якою ознакою гриби поділяють на ці групи?

3. Найдіть приклади і розкрийте особливості живлення грибів:

а) сапротрофів;

б) симбіонтів;

в) паразитів.

4. Яке значення представників цих груп у природі і житті людини?

5. Чим можна пояснити те, що деякі гриби – сапротрофи здатні переходити до паразитичного способу життя?

Б. Робота учнів за завданням (письмово або усно):прочитайте текст і вставте пропущені слова:

1. Гриби виділяють в окрему групу _____.

2. Серед грибів є одноклітинні і ______ організми.

3. За способом живлення гриби є ______.

4. Гриби, що живляться мертвими органічними рештками, називають ____.

5. Велика група грибів, що оселяються на живих організмах, - це гриби - ___.

6. Серед грибів є такі, що вступають у взаємовигідне співжиття з системою різних рослин, утворюючи _____.

7. Явище співіснування двох організмів називається ____.

B. Розв'язання біологічних задач.

1. Гриби – «дивні діти» нашої планети: і не рослини, і не тварини, хоча мають деякі риси подібності з ними. Які характерні тільки для них ознаки мають гриби?

2. Цвілеві гриби, як і всі живі організми планети, живляться, дихають, ростуть розмножуються. Чим і як живляться цвілеві гриби? Як їхні тоненькі нитки-гіфи отримують поживні речовини? До якої групи їх відносять за способом живлення? Поясніть чому.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і мети уроку.

Послухаємо ще одну казку «Історія гриба і водорості».

Якось Гриб побіг до берега річки, де в товщі води плавала Водорість.

‑ Добридень, як справи? - Привітно гукнув Гриб до знайомої Водорості.

‑ Нівроку, - обізвалася вона. - Тільки частенько буваю голодною. Живу я у воді, а чи багато тут їжі? Її чимало в землі! Тобі, Грибе, пощастило, що ти живеш на суходолі.

‑ Помиляєшся, дорогенька. У воді багато будь-якої їжі, але ти ще не навчилася її розпізнавати, - відповів Гриб. - Безталаннішого ж за мене немає на білому світі, їжі в землі, дійсно, доста, але на моє нещастя Сонце позбавило мене сили, і їжа не йде мені на користь. І все тому, що я не погодився очищати повітря.

‑ Що ж нам робити? - спитала Водорість.

‑ Що робити? - загадково усміхнувся Гриб. - А ти подумай.

Водорість замислилася.

‑ Треба звернутися до Сонця? - сказала вона. - Ти попроси в нього пробачення, і воно подарує тобі силу, а я спробую випросити для себе коріння.

‑ Безнадійна річ! - відповів Гриб. - У мене є краща ідея!

‑ Яка? - поцікавилась Водорість.

‑ Давай дружити, - швидко відповів Гриб. - Ти розумієшся із Сонцем, а я із землею, і будемо мінятися, я тобі їжу, а ти мені - силу Сонця. Розумієш?

‑ Як же ми будемо жити разом? - задумливо спитала Водорість. - Ти звик до землі, а я живу у воді. Якщо підемо до води - ти потонеш, якщо вийдемо на суходіл - я засохну і помру.

‑ Не занепадай духом, - усміхнувся гриб. - Жити будемо в будь - якому місці, де є волога.

‑ У такому разі я згодна! - радісно відповіла Водорість.

З того часу гриб і водорість живуть разом. Вони так здружилися, що не можуть існувати один без одного. Допомагаючи водорості, гриб витягає з-під землі воду і мінеральні солі. Водорість, у свою чергу, віддає йому частину сили, яку отримує від Сонця. Гриб і водорість, уклавши союз, так потоваришували, що їх навіть стали називати на одне ім'я - Лишайник. Саме із цим незвичайним організмом ми сьогодні і ознайомимося.

Завдання уроку.

1. Ознайомитися її загальною характеристикою різних груп лишайників, їх поширенням і властивостями.

2. Визначити особливості внутрішньої будови лишайників і процесів їх життєдіяльності.

3. З'ясувати, на які групи поділяють лишайники за особливостями їхньої зовнішньої будови.

4. Визначити роль лишайників у природі та житті людини.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Загальна характеристика лишайників, їх поширення, місця існування, вимоги до місць зростання, приклади різноманітних видів лишайників, що мешкають у різних середовищах, особливості їх життя в цих середовищах, відношення до екологічних факторів - розповідь, робота з мал. 212, 213 (с. 199), демонстрація колекції лишайників, картин, малюнків, таблиць, комп'ютерних зображень лишайників в їх природних місцях існування, фрагмента діафільму.

