Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Субота, 18.05.2024, 19:52

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | УРОК № 7. Профілактика йододефіциту і діабету. Правила купівлі, обробки та зберігання харчових прод | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

УРОК № 7.

Профілактика йододефіциту і діабету. Правила купівлі, обробки та зберігання харчових продуктів. Перша допомога при харчових отруєннях

Мета: розглянути  основні  причини  виникнення,  ознаки  та  шляхи  запобігання йододефіциту  та  цукровому  діабету,  ознайомитись  із  заходами  щодо попередження  харчових  отруєнь, розвивати  навички  надання  першої допомоги  при  харчових  отруєннях,  виховувати  відповідальне  ставлен­ня до власного здоров'я.

Матеріали та обладнання: упаковки різноманітних продуктів.

Поняття: йододефіцит, цукровий діабет, маркування, штрих-код, харчове отруєння.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.  ПОТОЧНИЙ КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ

  • Письмова робота на картках (роздавальний матеріал до уроку)

Відповіді: 1 а, б, в; 2 а, в; 3 б, г; 4 б, в; 5 в; 6 б, в; 7 б.

  • Робота в групах. Творче завдання «Шеф-кухар»

Обирається  журі  (методом  жеребкування  або  за  результатами  навчальних  досягнень  на  попередньому  уроці).  Усі учні  об’єднуються  в  групи.  Кожна  група  отримує  таблицю

з  орієнтовним  переліком  страв  (роздавальний  матеріал  до уроку).

Завдання: із  запропонованого  переліку  страв  складіть  меню  для  школяра  на  день,  ураховуючи,  що  кількість  прийомів їжі має дорівнювати чотирьом. Обґрунтуйте свій вибір страв.

Журі враховують:

1)  різноманітність страв;

2)  харчову цінність з урахуванням вікових особливостей;

3)  кількість прийомів їжі на день;

4)  спритність і швидкість виконання завдання.

III.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Презентація учнями своїх проектів «Дбаю про свій зір».

IV.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Слово вчителя

Проблема  йододефіциту  хвилює  багато  країн  світу.  Дефіцит  Йоду  в  організмі  відчувають  понад  1,5  млрд  жителів  планети.  У  нашій  країні  понад  35  %  населення  страждає  на йододефіцит, часто навіть не знаючи про це.

Щорічно  в  1,6  млн  осіб  у  віці  20  років  і  старше  діагностують  цукровий  діабет.  Цукровий  діабет  посідає  третє  місце за  поширеністю  у  світі  після  серцево-судинних і онкологічних захворювань.  За  різними  джерелами,  у  світі  налічується  від 120  до  180  млн  хворих  на  діабет,  що  становить  2-3  %  від усього населення планети.

  • Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

V.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Йододефіцит. Профілактика йододефіциту

  • Розповідь учителя з елементами бесіди

Йод  —  важливий  елемент  для  людського  організму.  Не  зважаючи  на  те,  що  його  необхідна  кількість  мізерно  мала,  Йод  —  незамінний  для  утворення  гормонів  щитоподібної  залози.  Ці  гормони  необхідні  всім  органам  і  системам  організму, вони впливають на білковий, жировий, вуглеводний обмін  речовин  і  терморегуляцію.  Достатня  кількість  Йоду забезпечує  людину  енергією  як  для  фізичної,  так  і  для  розумової  активності,  сприяє  росту,  розвитку  організму  й  відновленню  клітин.  Отримуючи  достатньо  Йоду,  людина відчуває  себе  бадьорою,  повного  життєвих  сил,  здорового  і  життєрадісною.  Крім  того,  існують  науково  підтверджені  докази  того,  що  Йод  безпосередньо  впливає  на  розумовий  розвиток.

Йододефіцит  є  причиною  гормональних  порушень,  які  певний  час  не  мають  зовні  виражених  ознак.  Тому  йододефіцит  отримав  назву  «прихований  голод».  Найбільше  на  йододефіцит  страждають  діти:  їм  важко  навчатися  в  школі,  здобувати нові знання й навички.

