УРОК 61. Запліднення
Освітня мета: поглибити знання про запліднення; вивчити питання генетичного визначення статі; розглянути питання штучного запліднення людини.
Обладнання: саморобний плакат «Запліднення».
Основні поняття: запліднення, хромосоми, гени, хромосомний набір, контрацепція, методи контрацепції.
Структура уроку, основний зміст і методи уроку
I. Актуалізація опорних знань.
Інтерактивна методика «Мікрофон».
Ставимо запитання. Даємо учням класу будь-який предмет (ручку, олівець тощо), який слугуватиме як мікрофон.
Учні передаватимуть його один одному, по черзі беручи слово. Надається слово лише тому, хто отримує удаваний мікрофон. Учні мають говорити лаконічно і швидко. Відповіді не оцінюються і не коментуються.
Запитання:
— Що таке менструальний цикл?
— Як формуються чоловічі статеві клітини?
— Як формуються жіночі статеві клітини?
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Запліднення. (Розповідь учителя).
Інтерактивна методика «Мозковий штурм»
Життя кожної людини починається із злиття двох статевих клітин яйцеклітини і сперматозоона. Внаслідок злиття утворюється зигота (запліднена яйцеклітина). Статеві клітини, або гамети, мають гаплоїдний набір хромосом — 23. Коли зливаються яйцеклітина і сперматозоони, то відновлюється диплоїдний набір хромосом.
2. Повідомлення учнів про методи контрацепції.
а) Механічні методи.
Презерватив (кондом — названий на честь англійського лікаря Кондома) виготовляється з гуми. Відомий з XIV ст. Тоді, очевидно, презервативи виготовлялися із кишок тварин. На початку XXI ст. з’явилися і жіночі презервативи.
Ковпачки шийкові (Кафка) — діафрагми алюмінієві чи гумові, їх одягають на шийку матки. Перед менструацією знімають. 97% безпеки не завагітніти.
BMC — спіраль 1,5 см, вводиться в матку жінки. Спіраль знаходиться в матці 3-5 років, що перешкоджає імплантації. Дають 98% безпеки.
б) Хімічні та циклічні методи контрацепції. (Розповідь учителя).
Хімічні методи полягають у використанні таблеток, паст-кремів, що за 10-30 хв. до статевого акту вводяться у піхву. Середовище, яке створюється, стає непридатним для руху сперматозоонів. Приблизно 96% гарантії уникнути небажаної вагітності.
Теж можна використовувати таблетки (оральні контрацептиви), які починають приймати з 1 -го або 5-го дня циклу. Однак вони мають негатив, бо серед оральних засобів є гормональні. Дають до 98% гарантії не завагітніти.
Після статевого акту можна використати спринцювання марганцівкою (рожевого кольору), що розчинена у воді, 2 ст. ложки оцту на 1 л води або 2 ч. л. борної кислоти на 1 л води. Дає 70% гарантії не завагітніти.
в) Календарний метод. Ґрунтується на фазах менструального циклу. Необхідно вести календар місячних циклів — початку і кінця менструації. Найімовірніші дні, щоб завагітніти — це 13-14-й день циклу (+3 дні).
г) Метод врахування температури тіла. За день до овуляції t°C тіла підіймається до 37, ГС.
Отже, для того, щоб дати 100% гарантію, що жінка не завагітніє, необхідно використовувати кілька методик.
3. Штучне запліднення у людини. (Розповідь учителя).
Ще у XVI11 ст. було вперше здійснено штучне запліднення жінки. Англійський учений Р. Едвардс одержав живу яйцеклітину людини і здійснив штучне запліднення у пробірці, забезпечивши розвиток зиготи на ранніх стадіях до формування зародкового пухирця, а потім пересадив його в матку жінки. Після виношування народилася здорова дитина.
Штучне запліднення у тварин використовується для одержання потомства з цінними спадковими ознаками. Для розв’язання цієї проблеми використовують методи пересадки від тварин-донорів до тварин реципієнтів, які виношують малят. У наш час створено банки сперми тварин (перші — у 1950 p.), та банки сперми людей, які можна використовувати з метою штучного запліднення.
Теж було створено банк сперми нобелівських лауреатів. Навіть знайшлися добровольці — жінки, які погодилися виносити дітей з пробірки. Однак супердітей не одержали.
III. Закріплення знань учнів.
Інтерактивна методика «Карусель»
Учні сидять в два кола обличчям до обличчя. Спочатку задають запитання учні в зовнішньому колі, а потім у внутрішньому. За командою вчителя учні зовнішнього кола рухаються, збираючи інформацію.
Запитання:
1. Аборт — переривання вагітності хірургічним шляхом. Який спосіб контрацепції обрали б ви і чому?
2. Як ви ставитесь до заборони абортів у деяких державах?
IV. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.
Цей матеріал з subject.com.ua