Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Вівторок, 14.05.2024, 05:34

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | Урок 59. Шапинкові гриби | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

 

Урок 59. Шапинкові гриби

Тема. Шапинкові гриби.

Мета уроку: - розширити уявлення учнів про особливості будови міцелію і плодового тіла шапинкових грибів, ознайомити з етапами розвитку плодового тіла і його ростом, поглибити знання про способи живлення грибів; сформувати поняття про шапинкові пластинчасті та трубчасті гриби;

- продовжити формувати наукові погляди і переконання учнів у необхідності пізнання біології і значення всіх представників органічного світу для гармонійного співіснування природи і суспільства;

- удосконалювати вміння і навички роботи учнів з текстом і малюнками підручника, зі збільшувальними приладами, лабораторним обладнанням, натуральними об'єктами, застосовувати набуті знання в новій ситуації, порівнювати, робити умовиводи; виховувати охайність і обережність під час виконання роботи.

Методи та методичні прийми: інформаційно-рецептивний, репродуктивний, пошуковий.

Тип уроку: комбінований урок.

Наочність та обладнання: натуральні об'єкти - печериці, консервовані гриби - маслюки, опеньки, сушені гриби, муляжі і колекції плодових тіл грибів, комп'ютерні зображення різних видів шапинкових грибів, таблиці «Лишайники», «Шапинкові гриби», діапозитиви «Гриби», комп'ютер, мультимедійний проектор, лупи, мікроскопи, препарувальний набір, предметні та накривні скельця.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів.

А. Робота з твердженнями: «згоден - не згоден»:

1. Лишайники - симбіотичні комплексні організми.

2. Вони поширені майже по всій планеті.

3. Живуть лишайники тільки на суходолі.

4. Лишайники не здатні витримувати низькі температури.

5. Тіло лишайнику складається тільки з водорості і гриба.

6. Забарвлення тілу надають пігменти тільки симбіотичних водоростей.

7. У деяких лишайників від нижнього корового шару відходять окремі гіфи.

8. Ці гіфи слугують для прикріплення до поверхонь.

9. За зовнішньою будовою лишайники поділяють на дві групи: листуваті і кущисті.

10. Лишайники розмножуються тільки вегетативно ділянками тіла.

11. Статеве розмноження відбувається за допомогою мікроскопічних кульок, що формуються в серцевинній частині лишайнику.

12. Лишайники беруть участь у руйнуванні гірських порід.

Б. Робота за завданням (письмово або усно): прочитайте текст і вставте пропущені слова.

1. Лишайники - це _______ організми.

2. Верхній і нижній корковий шари утворені щільно переплетеними гіфами _____.

3. Усередині тіла лишайнику є клітини          ________ або ______.

4. Тіло лишайників забарвлено в різні кольори завдяки _______.

5. Фотосинтезуючі клітини у процесі фотосинтезу утворюють на світлі    ______ речовини, а гриб постачає своєму компоненту ______ речовини.

6. Розмножуються лишайники ______ і ______ способом.

7. За зовнішньою будовою лишайники поділяють на три групи: ______, _____ і _____.

В. Перевірка сенканів на тему «Лишайники».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку.

Пригадаймо ліс улітку. Коли ви входите до нього, особливо після дощу, відчуваєте запах грибів і відразу починаєте дивитися під ноги, шукаючи саме їх. Звідки вони з'являються? Тривалий час правильної відповіді на це запитання не було, і це породжувало різні забобони. Наприклад, вважалось, що раптова поява грибів на одному місці зумовлюється ударом блискавки в землю або рясною росою. Деякі гриби виростають, утворюючи правильне коло, у центрі якого засихає трава. У давнину такі кола грибів називали «відьминими колами». Німці вважали, що в цих місцях танцювали відьми, скандинави - ознакою зачарованих скарбів, голландці - місцем, де чорти колотили масло. Що відбувається насправді? Як росте гриб? Звідки він береться? Щоб дати відповіді на ці запитання, треба ближче ознайомитися з особливостями будови і розвитку шапинкових грибів.

Завдання уроку.

1. Ознайомитися із загальною характеристикою шапинкових грибів, їх поширенням у природі.

2. Встановити, яку будову мають шапинкові гриби.

