Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Вівторок, 14.05.2024, 06:06

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | Урок 61. Гриби-паразити | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

Урок 61. Гриби-паразити

Тема. Гриби-паразити.

Мета уроку: - розширити знання учнів про різноманітність грибів, ознайомити із середовищем їх життя, особливостями будови і біології грибів-паразитів, визначити їх значення в природі і житті людини та засоби боротьби з ними;

- на матеріалі уроку продовжити формування наукового світогляду учнів, їх переконань у необхідності і цінності знань про паразитичні гри­би, їх біологію і вплив на організми для визначення засобів захисту від отруєння і боротьби з ними, використання для біологічних способів бо­ротьби зі шкідливими видами;

- продовжити формувати вміння і навички роботи з текстом і ма­люнками підручника, додатковими джерелами знань, знаходити в тексті необхідний матеріал для виконання завдання, уміння застосовувати на­буті знання в новій ситуації, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між будовою грибів і способом їх життя; виховувати санітарно-гігієнічні навички.

Методи та методичні прийми: інформаційно-рецептивний, репродуктивний, пошуковий.

Тип уроку: комбінований урок.

Наочність та обладнання: натуральні об'єкти трутовиків, гербар­ні зразки рослин, уражених сажкою, ріжками, плоди - борошнис­тою росою, картини, малюнки, листівки, комп'ютерні колекції грибів-паразитів, їх хазяїв, таблиці «Гриби-паразити», «Шапинкові гриби», діапозитиви «Гриби», фільм «Гриби», комп'ютер, мульти­медійний проектор.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів.

А. Самостійна робота за завданнями:

1. Охарактеризуйте гриби за планом:

1) назва гриба;

2) гриб трубчастий чи плас­тинчастий;

3) спосіб живлення: сапротрофний чи симбіотичний;

4) їстівний чи отруйний.

І варіант: підосичник; II варіант - мухомор білий.

2. Із запропонованого переліку видів грибів випишіть окре­мо їстівні та отруйні гриби. І варіант:

1) польський гриб,

2) підосичник,

3) дощовик несправжній,

4) опеньок літній,

5) рядовка тигриста,

6) печериця,

7) опеньок сірчано-жовтий,

8) сироїжка ароматна,

9) мухомор білий.

II варіант:

1) сиро­їжка блювотна,

2) білий гриб,

3) дощовик,

4) бліда поганка,

5) сироїжка світло-жовта,

6) мухомор червоний,

7) лисичка,

8) сатанинський гриб,

9) підберезник.

Б. Перевірка сенканів на теми: «Білий гриб», «Мухомор».

В. Повторення матеріалу за запитаннями:

1. Що собою ста­новить лишайник як симбіотичний організм?

2. З яких орга­нізмів складається його тіло?

3. На які групи поділяють лишайники за зовнішньою будовою тіла?

4. Як живиться і розмножується лишайник?

II. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і мети уроку.

Послухайте ще одну казку.

Жили в лісі два друга: Білий гриб і Коричневий. Були вони дав­німи друзями, їх гіфи у ґрунті так сильно переплелися, що і не впізнаєш, де чиї. Кожного року їх грибниця утворювала «діток» - плодові тіла. Грибники знаходили ці плодові тіла і дякували грибам за їх щедрість, бо плодових тіл було багато і вони були дуже смач­ними. Усе було добре. Але якось Коричневий гриб сказав Білому, що йому набридло живитися мертвим листям на землі і він хоче пере­братися угору на дерево, ближче до Сонця і жити там.

‑ Чим ти будеш там живитися? - спитав Білий гриб.

‑ А що, на дереві немає поживних речовин? Листки дерева так стараються утворювати поживні органічні речовини, я впевнений, що вони поділяться і зі мною.

‑ Як ти дістанеш ці речовини в дерева, ти зумієш?

‑ Зумію, знайду в корі щілинку, протисну крізь неї свої гіфи і буду живитися поживними речовинами не мертвого листя, а живими со­ками дерева або його деревиною. Пішли зі мною.

‑ Ні, ‑ відповів Білий гриб, ‑ я залишуся на землі, тут моє місце.

Вранці, коли сонечко освітило ліс, Коричневого гриба поруч уже не було. Білий гриб подивився на дерево і побачив високо над зем­лею його коричневу шапинку на корі. Ну і нехай собі живе там.

Це, звісно, казка. У природі існує дуже багато грибів, які оселяються на рослинах, живляться ними і завдають великої шкоди диким і культурним рослинам, лісовим і парковим господарствам. Вони є ворогами не тільки рослин, а й тварин і людини, а ворогів треба знати, щоб боротися з ними і пере­магати.

Завдання уроку.

1. Ознайомитися із загальною характеристикою парази­тичних грибів.

2. З'ясувати особливості будови і вплив на рослини грибів трутовиків.

3. Встановити, які гриби вражають культурні рослини.

