Субота, 18.05.2024, 17:33
УРОК № 5 Поживні речовини. Значення води і харчування для розвитку і здоров'я Мета: розглянути значення харчування для життя і здоров'я людини, розглянути поживну цінність продуктів харчування, дослідити склад харчових продуктів, визначити значення компонентів харчування для організму людини. Матеріали та обладнання: різноманітні продукти харчування в упаковках, на яких за значено склад продукту, поживна (харчова) цінність: йогурт, молоко, печиво, шоколад, сік, крупи, макарони, сухофрукти тощо; комп'ютерна презентація МS PowerPoint. Поняття: поживна цінність харчування, білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні речовини, водний баланс. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Слайд № 1 Епіграф до уроку: Немає більш щирої любові, ніж любов до їжі. Джордж Бернард Шоу, англійський драматург і публіцист Або, якщо попередній епіграф здається занадто гумористичним: Я їм, щоб жити, а не живу, щоб їсти. Сократ, давньогрецький філософ
У минулому було поширено захворювання, за якого капіляри ставали ламкими, ясна кровоточили, зуби випадали, жни погано загоювалися, у хворого з’являлась слабкість, і кінець кінцем він помирав. Особливо часто ця хвороба вражала мешканців міст, що перебували в облозі під час воєн і стихійних лих, мореплавців, які тривалий час подорожували у відкритому морі чи океаном. Небезпека захворювання з’являлася ж нестачі або відсутності в харчуванні свіжих овочів і фруктів. Кораблі, що вирушали у тривале плавання, зазвичай завантажували таким провіантом, який добре зберігається. Переважно це були сухарі й солона свинина, але аж ніяк не фрукти. На жаль, лікарі протягом багатьох століть не могли і в’язати цю хворобу з раціоном харчування. Назва цієї хвооби — цинга. Слайд № 2 У 1536 році французький землепроходець Жак Картьє був змушений залишитися на зиму в Канаді, де 100 членів його команди захворіли на цингу. Місцеві індіанці, дізнатись про це, запропонували їм воду, настояну да сосновій хвої. Люди Картьє були в повному розпачі, але скористайся цією, на їх погляд, несерйозною порадою, та … одужали.
Слайд № З 1. Значення поживних речовин для здоров'я
На кожній парті має бути зразок будь-якого продукту харчування. Учні аналізують написи на етикетках, визначають склад продуктів. Завдання: визначити основні компоненти, що містяться у складі продуктів харчування. Обговорення та узагальнення результатів роботи. Слайд № 4 Отже, основними компонентами у складі продуктів харчування є: білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні речовини, вода.
Учні об’єднуються в групи (формування груп можна провести в ігровій формі, наприклад шляхом жеребкування). Учитель видає кожній групі роздавальний матеріал щодо теми дослідження (статті, навчальні тексти, роздруківки матеріалів з Інтернету, цікаві факти тощо). Слайд № 5 Завдання: дослідити свій компонент та дати відповіді на запитання: 1. Які продукти є джерелом досліджуваного компонента? 2. Які функції виконує в організмі людини? 3. Які проблеми виникають за нестачі або надлишку цього компонента? Орієнтовні навчальні тексти для дослідницької роботи в групах Білки Білки - це складні органічні речовини, найважливіші складові частини тваринних і рослинних організмів. Ф. Енгельс писав: «Життя — це спосіб існування білкових тіл». Білки часто називають протеїнами, від грецького слова «про-теос», що означає «найперший» або «найголовніший». Білок є основою організму людини, головним «будівельним» матеріалом. З білків складаються м’язи, тканини, внутрішні органи, кров’яні й імунні клітини, тіла, а також волосся, нігті, шкіра. Білки — це головна частина ферментів і гормонів, що регулюють життєво важливі обмінні процеси. Будова білків дуже складна: вони складаються з 20 амінокислот, 10 з яких є незамінними, оскільки не утворюються в організмі, а надходять з їжею. За своїм походженням білки поділяють на рослинні й тваринні. У білках тваринного походження містяться незамінні для людини амінокислоти, яких