3. Ознайомитися з особливостями будови їх шапинки.

4. З'ясувати типи живлення шапинкових грибів.

5. Визначити способи їхнього розмноження.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Шапинкові гриби - своєрідна група організмів, особливості їх поширення в природі, фактори, що обмежують розповсюдження певних видів грибів, значення взаємозв'язків грибів з деревними рослинами для поширення у природних угрупованнях - розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 219 (с. 203), демонстрація натуральних, консервованих, сушених грибів, колекцій і муляжів плодових тіл грибів, комп'ютерних зображень різних видів грибів, діапозитивів; доповіді учнів.

2. Особливості будови вегетативного тіла шапинкових грибів, будова ніжки і шапинки; форма розміри, забарвлення шапинки, поділ грибів на групи за особливостями її будови: трубчасті та пластинчасті гриби, приклади грибів кожної групи, функції пластинок і трубочок.

А. Розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 220 (с. 204), демонстрація таблиці, комп'ютерного зображення будови шапинкового гриба, діапозитивів;

Б. Виконання учнями лабораторного дослідження «Будова шапинкових грибів».

І. Вступна бесіда, бесіда з правил безпеки під час роботи з лабораторним обладнанням.

ІІ. Виконання учнями лабораторного дослідження «Будова шапинкових грибів».

III. Підбиття підсумків роботи, обговорення варіантів висновків на підставі виконаної роботи.

3. Розвиток плодових тіл грибів, місце розвитку і роль покривала; особливості розвитку грибниці у ґрунті, вимоги до розвитку і росту, вплив чинників середовища на ріст і розвиток грибниці і плодових тіл; особливості розростання гриб ниці по колу, причини такого росту; характер живлення шапинкових грибів, способи їх розмноження - розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 220 (с. 204), 221 і 222 (с. 205), картинами, таблицями, діапозитивами, колекціями комп'ютерних зображень грибів; доповіді і міні-презентації учнів.

ІV. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці.

А. Бесіда за запитаннями:

1. Де поширені шапинкові гриби?

2. Що обмежує поширення тих чи інших видів грибів?

3. Яку будову має вегетативне тіло шапинкового гриба?

4. Яка функція плодового тіла шапинкового гриба?

5. Яку будову має шапинка плодового тіла?

6. На які групи поділяють шапинкові гриби за особливостями будови нижньої частини їх шапинки?

7. Яку будову має ніжка гриба?

8. Як відбувається розвиток плодового тіла гриба?

9. На які групи поділяють гриби за способом живлення?

10. Як розмножуються шапинкові гриби?

Б. Робота з тестовими завданнями на с. 206.

V. Узагальнення та систематизація знань.

А. Обговорення питань:

1. Як розростається грибниця більшості шапинкових грибів у ґрунті?

2. Як поширення шапинкових грибів може залежати від поширення тих чи інших видів рослин?

Б. Розв'язання біологічних задач.

  1. Для більшості людей поняття «гриб» обмежено згадкою про шапинкові гриби, які можна побачити в лісі, у полі, на луках, парках. Але насправді те, що ми бачимо на поверхні землі, - не гриб. Що це за утвір? Яку воно має назву і які функції виконує?
  2. Велика кількість грибів, особливо шапинкових: підберезники, підосичники, маслюки та інші, вступають у взаємовигідне партнерство з деревами і навіть чагарниками. Як називається таке партнерство? Чим воно вигідне для обох організмів? Як живляться гриби, що не вступають у партнерство з рослинами? Як називається їх спосіб живлення?
  3. Народна приказка каже: «Росте, як гриб...». А як росте гриб? Які умови необхідні для того, щоб з маленької мікроскопічної спори виріс красень шапинковий гриб. Поміркуйте, чому саме після дощу треба вирушати по гриби. Чому літний дощик називають «грибним»?

VІ. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів.

VІІ. Рефлексія.

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання: опрацювати текст і малюнки § 54, підготувати відповіді на запитання на с. 206, повідомлення про їстівні та отруйні гриби, штучне вирощування грибів; повторити § 52.

 

Цей матеріал з gdz-masters.org 

Уроки біології 6 клас

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 15
Гостей: 15
Користувачів: 0