4. Визначити, якої шкоди завдають гриби-паразити твари­нам і людині.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Загальна характеристика грибів-паразитів, їх взаємовід­носини з організмом хазяїна, способи живлення, формування понять «обов'язкові паразити», «необов'язкові паразити» - розповідь з елементами бесіди, демонстрація натуральних об'єктів, гербарних зразків рослин, уражених грибами-паразитами, картин, малюнків, листівок, таблиці, комп'ютерних зображень грибів-паразитів на рослинах, діапозитивів, фраг­мента фільму, доповіді і міні-презентації учнів.

2. Характеристика грибів трутовиків, їх способів живлен­ня, пояснення походження слова «трутовик»; особливості бу­дови трутовиків, їх біологія, спосіб зараження і живлення організмом хазяїна: перехід від паразитичного способу жив­лення до сапротрофного, шкідливий вплив на організм хазяї­на, способи боротьби - розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 229 (с. 212), демонстрація плодових тіл трутовиків різних видів, картин, листівок, таблиці, комп'ютерних зобра­жень грибів трутовиків у їх природних умовах, діапозитивів, доповіді учнів.

3. Борошнисторосяні гриби - паразити плодово-ягідних культур, особливості їх будови, спосіб живлення, негативний вплив на рослини, на урожайність культур, засоби боротьби - розповідь з елементами бесіди, демонстрація мал. 230 (с. 213), картин, листівок, таблиці, комп'ютерних зображень рослин, уражених борошнисторосяними грибами.

4. Гриби-паразити злакових культур, представники, особ­ливості їх будови і біології, способи зараження, ріст і розви­ток на організмі хазяїна, особливості будови спор, тривалість життя, пристосування спор до несприятливих умов, способи боротьби - розповідь з елементами бесіди, робота з мал. 231 (с. 214), демонстрація гербарних зразків, картин, малюнків, листівок, таблиці, комп'ютерних зображень грибів-паразитів злакових культур, доповіді і міні-презентації учнів.

5. Негативний вплив грибів-паразитів на тварин і людину, приклади грибів, що спричиняють захворювання органів, які вражають, шляхи потрапляння спор грибів, способи заражен­ня, симптоми і наслідки захворювання, поради з дотримуван­ня правил особистої гігієни.

А. Розповідь, демонстрація комп'ютерних зображень гри­бів-паразитів тварин і людини.

Б. Самостійна робота учнів з текстом підручника за завдан­ням: прочитайте текст параграфа «Якої шкоди завдають гри­би-паразити тваринам і людині?», визначте негативний вплив грибів-паразитів на організм тварин і людини і дайте відпо­віді на запитання:

1. Які гриби завдають шкоди організму людини і тварин?

2. Які органи вони вражають?

3. Які захво­рювання спричиняють?

4. Назвіть шляхи зараження грибами-паразитами.

5. Які зовнішні прояви зараження стригучим лишаєм?

6. Яких заходів треба дотримуватись, щоб уникнути зараження паразитичними грибами?

6. Застосування паразитичних грибів для боротьби зі шкід­ливими організмами, формування поняття «біологічний ме­тод боротьби», сутність метода і його значення - розповідь, демонстрація комп'ютерних зображень грибів, що використо­вують для біологічних способів боротьби

IV. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці.

А. Бесіда за запитаннями:

1. Які гриби належать до пара­зитичних?

2. Які гриби паразитують на деревах?

3. Як від­бувається зараження, живлення і розвиток трутовика?

4. Якої шкоди він завдає дереву?

5. Чому трутовик змінює свій спосіб живлення з паразитичного на сапротрофний?

6. Як захистити дерево від ураження трутовиком?

7. Які гриби завдають шко­ди плодово-ягідним культурам?

8. Які гриби паразитують на злакових рослинах?

9. Які захворювання спричиняють гриби - паразити у тварин і людини?

10. Як захистити себе від зара­ження грибами, збудниками захворювань?

Б. Робота з тестовими завданнями на с. 285.

V. Узагальнення та систематизація знань.

А. Обговорення питання: Що спільного та відмінного між взаємовигідним співжиттям двох різних організмів і парази­тизмом?

Б. Розв'язання біологічних задач.

1. Відомо, що гриби-паразити оселяються на різних субстратах. У лісах, парках, садах їх можна побачити на високих деревах. Які це гриби? Як вони там опинилися? Чому дерева стають місцем їх існування? Як впливають гриби-висотники на ріст рослин?

2. Багаторічні паразитичні гриби на все життя пов'язані з ураже­ними ними хазяями. Руйнуючи тіло хазяїна, вони часто живуть на ньому і після його смерті, змінюючи спосіб живлення. Як змінюєть­ся спосіб живлення паразита після смерті хазяїна?

3. Часто на корі дерев ми можемо бачити надряпані написи «лю­бителів» природи: «Вася або Коля», «Толя любить Машу» та інші. Як ви вважаєте, чим небезпечні ці пошкодження кори дерев? До чого вони можуть призвести?

VІ. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів.

VІІ. Рефлексія.

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання: опрацювати текст і малюнки § 56 підручника, підготувати відповіді на запитання на с. 215, повідомлення, міні-презентацію на тему: «О. Флемінг - творець пеніциліну», міні-проект «Гриби у біо­сфері та житті людини», повторити § 54 і 55.

 

Цей матеріал з gdz-masters.org 

Уроки біології 6 клас

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0