немає в рослинних білках. Скільки треба білка для нормального росту та розвитку організму людини? Підраховано, що на 1 кг маси тіла в добовому раціоні харчування дітей 4-11 років білка має бути 3,5—3,0 г, у віці до 15 років — 2,5 г. Людина отримує необхідний організму білок, уживаючи тваринну й рослинну їжу — м’ясо, молочні продукти, рибу, яйця, горіхи, боби, крупи. Білкові й амінокислотні суміші вживають спортсмени з метою збільшення м’язів. Якщо організм живе в умовах хронічної нестачі білка, з’являється в’ялість і слабкість, шкіра стає блідою, волосся тонким, нігті ламкими. Проблеми імунітету — часті застуди, алергії, дерматити та гнійничкові висипання — також пов’язані з дефіцитом білків, оскільки імунні клітини й антитіла просто нема із чого будувати. За нестачі білка можуть статися розлади травлення, запори, загальне нездужання, швидка стомлюваність, низька стійкість до стресів. Жири Жири бувають рослинного й тваринного походження. Тваринні жири (баранячий, свинячий, яловичий тощо) зазвичай є твердими речовинами з невисокою температурою плавлення (виняток — рідкий риб’ячий жир). Рослинні жири — олії (соняшникова, соєва, бавовняна, оливкова тощо) є рідинами (виняток — тверда кокосова олія). Роль жирів у харчуванні визначається їх високою калорійністю. Жири забезпечують у середньому 33 % добової енергетичної цінності раціону. Із жирами до організму надходять необхідні для життєдіяльності речовини, наприклад вітаміни А, Б, Е. Жири забезпечують всмоктування з кишечника низки мінеральних речовин та жиророзчинних вітамінів. Вони поліпшують смак їжі та викликають відчуття ситості. Жири в організмі можуть утворюватися з вуглеводів та білків, але повного мірою ними не замінюються. Слід пам’ятати, що жири легко окиснюються на повітрі, при зберіганні на світлі та в теплі, а також у процесі теплової обробки (особливо смаження). У несвіжих і перегрітих жирах руйнуються вітаміни, зменшується вміст незамінних жирних кислот і накопичуються шкідливі речовини, що спричиняють подразнення шлунково-кишкового тракту, нирок, порушення обміну речовин. Нестача жирів у їжі веде до порушення діяльності центральної нервової системи, знижує стійкість до різних захворювань. І навпаки, надлишок жирів у раціоні призводить до ожиріння, серцево-судинних захворювань. Вуглеводи Вуглеводи є основною частиною харчового раціону. Протягом життя людина з’їдає близько 10 т вуглеводів. Вони надходять в організм переважно у вигляді крохмалю, розщеплюються в травному каналі до глюкози, всмоктуються в кров і засвоюються клітинами. Особливо багата на вуглеводи рослинна їжа: хліб, крупи, овочі, фрукти. Продукти тваринного походження (за винятком молока) містять мало вуглеводів. Вуглеводи — головне джерело енергії організму. Усі види фізичної праці збільшують потребу у вуглеводах. При сильній втомі, під час важких спортивних змагань або екзаменів кілька шматочків цукру або шоколаду поліпшать стан організму. Вуглеводи поділяють на прості й складні. Основними простими вуглеводами є глюкоза, галактоза, фруктоза, сахароза, лактоза та мальтоза. Складні вуглеводи — це крохмаль, глікоген, клітковина, пектин. Потреба організму людини у вуглеводах становить 350—500 г на добу. Надмірне споживання вуглеводів є поширеною причиною порушення обміну речовин, сприяє розвитку ряду захворювань: цукрового діабету, ожиріння. Але й нестача вуглеводів призводить до низки проблем: втрати м’язової маси, зневоднення організму, погіршення настрою, депресії. 2. Значення води, мінеральних солей і вітамінів для здоров'я
