УРОК 81. Гігієна слуху. Запобігання захворюванням органу слуху
Освітня мета: дати уявлення про причини порушення слуху, виникнення захворювань органу слуху, їх профілактику; пояснити шкідливість шуму.
Основні поняття і терміни: вушна сірка, запалення середнього вуха.
Обладнання: модель вуха, таблиця «Орган слуху».
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Актуалізація знань учнів.
Шифровий диктант.
У зошиті записати слова-відповіді:
а) слухові кісточки;
б) слуховий прохід;
в) слуховий нерв;
г) слухова труба;
д) рецептор;
е) завитка, звукочутливі клітини в ній;
є) лабіринт (напівколові канали);
ж) слухова зона кори;
з) барабанна перетинка; і) вушна раковина.
Вчитель задає запитання і пропонує вибрати правильні відповіді:
1. Частина слухового аналізатора (записати послідовно)...
2. Звукові подразнення сприймають...
3. Збудження в мозок передається...
4. Розрізнення звукових подразнень здійснює...
5. До зовнішнього вуха належить...
6. У середньому вусі знаходиться...
7. У внутрішньому вусі знаходиться...
8. Частина середнього вуха, що з’єднує його з носоглоткою, називається...
9. Коливання барабанної перетинки передаються на...
10. Від звукових подразнень збуджується...
Відповіді:
1 — д, в, ж; 2 — д, е; 3 — в; 4 — ж; 5 — в, з, і; 6 - а; 7 — в, д, е, є; 8 — г; 9 — а; 10 — е.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Кожному знайома сцена появи тіні батька Гамлета. Привид розповідає про здійснене вбивство: коли він відпочивав у саду, до нього підкрався вбивця із соком блекоти у флязі і вилив отруту в вухо. Так рукою брата він був убитий під час сну.
— Чи правий був Шекспір, описуючи сцену отруєння батька Гамлета?
— В якому випадку це можливо?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Запальні процеси в порожнині середнього вуха, їхня профілактика. (Розповідь учителя з елементами бесіди).
2. Наслідки пошкодження барабанної перетинки.
а) хто такий «копуха»?
Розповідь вчителя з елементами бесіди про скупчення сірки в слухових проходах, про значення сірки, небезпеку чищення вух гострими предметами. Розповідь про те, що в давні часи люди носили спеціальні палички для туалету слухових проходів, їх називали «коповушечками».
б) Отвори у барабанній перетинці.
— Чи достовірно, з точки зору лікаря, сцена смерті батька Гамлета, описана Вільямом Шекспіром?
— Чи могло таке бути?
Розповідь про оперування в 1860 р. ртуттю, влитою в вуха, еміра Насрулли Баходура. Ртуть проникла через отвір в барабанній перетинці, який утворився у результаті перенесення хвороби золотухи.
Повідомлення вчителя про лікування таких хвороб. У наш час розроблена пластика барабанної перетинки.
в) Розрив барабанної перетинки, як його уникнути. (Бесіда).
— Чому артилеристи під час пострілу відкривають рот, кричать «Ура!»?
Для з’ясування ролі євстахієвої труби учні проводять самоспостереження і затискають ніс, закриваючи рот і ковтають слину, при цьому відчувають рух барабанної перетинки. Розповідь вчителя про відновлення прохідності євстахієвої труби отоларингологом.
3. Шкідливий вплив шуму на слух і нервову систему. Заходи боротьби із шумом на підприємствах, у містах.
а) Повідомлення про те, що гармонійні ритмічні звукові коливання — маршова, танцювальна музика — рефлекторно підвищують тонус м’язів і поліпшують рухи, гучні різкі звуки і шуми негативно діють на організм, спричиняють втому нервової системи.
б) Бесіда.
— Які заходи боротьби із шумом проводять у транспорті, на підприємстві?
— Як використовуються на підприємствах звукопоглинаючі та ізоляційні матеріали?
— Як використовується на підприємстві музика з метою стимуляції трудової діяльності?
4. Успіхи фізіології і медицини в боротьбі з глухотою. Створення «штучного вуха». (Розповідь вчителя з елементами бесіди.)
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Обґрунтуйте правила гігієни слуху.
— Чистити вуха гострими предметами — заборонено!
— Різкі та сильні звуки — небезпечні!
— Шум — ворог слуху!
— Забороняється діставати предмети, що випадково потрапили до вушного проходу, самостійно!
— Шкідливо слухати дуже голосну музику!
— Забороняється при сильному вітрі й мінусовій й температурі ходити без головного убору!
V. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.
Підготувати повідомлення про аромотерапію.
Цей матеріал з subject.com.ua