Наслідки йододефіциту

Дратівливість,  пригнічений  настрій,  сонливість,  млявість,  забудькуватість,  напади  незрозумілої  туги,  погіршення пам’яті й уваги, зниження інтелекту. Імунітет  —  ослаблюється  навіть  за  незначного  зниження функції  щитоподібної  залози,  що  призводить  до  зниження стійкості  організму  до  інфекційних  і  застудних  захворюваньта розвитку хронічних захворювань.

При  зниженні  функції  щитоподібної  залози  сповільнюється  ріст  кісток,  порушуються  процеси  нормального  розвитку організму, що росте.

Профілактика йододефіциту

Всесвітньою  організацією  охорони  здоров’я  (ВООЗ)  установлені  фізіологічні  добові  норми  споживання  мікроелемента Йоду.  У  середньому  ця  норма  становить  від  120  до  150  мкг щодня.  Основна  кількість  Йоду  надходить  у  наш  організм з  їжею.  У  найбільшої  концентрації  він  міститься  в  морській  рибі,  морепродуктах,  морських  водоростях  і  риб’ячому  жирі (орієнтовно 800-1000 мг/кг).

Крім  того,  у  більшості  країн,  у  тому  числі  в  Україні, прийнято збагачувати Йодом різні продукти, що найчастіше  з’являються  на  столі  середньостатистичного  споживача.  Зазвичай  це  сіль,  хліб,  хлібобулочні  вироби,  молоко  й  молочні продукти,  а  також  деякі  безалкогольні  напої.  Усі такі продукти зобов’язані мати відповідне маркування. Згідно з рекомендаціями  ВООЗ  у  харчові  продукти  додається  від  10  до 30 %  добової  норми  Йоду,  зокрема  йодована  сіль  містить  Йод у кількості 40 ± 15 мкг/г.

  • Самостійна робота з текстом підручника

Завдання: знайти  та  виписати  з  тексту  параграфа  правила  збереження та споживання йодованої солі.

Приклад виконаної роботи:

  • зберігати бажано в темному місці;
  • без доступу вологи;
  • у щільно закритій упаковці;
  • для  кращого  збереження  Йоду  рекомендовано  солити  гарячі  страви  йодованою  сіллю  перед  тим,  як  подавати  їх на стіл.

2. Профілактика діабету

  • Розповідь учителя

Існує  ще  одне  тяжке  захворювання,  що  пов’язане  з  порушенням роботи підшлункової  залози  —  діабет.  Підшлункова  залоза  виробляє  гормон  інсулін.  Без  інсуліну  порушується  переробка  та  потрапляння  глюкози  в  клітини організму.

♦ Довідка

Глюкоза — це вуглевод, що є основним джерелом енергії в організмі людини.

  • Робота в парах. Аналіз та опрацювання навчального тексту «Профілактика цукрового діабету» (роздавальний матеріал до уроку)

Завдання:  за  матеріалами  навчального  тексту  скласти опорний конспект.

Приклад опорного конспекту (опорної схеми):

3. Аналіз маркування харчових продуктів. Правила  купівлі, зберігання та обробки харчових продуктів

 

  • Розповідь учителя

Сьогодні  та  на  попередніх  уроках  ми  з  вами  розглядали  вплив  харчування  на  здоров’я  людини,  основні  принципи  раціонального  харчування,  проблеми,  пов’язані  з  неправильним  харчуванням.  Уже  давно  минули  часи,  коли  більшість  людей самі  вирощували  для  себе  овочі,  фрукти,  розводили  свійських тварин.  Сьогодні  цим  займаються  професіонали.  А  ми  з  вами йдемо  до  магазинів  і  купуємо  все  необхідне.  Як  нам  зорієнтуватися  в  розмаїтті  продуктів,  представлених  на  полицях  магазинів? Як обрати продукти, корисні для здоров’я?

  • Практична робота «Аналіз маркування харчових продуктів». Робота в

групах або парах

Мета: дослідити правила купівлі, зберігання та обробки харчових продуктів.

Робоча  гіпотеза:  якість  харчових  продуктів  можна  оцінити  за  маркуванням  на  етикетках,  зовнішнім  виглядом  та запахом.

Хід роботи:

1. Учні отримують зразки упаковок різних продуктів.

2. Аналізують інформацію, зазначену на упаковках, та заповнюють картку-бланк (роздавальний матеріал до уроку).