Вода Вода є складовою частиною клітин майже всіх живих організмів. Усі перетворення речовин в організмі відбуваються у водному середовищі. Вода розчиняє речовини, що надійшли в організм з їжею. Разом з мінеральними речовинами вода бере участь у багатьох реакціях, що відбуваються в організмі. Вода регулює температуру тіла: випаровуючись, вона охолоджує тіло, попереджуючи його перегрівання. Вода й мінеральні солі утворюють внутрішнє середовище організму, оскільки є основною складовою частиною плазми крові, лімфи та тканинної рідини. Досить сказати, що вода в дорослої людини становить близько 65 % маси тіла, а в дітей — близько 80 %. Втрата організмом великої кількості води призводить до дуже тяжких наслідків. Тривале зневоднювання організму спричиняє судоми, втрату свідомості. Позбавлення людини води на кілька днів призведе до смерті. Людині потрібно да добу 2-2,5 л води при нормальному харчовому режимі за нормальної температури навколишнього середовища. Ця кількість води складається:
Для нормальної діяльності організму важливо, щоб надходження води в організм повністю компенсувало її витрати. Якщо води виводиться з організму більше, ніж надходить, то виникає відчуття спраги. Співвідношення кількості вжитої води до кількості виділеної становить водний баланс. Мінеральні речовини Ріст і розвиток кісток, нервових клітин, м’язів залежить від вмісту певних хімічних елементів та мінеральних речовин. Вони сприяють нормальній діяльності серця й нервової системи, використовуються для утворення гемоглобіну (Ферум), хлоридної кислоти шлункового соку (Хлор). При повноцінному харчуванні доросла людина одержує всі необхідні їй хімічні елементи у складі мінеральних речовин у достатній кількості з їжею. Тільки кухонну сіль додають до їжі при її кулінарній обробці. Організм дитини, що росте, потребує додаткового надходження багатьох мінеральних речовин. Кальцій і Фосфор забезпечують ріст кісток, міцність зубів. Кальцій впливає на збудливість нервової системи, рухливість м’язів, здатність крові зсідатися. Фосфор потрібний не тільки для росту кісткової тканини, а й для нормального функціонування нервової системи. У молоці ідеальне співвідношення солей Кальцію й Фосфору, тому молоко обов’язково має бути в раціоні дітей. Йод потрібен для обміну речовин, сприяє розвитку розумових здібностей. Найбільше його міститься в йодованій кухонній солі, морський капусті — ламінарії, морепродуктах, рибі, креветках, бобах, хурмі. Ферум міститься у складі гемоглобіну крові та бере участь у транспорті кисню. Багато Феруму міститься в червоному м’ясі, жовтках яєць, печінці, бобових, куразі, яблуках. Нестача певних хімічних елементів негативно впливає на організм: якщо не вистачає Кальцію — знижується міцність кісток і зубів, дефіцит Феруму спричиняє хронічну втому, зниження імунітету. Вітаміни Вітаміни — органічні сполуки, що потрібні для нормального функціонування організму. Вітаміни сприяють підвищенню опірності організму до несприятливих впливів зовнішнього середовища (інфекція, дія високої й низької температури тощо). Вони необхідні для стимулювання росту, відновлення тканин і клітин після травм і операцій. Більшість вітамінів не утворюється в організмі людини. Головним їх джерелом є овочі, фрукти та ягоди. Вітаміни містяться також у молоці, м’ясі, рибі. Вітаміни потрібні в дуже невеликій кількості, але їх нестача або відсутність порушує обмін речовин, що веде до захворювань — авітамінозів. Але існує й зворотна ситуація — надлишок вітамінів. Гіпервітаміноз — це розлад у функціонуванні організму внаслідок інтоксикації надвисокою дозою одного або кількох вітамінів, що містяться в їжі або в ліках. Сьогодні гіпервітамінози стають все більш поширеними в розвинених країнах, де популярні вітамінні добавки. Багато людей самостійно лікуються від незначних захворювань великими дозами вітамінів. Найчастіше гіпервітамінози спричиняються вживанням значних доз вітамінів А і D. Усі вітаміни поділяють на дві великі групи:
