Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Вівторок, 14.05.2024, 13:05

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | Урок 62. Значення грибів у природі та житті людини | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

Урок 62. Значення грибів у природі та житті людини

Тема. Значення грибів у природі та житті людини.

Мета уроку: - поглибити знання учнів про різноманітність грибів, їх позитивне і негативне значення у природі і житті людини, ознайомити з використанням грибів людиною в різних галузях промисловості, медицині, господарстві, як продуктів харчування;

- на матеріалі уроку продовжити формувати науковий світогляд учнів, розуміння необхідності знань про поширення, біологію, взаємозв'язки грибів з іншими організмами, значення їх у природі, для використання в житті людини, запобігання захворюванням, для гармонійного розвитку природи і людини;

- продовжити формувати вміння і навички учнів роботи з текстом підручника, додатковими джерелами знань, застосовувати набуті знання, аналізувати, висловлювати свої думки, робити умовиводи; виховувати взаємоповагу у спільній діяльності (під час роботи у групах), бажання пізнавати і бережливо ставитися до всіх компонентів природи.

Методи та методичні прийми: інформаційно-рецептивний, пошуковий.

Тип уроку: урок формування нових знань.

Наочність та обладнання: натуральні об'єкти, гербарні зразки, картини, листівки, таблиці, діапозитиви, комп'ютерні колекції різних видів грибів, обладнання попередніх уроків, комп'ютер, електронні засоби навчання.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і мети уроку.

Ось і закінчилося наше знайомство з грибами - цими дивними творіннями природи. Ми знаємо про них майже все - їх будову, розповсюдження, способи живлення, взаємовідносини з іншими організмами і вплив на них, знаємо їх різноманітність, хто з них корисний, хто небезпечний, знаємо, як їх розпізнавати в природі, як поводитися з ними, щоб не завдавати шкоди їм і собі. Залишилося ще раз поговорити про гриби, щоб визначити їх роль у природі і житті людини.

Завдання уроку.

1. Визначити роль грибів у природі.

2. З'ясувати, яке значення гриби мають у житті людини.

3. Визначити, якої шкоди гриби здатні завдавати людині та її господарству.

II. Вивчення нового матеріалу.

І варіант уроку

1. Роль грибів у природі: санітарна функція грибів-сапротрофів, поліпшення родючості ґрунту, мінералізація органічних залишків, участь у процесах утворення родючого шару, роль у колообігу речовин, співвідношення грибів з іншими організмами, їжа для багатьох тварин; значення лишайників у створенні первісних ґрунтів та як «піонерів» рослинності.

А. Розповідь, бесіда, демонстрація таблиць, картин, діапозитивів, комп'ютерних зображень грибів-сапротрофів, доповіді «Гриби в біосфері».

Б. Робота учнів з текстом підручника за завданням: прочитайте текст «Яка роль грибів у природі?» і підготуйте відповіді на запитання:

1. Яку роль у природі виконують гриби-сапротрофи?

2. Як гриби впливають на родючість ґрунтів?

3. Яка їхня участь у колообігу речовин?

4. Яке значення мають взаємовигідні відносини грибів та інших організмів? Наведіть приклади.

5. Яку роль у природі виконують лишайники?

2. Роль грибів у житті людини: гриби - харчові продукти, застосування у харчовій промисловості: дріжджі, цвілеві гриби; у медицині: пеніцилін - для боротьби з інфекційними захворюваннями; чага - при запаленні, виразкових захворюваннях шлунка, як протипухлинний, знеболювальний та стимулюючий засіб, для підвищення захисних властивостей організму - розповідь, робота з мал. 232, 233 (с. 217), демонстрація таблиць, картин, комп'ютерних зображень різних видів грибів, що використовуються в різних галузях промисловості та медицині, повідомлення учнів «Гриби в житті людини».

3. Негативне значення грибів у житті людини: вплив на здоров'я людини отруйних і цвілевих грибів, засоби запобігання захворюванням; негативний вплив паразитичних грибів на врожай сільськогосподарських культур, деревини будівель - самостійна робота учнів з текстом підручника з використанням картин, таблиць (отруйні, цвілеві гриби, домовий гриб ) за завданням: прочитайте текст «Якої шкоди гриби здатні завдавати людині та її господарству?», роздивиться мал. 234 (с. 217) і підготуйте відповіді на запитання:

1. Якої шкоди можуть завдавати гриби здоров'ю людини?