‑ Будова вегетативного тіла лишайнику - особливого симбіотичного організму, що утворився як результат співжиття певних видів грибів і організмів, здатних до фотосинтезу; склад лишайнику, особливості його внутрішньої будови, розміщення грибного, водоростевого чи ціанобактеріального компоненту, живлення лишайників, забарвлення, способи прикріплення до субстрату - розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 214 (с. 200), демонстрація таблиці, комп'ютерного зображення внутрішньої будови тіла лишайнику, фрагмента діафільму.

‑ Будова вегетативного тіла лишайнику, поділ на групи за особливостями зовнішньої будови: накипні, листуваті, кущисті, їх характеристика, приклади лишайників кожної групи - розповідь, робота з мал. 212 (с. 199) і 215 (с. 201). Демонстрація колекції лишайників, картин, таблиць, колекцій комп'ютерних зображень різних видів лишайників за зовнішньою будовою їх тіла, діапозитивів, фрагмента діафільму, доповіді учнів.

‑ Характеристика способів розмноження лишайників, особливості вегетативного розмноження ділянками тіла за допомогою спеціальних утворів на поверхні корового шару та мікроскопічних кульок, що формуються в серцевинній частині тіла, способи поширення цих утворів; статеве розмноження за допомогою особливих спор, особливості проростання спор, умови утворення тіла лишайнику зі спори; ріст лишайників, термін їх життя - розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 216 і 217 (с. 201), демонстрація таблиць, картин, комп'ютерних зображень способів розмноження лишайників, діапозитивів, фрагментів діафільму.

‑ Роль лишайників у природі і житті людини; особливості біології лишайників, що дає їм змогу оселятися на непридатних для інших рослин субстратах і бути піонерними організмами, роль лишайників у створенні рослинних угруповань, руйнуванні гірських порід, утворенні ґрунтів; значення в житті тварин, використання лишайників людиною.

А. Розповідь з елементами бесіди, демонстрація мал. 218 (с. 202), картин, таблиць, комп'ютерних колекцій лишайників, фрагментів діафільму, діапозитивів.

Б. Самостійна робота учнів з текстом підручника за завданням: прочитайте текст «Яка роль лишайників у природі та житті людини?» і підготуйте відповіді на запитання:

1. Як ви думаєте, чому лишайники називають «піонерами» рослинності?

2. Яку роль відіграють лишайники в утворенні ґрунтів?

3. Яке значення мають лишайники в житті тварин?

4. Як людина використовує лишайники у своєму житті?

В. Самостійна робота за завданням: прочитайте текст «Яка роль лишайників у природі та житті людини?», визначте цю роль і дані занесіть до таблиці «Значення лишайників у природі і житті людини».

Значення лишайників

у природі

у житті людини

 

IV. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці.

А. Бесіда за запитаннями:

1. Що собою становить лишайник як живий організм?

2. Де поширені лишайники?

3. На яких поверхнях вони оселяються?

4. Яку внутрішню будову має вегетативне тіло лишайнику?

5. На які групи поділяють лишайники за їх зовнішньою будовою?

6. Якими способами розмножуються лишайники?

7. Яку роль вони відіграють у природі і житті людини?

Б. Робота з тестовими завданнями на с. 203 підручника.

V. Узагальнення та систематизація знань.

А. Робота з колекцією лишайників за завданням:

1. Використовуючи текст і малюнки підручника, виділіть у запропонованій колекції кущисті, накипні і листуваті лишайники. Чим вони відрізняються?

2. Поясніть, чому накипні лишайники в колекції знаходяться разом зі шматочком поверхні, на якій росли?

3. Які з визначених вами лишайників трапляються у вашій місцевості?

Б. Обговорення питання:

Чому лишайники вважають особливою групою грибів, а не водоростей чи ціанобактерій?

VІ. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів.

VІІ. Рефлексія.

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання: опрацювати текст і малюнки § 53, підготувати відповіді на запитання на с. 203, скласти сенкан на тему «Лишайник», підготувати доповіді про різноманітність, розповсюдження, особливості розростання шапинкових грибів - утворення «відьминих кілець»; повторити § 51.

 

Цей матеріал з gdz-masters.org 

Уроки біології 6 клас

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0