3.  Роблять висновки щодо купівлі, зберігання та обробки  харчових продуктів  та складають відповідні пам’ятки.

  • Узагальнення групової діяльності учнів

Учні  доповнюють  свої  записи  інформацією  за  узагальненням і поясненням учителя.

Обов’язкова інформація на упаковках харчових продуктів:

  • назва продукту;
  • назва та адреса виробника;
  • інформація про вміст поживних речовин та калорійність продукту (склад продукту);
  • харчова та енергетична цінність;
  • термін придатності або термін зберігання, дата виготовлення;
  • умови зберігання;
  • маса продукту;
  • штрих-код, перші три цифри якого дають можливість визначити країну-виробника.

Не можна покупати продукт, якщо:

  • на упаковці не зазначено обов’язкових відомостей про продукт і виробника;
  • термін придатності продукту закінчився;
  • упаковка зім’ята або пошкоджена, герметичність упаковки порушена;
  • продукти мають неприємний запах, непривабливий вигляд;
  • його продають на стихійному ринку.

При зберіганні та обробці харчових продуктів необхідно:

  • додержуватись умов зберігання, зазначених на упаковці;
  • ретельно мити овочі та фрукти;
  • кип’ятити сиру воду, молоко;
  • зберігати в холодильнику готові страви, відкриті соки,
  • молочні продукти, консерви;
  • різати на окремих дощечках продукти, що їдять сирими, та ті, що підлягають обробці.

♦ Для допитливих

Що таке QR-код, або Дивні квадратики

Мабуть  ви  помітили,  що  з  певного  моменту  вам  на  очі  почали  траплятися  дивні чорно-білі  квадратики  з  якимось  незрозумілим  змістом.  Вони  трапляються  на  сайтах, у рекламі, на білбордах і навіть на візитках. Що це за символ такий і як його розпізнати — давайте розберемося.

Ці  квадратики  —  так  званий  QR-код  (від  англ. quick response  —  швидкий відгук)  —  двовимірний  штрих-код,  розроблений  японською  фірмою   Denso-Wave.

У цьому штрих-коді закодована різноманітна інформація, що складається із символів (включаючи кирилицю, цифри й спецсимволи). Інформація може бути будь-якого змісту: адреса сайту, телефон, електронна візитівка, координати розташування тощо.

Один  QR-код  може  містити  7089  цифр  або  4296  букв  (це  близько  двох  сторінок друкованого тексту). Як правило, цей код зчитується спеціальними програмами, що встановлюються на мобільні телефони чи планшети, після чого мобільник діє в залежності  від  виду  інформації,  закладеної  в  ОВ-код.  Якщо  це  адреса  сайту  —  відкриває  сайт  у  браузері;  якщо  це  електронна  візитка  —  додає  нового  абонента  до переліку  контактів;  якщо  це  звичайний  текст  (наприклад,  інформація  про  товар)  — просто виводить його на екран.

4. Перша допомога при харчових отруєннях

  • Пояснення вчителя

Методи профілактики-харчових отруєнь

Слід обов’язково мити руки перед їдою. Овочі, фрукти  та ягоди, навіть з власної ділянки, також необхідно ретельно мити.  Вибираючи  продукти,  слід  дуже  уважно  вивчати  якість

продукту.  Чи  не  прострочений  він?  Чи  є  ознаки  початку  гниття  або  бродіння?  Чи  має  продукт  характерний  запах  або  ж  він «із душком»?

Улітку,  коли  починається  грибна  пора,  поширюються  харчові  отруєння  грибами.  Щоб  не  отруїтися  грибами,  слід збирати  тільки  добре  відомі  їстівні  гриби  в  екологічно  чистих місцях.  Грибна  поляна  поблизу  хімзаводу  —  небезпечний  варіант.

Будь-які  гриби  слід  вживати  в  невеликих  кількостях, а  дітям  їх  взагалі  краще  не  давати,  оскільки  гриби  погано засвоюються  організмом  і  можуть  спричинити  розлад  травлення.

Як розпізнати харчове отруєння?