2. Чому їстівні гриби можуть спричиняти отруєння?

3. Чим небезпечні для людини цвілеві гриби?

4. Як запобігти отруєнню цвілевими грибами?

5. Якої шкоди господарству людини можуть завдавати гриби?

6. Чим небезпечний для людини справжній домовий гриб?

II варіант уроку

1. Робота учнів у групах. Учні об'єднуються в групи, кожна група одержує запитання, на які вони повинні відповісти після роботи, і відповідну наочність.

І група «Роль грибів у природі»:

1. На які групи поділяють гриби за способом живлення?

2. Які гриби виконують санітарну функцію на планеті?

3. Які гриби і як впливають на родючість ґрунту?

4. Яку роль виконують гриби в колообігу речовин? (Доцільно використати фрагмент міні-проекту гриби в біосфері та житті людини».)

5. Яке значення має взаємовигідне співіснування грибів з іншими організмами? Наведіть приклади.

І група «Лишайники»:

1. Де поширені лишайники?

2. На яких поверхнях вони оселяються?

3. Як впливають лишайники на скельні породи?

4. Яке значення лишайників у житті тварин? Наведіть приклади.

5. Яке значення мають лишайники для вищих рослин?

ІІ група «Значення грибів у житті людини»:

1. Які гриби людина використовує в їжу?

2. У чому полягає їх харчова цінність?

3. Які їстівні гриби людина вирощує у промислових масштабах? (Використання фрагмента міні-проекту «Гриби в біосфері та житті людини».)

4. Які види грибів і з якою метою використовують у харчовій промисловості?

5. Яке застосування мають цвілеві гриби?

ІІІ група «Значення грибів у медицині»:

1. Яка роль грибів у створенні медичних препаратів?

2. Який внесок у лікування інфікованих ран зробив О. Флемінг? (Використання міні-презентації, повідомлень.)

3. Яка лікувальна дія антибіотиків на організм людини?

4. Що собою становить гриб чага?

5. Яка його лікувальна дія на організм людини?

ІV. Група «Шкідливий вплив грибів на організм людини і народне господарство»:

1. Чим небезпечні для здоров'я людини отруйні гриби? Цвілеві гриби?

2. Чому людина може отруїтися їстівними грибами?

3. Чим небезпечні для людини цвілеві гриби?

4. Які гриби-паразити і якої шкоди завдають культурним рослинам і будівлям з дерева? Наведіть приклади.

5. Які є засоби запобігання захворюванням організмів отруйними грибами, грибами-паразитами та цвілевими грибами?

III. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці.

А. Бесіда за запитаннями:

1. Яку роль відіграють гриби в природі?

2. Яка роль грибів у колообігу речовим у природі?

3. Як гриби впливають на підвищення родючості ґрунтів?

4. Яку користь отримує від грибів людина?

5. Які гриби людина використовує в харчовій промисловості?

6. Якої шкоди гриби можуть завдавати здоров'ю людини?

7. Назвіть гриби, які людина використовує в медицині?

8. Яке їхнє значення?

9. Якої шкоди гриби здатні завдавати господарству людини?

10. Із чим пов'язано те, що багато грибів-сапротрофів можуть переходити до паразитичного способу життя?

Б. Робота з тестовими завданнями на с. 218.

IV. Узагальнення та систематизація знань. (для уроку з груповою формою роботи).

А. Обговорення питання:

Чому людині необхідні знання про будову, життєдіяльність, взаємозв'язки грибів з іншими організмами, про позитивний і негативний вплив грибів на природу та організми?

Б. Робота за завданням: прочитайте рубрику «Узагальнимо знання» на с. 218 і скажіть, чи збігаються ваші відповіді на запитання, що обговорювалися на уроці, з положеннями цієї рубрики?

V. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів.

VІ. Рефлексія.

VІІ. Повідомлення домашнього завдання: опрацювати текст і малюнки § 57, повторити тему «Гриби», підготуватися до контролю знань з теми.

 

Цей матеріал з gdz-masters.org 

Уроки біології 6 клас

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0