До водорозчинних вітамінів відносять групу вітамінів В (В1, В2), вітаміни С і Р. До жиророзчинних вітамінів належать вітаміни А, D, Е, К. Вітамін В2 (тіамін) міститься в лісових горіхах, неочищеному рисі, хлібі грубого помелу, ячмінній і вівсяній крупах, особливо багато його в пивних дріжджах і печінці. За відсутності в їжі вітаміну В1 розвивається захворювання бері-бері. Хворий втрачає апетит, швидко втомлюється, постуйово з’являється слабкість у м’язах ніг. Потім настає втрата чутливості в м’язах ніг, ураження слухового й зорового нервів, гинуть клітини довгастого й спинного мозків, настає параліч кінцівок. Без своєчасного лікування настає смерть. Вітамін В2 (рибофлавін). Першими ознаками відсутності цього вітаміну в людини є ураження шкіри (найчастіше в області губ). З’являються тріщини, іцо мокріють і вкриваються темною кіркою. Вітамін В2 міститься в хлібі, гречаних крупах, молоці, яйцях, печінці, м’ясі, томатах. Вітамін РР (нікотинамід) міститься в зелених овочах, моркві, картоплі, горосі, дріжджах, гречаних крупах, житньому хлібі, молоці, м’ясі, печінці. При авітамінозі РР з’являється відчуття печії в роті, сильне слиновиділення й проноси. Язик стає малиново-червоним. На руках, шиї, обличчі з’являються червоні плями. Шкіра стає грубою і шершавою, тому захворювання дістало назву пелагра (від італ. «шершава шкіра»). При важких випадках хвороби слабшає пам’ять, розвиваються психози й галюцинації. Вітамін С (аскорбінова кислота) дуже поширений в овочах, фруктах, хвої, у печінці. Добре зберігається аскорбінова кислота у квашеній капусті. У 100 г хвої міститься 250 мг вітаміну С, у 100 г шипшини — 150 мг. Потреба у вітаміні С становить 50-100 мг на день. Нестача вітаміну С спричинює захворювання на цингу. Вітамін А (ретинол) в організмі людини утворюється із природного пігменту каротину, який у великих кількостях міститься у свіжій моркві, помідорах, салаті, абрикосах, риб’ячому жирі, вершковому маслі, печінці, нирках, жовтку яєць. За нестачі вітаміну А уповільнюється ріст, розвивається «куряча сліпота», тобто різке зменшення гостроти зору при неяскравому освітленні. Токсичність вітаміну А може виявитися при тривалому щоденному прийомі в кількості 20 мг і більше. Симптоми передозування — блювота, слабкість, запори, ломота в кістках, біль у суглобах, головний біль, сухість шкіри, ламкість нігтів, випадіння волосся. Передозування вітаміном А можливе й при надмірному вживанні певних продуктів харчування. 10 мг ретинолу міститься в ЗО г яловичої печінки, у 500 г яєць або 2,5 кг скумбрії. Вітамін D Однією із найпоширеніших хвороб дитячого віку, яка в деяких країнах уражає майже половину дітей у віці до п’яти років, є рахіт. При рахіті порушується процес формування кісток. Кістки черепа стають м’якими й податливми, кінцівки викривляються. Усі ці тяжкі порушення спричинені відсутністю або нестачею в організмі вітаміну Б, який міститься в жовтках, коров’ячому молоці, риб’ячому жирі. Вітамін D може утворюватися в шкірі людини під впливом ультрафіолетових променів. Тому діти частіше хворіють на рахіт узимку, ніж улітку. Риб’ячий жир, перебування на сонці або штучне ультрафіолетове опромінення є важливими засобами запобігання й лікування рахіту. Вітамін D — найбільш токсичний із жиророзчинних вітамінів. Симптоми передозування вітаміном D — нудота, блювота, біль у суглобах, втрата апетиту, запор, що змінюється діареєю, відчуття поколювання в роті. Ступінь токсичності залежить також від тривалості та частоти прийому. Небезпеку становить ^рийом вітаміну протягом тривалого часу по 1-2 мг на день або одноразовий прийом понад 50 мг. Передозування вітаміну D протягом тривалого часу призводить до проблем із серцем, нирками та іншими м’якими тканинами. V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Звіт про результати групової роботи, заповнення узагальнюючої таблиці на дошці та в зошитах. (Роздавальний матеріал до уроку.) VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Слайди №6-7 Самоспостереження з веденням щоденника, до якого протягом тижня слід записувати свій режим і раціон харчування. Індивідуальне завдання: декільком учням (самостійно або в парах) підготувати невеличкий виступ за темами: «Вегетаріанство», «Голодування», «Сироїдіння», «Роздільне харчування». VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учні пишуть невеличкий твір з метою підбиття підсумків уроку і формулювання висновків щодо теми уроку. Цей матеріал з biology-informatics.pp.ua
|
Меню сайтуПошук |