Урок 5. ПОНЯТТЯ ПРО КЛАСИФІКАЦІЮ ТВАРИН
Не лише над жабкою, а й над крихітною інфузорією схиляються
Покоління людей і не можуть розкрити всі її таємниці.
Мета уроку: сформувати уявлення про класифікацію тварин. Визначити рівень навчальних досягнень з теми «Вступ». Розвивати логічне мислення, уяву, пам'ять. Виховувати інтерес до предмета.
Основні поняття: систематика, таксон, вид, рід, родина, ряд, клас, тип, царство.
Обладнання і матеріали: таблиці: «Різноманітність тварин», картки-завдання для самостійної роботи.
Тип уроку: комбінований.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час (хв) |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. Організаційний етап |
1 2 |
Організація класу. Розминка «Слова за хвилину» |
Налаштування на роботу. Повторення ключових понять теми «Вступ» |
II. Актуалізація опорних знань |
20 |
Самостійна робота з теми «Вступ» |
Визначення рівня знань учнів з теми |
III. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Вправа «Аналогія». Оголошення теми та мети уроку |
На прикладі аналогії пояснити систему класифікації організмів та її значення |
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу |
16 9 4 |
Пояснення вчителя з використанням підручника. Міні-проекти учнів (випереджувальне завдання). Робота із зошитом |
Ефективне засвоєння навчального матеріалу |
V. Підсумки |
3 |
Обговорення епіграфа. Вправа «Запитання на майбутнє» |
Визначення кола питань для подальшого вивчення |
VI. Домашнє завдання |
1 |
Репродуктивне та творчо-пошукове |
Засвоєння матеріалу |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка. Вправа «Слова за хвилину» - учні в парах по черзі протягом хвилини називають ключові слова для повторення теми «Вступ».
II. Актуалізація опорних знань.
Самостійна робота з теми «Вступ». Приклад картки-завдання (І варіант):
1. Утворіть пари між організмом та середовищем його існування, одна літера зайва (2 бали).
1 короп дзеркальний |
А ґрунтове |
2 черв'як дощовий |
Б водне |
3 заєць-русак |
В організми інших істот |
4 воша головна |
Г наземно-повітряне Д напівґрунтове |
2. Замалюйте схематично клітину тварин; позначте на малюнку цитоплазму, мітохондрію, ендоплазматичну сітку (3 бали).
3. Дайте коротку характеристику будові та функціям м'язової тканини тварин (3 бали).
4. Укажіть, до яких систем органів належать (3 бали):
Шлунок -
Нирки -
Мозок -
5. Яка роль в організмі тварини дихальної системи (1 бал)?
Приклад картки-завдання (ІІ варіант):
1. Утворіть пари між організмом та середовищем його існування, одна літера зайва (2 бали).
1 кріт звичайний |
А напівводне |
2 блоха пацюкова |
Б водне |
3 лелека білий |
В організми інших істот |
4 дельфін білобочка |
Г наземно-повітряне Д ґрунтове |
2. Замалюйте схематично клітину тварин; позначте на малюнку плазматичну мембрану, ядро, лізосому (3 бали).
3. Дайте коротку характеристику будові та функціям епітеліальної тканини тварин (3 бали).
4. Укажіть, до яких систем органів належать (3 бали):
Серце -
Око –
Зябра -
5. Яка роль в організмі тварини опорно-рухової системи (1 бал)?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Аналогія». Уявіть, що всі учні школи забули, до яких класів вони ходять і в яких приміщеннях навчаються. Кожному дозволено зайти й сісти в будь-яке приміщення і там навчатися. Якими будуть наслідки такого експерименту? Чи можна за хаотичним принципом організувати навчання у школі? Чому?
Аналогічно і в системі тваринного світу є певні принципи класифікації (розподілу на класи).
Оголошення теми та мети уроку: класифікація тварин.
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1. Пояснення вчителя з використанням матеріалу підручника (с. 19-22).
2. Міні-проекти учнів про внесок у систематику вчених: А) Арістотеля; Б) Карла Ліннея; В) Жана-Батиста Ламарка.
3. Робота в зошитах. Класифікація тварини (за прикладом учителя).
Вид - Шимпанзе звичайний. Рід - Шимпанзе. Родина - Людиноподібні мавпи. Ряд - Примати. Клас - Ссавці. Тип - Хордові.
V. Підсумки.
Обговорення епіграфа до уроку. Підбиття підсумків з використанням вправи «Запитання на майбутнє»: учні ставлять запитані ня, на які хотіли б дізнатися відповіді протягом наступних уроків.
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати § 5. Повторити матеріал про губок (6-й кл., інтернет-джерела).
Цей матеріал з subject.com.ua