УРОК 88. Гальмування умовних рефлексів
Освітня мета: дати уявлення про зовнішнє і внутрішнє гальмування;
показати взаємозв’язок між гальмуванням та збудженням.
Основні поняття і терміни: гальмування, види гальмування, зовнішнє гальмування, внутрішнє гальмування, згашувальне гальмування, запізнювальне гальмування, диференційоване гальмування, умовне гальмування, позамежове гальмування.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Актуалізація опорних знань.
Біологічний диктант із взаємоперевіркою. («+» — твердження правильне, «-» — твердження неправильне).
1. Умовні рефлекси мають постійний характер (-).
2. Умовні рефлекси утворюються на основі безумовних (+).
3. Для формування умовного рефлексу достатньо одноразової дії подразника (-).
4. Важливою умовою утворення умовних рефлексів є — спочатку з’являється умовний подразник, а потім безумовний.
5. Дія сторонніх подразників, хвороби не ускладнюють утворення умовних рефлексів (-).
6. Основою утворення умовних рефлексів є встановлення тимчасових зв’язків між нервовими центрами аналізаторів безумовного і умовного подразника (+).
7. Вегетативні та соматорухові умовні рефлекси — це види умовних рефлексів (+).
8. Фізіологічну основу поведінки людини не становлять штучні і натуральні рефлекси (-).
9. Байдужий подразник не може стати умовним подразником (-).
10. Умовні рефлекси формуються внаслідок взаємоузгодженої діяльності кори та підкіркових центрів (+).
II. Мотивація навчальної діяльності.
Проблема: як ви думаєте, що було б, якби всі умовні рефлекси зберігалися упродовж усього життя?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Інтерактивна методика «Мозковий штурм».
Гальмування — послаблення певних реакцій організму.
2. Фронтальна бесіда.
— Коли ви спостерігали гальмування умовних рефлексів у себе?
— Наведіть приклади, коли відбувається згасання умовного рефлексу без підкріплення.
3. Розв’язання двох задач.
а) Ви прийшли додому о 14 год. 45 хв. Сіли обідати о 15.00. У вас добрий апетит. Що буде відбуватися, коли посеред обіду ви одержите неприємну звістку? Чи збережеться добрий апетит до кінця обіду?
б) Ви кілька днів затримувались у школі, приходили додому о 16 год. Коли вас турбуватиме більше почуття голоду — близько 15-ї чи 16-ї години? Чому?
4. Види гальмування умовних рефлексів. (Складання схеми).
5. Взаємодія збудження і гальмування. (Робота з підручником по рядах).
І ряд вивчає і доповідає, що таке іррадіація.
Повідомлення. Це процес поширення, збудження або гальмування, що виникло в певній ділянці головного мозку по всій центральній нервовій системі.
II ряд вивчає і доповідає про концентрацію.
Повідомлення. Це процес обмеження збудження чи гальмування. Зворотний процес іррадіації.
Приклад — коли ми вчимося виконувати гімнастичну вправу, то на початку наші рухи нескоординовані.
III ряд вивчає і доповнює про індукцію.
Повідомлення. Це явище, при якому збудження спричиняє гальмування, або навпаки. Коли збуджується слуховий центр у собаки (звук дзвінка), це індукує центр слиновиділення.
IV. Закріплення знань учнів.
Заповнити таблицю, використовуючи підручник.
Характеристика видів гальмування
№п/п |
Гальмування |
Характеристика |
Приклад |
1. |
Зовнішнє |
Сильний подразник перериває дію попереднього |
Дзвінок під час їжі |
2. |
Позамежове |
Затримка відповіді на подразник, дія якого перевищує працездатність нервових клітин |
Засинання людини під час тривалого читання |
3. |
Згашувальне |
Без підкріплення умовний подразник не діє |
При перестановці вимикача світла |
4. |
Диференційоване |
Серед багатьох подразників підкріплюється лише певний |
Розпізнавання улюбленої мелодії |
5. |
Запізнювальне |
Підкріплення дається пізніше |
Сприйняття запаху через проміжок часу |
6. |
Умовне |
Пара — подразників умовний і ще один. |
Поведінка на уроці |
V. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.
Цей матеріал з subject.com.ua