УРОК № 62. Ембріональний розвиток
Освітня мета: вивчити ембріональний розвиток людини; поглибити знання учнів про онтогенез; розглянути етапи ембріогенезу та подібність зародків всіх хордових на ранніх стадіях розвитку. Обладнання: таблиця «Послідовні стадії ембріонального розвитку хребетних».
Основні поняття: ембріогенез, плацента, зародкові листки, ембріон, плід, пуповина.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Актуалізація опорних знань.
Тести із взаємоперевіркою.
1. Гормон чоловічих статевих залоз:
а) естрадіол;
б) тестостерон;
в) прогестерон.
2. Органи, в яких утворюються яйцеклітини:
а) яєчка;
б) маткові труби;
в) яєчники.
3. У ядрах статевих клітин людини хромосом:
а) 46;
б) 23;
в) 44.
4. Яйцеклітина здатна до запліднення:
а) 12-14 год.;
б) 2-4 доби;
в) 2-3 год.
5. Під час сперматогенезу утворюються:
а) 4 яйцеклітини,
б) 1 яйцеклітина;
в) 4 сперматозоони.
6. Парний м’язовий орган, за допомогою якого кожен яєчник зв’язаний з маткою:
а) піхва;
б) сім’явиносна протока;
в) маткова труба.
7. Яєчка належать до залоз:
а) зовнішньої;
б) змішаної;
в) внутрішньої секреції.
8. Процес утворення чоловічих статевих клітин:
а) сперматогенез;
б) овогенез;
в) онтогенез.
9. Яйцеклітина запліднюється у:
а) яєчнику;
б) матковій трубі;
в) матці.
10. Запліднення — це процес, в результаті якого утворюються:
а) зигота;
б) плід;
в) ембріон.
Відповіді: 1 — б; 2 — в; 3 — б; 4 — а; 5 — в, 6 — в, 7 — б; 8 — а; 9 - б; 10 - а.
11. Вивчення нового матеріалу.
Робота в творчих групах.
Завдання творчим групам.
Прочитайте інформацію про ембріональний розвиток і дайте відповідь на запитання.
Група 1. Що відбувається після утворення зиготи?
Група 2. Що таке плацента і як вона утворюється?
Група 3. Як розвивається ембріон та плід?
Група 4. В чому подібність у зародків хребетних тварин і людини?
Повідомлення груп
Група 1.
Запліднена яйцеклітина (зигота) через 15 хв. подібна на одноклітинний організм, через 45 хв. — уже 4 клітини, почалося дроблення. Тепер вона схожа на вольвокс. На 4-5 день після запліднення одношаровий зародок із маткових труб потрапляє до матки. Протягом двох днів він вільно розташований у матці, а потім на 7-й день після запліднення занурюється в її слизову оболонку і прикріплюється до неї.
Група 2.
Плацента (дитяче місце) — орган, що зв’язує плід з організмом матері під час внутрішньоутробного розвитку. В утворенні плаценти беруть участь слизова оболонка матки і зародкові оболонки. Наприкінці другого місяця внутрішньоутробного розвитку ворсинки зовнішньої зародкової оболонки розростаються і розгалужуються, занурюючись в слизову оболонку матки, густо пронизану кровоносними судинами.
Плацента — дископодібний утвір, що міцно прикріплений до оболонки матки. Це плодовий період. З четвертого місяця вагітності плацента виконує роль залози внутрішньої секреції, виділяючи гормони, що зберігають плід, сприяють нормальному перебігу вагітності.
Через плаценту плід отримує поживні речовини, кисень, виділяються продукти обміну і вуглекислий газ. Плацента захищає плід від дії негативних чинників (плацентарний бар’єр).
Кров матері не змішується з кров’ю плоду.
Група 3.
Зародок швидко розвивається, із зародкових клітин виникають зародкові листки, потім частини тіла, системи органів, органи, тканини. Два місяці внутрішньоутробного розвитку — зародок або ембріон, а з дев’ятого тижня до моменту народження — плід. Плід має навколоплідні води, що заповнюють простір між плодом і внутрішньою плодовою оболонкою. Функції навколоплідних вод: рух, захист і розвиток плоду.
Пуповина у вигляді шнуроподібного органа іде від плаценти і з’єднує плід з материнським організмом. Через неї відбувається дихання і живлення.
Група 4.
Порівнюємо стадії ембріонального розвитку хребетних і людини (використовуючи таблицю).
На перших двох стадіях розвиток зародка ідентичний у риби, ящірки, курки, шимпанзе і людини. У людини можна бачити і зяброві щілини, і хвостову частину тіла. Лише на останніх стадіях можна помітити різницю, яка збільшується до народження. Таким чином, ми можемо зробити висновок, що ембріогенез — коротке повторення історичного розвитку, і всі хребетні мають одного спільного предка.
III. Закріплення знань учнів.
Заповнення таблиці.
Характерні особливості ембріогенезу людини
Зародок |
Місяці |
Характеристики |
Розміри, см |
Маса, г |
1-й |
Починає скорочуватися серце. Перші ознаки хребта і головного мозку |
0,75 |
2-3 |
|
2-й |
Зникає хвіст. Вимальовується обличчя. Сформовані зачатки всіх майбутніх органів |
3 |
5-8 |
|
Плодовий період |
3-й |
Плід починає набувати вигляду людини, хоча голова його дуже велика |
10-15 |
18-20 |
4-й |
Чітко диференційована стать, починається окостеніння черепа, здійснюються слабкі дихальні рухи |
21 |
120 |
|
5-й |
Мати відчуває рухи плоду. Прослуховується серцебиття, дихальні рухи. Формується нервова система |
25-27 |
300 |
|
6-й |
Усі внутрішні органи достатньо сформовані. Активність плоду значно збільшується, він робить у середньому від 20 до 60 рухів за 30 хвилин. Кістковий мозок починає виробляти еритроцити. |
31-33 |
800-900 |
|
7-й |
У плоду пробуджуються відчуття, він уже здатний чути, з’являється смак. Плід стає життєздатним і може вижити за умов інтенсивної терапії |
39-40 |
1300-1400 |
|
8-й |
Основні органи плоду вже повністю сформовані. Легені готові до виконання дихання. Серце б’ється часто: 120 — 140 ударів за хвилину. Плід набуває певного положення перед пологами (вниз головою) |
Близько 15 |
2200-2400 |
|
9-й |
До кінця місяця плід сформований і спрямований до таза матері. Він готовий до народження. |
48-51 |
3000-3500 |
IV. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.
Цей матеріал з subject.com.ua