Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

Четвер, 26.06.2025, 07:00

Ви увійшли як Гість | Група "Гости"Вітаю Вас Гість | Головна | УРОК 85. Рівні сприйняття інформації | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід

УРОК 85. Рівні сприйняття інформації

Освітня мета: сформувати в учнів знання про відчуття і сприйняття, з’ясувати їх природу.

Основні поняття і терміни: сприйняття, відчуття, властивості сприйняття, організовані і неорганізовані сприйняття.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Інтерактивна методика «Мозковий штурм»

2. Де розміщена ретикулярна інформація?

3. Яка будова ретикулярної інформації?

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Бесіда.

— Як ми пізнаємо світ?

— Що є основою сприйняття світу?

2. Відчуття (Розповідь вчителя).

а) Відчуття — це відображення окремих властивостей предметів і явищ під час безпосередніх їхніх дій на сенсорні системи. Відчуття — початковий етап сприйняття.

б) Заповнення схеми.

в) Коли ж виникають відчуття?

— Коли є предмет чи явище, що можна відчути.

— Коли є дія предмета чи явища на рецептори сенсорних систем.

— Коли виникає подразнення.

— Коли передається збудження через провідні шляхи до ділянки кори великих півкуль.

— Коли відбувається перетворення фізіологічного процесу на пси­хічний.

Людина може сказати, який це предмет, тоді, коли збирає всі влас­тивості предмета, що одночасно діють на кілька аналізаторів.

г) Аналіз таблиці «Середні значення абсолютних порогів виникнення відчуттів для різних органів чуття людини»

Орган чуття

Значення абсолютного порога відчуттів, яке представлене у ви­гляді умов, що приводять до ви­никнення ледь помітного відчуття даної якості

 

Зір

Здатність сприймати ясної темної ночі полум’я свічки на відставні до 48 км від ока

Слух

Здатність сприймати цокання на­ручного годинника в повній тиші на відстані до 6 м

Смак

Відчуття присутності однієї чайної ложки цукру в розчині, який міс­тить 8 л води

Запах

Відчуття наявності однієї крапли­ни духів у приміщенні з шести кімнат

Дотик

Відчуття руху повітря від падіння крила мухи на поверхню шкіри з відстані 1 см

3. Сприйняття. (Групове навчання)

Робота в творчих групах.

Завдання для груп

Група №1.

Що таке сприйняття?

Як воно здійснюється?

Група №2.

Дайте характеристику властивостям сприйняття.

Група №3.

Види сприйняття

Група №4

Сприйняття простору, руху, часу.

Презентації творчих груп.

Група №1. Що таке сприйняття? Як воно здійснюється?

Пізнання людиною довкілля починається з відчуттів. Відчуття фор­муються під впливом нервових імпульсів, що надходять до мозку від аналізаторів. У відчуттях відбиваються окремі властивості предметів і явищ. У корі великого мозку вони аналізуються, об’єднуються. Предмет сприймається цілісно.

Сприйняття — психофізіологічний процес, спрямований на відбиття в мозку людини предметів навколишнього світу в одному, а не окремих їх якостей.

Отже, на стані сприйняття розрізнені відчуття набувають цілісності. Наприклад, з великою кількості звуків ми виділяємо людську мову.

Група №2. Властивості сприйняття.

1. Активність. Людина активно сприймає те, що її оточує; активно переробляє інформацію, використовуючи минулий досвід.

2. Цілісність сприйняття. Образи предметів відбиваються цілісно в сукупності багатьох якостей і характеристик.

3. Вибірковість сприйняття. Здатність людини сприймати лише ті предмети, які мають для неї найбільший інтерес. На аналізатори людини діють багато подразників, які вона сприймає, але чіткість і усвідомленість сприйняття є лише у деяких.

Чи відчуваємо ми цокання настінного годинника? Так. Але чи звер­таємо на нього увагу? Ні.

Група №3. Види сприйняття.

Сприйняття буває:

— Організоване (спостереження).

— Неорганізоване.

Організоване сприйняття має свої характеристики. Воно буває: ціле напрямлене, планомірне, систематичне, успішно підготовлене чи ні. Спостереження потребує ведення записів (наприклад, фенологічні спо­стереження).

Група №4. Сприйняття простору, руху, часу.

Залежно від форм відбиття свідомості сприйняття ділиться:

III. Закріплення знань учнів.

Розв’язування задач.

1. Французький спелеолог М. Сифр 63 дні провів у печері, на глибині 135 метрів, без годинника. Через 1000 годину йому здавалося, що ми­нуло лише 25 діб. А коли дослід закінчився, він сказав: «Якби я знав, що кінець близький, я б з’їв помідори і фрукти». Який вид сприйняття не спрацював у спелеолога і чому? (Сприйняття часу. Не було з чим порівнювати).

2. Якщо вам нудно під час перегляду кінофільму, як ви сприйматимете час? (Сприйняття часу залежить від психічного самопочуття людини. А тому в цьому випадку час буде тягнутися довго).

3. Жінки для того, щоб здаватися стрункішими, одягають вбрання з поздовжніми смужками. Чому? (Це ілюзорне сприйняття).

4. У цирку є професія ілюзіоніста. Чому вона так зветься? (Бо трюки, які робить ілюзіоніст, неправдиві).

5. Є таке поняття як сенсорний голод, або депривіація. Де можна його відчути? (В космосі).

IV. Домашнє завдання.

Вивчити відповідну тему із підручника.

Цей матеріал з subject.com.ua 

Уроки біології

Вхід на сайт

Пошук

Корисні посилання

Статистика


Онлайн всього: 10
Гостей: 10
Користувачів: 0