Перші  ознаки  харчового  отруєння  можуть  виявитися  як  через  20-30  хвилин  після  вживання  продукту  в  їжу,  так  і  через  5  або  навіть  10  годин.  Це  залежить  від  виду  токсину,  що спричинив  отруєння.  Зазвичай  харчове  отруєння  супроводжується  нудотою,  блювотою,  діареєю,  болями  в  шлунку  й  кишечнику. У хворого також може підвищитися температура.

Сильні  й  небезпечні  отрути,  як,  наприклад,  отрута  боту-лін,  здатні  вражати  нервову  систему,  У  людини  ослаблюється зір,  перед  очима  з’являється  туман,  утруднюється  дихання  через  параліч  м’язів  дихальної  системи.  У  подальшому  може наступити  параліч  інших  м’язів.  Якщо  ботулін  вчасно  не  видалити з організму хворого, то може наступити смерть.

Ботулін  міститься  переважно  в  прострочених  консервах, де  в  безкисневому  середовищі  хвороботворна  бактерія  виробляє  отруту.  Тому  суворо  забороняється  вживати  в  їжу  консерви  з  простроченим  терміном  придатності  або  з  кришкою,  що роздулася!

Як надати першу допомогу при харчовому отруєнні?

Перше,  що  необхідно  зробити  при  харчовому  отруєнні, — це  максимально  швидко  звільнити  шлунок  і  кишечник  потерпілого від їжі. Для цього обов’язково слід зробити потерпілому  промивання  шлунка,  викликати  в  нього  блювоту, зробити клізму.

Хворому  слід  дати  активоване  вугілля  з  розрахунку  1  таблетка  на  кожні  10  кг  маси  постраждалого.  Прийом  активованого  вугілля  слід  повторювати  кожні  2-3  години  до  тих  пір,  поки вугілля не з’явиться у випорожненнях хворого.

Хворому  необхідно  давати  багато  теплого  пиття,  проносний  препарат,  укутати  й  зігріти  його.  Рекомендується  утриматися  від  прийому  їжі  до  повного  виведення  токсинів  з  організму.

Чи потрібно викликати «швидку допомогу»?

Часто  в  разі  домашніх  харчових  отруєнь,  наприклад  немитими  фруктами  або  кислим  супом,  лікаря  не  викликають, уважаючи,  що  можна  впоратися  самолікуванням.  Проте в  цьому  випадку  можна  недоглядіти  важливих  симптомів  небезпечного отруєння, що може спричинити серйозні наслідки.

При  будь-яких  підозрах  на  отруєння  грибами,  хімікатами  або  ботуліном  потрібно  негайно  викликати  «швидку»  —  кожна  хвилина  зволікання  може  коштувати  хворому  життя!  Також обов’язково  слід  викликати  «швидку  допомогу»  або  хоча  б  лікаря, якщо потерпілий — це дитина або літня людина.

VI.  УЗАГАЛЬНЕННЯ  ТА  СИСТЕМАТИЗАЦІЯ  ВИВЧЕНОГО  МАТЕРІАЛУ

  • Фронтальна бесіда
  • Пригадайте,  в  яких  продуктах  Йоду  міститься  найбільше.
  • Назвіть основні заходи з профілактики цукрового діабету.
  • Які наслідки неправильного харчування ви можете назвати?
  • Назвіть особливості харчування в підлітковому віці.
  • Перелічіть  основні  причини  й  симптоми  харчових  отруєнь.
  • Що треба зробити в разі болю в животі й нудоти?

VII.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Разом  із  батьками  звернути  увагу  на  інформацію  та  маркування  на  упаковках  продуктів,  що  ви  купуєте  в  супермаркетах,  магазинах. Відпрацювати навички аналізу інформації з упаковки.

Індивідуальне  завдання:  декільком  учням  (самостійно або  в  парах)  підготувати  невеличкі  доповіді  про  оздоровчі  системи:  «Афінська  виховна  школа»,  «Спартанська  система  виховання»,  «Йога  —  шлях  до  вдосконалення»,  «Китайська   гімнастика “Цигун”», «Олімпійські ігри сучасності».

VIII.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  • Прийом «Закінчи речення»

—  Сьогодні на уроці я дізнався ...

—  Сьогодні на уроці я навчився ...

—  Найцікавішим сьогодні на уроці було ...

Цей матеріал з biology-informatics.pp.ua

 

Розробки уроків

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0